Gå til innhold

Guide: Skal du kjøpe kamera til jul?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes ikke Olympus 1030SW er en spesielt god anbefaling. Pentax Optio W60 ser ut til å ha vesentlig bedre bildekvalitet (den er også mye bedre enn tidligere W-modeller fra Pentax).

 

Imaging resources har samples fra begge som kan sammenliknes her:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

 

Forskjellen er så stor, spesielt på lav ISO, at Olympusen ser ut som et mobilkamera ved siden av...

Tja. :)

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har brukt et 1030SW; det siste kompaktkameraet jeg brukte var et eller annet Canon-kamera da jeg snappet et bilde for noen folk fra Norge rundt. :)

 

Men, for noe tid siden var jeg med på en oppgave der vi fotograferte rafting. Jeg var plassert med kamera ved et stryk og fikk knipset litt bilder med tele av action sett utenfra, men de desidert beste raftingbildene som ble tatt den dagen tok en venninne med sitt 1030SW. Det overlevde uten noe som helst problem, og bildene er skarpe og fine. Skikkelig skarpe og fine, faktisk. Hun har også dykket utenfor Sjarm el-Sjeik med kameraet, og det lever som bare det.

 

Jeg vet ikke helt hva et Pentax Optio W60 er, men er det vanntett? Det var nemlig hele poenget med den anbefalingen.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg prøvd 1030SW, men jeg har det nest beste i denne serien (8 mp)(som jeg ikke husker navnet på helt i farta), og det var jeg ikke helt fornøyd med, det krevde mye lys, og at du var veldig stødig på hånden. Det skulle tåle 3 meter vann, og 1,5 m fall, men jeg har nå klart å knuse det allerede etter bare 2 måneder. (Det snåle er at det forsatt fungerer delvis.)

 

Nå har jeg i hvert fall en unnskyldning til å kjøpe enda et nytt ett...

 

Men noen anbefalinger som ikke er for dyre som kan fint brukes i førstegangstjenesten for øyeblikksbilder? Tenkte jeg kunne ønske meg det til bursdag/jul.

Lenke til kommentar

Hallo, da jeg skulle kjøpe nytt kamera var jeg "lei" av dårlig bildekvalitet på Canon EOS 400D som jeg hadde kvittet meg med. Dette kan skyldes feil bruk, hvem vet ?

 

Jeg tror nå jeg har funnet "drømmekameraet" i billig-billig klassen, nemlig en Olympus E-520 med Zuiko Digital ED 14-42 mm f/3,5-5,6. Dette er et kamera med utrolig bra Objektiv i denne prisklassen litt i overkant av 3 "Lapper".

 

Etter innkjøp av kameraet plusset jeg på med Olympus Zuiko Digital ED 50-200mm f/2.8-3.5, dette er et objektiv med suveren lysstyrke og utrolig bra optisk kvalitet.

 

Nå går jeg på Fotokurs som arrangeres av en Folkehøgskole, 90% av deltakerne er Menn og Damer på 55+, (jeg er 47) det er ca 40 stk på kurset som til og med er "gratis" og går hver Onsdag frem til Mars. :new_woot: Grunnloopæring innen lys og bilde samt Photoshop Elements.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...