Gå til innhold

Misting av førerkort


askldkalssda

Anbefalte innlegg

Sånn når jeg ser på nyhetene så hører du om det som har kjørt en god del for fort og har mista førerkortet. Er ikke det litt vel langt å gå? Folk trenger vel førerkortet sitt for jobb og sikkert tonnevis med andre ting? Hvorfor ikke dele ut enda kraftigere og saftigere bøter? Det må jo være vel så ille? Ta bort førerkorte føler jeg har så mange konsekvenser i dag egentlig. Er det noe jeg ikke har fått med meg :p ? Altså, har du kjørt over å drept noen, skadet noen el. så bør du ikke ha førerkort i det hele tatt. Men har folk blir tatt for å kjøre for fort, kan det være tilfeldigheter også, betyr ikke at de kjører sånn hele tiden. Hva tenker dere? Kanskje jeg har missforstått noe... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilfeldighetar avgjer om ein drep nokon eller ei. Skal me liksom gje mindre straff til dei som køyrer fort, men er heldige og unngår ulykker?

 

Alle er klar over konsekvensene av å køyre for fort, om ein ikkje kan miste førarkortet på grunn av jobb så er det idioti å køyre så fort. Å heve bøtene blir totalt feil, dei som har nokre millionar på bok kan altså rase rundt og få bøter, mens dei som lever på frå månad til månad blir kraftig straffa.

 

Eg har ikkje noko synspunkt på grensene ein mister førarkortet på, men er 100% enig i at dei må være der.

Lenke til kommentar

Vil si folk bør bli individuelt behandlet om førerkortet. I utgangspunktet bør det være svært alvorlig for å miste sertifikatet. Det å f.eks miste den for litt over 140 i 100-sonen er helt horribelt.

 

Problemet med norge er det er trippelstraff for en forseelse som miste lappen, bot og fengsel for relativt lave overtramp av loven. Særlig å bli stemplet som kriminell, som norge et av få land som gjør (sett i kontrast med f.eks USA så skal du langt over 170kmt i 100 sonen for å være kriminell).

Lenke til kommentar

Norge er det 4-sikkreste landet i verden å kjøre bil i, å med tanke på at vi også er de mest firrkanta når det gjelder lover å regler, er det nærliggende å tru at det kan ha en sammenheng. I norge er det ikke akseptert at en person kjører med promille eller i store hastigheter. det heter seg at "et sted skal grensa gå", å går den på 60, så er fartsgrensa 60, å kommer det en i 100 da er han fullstendig klar over både hva han holder på med å konsekvensene av det. Så at en som trosser loven på den måten misster lappen, syns jeg er helt rekti. Når det gjelder høyere bøter, så er det en Finnske som har rekorden med ei fartsbot på 950.000 kr, for å ha kjørt i 75 i 50-sona. I finnland bøtlegges man etter inntekta si, å det er et system som burde funke i norge å. Høy inntekt = høy bot. Men alikevel trur jeg det at man misster lappen forholdsvis kjapt i norge, er med på å gjøre veiene trygge. Ei bot kan man tåle, men å misste lappen er noen absolutt ingen vil, så det virker mer skremmende å gjør at man er flinkere tel å holde seg tel reglemanget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...