Gå til innhold

Hjelp til valg av objektiver til pentax k200d


Anbefalte innlegg

hei,

 

jeg har nylig kjøpt meg k200d og er veldig fornøyd med det, men jeg har lyst på et zoom objektiv. Jeg er ganske ny med kamera og har lyst å gjøre et godt og sikkert kjøp, men jeg har ikke lyst til å bruke noe mer enn rundt 3 000 kr. Har noen tips til hvilket objektiv jeg burde velge på markedet nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har nylig kjøpt meg k200d og er veldig fornøyd med det, men jeg har lyst på et zoom objektiv.

Hva planlegger du å bruke det nye objektivet til å ta bilde av?

 

På hvilken måte er du misfornøyd med det gamle objektivet?

 

Hvis du ønsker et objektiv som kan brukes til å ta bilde av ting som er lengre unna, trenger du en tele-zoom, for eksempel Pentax 55-300 (ca 3000), eller Sigma 55-200 (ca 1200).

 

Hvis du ønsker et objektiv med bedre lysstyrke, kan du vurdere Sigma 17-70 f2.8-4, eller Sigma 17-50 f2.8, eller tilsvarende fra Tamron.

Lenke til kommentar
jeg har nylig kjøpt meg k200d og er veldig fornøyd med det, men jeg har lyst på et zoom objektiv.

Hva planlegger du å bruke det nye objektivet til å ta bilde av?

 

På hvilken måte er du misfornøyd med det gamle objektivet?

 

Hvis du ønsker et objektiv som kan brukes til å ta bilde av ting som er lengre unna, trenger du en tele-zoom, for eksempel Pentax 55-300 (ca 3000), eller Sigma 55-200 (ca 1200).

 

Hvis du ønsker et objektiv med bedre lysstyrke, kan du vurdere Sigma 17-70 f2.8-4, eller Sigma 17-50 f2.8, eller tilsvarende fra Tamron.

 

jeg er ikke misfornøyd med det gamle objektivet(18-55). jeg vil komme til å bruke det nye til bla annet feriebilder i både byer og av landskap, så jeg vil ikke komme til å bruke et stativ. derfor er jeg ute etter et objektiv med god lysstyrke, som du ga noen eksempler på. men jeg er litt usikker på hvor lang zoom jeg faktisk trenger..er f. eks 200mm et langt zoom-objektiv?

Lenke til kommentar

Syns du gir lite info her. Du har lyst på et zoom-objektiv. Et zoomobjektiv sier ingenting om brennvidde. Mener du at du trenger å komme nærmere objektet du tar bilde av? Isåfall trenger du et teleobjektiv. Eller mener du en erstatning for 18-55millimeteren du allerede har?

Erstatninger da er vel tamron 17-50 eller Pentax 16-45, disse gir henholdvis 2 og et blendertrinn bedre enn kitobjektivet (på 55mm). Skal du ha mye bedre lysstryke enn det må du på fastoptikk f.eks 50mm bl:1.4.

Her kan du sammenligne brennvidder for å se hva 200mm er.

Trykk på digital (ellers får du utsnittet til 35mm film /FF, som er videre enn APS-C som sitter i Pentax)

 

Så om 200mm er nok? Tenker du til å fotografe småfugler, ikke snakk om. Skal du fotografe mennesker på litt avstand, sikkert helt ypperlig.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
jeg er ikke misfornøyd med det gamle objektivet(18-55).

Du sa du ville ha et "zoom-objektiv". Du har allerede et zoom-objektiv, det var derfor jeg spurte.

 

jeg vil komme til å bruke det nye til bla annet feriebilder i både byer og av landskap, så jeg vil ikke komme til å bruke et stativ. derfor er jeg ute etter et objektiv med god lysstyrke, som du ga noen eksempler på. men jeg er litt usikker på hvor lang zoom jeg faktisk trenger..er f. eks 200mm et langt zoom-objektiv?

 

Du finner ikke et zoom-objektiv som kan brukes til landskap, har god lysstyrke, og går til 200mm.

 

Et zoom-objektiv som går til 200mm og har god lysstyrke er dyrt, regn med 6000 eller mer.

 

Du må velge hva du vil ha ...

Lenke til kommentar

takk for mye hjelp. er ny med foto, så vær tålmodige=) men det er et TELEobjektiv jeg er på utkikk etter ja..et som jeg kan komme nærmere inn på diverse detaljer.. tror jeg ikke trenger mer enn 150mm faktisk.. noen tips til hvilket jeg burde velge? et som kanskje dekker fra 70/80 til 150mm eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
takk for mye hjelp. er ny med foto, så vær tålmodige=) men det er et TELEobjektiv jeg er på utkikk etter ja..et som jeg kan komme nærmere inn på diverse detaljer.. tror jeg ikke trenger mer enn 150mm faktisk.. noen tips til hvilket jeg burde velge? et som kanskje dekker fra 70/80 til 150mm eller noe i den duren.

Med en beløpsgrense på 3000, tror jeg faktisk at Pentax DA55-300 er et greit valg for deg. Du kan jo vurdere DA70 til 4000 om du er i det nostalgiske hjørnet, og føler for et lite fastobjektiv i metall.

 

Ellers fins Sigma 105 f2.8 med makro, som kan brukes til å ta nærbilder av for eksempel insekter også.

Lenke til kommentar

Hva med Sigma 50-150/2,8? Dekker området trådstarter spør om, og er lyssterkt. Noe ingen av de andre forslagene er.

 

Edit: Sett bort fra DA70, som er et lyssterkt fastobjektiv. Men siden du trenger noe lenger ville jeg heller kjøpt et fastobjektiv i 100mm-klassen. Jeg bruker 105mm som lengste brennvidde, og det er ganske greit for meg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...