Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

17 år, mor er for streng


Gjest mhelgestad

Anbefalte innlegg

Gjest randomguest

Hei.

Er 17 år og må være hjemme klokken 9 presist på ukedagene. Er jeg 1 min over, slår min mor full alarm og ringer alle mine venner + foreldrene. Er så jææææææææævla drittlei av dette, og INGENTING funker å argumentere mot, har prøvd alt, vet da faen hva jeg skal gjøre. Driter jeg i det, ringer hun foreldrene og ber de sende meg hjem (den ydmykelsen vil jeg ikke utsette meg selv for mer). Og jeg er hverken kriminell eller bruker narkotika. Hun tror at jeg henger gatelangs med en gang jeg blir kjent med noen nye på skolen, og skal øyeblikkelig ringe foreldrene og drite meg totalt ut. Tenkt på å flytte ut sef, men har ingen jobb + jeg bor 1 meter fra skolen osv, så det kommer jeg ikke langt med. HJELP!

 

PS: FjortiZ emnetittel

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan det være lurt å sette seg ned og ta en prat med moren din.

Du må bare forklare saklig hva dette gjør med deg og det du føler rundt det.

Personlig synnes jeg en 17 åring må få lov til å komme hjem til 22-23 uten at man bryr seg spesielt om det, dog etter 23 er ikke bra om man går på skole men kan til nød være greit innimellom.

Lenke til kommentar

når du blir 18 har hun ingen makt, ikke vær redd for å sørge for at hun vet dette og hun bør kanskje behandle deg litt med retferdig mtp innetid ellers blir det svært sene kvelder når du blir 18.

Lenke til kommentar

Tror mora di vil ha deg ut når du blir 18. Hun prøver å få deg lei så du flytter av fri vilje, det blir sikkert ikke bedre når du blir 18 om du blir boende hjemme. Husregler vet du.. under mitt tak osv.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_oppgitt_*
Hei.

Er 17 år og må være hjemme klokken 9 presist på ukedagene. Er jeg 1 min over, slår min mor full alarm og ringer alle mine venner + foreldrene. Er så jææææææææævla drittlei av dette, og INGENTING funker å argumentere mot, har prøvd alt, vet da faen hva jeg skal gjøre. Driter jeg i det, ringer hun foreldrene og ber de sende meg hjem (den ydmykelsen vil jeg ikke utsette meg selv for mer). Og jeg er hverken kriminell eller bruker narkotika. Hun tror at jeg henger gatelangs med en gang jeg blir kjent med noen nye på skolen, og skal øyeblikkelig ringe foreldrene og drite meg totalt ut. Tenkt på å flytte ut sef, men har ingen jobb + jeg bor 1 meter fra skolen osv, så det kommer jeg ikke langt med. HJELP!

 

PS: FjortiZ emnetittel

Mora di virker jo helt sprø. Det må da være mulig å ha en dialog med sine foreldre. Hva er argumentene hennes for at du ikke får lov til å være ute lenger enn 9? Hvis hun ikke har bevis på at du gjør noe faen, så kan hun ikke bruke det som argument i hvertfall. Vet ikke om du er gutt eller jente, men spesielt jenter er nok mange foreldre altfor overbeskyttende mot. 23.00 er en helt fin tid å være inne på hverdager. I helger burde du kunne komme hjem når du vil. Dette minner meg om ei jeg var sammen med, som fikk husarrest for ikke å ha ryddet rommet:p

 

Du får rett og slett si at du blir 18 om et år, og at du da ikke trenger å følge hennes regler lenger. Så får hun heller bare kaste deg ut hvis hun har hjerte til det.

Lenke til kommentar

var selv 15 når jeg begynte å sove over hos kjerringa, ho var 17, så frie tøyler for meg..

men nå er jeg en god gutt også da :D

 

at du må komme hjem kl. 9 hver kveld er litt drøyt, er enig at tida burde være 11 eller no.

og litt frie tøyler i helgene,

 

men noen her sier at du kan gjøre hva du vil når du blir 18, og at mora di ikke bestemmer lenger over deg da..

dette er da feil.

morra di bestemmer over deg helt til du flytter ut. Her house , Her rules

har du planer om å gå på skole neste år også?eller jobbe? ville tatt å skaffa meg en helge jobb uansett, skaff deg en jobb i restaurant bransjen. da kommer du deg ikke hjem før i 1-2 tida på natta , skal morra di nekte deg å jobbe :p

Lenke til kommentar

Kommer alltid til å respektere foreldrene mine når jeg er under samme tak som dem, men klokka 9? Det er drøyt. Jeg er 17, og jeg får være ute ganske seint i ukedagene. (Har ikke noe regler for det, men skjønner sjøl når jeg burde dra hjemover). Og i helgene er jeg ute så lenge jeg vil. Du bør virkelig snakke med mora di, og om det ikke fungerer: Skaff deg jobb, tjen penger, flytt ett sted med en kompis eller to.

Lenke til kommentar
Hei.

Er 17 år og må være hjemme klokken 9 presist på ukedagene. Er jeg 1 min over, slår min mor full alarm og ringer alle mine venner + foreldrene. Er så jææææææææævla drittlei av dette, og INGENTING funker å argumentere mot, har prøvd alt, vet da faen hva jeg skal gjøre. Driter jeg i det, ringer hun foreldrene og ber de sende meg hjem (den ydmykelsen vil jeg ikke utsette meg selv for mer). Og jeg er hverken kriminell eller bruker narkotika. Hun tror at jeg henger gatelangs med en gang jeg blir kjent med noen nye på skolen, og skal øyeblikkelig ringe foreldrene og drite meg totalt ut. Tenkt på å flytte ut sef, men har ingen jobb + jeg bor 1 meter fra skolen osv, så det kommer jeg ikke langt med. HJELP!

 

PS: FjortiZ emnetittel

 

Hva med dine venner ? Hvor lenge er de ute ?

 

Jeg mener det burde være en selvfølge, som forelder, å ha kontakt med sine barns venners foreldre. Om ikke annet være litt engasjert i miljøet barna vanker i. OK... En 17 åring skal ikke jeg kalle et barn. Det er nok heller ikke en selvfølge å kunne ha kontakt med andre 17 åringers foreldre, men utaler meg på generelt grunnlag.

 

Jeg mener iallefall dette er viktig av flere grunner.

 

Det ene er at man kan være enig om slike ting som dette.

Andre ting er at jeg tror at venner har en mye større påvirkningsgrad på hvordan mine barn oppfører seg. Vet å ha en viss kontroll, eller iallefall følelse av hvilket miljø mitt barn "vanker" i, mener jeg at jeg i en større grad kan ha kontroll/påvirke mitt barns "væremåte"...

 

Men uansett, en stille og saklig samtale burde føre frem. Kommunikasjon er viktig. Det er vel så viktig å vise at du kan lytte til hva din mor mener om hvorfor du skal være inne til 21. Jeg mener uansett at en 17 åring skal ha en slags total frihet under ansvar. Så lenge det ikke går ut over hverken skole eller evt. jobb og de du bor med, mener jeg at du burde nesten får være ute så lenge du vil. Som sagt, så lenge ting går bra. Om du da er ute og reker til midnatt hver kveld så sier det seg selv at det ikke er bra. Men om man kommer hjem 22:30 en onsdagskveld, selv om man skal på skole neste dag så ser jeg ikke det store problemet i dette, om det skjer unntaksvis.

 

Uansett... Kommunikasjon er nøkkelordet i denne saken slik jeg ser det.

 

Egon

Lenke til kommentar

Det er litt drøyt synes jeg ihvertfall. Jeg fylte nettopp 18, men fikk lov til å være hvor lenge ute i helger jeg ville fra jeg var 16 og i ukedager måtte jeg hjem kl 23.00. Som 17 åring bestemte jeg alt av innetider og leggetider helt selv, og synes egentlig det burde være sånn. Er sjelden jeg er hjemme noe seinere nå en 23.00 uansett, fordi jeg veit at jeg får en jævli dag på jobben dagen etterpå ;p.

Lenke til kommentar

Jeg var lengre ute enn det da jeg gikk på barneskolen...men der jeg bodde hadde man ikke biltrafikk, alle kjente alle nesten...

 

Eneste jeg fikk pepper for da jeg kom hjem var at jeg hadde lekt litt høylytt for å si det på den måten...

 

Var jo sånn kanskje at OK...du kan være ute til 21, og hvis jeg kom hjem 21 og spurte om å være ute lengere 30-60 min så gikk det som regel greit :D

 

I dag som alle har mobiler, regner med du har også synes jeg 21 høres ekstremt urimelig ut når man er 17 år.

 

Så lenge man f.eks kan avtale at man ringer klokka 20:45 og sier fra at man har lyst til å bli ute eller være hos en kamerat 1 time til klarer jeg ikke å se problemet

 

Man må kunne møte halveis i hvertfall, og det synes jeg man gjør ved at f.eks du ringer og avtaler ny tid f.eks 22 hvis man er oppi noe som er gøy. Tror KOMMUNIKASJON blir en viktig greie her, selvom det hørtes ikke ut som det var det letteste i dette tilfellet

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

' bla bla bla du må sette ned og snakke med mammaen din, da forstår hun nok alt sammmen........ '

 

:ermm:

 

funker svært sjelden. mødre flest finner seg ikke i at barna kan ha rett angående noe som helst. de er innelåst i gamle tankemønstre, og nekter å ta imot råd fra noen 'lavere' i hierarkiet. dette oppfattes, dog det ikke er det det er, som et angrep på foresatte som autoritetsfigur og overhode i hierarkiet.

 

mitt råd: stikk av hjemmefra

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hun høres helt nevrotisk ut, og det med at hun ringer vennene dine, flaut(!), jeg vet det. høres litt fjortiss ut, men du vil liksom ikke at morra di skal stalke vennene dine på fritiden. Men har ikke du mobil? Kan hun ikke for eksempel ringe deg, istedenfor morra til vennen din? Sett henne opp mot andre mødre, sammenlikn reglene de har, og fortell til henne hvor urimelig hun er i forhold til de andre. Hvis ikke det funker; stikk!

Lenke til kommentar

Tror kommunikasjon er nøkkelen her. Hun ser på deg som barn uansett hva du foretar deg og morsinstinktet løper løpsk. 17 år er snart myndig og det er merkelig at du skal være hjemme 21. Greit nok at man kanskje må være i seng innen 23 eller 24, men innetid såpass tidlig er strengt.

 

Kanskje få henne til å bli kjent med de vennene du henger mest med? Så hun får litt innblikk i hvem de er, hva der finner på osv.

Lenke til kommentar

Høres ut som en mor som bryr seg fryktelig mye om deg. Det er verre med de som har foreldre som er mer eller mindre likegyldig, så se i hvert fall på noe av dette som positivt. Det er ikke lett å være mor/far, det er ikke mulig å beskrive hvor mye et barn betyr for en før man får det selv. Det være om du er 5 eller 25 ;)

 

Du får prøve å snakke med henne, hun engster seg nok mye og det uten grunn ser det ut til.

Lenke til kommentar

Min mor var sånn at hun bestemte når jeg skulle legge meg (ca 22:00 - 23:00) helt til jeg var ca 14-15 år tenker jeg. Da sa jeg klart og tydelig fra at jeg syns jeg er stor nok til å ta ansvar for det sjøl, og etter det har jeg aldri hørt noe kvekk. Hun syns bare at jeg skal si ifra hvis jeg blir borte lenge, og det er jo greit nok. Men nå skal det sies at jeg gjorde det bra på skolen den tiden og var klar til å ta litt ansvar sjøl.

 

Hvor lenge er det til du fyller 18? Da har du hvertfall retten til å bestemme selv, og hvis det er litt tak i deg da, så kan du sende melding og si ifra at idag kommer jeg seint hjem, og komme hjem akkurat når det måtte passe deg, uansett hva hun måtte si da. Du sier bare at du er myndig, og at du kommer til å flytte ut engang, og at det blir veldig snart om det fortsetter sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...