Gå til innhold

Studere for å bli siviløkonom.. Hvor?


[dR]MiljO

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Går nå tredje året på videregående og skal snarte søke studer. Har for lenge siden bestemt meg for å studere økonomi, og først skal jeg ta bachelor i Økonomi og Administrasjon. Etter dette tenkte jeg at jeg skulle ta 2 år til for å få master. Men så kommer cluet, hvor bør jeg ta utdanningen? Jeg regner med at jeg kommer til å ha et snitt på rundt 4,2 eller 4,3.. Kommer jo sånn ny ordning nå, så man ikke får så mye fordypningspoeng, dermed blir snittet for å komme inn litt lavere NHH er helt utenkelig, der kommer jeg ikke inn. BI har jeg ikke råd til å gå på.

Hvilke skoler anbefales da? Og hvilke skoler rangeres best fra arbeidsgivere? Untatt BI og NHH..

 

Er takknemmelig for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går på BI får du ekstra studielån til å dekke skolepengene, slik at du får ikke noe dårligere råd under studietiden av å gå på BI. Det eneste er at du vil ha et høyere studielån når du er ferdig med å studere, så da gjelder det å ha en jobb som gjør at du klarer deg.

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar

Er jo en mulighet det også.. Men tror jeg heller vil bli ferdig med å studere et år før. Kan jo evt ta bachelor ved Universitetet i Agder eller Handelshøgskolen i Bodø.. Også prøve å komme inn på master i Bergen.. Men hvis vi luker ut NHH og BI, hvilke skoler anbefales da.. Kom gjerne med inspill om egne erfaringer=)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt veldig mye positivt om studentmiljøet på UiA, så dersom HHB og UiA stiller omtrent likt på "rankingen", så ville jeg valgt UiA. Studentmiljøet teller jo mye det også, med hensyn til hvor aktiv du er i ulike studentorganisasjoner osv. Arbeidsgivere setter engasjement utenfor studiene høyt, og etter hva jeg har hørt om UiA, så er mulighetene mange og gode der ;)

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Har tenkt endel på UiA, for det er ikke så langt å reise (bor i østfold) :thumbup: I tillegg er det vil litt koseligere å studere i Kristiansand, i forhold til "mørke Bodø":p Men har hørt noe om at det er vanskelig å skaffe seg jobb om man ikke har gått på Nhh/BI.. Stemmer dette, eller er det gunstig å skaffe seg jobb etter endt studie?

Lenke til kommentar

Det tror jeg nok ikke er sant. Du stiller veldig sterkt på jobbmarkedet som siviløkonom, uansett hvor du har studert. Og det er i hvertfall ikke vanskelig å få jobb. Men det er ikke noe å legge skjul på at siviløkonomer fra NHH/BI er litt mer attraktive på jobbmarkedet. Hvis du er bekymret på å ikke være like attraktiv, så har du jo alltid muligheten til å ta mastergraden på NHH.

Endret av juxtapose
Lenke til kommentar

Det er jo også en mulighet :thumbup: Men det er noen år fram i tid, så har enda god tid :tease: Er det noen som har tatt Bachelor i økonomi og administrasjon? Er dette et interresant fag? Har hatt Økonomi og ledelse, Markedsføring og Matte S på videregående. Stiller jeg sterkt da, eller kommer jeg til å slite? Har stor interesse for økonomi, og har alltid vært en 5-6 kandidat i de tre fagene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...