Gå til innhold

14 dagers angrerett eller 30 dagers returrett på elkjop.no


Anbefalte innlegg

Altså, de første 14 dagene er det norsk lov om angrerett som gjelder, samme hva Elkjøp sier.

 

De neste 16 må du selvsagt følge deres regler, men jeg stusser litt over ordvalget "FULL returrett" - jeg mener at de ikke kan ha "full" returrett, og så begrense den med å si at man ikke kan bruke varen først er merkelig.

 

Du har aldeles rett i dette KriFos, men fullstendig feil ;)

Selvfølgelig gjelder Angrefristloven også for elkjøp.no, hvis du påberoper deg Angrefristloven så er både kunden og Elkjøp forpliktet til å følge denne. Dette medfører at i så tilfelle må kunden på forrhånd avtale retur med Elkjøp, og varen må returneres ubrukt og komplett i orginalembalasje innen angrefrist tiden. Det er forøvrig ikke lovlig å gjøre avtaler som er dårligere for kunden en det angrefristen tilsier..

 

I Elkjøp sitt tilfelle så har ALLE kunder rettigheter som er vesentlig bedre en Angrefristloven tilsier, du kan når som helst i butikkens åpningstid returnere varer innen fristen på 30 dager, dette gjelder varer fra elkjøp.no også. Det stilles ikke krav til at varen skal være ubrukt eller i orginal embalasje ved retur.

 

Les nå hele tråden før du påstår at jeg har "feil". Jeg bare refererte til en tidligere tråd der trådstarter viste til at det sto at varen måtte være "ubrukt".

 

Jeg har ingen erfaringer med returretten whatsoever, jeg bare viste til angrerettsloven først, og deretter til det jeg ble informert om av trådstarter - og derfor syntes jeg også det var merkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det bør vel stå spesifisert.

 

Angreretten gjelder fra første dag du har mulighet til å hente varen, dvs den dagen du får hentelapp i postkassa. Om Elkjøp kjører det samme vet jeg ikke, men juridisk sett bør det vel være det.

 

Så det sier du? Du vet at det ikke er Elkjøp som bestemmer hva som gjelder, men faktisk angrerettloven? Kjipt for de som venter 14 dager før de henter pakken... eller, nei, vent litt:

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html#11

 

"Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte."

 

ETTER AT VAREN ER MOTTATT. Ikke etter at melding om at varen KAN hentes er mottatt.

Lenke til kommentar
Det bør vel stå spesifisert.

 

Angreretten gjelder fra første dag du har mulighet til å hente varen, dvs den dagen du får hentelapp i postkassa. Om Elkjøp kjører det samme vet jeg ikke, men juridisk sett bør det vel være det.

 

Så det sier du? Du vet at det ikke er Elkjøp som bestemmer hva som gjelder, men faktisk angrerettloven? Kjipt for de som venter 14 dager før de henter pakken... eller, nei, vent litt:

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html#11

 

"Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte."

 

ETTER AT VAREN ER MOTTATT. Ikke etter at melding om at varen KAN hentes er mottatt.

 

Men etter 14 dager sendes da pakken tilbake fra postkontoret til avsender pga uavhentet pakke? Og venter man 14 dager ca på å hente pakken, så har man jo fortsatt 14-17 dager igjen av ELKJØP'S angrefrist på 30 dager? Correct me if I'm wrong her :)

 

Elkjøp følger såklart norsk lov på punktet om angrerett ved fjernsalg, dette bestrides ei heller over etter det jeg kan forstå på det Krifos skriver, men det er tidligere nevnt at ELKJØP'S angrefrist på 30 dager er noe enklere og bedre dekkende mtp bruk av varen / "tilnærmet lik stand" -> 14 dagene man får fra norsk lov.

 

Venter du til den 14. dagen med å hente varen på postkontoret vil du derfor ha minst 14 dager på deg til å teste varen og se om den er riktig for deg før du evt kan ta den med til nærmeste elkjøpbutikk og levere den tilbake mot et annet produkt du vil ha istedet for den originale varen. (Igjen, correct me if I'm wrong, jobber ikke med serviceavdelingen så er ikke 100% sikker her, men det kan andre avkrefte eller bekrefte).

Lenke til kommentar
Det bør vel stå spesifisert.

 

Angreretten gjelder fra første dag du har mulighet til å hente varen, dvs den dagen du får hentelapp i postkassa. Om Elkjøp kjører det samme vet jeg ikke, men juridisk sett bør det vel være det.

 

Så det sier du? Du vet at det ikke er Elkjøp som bestemmer hva som gjelder, men faktisk angrerettloven? Kjipt for de som venter 14 dager før de henter pakken... eller, nei, vent litt:

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html#11

 

"Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte."

 

ETTER AT VAREN ER MOTTATT. Ikke etter at melding om at varen KAN hentes er mottatt.

 

Du må fikse caps lock - den har hengt seg fast.

 

Hva som menes med mottatt vare er et definisjonsspørsmål. Ettersom selger ikke har forpliktelser for pakken etter at den er levert ut fra postkontoret, kan det godt argumenteres for at pakken regnes som levert fra den dagen du hadde mulighet for å hente den ut - ettersom den for selgers del har ankommet endestasjonen. Dog, det punktet jeg tenkte på var i §15.

 

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet.

 

Men dette står altså beskrevet om selgeren og ikke forbrukeren, så her har jeg blandet litt.

 

Likevel vil jeg påstå at det er innenfor rimelighetens grenser å anta at ved en evt rettsak ville man neppe vinne fram om man 28 dager etter at hentelappen lå i postkassa prøvde å heve kjøpet (14 dager på postkontor og 14 dager "i hende").

 

Unntaket her blir selvsagt om selger har gjort noe feil i forbindelse med salget, men dette har forsåvidt ikke noe med denne saken å gjøre.

 

Og uansett, de 30 dagene til Elkjøp kan godt være fra man har mulighet til å hente pakken - ettersom det så vidt jeg ser ikke står noe om dette.

Lenke til kommentar

I praksis har jeg aldri opplevd at angreretten tikker fra den dagen pakken ankommer postkontoret. Den har alltid begynt idet jeg henter pakken. Dere som pirker på dette, har dere opplevd det eller er det bare for å pirke? Og for deg som pirker på 14 dager, så kan jeg heller si 13 dager da. Da har man noen timer på seg å gi selger beskjed om at man benytter angreretten. I tillegg blander du angreretten og Elkjøp sin egen 30 dagers returrett sammen i samme suppe når du svarer meg. Jeg har aldri uttalt meg om Elkjøp sin 30 dagers returrett, men lovfestet 14. dagers angrerett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...