Gå til innhold

14 dagers angrerett eller 30 dagers returrett på elkjop.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
30 dagers full returrett.

Elkjop.no tilbyr deg 30 dagers returrett, dette er lengre enn det angrerettsloven krever (se avsnittet under).

Angrer du på kjøpet kan du returnere ubrukt vare innen 30 dager fra mottaksdatoen og vi gir deg kjøpesummen

tilbake.

 

ANGRERETT:

Lov av 21. Desember nr. 105 2000.

Ifølge lov om angrerett kan du returnere en bestilt vare innen 14 dager fra mottak uten å oppgi noen grunn. NB! Merk

at Elkjøp gir deg 30 dagers angrerett! Du må returnere varen ubrukt, med faktura og i originalemballasje.

 

Her står det at varen må være ubrukt?

Lenke til kommentar
Elkjøp kan ikke bestemme hvordan angreretten på 14 dager skal foregå og tilpasse den til seg selv. Drit i hva som står på elkjop.no angående 14-dagers angrerett, les heller på lovdata.no

Hvorfor bry seg med lovdata ang elkjøps angrerett når den praktfullt ble forklart lenger opp i tråden? Du får ikke bedre returrett betingelser ved å lese på lovdata enn du får på elkjøp fra før av :) Bare bruke kameraet pent og ikke lage riper i det så ordner det seg med en gang du evt vil bytte det i et bedre kamera eller bare pengene tilbake :)

 

-Øivind-

Lenke til kommentar
Altså, de første 14 dagene er det norsk lov om angrerett som gjelder, samme hva Elkjøp sier.

 

De neste 16 må du selvsagt følge deres regler, men jeg stusser litt over ordvalget "FULL returrett" - jeg mener at de ikke kan ha "full" returrett, og så begrense den med å si at man ikke kan bruke varen først er merkelig.

@ Krifos: Det er akkurat dette jeg mener, kanskje jeg er dårlig til å uttrykke meg.

Jeg syns bare det er merkelig at du mener da at de første 14 dagene skal varen leveres tilbake i tilnærmet lik stand som da du mottok varen, mens de neste 16 kan man være litt mer "fri" med testingen av produktet og man kan bruke den som sin egen? Derfor jeg mente at elkjøps 30 dager trumfet loven i positiv retning bare. Hmmm, dårlig forklart men håper det kommer frem :)

 

Der jeg jobber har vi ihvertfall ikke laget tull med noen som vil bytte en vare de har i kjeden og vil bytte inn i noe annet. Tar imot laptoper og minnekort over en stor lest i disse tider og det er såklart noen som kommer tilbake med utslitte eller ødelagte varer, men disse får et galant nei og forstår hvorfor når de selv ser en gang til på varen de vil bytte inn.

 

Så lenge du er fordiktig med produktet ditt og pakker det pent ned igjen vet jeg at du ikke vil få problem med å bytte det inn igjen i noen av elkjøps varehus :)

Endret av branick
Lenke til kommentar

30 dagers full returrett

 

Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Husk å ta med kvittering.

 

--------------------------------------------------------

 

Denne er klippet og limet fra elkjop.no. Vet ikke hvor du fant teksten "ubrukt" hen, men ubrukt er ikke et krav Elkjøp stiller. Varen skal være komplett og pen. Dvs i samme stand som du kjøpte den. Stilles vanligvis ikke krav til at esken skal følge med når du leverer i butikkene, men dette kan kanskje variere fra butikk til butikk. Vi har ihvertfall aldri stilt krav om eske i Sarpsborg, men vi ønsker jo selvsagt helst at esken er med.

 

Mvh ansatt gjennom mange år.

Lenke til kommentar
Loven sier så lenge varen kan leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde", samt at varen ikke må være tatt i bruk som din egen. Sistnevnte er jo et definisjonsspørsmål.

 

Dette er Norske lover på sitt beste.

 

Hvis jeg bestiller 1500 flasker brus på postordre så kan jeg benytte angreretten innen 14 dager og få alle pengene tilbake dersom jeg returnerer 1450 flasker. Dette er jo samme stand, og tilnærmet samme mengde. :)

 

Norske lover er latterlig dårlig skrevet. Det er så mye hvis og dersom i lovverket.

 

Savner et godt skrevet lovverk, ikke den eventyrsamlingen vi nå har som er basert på skjønn.

Lenke til kommentar
Altså, de første 14 dagene er det norsk lov om angrerett som gjelder, samme hva Elkjøp sier.

 

De neste 16 må du selvsagt følge deres regler, men jeg stusser litt over ordvalget "FULL returrett" - jeg mener at de ikke kan ha "full" returrett, og så begrense den med å si at man ikke kan bruke varen først er merkelig.

 

Du har aldeles rett i dette KriFos, men fullstendig feil ;)

Selvfølgelig gjelder Angrefristloven også for elkjøp.no, hvis du påberoper deg Angrefristloven så er både kunden og Elkjøp forpliktet til å følge denne. Dette medfører at i så tilfelle må kunden på forrhånd avtale retur med Elkjøp, og varen må returneres ubrukt og komplett i orginalembalasje innen angrefrist tiden. Det er forøvrig ikke lovlig å gjøre avtaler som er dårligere for kunden en det angrefristen tilsier..

 

I Elkjøp sitt tilfelle så har ALLE kunder rettigheter som er vesentlig bedre en Angrefristloven tilsier, du kan når som helst i butikkens åpningstid returnere varer innen fristen på 30 dager, dette gjelder varer fra elkjøp.no også. Det stilles ikke krav til at varen skal være ubrukt eller i orginal embalasje ved retur.

Endret av Smurfulf
Lenke til kommentar
Loven sier så lenge varen kan leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde", samt at varen ikke må være tatt i bruk som din egen. Sistnevnte er jo et definisjonsspørsmål.

 

Dette er Norske lover på sitt beste.

 

Hvis jeg bestiller 1500 flasker brus på postordre så kan jeg benytte angreretten innen 14 dager og få alle pengene tilbake dersom jeg returnerer 1450 flasker. Dette er jo samme stand, og tilnærmet samme mengde. :)

 

Norske lover er latterlig dårlig skrevet. Det er så mye hvis og dersom i lovverket.

 

Savner et godt skrevet lovverk, ikke den eventyrsamlingen vi nå har som er basert på skjønn.

 

Derimot, om det hadde stått "Nøyaktig samme stand og mengde" hadde idiotbedrifter som moobi vært istand til å håndheve angrerettsbetingelsene som de gjorde en tid, ved å hevde overfor kundene at en mobiltelefon til 6000 med 1 stk manglende kabelstrips i esken ville vært "urimelig å hevde angrerett på"

Lenke til kommentar
Elkjøp kan ikke bestemme hvordan angreretten på 14 dager skal foregå og tilpasse den til seg selv. Drit i hva som står på elkjop.no angående 14-dagers angrerett, les heller på lovdata.no

Hvorfor bry seg med lovdata ang elkjøps angrerett når den praktfullt ble forklart lenger opp i tråden? Du får ikke bedre returrett betingelser ved å lese på lovdata enn du får på elkjøp fra før av :) Bare bruke kameraet pent og ikke lage riper i det så ordner det seg med en gang du evt vil bytte det i et bedre kamera eller bare pengene tilbake :)

 

-Øivind-

 

Det var til trådstarter og angående det hun refererte til om at man ikke kan bruke/teste varen. Hun var bekymret for at hun ikke kunne teste varen før hun eventuelt sendte den i retur som angrerett. Poenget mitt var at det hun refererer til, hvor enn hun har hentet det ifra, bare er piss.

Lenke til kommentar
Altså, de første 14 dagene er det norsk lov om angrerett som gjelder, samme hva Elkjøp sier.

 

De neste 16 må du selvsagt følge deres regler, men jeg stusser litt over ordvalget "FULL returrett" - jeg mener at de ikke kan ha "full" returrett, og så begrense den med å si at man ikke kan bruke varen først er merkelig.

 

Du har aldeles rett i dette KriFos, men fullstendig feil ;)

Selvfølgelig gjelder Angrefristloven også for elkjøp.no, hvis du påberoper deg Angrefristloven så er både kunden og Elkjøp forpliktet til å følge denne. Dette medfører at i så tilfelle må kunden på forrhånd avtale retur med Elkjøp, og varen må returneres ubrukt og komplett i orginalembalasje innen angrefrist tiden. Det er forøvrig ikke lovlig å gjøre avtaler som er dårligere for kunden en det angrefristen tilsier..

 

I Elkjøp sitt tilfelle så har ALLE kunder rettigheter som er vesentlig bedre en Angrefristloven tilsier, du kan når som helst i butikkens åpningstid returnere varer innen fristen på 30 dager, dette gjelder varer fra elkjøp.no også. Det stilles ikke krav til at varen skal være ubrukt eller i orginal embalasje ved retur.

 

jeg ser ingen plass at dette gjelder på elkjop.no også. hvor står det?

hvor står det at jeg kan retunerere varer kjøpt på nett, til en lokal butikk?

Lenke til kommentar
jeg ser ingen plass at dette gjelder på elkjop.no også. hvor står det?

hvor står det at jeg kan retunerere varer kjøpt på nett, til en lokal butikk?

 

Jeg har handlet en del fra elkjop.no gjenom tiden, og det har aldri vært noe problem å returnere varer i den lokale butikken. Bare husk på å ha med kvitteringen. Første gangen jeg gjorde dette ringte jeg til Elkjøp, og de så denne løsningen som gunstigre for dem da de slipper å betale returfrakten :p

 

Husk også at hvis du benytter deg av Angrefristloven kan du beholde varen helt til du har fått tilbake det du har betalt for den inklusive frakt..

Lenke til kommentar

Sendte mail til Elkjøp, og fikk til svar:

 

Vår 30 dagers returrett tilbyr kundene våre å bruke produktet i den perioden. Alt vi krever er at produktet er i samme stand som det var i da du kjøpte det.

Trolig har du blandet den lovmessige retten man har på 14 dagers angrerett (der varen skal være ubrukt ved retur), med vår utvidede kundegaranti som gjelder i 30 dager der man da altså kan bruke produktet i 30 dager.

 

Jeg siterer igjen teksten nøyaktig som det står i mailen med kvittering jeg fikk fra elkjop.no:

 

ELKJØPS GARANTI:

30 dagers full returrett.

Elkjop.no tilbyr deg 30 dagers returrett, dette er lengre enn det angrerettsloven krever (se avsnittet under).

Angrer du på kjøpet kan du returnere ubrukt vare innen 30 dager fra mottaksdatoen og vi gir deg kjøpesummen

tilbake. Legg faktura og utfylt angrerettsskjema (som du mottok sammen med bekreftelsesmailen når du bestilte) ved

returen. Du må selv betale returportoen.NB: Returretten gjelder ikke abonnement.

ANGRERETT:

Lov av 21. Desember nr. 105 2000.

Ifølge lov om angrerett kan du returnere en bestilt vare innen 14 dager fra mottak uten å oppgi noen grunn. NB! Merk

at Elkjøp gir deg 30 dagers angrerett! Du må returnere varen ubrukt, med faktura og i originalemballasje. Du må selv

betale returportoen. Skjema for bruk av angreretten mottok du sammen med e-posten du som bekreftet din bestilling,

dette fylles ut og returneres til oss sammen med pakken.

 

Dette tolket jeg som at varen måtte være ubrukt, og derfor sendte jeg inn spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...