Gå til innhold

Ønsker tips til RPG på pc


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Lenge siden jeg har spilt på pc, og skal ut å reise en del med mye dødtid snart. Så derfor kunne jeg tenke meg å ha hatt noen spill ligende på laptopen.

Spill jeg har likt er f.eks:

 

Grandia 2

Shenmue

FF 7

og den typen konsoll RPG, men finnes det noen til pc? Og det gjør ikke noe om de er litt gamle, har ikke akkurat en hardcore gamer laptop.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SKAL du ha japanske RPG eller er det greit med helt andre spill enn de du har spilt på konsoll?

 

Jeg er fan av japanske, så hvis du vet om noen (bra) til PC så hadde jeg satt stor pris på det.

 

Men alle tips undersøkes og taes imot med glede.

Endret av Scotty2Hotty
Lenke til kommentar
SKAL du ha japanske RPG eller er det greit med helt andre spill enn de du har spilt på konsoll?

 

Jeg er fan av japanske, så hvis du vet om noen (bra) til PC så hadde jeg satt stor pris på det.

 

Men alle tips undersøkes og taes imot med glede.

Jeg har ingen tips i den japanske avdelingen, men siden Morrowind og Neverwinter Nights er nevnt kan jeg nevne Baldur's Gate 2 og Knights of the Old Republic. Sistnevnte er litt nyere og krever sikkert litt mer av maskinen. Likevel er det et forsåvidt "gammelt" spill.

Lenke til kommentar
SKAL du ha japanske RPG eller er det greit med helt andre spill enn de du har spilt på konsoll?

 

Jeg er fan av japanske, så hvis du vet om noen (bra) til PC så hadde jeg satt stor pris på det.

 

Men alle tips undersøkes og taes imot med glede.

Jeg har ingen tips i den japanske avdelingen, men siden Morrowind og Neverwinter Nights er nevnt kan jeg nevne Baldur's Gate 2 og Knights of the Old Republic. Sistnevnte er litt nyere og krever sikkert litt mer av maskinen. Likevel er det et forsåvidt "gammelt" spill.

 

KOTOR hadde jeg helt glemt. Takker. Er det noen som vet om de funker med vista eller? Er litt stuk med et par spill og vista kombinasjonen har jeg skjønt.

Lenke til kommentar
Takk for tipsene.

 

Tenkte å prøve Gothic, men har et spørsmål, er det "nødvendig" å spille det første eller kan jeg skippe rett til det andre?

 

 

Skal du få med hele historien bør du begynne fra 1. men du skjønner delvis hva det går om du begynner fra 2. også men ikke anbefalt. jeg likte begge to veldig godt.

Lenke til kommentar
Takk for tipsene.

 

Tenkte å prøve Gothic, men har et spørsmål, er det "nødvendig" å spille det første eller kan jeg skippe rett til det andre?

 

 

Skal du få med hele historien bør du begynne fra 1. men du skjønner delvis hva det går om du begynner fra 2. også men ikke anbefalt. jeg likte begge to veldig godt.

 

Får se hva jeg får skaffet meg, men jeg går ihvertfall på leiting etter KOTOR 1 og 2, Gothic 1 og 2, og skal titte mer på Chrono Trigger. Trodde det bare var til konsoll jeg, men fullt mulig jeg tar feil.

 

Takk for hjelpen uansett :yes:

Lenke til kommentar

Ser at Chrono Trigger er nevnt. Har ikke prøve den selv, men derimot Anachronox, som er litt basert på Chrono Trigger. Gitt ut i 2001 og er ikke ny lenger, men liker du sci-fi og humor, og et spill som ikke tar seg selv for høytidelig anbefales den sterkt! PS! innstallér de 3 patchene anox_build44_patch.exe, anox_build45_bin.exe og anoxpatch102build46.exe for å spille på et XP system. Vista vet jeg ikke. Det var sånn kjapt å gæli just in case, så har du navnene og google i det minste :) Noen trenger "door lord fix" også (DLF.exe).

 

Det samme (= sci-fi+humor) kan sies om min andre favoritt, Outcast. Heller ikke den ny, faktisk et par år eldre, fra 1999. Faktisk et par detaljer som er bedre her enn i Fallout 3, som jeg såvidt har begynt på: -Han kan løpe ordentlig på skrå, og ikke minst, AI'en!

I tillegg en fantastisk atmosfære og musikk som passer perfekt. Til tross for en dårlig oppløsning vil jeg si grafikken er bra og år foran 1999, mye pga voxel-teknikken. Stoore landskap du kan bevege deg i, som i Fallout 3. Vil si størrelsen på brettene er sammenlignbart, kanskje noe mindre, men så er det 5 verdener (+ en tutorial-verden). Noe som just blows my mind for et 1999 spill!

Litt stress å få til å funke med en moderne PC, win XP (Vista=?), bruke kompatibilitetsmodus og speedswitchXP.

 

 

Andre forslag:

 

Beyond Good and Evil.

Deus Ex 1, og 2 (hvis laptop'en er bra nok).

Dreamfall? (samme her, krever vel endel)

Lenke til kommentar

chrono trigger er beste japansk rpg gjennom tidene. slår alle jrpg som jeg har prøvet, som ff7, ff8, ff10, crono cross og lost odeyssy, etter min mening.

 

spilte selv chrono trigger på snes emulator, bare synd grafikken suger. men klarer man å venne seg til det så vil man få et spill med kjempe bra gameplay, varierende landskap og oppslukende historie til gjengjeld.

 

har også annbefalt chrono trigger til 2 av mine venner som ikke liker ff7 eller lost odeyssy da de ikke er fan av japansk rpg. men mer fan av diablo, morrowind, wow, fallout eller action rpg.

de ble hekta begge 2. han ene sa t.o.m spillet er farlig XD *lol*

har også en annen venn som er fan av nyere final fantasy serien som er på ps2, men han likte derimot ikke chrono trigger da han synes grafikken suger ^^

 

konklusjonen er at mennesker er forskjellige og har forskjellige meninger og smak. man kan aldri være sikker på hva folk liker og ikke liker.

men uansett så ble chrono trigger godt motatt av 2 andre vennene mine som er mer action rpg typer ^^ , så det må være noe ved spillet.

 

på tide og legge meg nå, har vært mye spilling idag XD

 

ps: har også spilt anachronox men likte ikke spillet.

Endret av Game-master
Lenke til kommentar

Siden mange allerede har foreslått Chrono Trigger til SNES så vil jeg foreslå Final fantasy 6 (er vel lansert som final fantasty 3 i vesten, nummeringen i FF serien er veldig forvirrende)

Personlig synes jeg FF6 er det beste JPRG noensinne, jeg har gjennom tiden spilt mange JPRG men ingen har gitt meg samme følelse som FF6.

Snes hadde forøvrig utrolig mange gode JPRG (FF, Chrono trigger, Breath of fire, secret of mana osv)

 

Sorry for OT, blir så ivrig når jeg hører snakk om favoritt konsollen min :)

Lenke til kommentar

Alle spillene du nevnte i første post er jo såkalte "japanske RPG", altså spill sett rett ovenfra med lineær historie og tur-basert slåssing av typen "Vent på tur mens fiendene gjør sitt angrep, vel Attack/spell og se animasjon", og gjerne veldig avhengig av grinding av monstre for å ha så høy level som mulig.

 

Grandia 2 og FF7 har PC-versjoner, men du gidder vel ikke spille dem pånytt.

 

Jeg vil anbefale Anachronox, et av de beste spillene som kom fra Ion Storm før de gikk konk.

Det er en sci-fi historie som spenner seg over masse planeter (etter hvert), du spiller som en privatetterforsker som starter på Anachronox med å finne ut av dine egne pengeproblemer, og ender opp som intergalaktisk helt. Kampsystemet er helt likt Final Fantasy-typen, altså at action stopper, du zoomer inn og ser det fra siden, man velger item/attack/spell så fortsetter kampen mens du venter på timere, og har enkelte spesialangrep når en blå bar fylles opp etterhvert som kampen pågår.

Og det hele er nydelig rendret i Quake 2 engine, som fortsatt ser bra ut, og alt foregår i full 3D med kamera litt over og bak karakteren du styrer. Og selvsagt masse bossfighting. Men det er lite utstyrsbasert, altså man finner aldri nye rustninger og klær annet enn når historien bestemmer det. Men finner nye våpen med jevne mellomrom. Alle cutscenes er rendret ingame, så man får ingen brå overganger når historien skal fortelle seg selv.

 

Du slipper plagsomme random encounters siden du kan se gruppene med fiender før du går på dem og slåss mot dem.

 

Det er også en klin sprø humor i spillet, f.eks. når partyet blir fanget opp av romskipet til en supervillain fra planeten Krapton, der superhelter lever sine liv, og fortellerstilen blir som en tegneserie plutselig.

 

Du hjelper også folkene på en planet med endel problemer (bl.a. å bli truffet av atomraketter fra aliens), og de finner det for godt å krympe ned hele planeten til 2 meter diameter og joiner partyet ditt fordi de vil se verdensrommet. Men du kan fortsatt besøke planeten ved å snakke med den, og folkene som bor der beskriver alt du har gjort som om det var et reality TV-show.

 

Spillet slo ikke kjempegodt an på EU/US markedet fordi vi ikke er vant til slike JRPG's på samme måte som de er i østen, der det finnes bøtter og spann av slike spill. Utrolig bra spillbarhet og historien suger deg rett inn fra starten av pga den fantastisk bra lokasjonen Anachronox er, med sine anti-gravity walkways og hele bydeler som beveger seg, og den klassiske film noir-fortellerstilen om sliten privatdetektiv som ikke har noen oppdrag med kontor i andreetasjen i en pub.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...