Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ukjent, alvorlig og merklig problem. Kanskje DU kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Hei, kjære forumbrukere.

 

Jeg har et veldig, veldig, veldig irriterende problem med pcen min, som jeg håper at jeg kanskje kan få hjelp med i denne tråden.

 

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte, men jeg kan starte med å presentere problemet:

 

Jeg spiller for det meste bare CounterStrike, men det hender at jeg er borti spill som WoW, Mount and Blade, Fallout 3 m.m. Så langt har problemet mitt bare oppstått i CS (100000 ganger), i WoW (1 gang) og en gang da jeg var på youtube.

 

Problemet går ut på at skjermen blir sort/mørkeblå (som om noen skulle ha røsket ut ledningen som kobler skjermen og pcen sammen), PCen begynner å dure for fullt, lyden henger seg opp og spilles om og om igjen, og prossesorene går på 100% (sier i alle fall skjermen på G15-tastaturet mitt)

 

Altså, for å vise det akkurat sånn det er:

Jeg spiller, ingen problemer -> Helt plutselig, skjermen blir sort/blå -> Lyden henger seg, prossesorene jobber på fullt -> Ingenting skjer før jeg holder inne knappen på PCen til den slår seg av. (Har prøvd å vente opp til en time mens pcen har brummet, men uten velykket resultat)

 

Et bilde for å prøve å illustrere hvordan skjermen min ser ut når det klikker:

post-121321-1227549305_thumb.jpg

 

Når jeg slår på PCen igjen, tar det veldig lang tid, den står VELDIG lenge "rett før" vista-ikonet kommer, og jeg kan logge inn. Jeg må ta ut og inn internettmottakeren min for at den skal aktiveres igjen (Den "dør" når pcen klikker, av en eller annen grunn).

Alt det jeg har gjort en liten stund før problemet oppstår, forsvinner. F.eks demoer jeg recorder, vt.servere jeg har lagt til, spesielle ting jeg har "customizet" og lignende.

 

 

 

Dere begynner kanskje å bygge opp tanker om at dere vet hva som må til, men vennligst få med deg hva jeg har prøvd, så jeg slipper 1000 folk som sier "Reformater".

 

Info om pcen min, som ble bestilt 04.05.2008. Det er IKKE jeg som har satt sammen innkjøpslisten, det fikk jeg en jeg kjenner, som visstnok kan en del, til å gjøre.

 

Vet ikke veldig mye om hva som er relevant, og hva som ikke er av info, så jeg skriver alt som står.

 

Fra Komplett.no

- OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta

- Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU. Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2

Fra Norek

- XFX GeForce 9600GT 740M 512MB XXX GDDR3, PCI-Express 2.0, 740M Alpha Dog Edition

- Western Digital Pasport II 250GB, USB 2.0 Black

Fra Netshop

- Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775, 6MB, Boxed mvifte 1333Mhz

- Mushkin DDr2 4098MB extreme performance. XP2-8000 2x2048 MB 1000MHz (5.5.5.15)

- Samsung 500 GB 7200RPM S-ATA2 16MB HD501LJ (2 stk)

- Samsung DVD brenner SH-S203D, Svar, SATA, bulk SH-S203D/BEBN

- ASUS Maximus Formula X38 Socket 775. DDR2, SATA, ATX, GbLAN, 2x PCIe 2.0 16x

- Antec Performance One P182 Gun Metal. ATX miditower u/PSU

- MIST, 600W, avtagbare kabler, Rev. 3. Ny versjon, ATX 2.2, med kabel kit.

 

I tilfelle det skal ha noe å si, nevner jeg hva jeg har koblet til av USB og skjermer:

 

Skjerm 1: Samsung Syncmaster 226BW

Skjerm 2: Fujitsu Siemens CTM5010

 

Usb:

Mus: Microsoft Intelli 3.0 Explorer

Nettverksadapter: Netgear WPN11

Tastatur: Logitech G15, Norsk Layout

Printer: HP Photosmart C3180

Ekstern Harddisk: Western Digital, 320 GB (Kan skaffe mer info om det trengs)

Høytalere: Logitech-something. 2 speakers + Bass (eller hva det er)

Mikrofon & Headsett: Steelseries Siberia

Diverse: Nosotromo Speedpad n52

- iPod

 

Dette har antagligvis ikke noe å si, men i tilfelle det skulle, så er det godt å ha med.

 

Problemet har vært der siden jeg fikk PCen i slutten av sommerferien, og til nå. Det har vært VELDIG fram og tilbake, noen ganger skjer det HELE tiden (sånn som nå), mens andre ganger, skjer det ikke én eneste gang i løpet av en uke. Det hender også av og til om kveldene, at jeg slår av to vifter, og slår ned hovedviften, for at den ikke skal bråke så mye mens den f.eks seeder noe. Som regel oppstår det vanlige problemet neste gang jeg bruker pcen, og ikke har slått på viftene igjen. Men selv to timer etter at jeg da har slått PÅ viftene, oppstår problemet fortsatt.

 

Tenkte at jeg kunne si hva jeg har gjort for å prøve fikse problemet:

 

- Formatert fire ganger.

- Slettet diverse programmer, filer og lignende.

- Opdatert ABSOLUTT alle mulige drivere, selv ting som så og si er unødvendig.

- Kjørt "Though Scan" med avast ofte.

- Koblet den eksterne harddisken.

- Dyttet alle ledninger ekstra godt inn.

- Sett at alt på innsiden av PCen sitter som det skal, selvom jeg ikke er så flink på det området.

- Spurt de fleste jeg kjenner om hjelp, desverre ingen som har kunnet svare på dette.

- Drevet research på nettet, uten å finne noe hjelp.

 

Det er også en annen rar ting som oppstår i blant, om jeg skal starte et spill/program får jeg en klage på "For lite ram tilgjenglig", som f.eks da jeg skulle starte Offline-CS en dag:

post-121321-1227549134_thumb.jpg Tross alt, den samme meldingen kom ikke da jeg kjørte programmet med XP valgt i "Kompitablitetsmodus".

 

Så og si alltid når jeg skal starte Mount & Blade, som ikke er et veldig tungt spill, får jeg en melding om "You have 100 MB ram available, we recomend that you have 700 MB or more available before you start Mount and Blade. Click OK to continue anyway", jeg trykker OK, og spillet starter. Tross meldingen som stod, lagger det ingenting på noen måte. Alt går helt smooth.

 

Kan dette ha noe å si med problemet over?

 

Jeg er villig til å gjøre så og si HVA som helst for å få fikset dette problemet!

 

Om du har erfaring eller kunnskap om problemet er det BARE å svare i tråden, sende meg en pm eller å ringe meg på mobilen min: 46414429 (Er det ulovlig å gi ut det her? Tenkte kanskje det var lettere å forklare over telefon)

Bor i Asker, så for personer i området er det kanskje mulig å komme en tur og se på det? Betaling får du selvfølgelig.

 

Et problem er jo at jeg kan ALDRI forutse NÅR problemet oppstår. PLUTSLIG skjer det bare.

Det er bare UTROLIG frustrerende når dette skjer midt i en hektisk CS-match, WoW-raid eller lignende.

 

VÆR SÅ SNILL! Prøv å hjelpe meg med problemet!

Vanker en liten premie til den/de som klarer å hjelpe meg :)

 

Er det NOE du lurer på om problemet? Noe du vil ha av screenshots og lignende? Bare å sende meg en PM!

 

Husk at INGEN svar er dumme!

 

Mvh

Skumtroll aka Kake.

 

P.S: Jeg sliter ikke med lagg i noen spill, kjører Fallout 3 helt fint i alle fall, stabil 99-fps i CS og det meste annet går også fint. Problemet er altså at pcen skrur seg av plutselig, og at den whiner om ingen ram tilgjenglig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...føler med deg.

 

* Windows versjon Vista 32 bit?

 

* Du virker oppegående nok til å ha flashet til nyeste stabile BIOS sammen driver oppdateringer.

 

* Prøvd med bare én RAM brikke? Jeg vet det vil gjøre litt vondt, men...

 

* Sjekk prosessene dine;

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/default.aspx

>process utilities >process explorer

 

*Bruk event viewer til å finne synderen som krasjer systemet ditt;

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766042.aspx

 

Jeg har dessverre ingen utfyllende kunnskap om prosesser og hendelser, men forumet på Technet kan kanskje være en mulighet?

 

*Google feilmeldinga du får på Mount & Blade, hvis du ikke allerede har prøvd det.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Komplimenter for en lang og godt beskrevet problemstilling ;)

 

Ettersom du sliter med RAM feilmeldinger vil jeg tro at noen av problemene ligger der, men for meg ser dette også ut som om det kan være et varmeproblem. Du kan vel se temperaturene på CPU, System og RAM for dette hovedkortet i bios/setup (trykk del ved oppstart på denne modellen tror jeg).

 

Ellers kan du også sjekke hendelsesloggen på maskinen for å se om det trigges en advarsel eller feil når problemet inntreffer.

 

Ettersom du sier at CPU går på 100% når dette skjer bør du ta å sjekke oppgavebehandlingen for å finne ut hvilken prosess som stjeler ressursene dine. Aldri skadelig å kjøre en malware/spyware/antivirus scan heller.

Lenke til kommentar

Takk for fyldig svar =)

 

Har kjørt scan. med diverse antivirusprogrammer, mange ganger. Men skader jo aldri med en gang til :)

Blir litt vansklig å sjekke hva som stjeler ressursene og i grunn, siden skjermen er sort :S

 

Har også kjent på skjermkort, rambrikker ol.

 

Rambrikkene er ganske varme, men resten er helt passe.

Lenke til kommentar

Temperaturer på GPU, CPU og PWM?

 

For de som ikke vet det så er PWM spenningsregulatoren(e) som sitter ved CPUen. Hvis prosessorviften blåser feil vei så vil disse fort kunne bli overopphetet.

 

Edit: Også, hvis du har muligheten til å måle temperaturen ved minnebrikkene så kan det hjelpe selv om jeg tviler på at disse er årsaken til problemet. (Minnefeilen er kun et symptom).

 

Edit2: En ting til, hvis du har muligheten til det så lag et diagram av luftstrømmen i kabinettet. Er fler vifter som trekker inn luft enn som blåser den ut? (over eller undertrykk i kabinettet)

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

* ja, kjør memtest, kjedelig å vente men får du feil der er noe gærent med RAM'en din. Du kan også sjekke om innstillingene i BIOS er riktig hvis du kjenner parameterene.

 

Blir litt vansklig å sjekke hva som stjeler ressursene og i grunn, siden skjermen er sort :S

 

Prosessene må du sjekke mens Windows kjører. Der kan du finne uvedkommende ting som kjører i bakgrunnen, men det krever endel kjennskap og kanskje mye lesing for å ta rede på alle på lista - det er allikevel det som er poenget med denne sjekken.

 

Eventviewer / hendelseslogg kan du gå inn å se på etter en kræsj, se etter hva som skjedde når systemet kræsja eller like før. Også dette er ikke et lett tema for de fleste av oss, men tålmodighet lønner seg vettu.

 

* Hvis du installerer igjen, kjør med bare èn rambrikke til du har fått lagt inn SP1. Jeg tror også det kan være lurt å installere de viktigste HK driverne før du kjører Win Update, men vente med grafikkort driver til etter Win Update. Og ikke minst, kun installere nyeste drivere, ikke først fra CD for så å oppdatere fra nett. Kan ta feil, det finnes nettsider dedikert til slike ting, Black Viper er vel ihvertfall én.

Endret av khaakon
Lenke til kommentar

Mener å huske at dette HK'et kommer med vannkjøling på NB chippen, dersom du da ikke bruker vannkjøling har du husket å bytte om til standard kjøleribbe?

 

Mulig det er et dumt spørsmål, men man vet jo aldri :)

 

Edit: en annen ting som kan være verdt å sjekke er jo x38 brikkesettet og Nvidia kortet ditt? Mulig jeg husker feil her men er ikke dette et crossfire kort da? Her er det MEGET MULIG jeg er på tynn is, altfor trøtt til å sjekke i google først :(

Endret av s0und
Lenke til kommentar

Dette er hva som står av tempraturting.

 

CPU Temprature [33*C/91*F]

MB Temperature [26*C/99.5*F]

NB Temperature [37.5*C/99.5*F]

SB temperature [34*C/92*F]

 

Og litt lenger ned står det

 

"COP EX"

NB Overheat Protection [90*C]

SB Overheat Protection [90*C]

OPT_TEMP1 Overheat Protection [90*C]

OPT_TEMP2 ......

OPT_TEMP3 ......

 

Gikk videre inn på "CPU Fan and Chassis Fan"

CPU Fan Speed [2327RPM]

CPU Q-Fan Control [Disabled]

 

Chassis Fan 1 Speed [N/A]

Chassis Fan 2 Speed [N/A]

Chassis Q-Fan Controls [Disabled]

 

Chassis Fan 3 Speed [N/A]

Chassis Fan 3 Control [Disabled]

 

Gikk tilbake og inn på "OPT Q-Fan and Power fan"

De med N/A var med grå skrift, resten var med blå

 

OPT_Fan 1 Reading :N/A

OPT_Fan1 Q-Fan Control [Ratio]

Duty Cycle Mode [90]

OPT-Fan 2 Reading :N/A

OPT_Fan2 Q-Fan Control [Ratio]

Duty Cycle Mode [90]

OPT_Fan 3 Reading :N/A

OPT_Fan3 Q-Fan Control [Ratio]

Duty Cycle Mode [90]

 

Power Fan Speed [N/A]

 

 

Med tanke på drivere, så installerte jeg først alle CDene. Senere har jeg installert SP2, oppdatert alt med WinUpdate + inne i Enhetsbehandling og installert Grafikkkortdriver en gang til, pga jeg fikk beskjed om det da jeg skulle kjøre Photoshop CS4

 

 

Noen som kan hjelpe meg ut ifra informasjonen jeg ga her??

Det som var nevnt med BIOS er jo en mulighet, har ikke fikset noe med BIOS-ting. Kan du forklare hvordan jeg kan fikse/sjekke dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...