Gå til innhold

Skyte piratene - Jeg sier ja.


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2778458.ece

 

Etter å ha lest om alle piratangrepene i det siste og hva slags sosial status dette gir i Somalia så er dette ingen god trend. Jeg tror heller ikke at det går ann å forhandle med dem på en vettug måte slik at de slutter.

De ser dette som god butikk, og dette bør det sette en kraftig stopper for.

 

Nærmer pirater seg X antall meter/km et fartøy så bør de få lov til å skyte mot dem. Dette både som varsko og få dem til og snu, men også for å hindre at fartøyet blir kapret.

 

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2778458.ece

 

Etter å ha lest om alle piratangrepene i det siste og hva slags sosial status dette gir i Somalia så er dette ingen god trend. Jeg tror heller ikke at det går ann å forhandle med dem på en vettug måte slik at de slutter.

De ser dette som god butikk, og dette bør det sette en kraftig stopper for.

 

Nærmer pirater seg X antall meter/km et fartøy så bør de få lov til å skyte mot dem. Dette både som varsko og få dem til og snu, men også for å hindre at fartøyet blir kapret.

 

Hva syns dere?

 

Sannsynligvis fører dette til en storstilt utvandring av somaliere fra landet, fordi det skaffer store inntekter som kan brukes av folket til å betale menneskesmuglere for å komme til Europa og spesielt Norge, som er et favorittland. Det er ingen øvre grense for hvor mange man kan ta imot, så jo mer penger som flyter rundt i disse områdene, jo fler har muligheter til å dra til vesle Norge. Piratene skaffer nødvendig valuta til området. Så hvis man forsøker å begrense oveføringene til Somalia, så vil færre ha mulighet til å betale de nødvendige menneskesmuglerne, så da må de bli værende. Hvorfor kan ikke Norge ta imot 1 million somaliere som en startpakke, og så øke om nødvendig?

Endret av Deblin
Lenke til kommentar
*snip*

 

Jeg mener at vi burde skyte alle fattige som stjeler for overlevelsen.

 

Stjele og stjele... De gjør stor butikk av det.

 

Folkene har på seg slips og smarte klær. De kommer i sine landcruiser-biler og har med datamaskiner. En person sier at han er piratenes forretningsfører, en annen sier han er sjørøvernes sjefsforhandler. For - det er enorme pengesummer å tjene på kapringen, og alle er klare for å få sin andel av pengene.

 

Løsepengesummene er ulike, alt etter fangstens størrelse. Ifølge BBCs kilder ligger utbetalingene nå på et sted mellom 300.000 til 1,5 millioner dollars. Store penger å tjene, med andre ord.

 

http://www.dagbladet.no/2008/11/19/nyheter...psfart/3765995/

 

 

 

Men du syns det er greit at folk ikke kan forsvare seg?

Lenke til kommentar
*snip*

Jeg mener at vi burde skyte alle fattige som stjeler for overlevelsen.

Stjele og stjele... De gjør stor butikk av det.

 

Det kan så være, men det er ikke til å komme i fra at det er ekstrem fattigdom, eller mer presist håpet om å komme seg ut av denne fattigdommen, som er hovedmotivasjonen til disse piratene.

 

Vestlig media fremstiller de som barbariske og sadistiske djevler som bare ønsker å gjøre ting jævlig for oss som det er så synd på her i den vestlige verden, når de egentlig er svært desperate mennesker som tar stor risiko i håpet om et bedre liv.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
*snip*

 

Jeg mener at vi burde skyte alle fattige som stjeler for overlevelsen.

Er forskjell på å stjele et brød og å sette andres liv i fare.

 

Burde være militær eskorte der nede.

 

Forskjellen her er at man slukker sulten for en dag istedet for resten av livet.

 

Og manskapets liv er ikke i fare så lenge manskapet ikke starter å gjøre noe dumt.

Lenke til kommentar
Og manskapets liv er ikke i fare så lenge manskapet ikke starter å gjøre noe dumt.
Tullprat. Det er ikke sjelden de tar livet av noen bare for å skremme resten eller sette et eksempel eller lignende.

 

Ifølge Aftenpostens papirutgave (ref. Dagblad artikkelen) har kun 9 personer blitt drept (pluss sju savnede) i løpet av årets 90 kapringer. Disse tallene stemmer ikke overens med hva du sier. Pragmatikk veier heller ikke i din fordel. Det er i piratenes langsiktige interesse å vise at de er mennesker det er å stole på. Mennesker en kan forhandle med. Dreper de manskap uten grunn taper de anseelse og forhandlingsmakt.

 

Poenget mitt var egentlig at man heller skulle ta rotten på roten til problemet, fattigdommen i Somalia, og ikke symptomet, piratene.

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Jeg mener at det kan rettferdiggjøres at mannskapet skyter tilbake. Det er jobben deres å få fraktet lasten fra punkt A til B, og gjøre alt for å ikke miste den. Dersom man har muligheten til å forsvare seg på en trygg måte slik som det norske mannskapet gjorde med vannkanoner, ville alle andre alternativ være latterlige. Ja, det er kun en liten andel sjømenn har blitt drept/savnet, men sjansen for at det skjer igjen er for stor å ta, for ikke å snakke om det økonomiske tapet. Jeg tror også det er rimelig å anta at pirater ikke akkurat lider av fattigdom slik som resten av Somalia.

 

Edit: Jeg fant denne artikkelen på nettet, og det er ganske tydelig hva piratenes motivasjon er. Greit nok at lokalbefolkningen tjener litt på det også i form av mer valuta i landet og økt handel, men man kan ikke fornekte at piratene raner av grådighet og ønsket om rikdom. Selv om de fattige tjener på det indirekte, er ikke piratene akkurat Robin Hood og gjengen i og med at de tar pengene selv og lever i luksus.

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Truer noen deg med våpen, ser jeg ingenting galt i å bevæpne seg neste gang, og skyte tilbake da. I forhold til prisen på et skip, er moderne våpen billige, og slettes ikke vanskelig å operere. Om skipsnæringen vil bevæpne skipene sine, burde de få lov til det. Det er tross alt lovløse farvann. Dessuten, det kan hende ikke så mange dør, men det er en helt jævlig psykisk påkjenning å bli kapret av gærninger med våpen som skyter i været (et våpen er grusomt skremmende om det er ladd, selv om det ikke peker mot deg), og sannsynligvis er så rusa at de gir faen i om de skyter et par av mannskapet.

Lenke til kommentar
Truer noen deg med våpen, ser jeg ingenting galt i å bevæpne seg neste gang, og skyte tilbake da. I forhold til prisen på et skip, er moderne våpen billige, og slettes ikke vanskelig å operere. Om skipsnæringen vil bevæpne skipene sine, burde de få lov til det. Det er tross alt lovløse farvann. Dessuten, det kan hende ikke så mange dør, men det er en helt jævlig psykisk påkjenning å bli kapret av gærninger med våpen som skyter i været (et våpen er grusomt skremmende om det er ladd, selv om det ikke peker mot deg), og sannsynligvis er så rusa at de gir faen i om de skyter et par av mannskapet.

Helt engig. Alle båtene burde utstyres med rpg'en og noen automat rifler( Jeg er ikke sarkastisk, jeg mener det.)

Lenke til kommentar
Truer noen deg med våpen, ser jeg ingenting galt i å bevæpne seg neste gang, og skyte tilbake da. I forhold til prisen på et skip, er moderne våpen billige, og slettes ikke vanskelig å operere. Om skipsnæringen vil bevæpne skipene sine, burde de få lov til det. Det er tross alt lovløse farvann. Dessuten, det kan hende ikke så mange dør, men det er en helt jævlig psykisk påkjenning å bli kapret av gærninger med våpen som skyter i været (et våpen er grusomt skremmende om det er ladd, selv om det ikke peker mot deg), og sannsynligvis er så rusa at de gir faen i om de skyter et par av mannskapet.

Helt engig. Alle båtene burde utstyres med rpg'en og noen automat rifler( Jeg er ikke sarkastisk, jeg mener det.)

 

Jepp, spesielt morsomt blir det når panservernraketter flyr igjennom skroget på oljetankere med millioner av fat olje. Det er nok lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...