Gå til innhold

TEST: Seagate Barracuda V 120 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan også nevnes at disken er tilgjengelig i S-ATA-utgave, som vi vil ta en nærmere titt på om ikke så alt for lenge.

En hva med 8mb cach utgaven?

Kunne ha vært spennende å få lagt den "under kniven" og se hvordan den lå sammenlignet med WD sine SE disker.

 

Ellers så gleder jeg med til de nermeste dagene. Får en Seagate 120 i posten.

Lenke til kommentar

Hva vil den ytelses forkjellen på Seagate i forhold til andre disker bety i praksis?

20sekunder eller 2m/s lengre skrive tid på 1GB eller er det bare benchmark testene man legger til grunn for å utale at denne disken ikke egner seg til servere?

Og hva med feil rate og reparasjoner på de forskjellige diskene?

 

Grei test, men synes det er litt tynt grunnlag å utale seg så bestemt.

Lenke til kommentar

i følge silentpcreview ( http://64.95.82.250/index.php )

og i følge mine ører, har begge harddiskene og to funksjonelle ører :D

 

Seagate Barracuda IV

Fluid Dynamic Bearing single platter remains the quietest HDD available. (2 Bels or 20 dBA) High performance, 7200rpm. Poor with RAID but may be improved now. Up to 40G/platter. 2 platter models slightly louder but still very quiet. Excellent pricing. May be discontinued. 6/02 70

 

 

Seagate Barracuda V

Same quiet technology as the IV, but 50% higher density platters: 60G. Seagate specs suggest louder 2.4 Bels instead of 2.0 Bels for IV series single platters.

Lenke til kommentar
Et lite problem med disken er at den foreløpig ikke kommer i størrelser over 120 GB. Det hadde absolutt vært ønskelig med større kapasitet, da de som vil ha et stillegående system nok heller vil ha én stor disk enn to mindre.

Liten feil i testen. Seagate leverer disker opp til 160gb

 

Ja, de leverer disker opp til 160GB, men ikke i Barracuda V serien. Seagate Barracuda V kommer i max 120GB utgave. Det du linket til var Seagate Barracuda 7200.7. Dette er en annen diskserie enn det de testet

Lenke til kommentar
Hva vil den ytelses forkjellen på Seagate i forhold til andre disker bety i praksis?  

20sekunder eller 2m/s lengre skrive tid på 1GB eller er det bare benchmark testene man legger til grunn for å utale at denne disken ikke egner seg til servere?  

Og hva med feil rate og reparasjoner på de forskjellige diskene?  

 

Grei test, men synes det er litt tynt grunnlag å utale seg så bestemt.

 

Server og IDE høyrer ikkje sammen uansett.

Lenke til kommentar
Er ikke 37dB mye??

Synes cpu viften Black Silence(19dB) "bråker" nok... Blir selvfølgelig overdøvd av WD diskene(47dB ifølge storageview)

 

Kunne tenkt meg en pc, uten vannkjøling, med spec på mellom 20 og 25dB ....

Har ikke helt skjønt det selv, men jeg tror det er forskjell på dB og dBA?

1 dBA er hørbart, mens 20 dB ikke er hørbart... elns. Noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Er ikke 37dB mye??

Synes cpu viften Black Silence(19dB) "bråker" nok... Blir selvfølgelig overdøvd av WD diskene(47dB ifølge storageview)

 

Kunne tenkt meg en pc, uten vannkjøling, med spec på mellom 20 og 25dB ....

Har ikke helt skjønt det selv, men jeg tror det er forskjell på dB og dBA?

1 dBA er hørbart, mens 20 dB ikke er hørbart... elns. Noen som kan bekrefte dette?

 

Delvis - man benytter seg ofte av såkalt A-veining, som tar hensyn til at øret har forskjellig følsomhet ved ulike frekvenser og lydnivåer. Spesifikt, øret er mest følsomt i mellomtonen ca 500-4k Hz, og mindre følsomt i bass og diskant, spesilelt ved lave nivåer. Loudness-filteret på mange forsterkere er laget for å kompensere nettopp for dette.

 

Så for å si noe om en A-veid måling, er det viktig å vite hvilke frekvenser som er målt, og hvilket lydnivå i reelle dB det er snakk om. A-veining kan altså brukes til å "forfine" målingene....

 

Se foreks:

 

http://sound.westhost.com/project17.htm

Lenke til kommentar

test = ok

 

De sier at disken ikke er helt i toppsjiktet, men det gjør ikke stort for meg.

 

Har 2 stk 120Gb Seagate ata V 2mb cache + 1 stk Seagate ata IV 40Gb, funker kjempebra! PC'en holder "kjeften" sin og det er hovedsaken, at den er stille... 8)

 

Første gang når jeg kjøpte ata IV'en og fikk montert den i maskina, og skrudde på, trodde jeg det var en produksjonsfeil med den fordi jeg ikke hørte en lyd fra den :D:D:D

Lenke til kommentar
Hva vil den ytelses forkjellen på Seagate i forhold til andre disker bety i praksis?  

20sekunder eller 2m/s lengre skrive tid på 1GB eller er det bare benchmark testene man legger til grunn for å utale at denne disken ikke egner seg til servere?  

Og hva med feil rate og reparasjoner på de forskjellige diskene?  

 

Grei test, men synes det er litt tynt grunnlag å utale seg så bestemt.

 

Server og IDE høyrer ikkje sammen uansett.

 

Javel? Forklar det til en liten bedrift som har behov for en server med lite budsjett? Alt er etter behov, og det er utrolig mange måtter å benytte en IDE server på, hvor noe annet vil være overkill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...