Gå til innhold

Dine spilltradisjoner: Julespill!


Anbefalte innlegg

Ute er det 8 minus kaldt, i stuen svirrer lukten av ribbe, røkelse, svibel og juletre. Fra TVen kommer lystig julemusikk. Inne på det kaldte gutterommet sitter jeg, inntullet i et bled med tilnærmet frostrøyk ut av munnen. I min kalde hånd holder jeg en N64 kontroller med underhengende rumblepack. På skjermen fremfor meg går en grønnkled liten person med sverd og treskjold.

 

Deter 1998 og jeg spiller selvfølgelig The legend of Zelda: Ocarina of Time.

 

Og etter jule 1998 har det blitt en tradisjon for meg å fyre opp dette spillet. Jeg får skikkelig julestemning i meg når den rolige Zelda musikken traller over skjermen, lyden av hover høres fjernt og Link på Epona rir inn i bildet.

 

Sukk.

Kanskje det første innlegget på dette forumet jeg har fått litt gåsehud av ...

 

Jeg har egentlig ingen tradisjoner, jula har vært mer tv- og filmtid enn spilltid for meg. Noe må gjøres med det!

 

Av en eller annen grunn minner HoMM III meg om jula også, Nightreaper. Utrolig koselig spill. :-) Diablo 2 gir meg litt av den samme følelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, juletid = spilltid også her i gården.

 

1992: Tom & Jerry (NES)

Mitt første ikke-Mario NES-spill. Ble aldri fullført, så fikk lyst til det nå selv om spillet per dags dato ikke er all verden.

 

1996: Red Alert (PC)

Husker fortsatt den fantastiske introen med Hitler, Hell March og "Westwood proudly presents..". Er og blir min strategifavoritt.

 

2001: Shenmue II (DC)

Shenmue II - det vakreste spillet jeg har spilt.

 

2002: Splinte Cell (Xbox)

Husker først og fremst hvor utrolig pent dette spillet var i sin tid. Vanskelig var det også.

 

2006: Zelda: TP (GC)

God, gammel Zelda-magi fra første stund.

 

2007: Portal

This was a triumph...

 

 

De to førstnevnte husker jeg faktisk å ha spilt på julaften også.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Vær jul i rundt 5 år nå så har jeg tatt fram et av mine gamle spill og spillt dem, ifjor var det Quake, i originalt cover, og original plate. I år blir det enten Fable: The Lost Chapters eller masse moro med Age of Empires.

Jeg og brodern har også pleid å spille brettspill, i fjor var det Monopol, men i år blir det et mer rollespill insipirert spill (analogt), nemlig Dungeon and Dragons 4E, har hørt at den passer godt for nybegynnere, så da bestilte vi likegodt starterpakka :)

Lenke til kommentar

For en alldeles herlig debatt. Nå kjente jeg første stikk av julestemning <3

 

For min del er det nok Ocarina of Time som er det spillet jeg forbinder mest med jul.

Her kommer et lite juleeventyr. Sett dere i ring, ta en kopp kakao og kos dere.

 

Det skjedde i det herrens år 1997, bittelillejulaften.

Det nærmet seg jule og det var glade mennesker som baste gjennom snøen med store poser gaver til sine kjære. Det lyste i snølykter, og knaste i kram snø.

Min kjære mamma spurte meg hva jeg ønsket meg til jul det året. Det skal sies at jeg var et veldig takknemmelig, og snillt barn. Jeg visste også at mamma ikke hadde så mye penger, og at hun hadde mange andre å kjøpe gaver til også. Så jeg hadde for vane å aldri komme med konkrete ønsker til jul. Jeg tenkte som så at det ville vært kjipt ovenfor mamma om jeg kom med så dyre julegaveønsker som hun garantert ikke hadde råd til. Jeg tenkte det kanskje var vondt for henne å vite at hun ikke hadde penger nok til å gi meg det jeg ønsket meg mest....så da syntes jeg det var best å bare la vær.

Jeg veit dette kanskje høres deprimerende ut for mange her inne, men det var det altså ikke. Det fineste jeg visste med julen var uansett å kose meg med familien. Gavene var det aldri så farlig med.

Vel, hun spurte meg om det var noe spesielt jeg ønsket meg til jul, men jeg sa at det ikke spilte noen rolle, og at jeg ble glad uansett.

Ganske uvanlig for en tolvåring vil jeg si...

Vel, mamma og jeg skilte lag på julegaveshoppingen, og da stakk jeg rett innom nærmeste leketøysforretning for å prøve det jeg virkelig ønsket meg innerst inne, men som jeg ikke hadde turt å nevne.

Det var sent på kvelden så det var ingen andre som stod i kø for å spille. Jeg tok opp Nintendo 64 kontrollen og spilte Ocarina of Time. Jeg storkoste meg.

Det jeg ikke visste der og da var at mamma hadde fulgt etter meg hele veien gjennom kjøpesenteret og så hva det var jeg dreiv med. Jeg la ikke merke til henne.

Vel, klokka slo om sider åtte og det var på tide for meg å møte mamma ved utgangen. Hun hadde noen små poser i hver arm... "Jeg fant ingen gave til deg i dag, men jeg skal se om jeg finner noe fint i morgen."

"...lille julaften..." tenkte jeg. "Hvorfor kjøper du min gave sist?"

Neste morgen gikk hun for å handle uten meg.

Hun kom tilbake sent på kvelden med nok en liten pose.

"Nå har jeg funnet gave til deg" sa hun.

Jeg smilte og var glad inni meg. Det var tydeligvis ingen nintendo, men det fikk være det samme :)

Julaften kom, vi spiste mat og gjorde oss klar for å åpne gavene. Jeg brukte alltid å spare mamma sin til slutt fordi den alltid betød mest for meg. Pakken var rektangulær, ca 7x7x25 cm, og fryktelig lett.

"Pakk opp da" sa hun og lo. Jeg reiv av papiret, og plutselig et sekund stod verden stille. Jeg pustet ikke. Hjertet slo ikke...en barbiedukke???!!

Mamma lo så hun holdt på å falle av stolen. "Ta den ut av pakken da" sa hun gjennom latteren. Jeg var ikke sint. Jeg var ikke lei meg. Jeg var bare forvirret. Dere kan jo tenke dere selv. Var jeg kommet til The Twilight Zone?

Jeg sier ikke et ord, men åpner esken forsiktig og drar ut dukken. Ut faller det et lite kort. Der stod det. "Beklager, men jeg gjorde dette for at du ikke skulle fatte mistanke når du hadde sett den store pakka under treet. Du vet hva det er, og den ligger under senga mi. Gå og hent den. Jeg elsker deg. Mamma."

Jeg sa ingenting, men gikk på rommet til mamma og tittet under senga. Der lå det en Nintendo 64 og Zelda: Ocarina Of Time.

Jeg ble helt paff. "Men hvordan? Men...men...?" Jeg ga mamma et kyss på pannen og en god klem.

Det var den beste julen noensinne.

Lenke til kommentar

 

For en alldeles herlig debatt. Nå kjente jeg første stikk av julestemning <3

 

For min del er det nok Ocarina of Time som er det spillet jeg forbinder mest med jul.

Her kommer et lite juleeventyr. Sett dere i ring, ta en kopp kakao og kos dere.

 

Det skjedde i det herrens år 1997, bittelillejulaften.

Det nærmet seg jule og det var glade mennesker som baste gjennom snøen med store poser gaver til sine kjære. Det lyste i snølykter, og knaste i kram snø.

Min kjære mamma spurte meg hva jeg ønsket meg til jul det året. Det skal sies at jeg var et veldig takknemmelig, og snillt barn. Jeg visste også at mamma ikke hadde så mye penger, og at hun hadde mange andre å kjøpe gaver til også. Så jeg hadde for vane å aldri komme med konkrete ønsker til jul. Jeg tenkte som så at det ville vært kjipt ovenfor mamma om jeg kom med så dyre julegaveønsker som hun garantert ikke hadde råd til. Jeg tenkte det kanskje var vondt for henne å vite at hun ikke hadde penger nok til å gi meg det jeg ønsket meg mest....så da syntes jeg det var best å bare la vær.

Jeg veit dette kanskje høres deprimerende ut for mange her inne, men det var det altså ikke. Det fineste jeg visste med julen var uansett å kose meg med familien. Gavene var det aldri så farlig med.

Vel, hun spurte meg om det var noe spesielt jeg ønsket meg til jul, men jeg sa at det ikke spilte noen rolle, og at jeg ble glad uansett.

Ganske uvanlig for en tolvåring vil jeg si...

Vel, mamma og jeg skilte lag på julegaveshoppingen, og da stakk jeg rett innom nærmeste leketøysforretning for å prøve det jeg virkelig ønsket meg innerst inne, men som jeg ikke hadde turt å nevne.

Det var sent på kvelden så det var ingen andre som stod i kø for å spille. Jeg tok opp Nintendo 64 kontrollen og spilte Ocarina of Time. Jeg storkoste meg.

Det jeg ikke visste der og da var at mamma hadde fulgt etter meg hele veien gjennom kjøpesenteret og så hva det var jeg dreiv med. Jeg la ikke merke til henne.

Vel, klokka slo om sider åtte og det var på tide for meg å møte mamma ved utgangen. Hun hadde noen små poser i hver arm... "Jeg fant ingen gave til deg i dag, men jeg skal se om jeg finner noe fint i morgen."

"...lille julaften..." tenkte jeg. "Hvorfor kjøper du min gave sist?"

Neste morgen gikk hun for å handle uten meg.

Hun kom tilbake sent på kvelden med nok en liten pose.

"Nå har jeg funnet gave til deg" sa hun.

Jeg smilte og var glad inni meg. Det var tydeligvis ingen nintendo, men det fikk være det samme :)

Julaften kom, vi spiste mat og gjorde oss klar for å åpne gavene. Jeg brukte alltid å spare mamma sin til slutt fordi den alltid betød mest for meg. Pakken var rektangulær, ca 7x7x25 cm, og fryktelig lett.

"Pakk opp da" sa hun og lo. Jeg reiv av papiret, og plutselig et sekund stod verden stille. Jeg pustet ikke. Hjertet slo ikke...en barbiedukke???!!

Mamma lo så hun holdt på å falle av stolen. "Ta den ut av pakken da" sa hun gjennom latteren. Jeg var ikke sint. Jeg var ikke lei meg. Jeg var bare forvirret. Dere kan jo tenke dere selv. Var jeg kommet til The Twilight Zone?

Jeg sier ikke et ord, men åpner esken forsiktig og drar ut dukken. Ut faller det et lite kort. Der stod det. "Beklager, men jeg gjorde dette for at du ikke skulle fatte mistanke når du hadde sett den store pakka under treet. Du vet hva det er, og den ligger under senga mi. Gå og hent den. Jeg elsker deg. Mamma."

Jeg sa ingenting, men gikk på rommet til mamma og tittet under senga. Der lå det en Nintendo 64 og Zelda: Ocarina Of Time.

Jeg ble helt paff. "Men hvordan? Men...men...?" Jeg ga mamma et kyss på pannen og en god klem.

Det var den beste julen noensinne.

Får nesten tårer i øynene jeg... Husker du hvordan det lukter av manual-heftet til Ocarina of Time? En av mine yndlingslukter, helt unik!

Lenke til kommentar
Ah, juletid = spilltid også her i gården.

 

1992:

Mitt første ikke-Mario NES-spill. Ble aldri fullført, så fikk lyst til det nå selv om spillet per dags dato ikke er all verden.

 

1996:

Husker fortsatt den fantastiske introen med Hitler, Hell March og "Westwood proudly presents..". Er og blir min strategifavoritt.

 

2001:

Shenmue II - det vakreste spillet jeg har spilt.

 

2002:

Husker først og fremst hvor utrolig pent dette spillet var i sin tid. Vanskelig var det også.

 

2006:

God, gammel Zelda-magi fra første stund.

 

2007:

This was a triumph...

 

 

De to førstnevnte husker jeg faktisk å ha spilt på julaften også.

Ser ikke ut som om bildene funker. Klarer å gjette meg frem til noen av titlene, som Twilight Princess og Red Alert, men ikke resten.

Lenke til kommentar

Kanon bra topic. Blir nok en masse spilling opp mot og i juletiden her også.

 

Det spillet som får meg i skikkelig julestemning, er et spill som har en setting som er så langt i fra jul og vinter som man kan komme (stort sett) , nemlig Super Mario Sunshine.

 

Grunnen er enkel, hadde en skikkelig god jul det året. Gamecuben var kjøpt inn rett før jul, og Mario Sunshine var det første spillet som jeg spillet.

 

I fjor fikk jeg kun begynt såvidt på spillet, og det var første gang det ble tatt fram siden den fine julen i 2002.

 

I år har jeg som mål å spille gjennom hele spillet igjen.

 

 

 

PS: Fikset fram bildene til kilik:

 

QUOTE(kilik @ 21/11-2008 : 15:04) *

Ah, juletid = spilltid også her i gården.

 

1992:

post-28531-1227316270_thumb.jpg

(Tom & Jerry: The Ultimate Game of Cat and Mouse!, NES)

 

Mitt første ikke-Mario NES-spill. Ble aldri fullført, så fikk lyst til det nå selv om spillet per dags dato ikke er all verden.

 

1996:

post-28531-1227316465_thumb.jpg

(Red Alert, Dos & Windows)

 

Husker fortsatt den fantastiske introen med Hitler, Hell March og "Westwood proudly presents..". Er og blir min strategifavoritt.

 

2001:

post-28531-1227316471.jpg

(Shenmue II, Dreamcast)

 

Shenmue II - det vakreste spillet jeg har spilt.

 

2002:

post-28531-1227316479_thumb.jpg

(Tom Clancy's Splinter Cell, XBOX)

 

Husker først og fremst hvor utrolig pent dette spillet var i sin tid. Vanskelig var det også.

 

2006:

post-28531-1227316483_thumb.jpg

(The Legend of Zelda: Twilight Princess, Gamecube)

 

God, gammel Zelda-magi fra første stund.

 

2007:

post-28531-1227316488.jpg

(Portal, PC)

 

This was a triumph...

 

 

De to førstnevnte husker jeg faktisk å ha spilt på julaften også.

 

Tror dette skal stemme. Var litt tricky å finne ut av, men mener det skal stemme. Du får rette meg hvis det ikke stemmer kilik.

Lenke til kommentar

Før kvar jul, så tenkjer eg: "Fytti katta, denne jula skal eg få tid til ALT!!" Det inkluderar familiemiddagar, festar med bekjente og massiv gaming! Som regel får ein ikkje tid til meir enn ein brøkdel - verfall ikkje av gaminga. Planen min i jula er iallefall å gjennomføre Lost Odyssey frå A til B (Eg byrja på det når det kom ut, men hadde ikkje tida til å fullføre det...) Så, har sikkert nok å finne på :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke den eneste som blir nostalgisk i julen skjønner jeg. :)

 

For min del blir det å fyre opp Amiga'en (eller WinUAE med Competition Pro USB-stick for den saks skyld) og spille de gode gamle spillene til den beste maskinen noensinne laget.

 

Project X: Special Edition

 

project-x_special_edition_93_06.png

 

Fire & Ice: Xmas Edition

 

fire_and_ice_christmas_06.png

 

Turrican 1

 

turrican_02.png

 

Turrican 2

 

turrican_ii_05.png

 

P.P. Hammer

 

pp_hammer_04.png

 

Lotus Esprit Turbo Challenge

 

lotus_esprit_turbo_challenge_07.png

 

Supercars

 

super_cars_01.png

 

James Pond 2: Codename Robocod (jeg får ekstrem julestemning av dette)

 

james_pond_2_-_robocod_05.png

 

Rodland

 

rodland_06.png

 

..

 

Jeg kunne sitti her og pasta screenshots i timesvis. <3

 

Edit: Øh? Screenshots ble plutselig borte? Støttes ikke .png filer?

Endret av dekar24k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...