Gå til innhold

(Oppdatert) hprytz.com - Ny hjemmeside for enmannsforetak! :)


Anbefalte innlegg

http://www.hprytz.com

 

Nettside for å promotere meg og mitt enmannsforetak. Jeg har fokusert på enkelhet, ryddighet, fargevalg, linjer og navigasjon. Siden er ment for potensielle kunder, eksisterende kunder, venner, familie og bekjente. Den inngår i et emneoverbyggende prosjekt på Bachelor i Mediedesign.

 

All konstruktiv kritikk mottas med stor takk! :)

Endret av Prytz.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slo meg er at du er nødt til å gjøre de fire (eller tre av fire) boksene på forsiden klikkbare.

 

 

Ellers syns jeg noen av effektene du har brukt (gradient fra hvitt til intet) helt i bunnen av siden, samt hovedmenyens hover, var litt i overkant cheesy.

 

Du har derimot, i mine øyne, noe veldig lovende på gang i hovedfeltet, med bokser i fine farger. Tøft med avbruddet med tittel oppe i høyre hjørnet på disse boksene. Selv om hvit tekst mot den gule fargen blir litt vanskelig å lese.

 

 

Har ikke tid til noen strukturert gjennomgang utover dette, i alle fall ikke nå.

Lenke til kommentar
Det første som slo meg er at du er nødt til å gjøre de fire (eller tre av fire) boksene på forsiden klikkbare.

 

 

Ellers syns jeg noen av effektene du har brukt (gradient fra hvitt til intet) helt i bunnen av siden, samt hovedmenyens hover, var litt i overkant cheesy.

 

Du har derimot, i mine øyne, noe veldig lovende på gang i hovedfeltet, med bokser i fine farger. Tøft med avbruddet med tittel oppe i høyre hjørnet på disse boksene. Selv om hvit tekst mot den gule fargen blir litt vanskelig å lese.

 

 

Har ikke tid til noen strukturert gjennomgang utover dette, i alle fall ikke nå.

Tusen takk for svar!

 

Ja, jeg er klar over dette. Det står øverst på lista, da jeg har fått mange tilbakemeldinger om at det er dit folk "føler" de skal klikke for å komme videre. Idéen bak det var at disse skulle være informasjonsfeltene til symbolene. (Derav samme fargekoder, cmyk) Tanken min var at nettsiden er så liten og kompakt at fire store symboler er fortellende nok. (Derfor er det ikke tekst under/over hovedmenysymbolene). Hvorvidt dette funker eller ei er jeg særs usikker på.

 

Jeg ser cheesy-kommentaren. Linja fra delikat til cheesy er tynn. Jeg er ikke overstadig begeistret for refleksjonen i bunnen av siden jeg heller. Hoveren derimot, synes jeg ser grei nok ut foreløpig. Dog, å se seg blind på eget arbeid har jeg gjort så altfor mange ganger! Jeg er klar over at reflection er overbrukt på nett om dagen, men hvis man gjør det riktig - med overlegg - mener jeg det kan bli bra, og uttrykket appellerer (+-lp) til meg.

 

Jeg er også enig i at boksene fungerer. Hvit tekst på gul farge er fyfy ja. Har mettet opp Yellow i CMYK (Cyan Magenta Yellow Keycolor) mye, for å få en viss lesbarhet. Men det er fortsatt for dårlig. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse det problemet?

 

Mvh

Håvard

Endret av Prytz.
Lenke til kommentar
http://www.hprytz.com

 

Nettside for å promotere meg og mitt enmannsforetak. Jeg har fokusert på enkelhet, ryddighet, fargevalg, linjer og navigasjon. Siden er ment for potensielle kunder, eksisterende kunder, venner, familie og bekjente. Den inngår i et emneoverbyggende prosjekt på Bachelor i Mediedesign.

 

All konstruktiv kritikk mottas med stor takk! :)

 

Deilig! En side fra en som hovedsakelig er grafisk designer men som formidler budskapet godt.

 

Jeg er ingen reser innen grafisk design, og har ikke all verdens forslag til forbedringer. For meg så virker det som om du er mer begavet på det feltet enn meg. Jeg liker det uttrykket du har i de eksemplene du har på siden din, og de du benytter på selve siden din.

 

Litteratur

 

Du refererer til en bok på siden din: Bryan Lawson «What designers know». I og med at jeg ikke er og aldri vil bli noen god grafisk designer, er dette en bok for en informasjonsdesigner? Det jeg er på jakt etter er en generell og god grunnleggende forståelse av virket grafisk design, ikke nødvendigvis å kunne briljere med det selv.

 

Du skriver også noe om typografi innen grafisk design, har du tips fra for eksempel utdannelsen på god litteratur innen dette? Alle sugerør tas imot med stor takknemlighet! (Gode foiler for eksempel.)

 

Mulig dette egentlig er PM mat, men hvis du er fornøyd med utdannelsen er det hyggelig å høre hva som fungerte her. Det skrives mye rart om hva som undervises i dette forumet.

 

Logo og lenke

 

Det er kotyme å ha lenke til forsiden knyttet til logoen.

 

Gul, hvitt, krontrast, og leslighet

 

Du har benyttet gul bakgrund og hvit tekst. Det var ikke lett å lese den teksten. Jeg er neimen ikke sikker på hvordan du skal løse en slik floke, med utgangspunkt i cmyk. Gult mot svart, litt vrient å finne en tekstfarge som passer for begge deler?

 

Du kan jo muligens benytte alternativ skriftfarge for hver bakgrundsfarge.

 

cmyk

 

Du har fem temaer, men fire farger, noe som ville bli vesentlig strammere med kun fire fokuserte temaer. Du har også delt inn forsiden og undersidene homogent i to kolonner, med unntak av bilder, slik at dette primært er ett forsideproblem.

 

Du har også bare fire temaer i navigeringsmenyen, noe som svekker cmyk ideen endel, da du egentlig har fem temaer.

 

For meg så er kolliderer budskapet og layout med cmyk. Du har en grei tradeoff, men jeg opplever det ikke som en spikret kombinasjon.

 

Mobil og tilgjengelighet

 

I og med at du hovedsakelig har visuelt innhold som bilder, grafiske arbeider, og video så er siden relativt uinteressant for blinde og svaksynte.

 

Jeg kan ikke se en video i Opera, og IE ber om ActiveX installasjon. Hvorfor det?

 

Hva med mobil? Bildene dine under design vil bli vensentlig mer naturlige hvis du lager en egen css for håndholdt. Du kan om mulig lage en egen liste med design bilder som passer til mobil, som blokkeres ved display:none for screen. Bildene du har under foto er svært lite vennlig for nettlesere uten flash eller enheter med liten skjerm. Dette kan enkelt løses på en tilsvarende måte som design kategorien.

 

I realiteten så egner ikke siden din seg for håndholdt slik den nå er skrevet, slik at du om mulig skulle lage en "/mobil" del på siden som du kan optimere for håndholdt. På hovedsiden kan du lage en velkomstside som gir brukere av "handheld" css en mulighet til å velge mellom vanelige sider eller den mobiltilpassede delen.

 

W3C med Opera i spissen har lenge argumentert for å ikke seggregere nettet i ett nett for håndholdt og ett for screen, men det slaget vil de tape. Informasjon struktureres typisk etter plass på media, og du har ingen mulighet til å styre oppløsning på bilder i css, for å nevne noe. Den informasjonsmengden som passer til screen, passer sjelden for handheld. Typisk så brytes informasjonsdesignet ved å fjerne informasjonsbolker. De fleste designere er klar over at skrevne media fungerer helt anderledes enn skjerm baserte media, mye av den samme problematikken gjelder for screen og handheld.

 

I ditt tilfelle kan du for eksempel lage en liste med lenker til småformat videoer som de fleste mobiler kan spille av, kaskje avi filer? Trenger ikke flash eller javascript for det. En slik løsning fungerer dårlig for screen, men gjør innholdet tilgjengelig på håndholdt. Små bilder presentert i html er tilgjengelig på mobil, bilder presentert i flash er ofte ikke tilgjengelig.

 

Du benytter javascript for navigeringsmenyen, noe jeg aldri ville gjort for håndholdt.

 

Moralen her er at hvis siden skal være tilgjengelig for håndholdt, så lag en egen side for det.

 

Det var det jeg klarte å hoste opp i farten. Håper dette var til noen hjelp.

 

Frode

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende, relevant og god kritikk! :)

 

Når det gjleder Bryan Lawsons bok "What designers know" er nok den litt utenfor det du ser etter. Boka dreier seg hovedsakelig om at designkunnskap skiller seg fra all annen akademisk kunnskap. Dette er ikke noe man kan lese seg til, men heller må erfare. Denne type kunnskap bygger på mye mer enn bare det rent teorietiske. Deisgn må gjøres, ikke leses.

 

Så den forteller bare generelt om hvor spesielt det er å være designer, med tanke på læremetoder. Dog, en god bok på sitt felt. Skrev essay om boka på 1300 ord, det finner du her.

 

Ellers har jeg ikke noe konkret, generell bok om grafisk design. Det er jo et forferdelig stort felt, og vanskelig å ta for seg alt. "Grafisk kokebok" er en god, oppdatert bok, men den er nok litt for teknisk og konkret for det du leter etter.

 

Ang. litteratur innen typografi vil jeg på det aller sterkeste anbefale vår pensumbok fra faget "Typografi", - Rannem, Øyvin (2005). Typografi og skrift. Oslo: Abstrakt Forlag

 

cmyk

Jeg er helt enig i at konseptet mitt er litt knekt pga 5 kategorier. Jeg må se på det. Enten må jeg kún holdet meg til 4, eller så må jeg bare gå helt bort fra cmyk-temaet. Det er jo litt villedende å nytte cmyk-fager når jeg hovedsakelig jobber med digital grafisk design. Jeg skal gå grundig igjennom dette!

 

Selvfølgelig skal jeg gjøre logoen klikkbar. Takk for tips! :)

 

Fotogalleriet krever flash ja, noe som er litt trist. Videoene mine er basert på quicktime-codec, så det er mulig du ikke har quicktime-plugin i Opera? Videoene funker her i alle lesere. Jeg får heller ikke opp active-x-advarsel på noen av sidene. Kanskje dette er innstillinger? Hvilke sider fikk du det på? Alle med .js?

 

Håndholdt hasr jeg tenkt mye på, faktisk. Men jeg har rett og slett ikke kommet så langt. Først skal jeg ferdigstille fullversjonen helt. Har iPhone selv, og nettsiden fungerer fint i Safari der. Kan til og med bla i galleriet under design. Men ikke i flashgalleriet, siden Apple ikke har fått ut finger'n og lansert det enda (Adobe har laga det til dem, må bare implementeres).

 

Men når nettsida er ferdigstilt skal jeg se mye mer på den delen av kritikken din. Mange gode poenger! Og siden dette later til å være en stor del av fremtiden til Internett, er det et spennende og viktig felt å ta for seg.

 

Igjen, tusen takk for konstruktiv kritikk fra en informasjonsdesigners synspunkt. En nettside kan være så pen den bare vil - er det håpløst å navigere rundt på den, orker ikke brukerne å være der. Informasjonsarkitektur er nok det mest spennende faget jeg har hatt i min utdannelse. Med unntak av kanskje Typografi, som jeg føler er HELT sentralt for en grafisk designer å ha innabords.

 

Mvh

Håvard

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt en full oppdatering på siden. All kode er organisert og renset, og sidene validerer hos w3c. Rutene på førstesiden er nå klikkbare, slik jeg fikk tilbakemelding om. Jeg bruker også css-background-tipset jeg fikk. Metamenyen oppe til høyre har også blitt større, fått mer luft samt mer kontrast. Jeg har også satt logo som link til index. Videre har jeg mettet opp gulfargen enda mer, og er nå relativt fornøyd med hvis skrift på gul bakgrunn.

 

Galleriet under "video" har fått total renovering, og alle videoene er nå lagt ut. Videre er refleksjonen i bunn av siden blitt frisket opp ved å legge til idividuelle rutespeilinger på den respektive siden. Det eneste som ikke er ferdigstilt er metamenyen, som foreløpig bare linker til "#". Jeg har heller ikke laget en egen side for håndholdt, noe jeg håper å få gjort i jula. Skal også lage et print-stylesheet.

 

Tusen takk for all tilbakemelding! Det har vært til stor hjelp!

 

Fler av dere har kommentert hover i hovedmeny. Konkrete tips til forbedring?

 

Flere tanker/synspunkter/kritikk? :)

Endret av Prytz.
Lenke til kommentar
...

Flere tanker/synspunkter/kritikk? :)

 

Fokus

 

Det slår meg noe når jeg navigerer rundt på siden din:

 

Relasjonen mellom teksten til venstre og navigeringen til høyre er for meg svak og egentilg ikke så intuitiv. Det at teksten til venstre endres etter hvilken video jeg velger, var vanskelig å merke. Du benytter for eksempel ikke dette til designene dine, og for bilder har du jo ett helt annet layout.

 

Hvis innhold skal vises til venstre, hvorfor er da bildene og snuttene til høyre? Hvorfor er ikke designene til venstre?

 

Du blander også hvilken side navigeringen er på: Bilder har navigering til venstre, filmer og design har navigering til høyre.

 

Det var også litt rart at det ikke var lenke på kontakt "knappen" på forsiden.

 

Det er noe unaturlig, for meg, med hva som blir i fokus, og hvor mye fokus innholdet får. For meg er det unaturlig å lese teksten til venstre, da fokus forflytter seg til navigeringsdelen til høyre.

 

Homogent

 

Du har benyttet en standard form for bildegalleri, video galleriet virker også nokså standard, selv om video ikke er helt min greie, samt at designene vises på en flashy måte. Det er helt greie publiseringsløsninger hver for seg, men jeg savner litt homogenitet over siden din.

 

Jeg kan ikke helt se at disse løsningene støtter dette med disse to kolonnene dine så godt, særlig bildegalleriet. Det er jo heller ingen endring i teksten til venstre når man blar i designene.

 

Jeg er ikke så sikker på at du trenger den store "boblen" på forsiden, da fire litt store bobler egentlig kan få sagt alt det som står i den store boblen. Muligens med enda mere fokus.

 

Det ble dagens pirk, på en i bunn og grunn flott side.

 

Frode

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...