Gå til innhold

Sigma digitalkamera/Foveon diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

En liten oppdatering:

 

Kameraet er kommet frem til Scandinavian Photo. Leverandøren var tom for SD-14, men de hadde visst ett kamera igjen i ene butikken (puh, det kom frem i tide). Ser ut som dette blir sendt til meg før helgen.

 

Må si meg meget fornøyd med kundebehandlingen til Scandinavian Photo sålangt. Jeg har blant annet fått kontinuerlig oppdatering underveis (noe jeg kun har opplevd fra Olympus Norge frem til nå).

 

NorthPentax: har du hatt noen solfylte dager i det siste? spent på å se hva du får til med IR :)

Endret av sascha66
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres bra ut. Hadde tenkt å ta kontakt angående 10-20mm hvis du ikke hadde fått en ny SD-14. Heldigvis gikk det bra.

 

Jeg skal ta kontakt med Sigma, må sikkert ha støv/IR filter snart.

Har Sigma noe i Europa eller Norge? Finner bare nettsiden for SigmaUSA.

 

Har ikke fått testet så mye IR. Men jeg har meldt på meg på Uke 50mm wannabe. Får se om tåka letter og sola dukker fram.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på å skaffe et ekstra eller to støv/IR-filter jeg også, ettersom jeg ser for meg at jeg kommer til å ødelegge det en eller annen gang. De tar nok mellom 200,- og 400,- for det her til lands. Sannsynligvis greiest å få tak i hos Camera & Video Teknikk, men har ikke forhørt meg ennå.

 

Camera & Video Teknikk

Liavn 1, 5132 Nyborg

www.camera.no

 

10-20mm låter til å være et fint objektiv, men jeg er egentlig godt dekket i UWA-enden med Zuiko 7-14mm. Ser derimot for meg at 10-20 vil passe fint om jeg kommer til å bruke Sigma til landskap. Skal gi deg et pip om det på en eller annen måte skulle bli noe problemer med leveringen av nytt hus.

Endret av sascha66
Lenke til kommentar
Må si meg meget fornøyd med kundebehandlingen til Scandinavian Photo sålangt. Jeg har blant annet fått kontinuerlig oppdatering underveis (noe jeg kun har opplevd fra Olympus Norge frem til nå).

 

Som dere kanskje forstår er og forblir jeg en svak mann. Jeg kjøpte dette kameraet fra Scandinavian Photo. Når jeg bestilte var det ikke på lager, men en dag eller to etterpå fikk jeg beskjed om at det var sendt. En dag etter det igjen fikk jeg e-post fra en av kundebehandlerne. Jeg måtte sjekke pakken når den kom, det kunne ha hendt noe gale på veien. Jeg spurte om jeg da klunne åpne og så videre, og det var intet problem.

 

Pakken kom, jeg åpnet. Hmm. Kikkert (bonusgreie), objektiv... Men hvor var kameraet? Jeg sendte en mail tilbake der jeg fortalte at kamerahuset ikke var med, og om jeg bare skulle la den pakken jeg allerede hadde fått stå. Svaret jeg fikk var "Ja vi trodde det var noe rart med den pakken" og "jada, pakken kan du bare ha stående. Vi beklager på det sterkeste. JEg skal sende deg kamerahuset i dag + en liten gave. Vi beklager og ønsker deg god jul" Noen dager senere kom det en pakke til i posten. Det var kamerahuset. Og et CF-kort på 2GB, noe som passet meg midt i blinken ettersom jeg hadde glemt å kjøpe det i samme omgang. Så jeg må få skryte av Scandinavian Photo. Det var fort, smertefritt og ikke noe problem.

 

Sigma SD14-kameraet har jeg såvidt begynt å leke meg med. Det har som sagt fem fokuspunkt i stedet for det ene som Sigma SD10 hadde. Det virker ikke som alle er like gode. Jeg har en litt vanskelig rødmalt vegg som jeg testet fokusen på. Det høyre fokuspunktet fokuserte når jeg halvrtykket, men jeg fikk ikke helt lov å trekke av. Senterpunktet hadde ikke noe problemer med samme stykke vegg. Ellers virker kameraet mye mer kontant enn SD10 gjorde. Jeg får leke meg litt mer med det, og se hva jeg finner på...

 

Edit: Hvitbalansen var ikke så lett å justere på. Det ser ut som Foveon-sensoren fremdeles har problemer med AWBen. Når jeg er inne i f.eks. en gymsal og tar bilder uten blits, blir mennesker ofte veldig gustne og gule i huden... Med blits klarer den det ganske greit...

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
Har tenkt litt på å skaffe et ekstra eller to støv/IR-filter jeg også, ettersom jeg ser for meg at jeg kommer til å ødelegge det en eller annen gang. De tar nok mellom 200,- og 400,- for det her til lands. Sannsynligvis greiest å få tak i hos Camera & Video Teknikk, men har ikke forhørt meg ennå.

 

Camera & Video Teknikk

Liavn 1, 5132 Nyborg

www.camera.no

 

Har fått svar fra C&V teknikk, denne filter saken koster 222,41 + mva og frakt.

 

Jeg skal bestille 2stk.

 

Noen andre som skal ha?

C&V tek. må bestille fra Japan e.l. Så delene kommer ikke før ut på nyåret.

Lenke til kommentar

Ikke verst beregnet det nei ;)

 

Tror jeg med fordel kan plukket opp et slikt jeg og, men hvilken frakt var det snakk om? Både til og fra dem? (disse "pris + mva"-folka kan man aldri stole på!) Er hvertfall ikke rare bussturen ut dit, litt forbi Åsane bare..

 

Ser for meg at Sigma beholder samme filterløsning også på SD-15, ettersom de knappt har endret noe på design i forhold til SD-14. Sånn tilfelle jeg skulle få behov for enda flere filter i fremtiden, mener jeg.

Lenke til kommentar

Det er jo bare sykt! Filtrene er jo knøttsmå og burde ikke (selv med massiv embalasje) veie over 350g, som fra 01.01.09 koster 25,-. 50,- ville vært helt ok...

 

Jeg kommer nok til å dra ut og hente selv såfall. Kan plukke opp og sende (for det det faktisk koster..) om du vil.

 

Ifølge sporingen skal kameraet ankomme den lokale butikken i morgen, men jeg holder ikke pusten... Krysser fingrene for at det er feilfritt

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det har oppført seg til nå hvertfall. Har fått kost meg litt mer med kameraet i juletiden og fått tatt litt utebilder av den impulsive varianten. Generelt sett ble Sigmaen brukt når jeg kunne holde meg under ISO400 og 10-20mm ikke var totalt malplassert. Jeg endte opp med å bruke det halvparten av tiden, men var heller ikke superaktiv på fotofronten...

 

 

3156661876_ff16b440fe.jpg

 

 

Nå gjelder det bare å få seg et fint standardobjektiv. Jeg sliter litt med å bestemme meg, ettersom det meste vil bli overlapp av objektiver jeg allerede har eller planlegger å kjøpe i Zuiko. Den nye 50mm 1,4 står vel høyest på listen, men 50mm, 70mm og 105mm macro frister alle sammen.

 

 

3158430039_d514ace37f.jpg

 

 

Blir det noe bra på IR-fronten?

 

EDIT: Det er forresten meget rart/uvant å faktisk overeksponere såpass mange av bildene i forhold til lysmålingen. Dette bildet var totalt uten himmel før jeg startet SPP:

 

3148796410_ede6dd57ec.jpg

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Flotte bilder, sascha66.

 

Når det gjelder standard-objektiver, så er jo Sigma 17-70mm f/2.8-4 et alternativ. Jeg har den til Canon, og jeg synes den har vært veldig grei. Mye for pengene. 18-50mm f/2.8 er selvsagt bedre; men koster også næremre en høvding mere. Det kommer vel an på hva du egentlig ønsker ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Du skulle kjøpt kit istedenfor bare hus. Det var ikke så mye dyrere, så det ville vel bare blitt en tusenlapp mindre på konto etterpå.

 

Kjekt å se et bilde av madammen din, sascha. Du får hilse til henne. Bildet er forresten ganske kult, og de andre en fine de også. Jeg innbiller meg at Foveon-sensoren har fine gråtoner i forhold til mye annet, eller tar jeg feil i det?

Lenke til kommentar

SPP virker ganske enkelt, men jeg fikk beskjed at det var ett avansert PP verktøy. Har hatt en tråd på DPReview.

 

Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 er grei. Den koster 2400kr. Men du har 10-20mm og kan få objektiv som dette for 1000kr. mer:

Sigma 28mm F1.8 EX samme pris

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC 600kr. mer

Sigma 28-70mm F2.8 EX 5-600kr. mer

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM 600kr mer

 

 

 

NB! Skal du ha støvfilter? Fikk du PM'en min?

 

Enn Onkel kompost? Trenger du støvfilter greia?

 

 

Edit2: Bayer sensor skal være bedre på B&W foto ifølge de kildene jeg har lest. Foveon er bedre på farger.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Kjekt å se et bilde av madammen din, sascha. Du får hilse til henne. Bildet er forresten ganske kult...

 

Da må jeg jo nesten si hei tilbake og :) Hyggelig at du likte bildet. Jeg hadde det ganske gøy mens jeg holdt på å falle ned der oppe.

Endret av blogni
Lenke til kommentar
Enn Onkel kompost? Trenger du støvfilter greia?

 

Hmm. Er dette støvfilteret fremfor sensoren du snakker om? Nå har jeg ikke vært så mye å skrudd inne i kameraet, men er det samme patent som på SD10? Jeg kommer nok mest til å bruke kameraet sånn vanlig, uten for mye av og på med sensor eller objektiv.

 

Så, som du skjønner er jeg ikke sikker på om jeg trenger støvfilteret, så dere kan nok sikkert bestille uten meg. Økonomien tillater uansett ikke de verste krumpsprangene før lønningsdag. Jeg kom akkurat hjem fra "ferie" (dvs jeg har vørt hos foreldrene mine i julen). Det ser pokker meg ut som kombiskapet mitt har gått hjem... Der forsvinner det jo naturligvis noen dryge kroner. Har kastet mange kilo med mat. Vel vel, nok om det.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer!

 

NorthPentax: Jeg kan plukke opp og sende til deg når jeg henter mitt (om du gjør det til tre). Jeg kan legge ut når jeg henter dem såfall.

 

PM: Ble det no ekskursjon på dere i julen?

 

Når det kommer til Foveon og B/W så er der klart en fordel med økt DR. Jeg tok også noen bilder med E-3 (som forøvrig ikke er blant de beste på DR-fronten) under lignende forhold, og der fikk jeg tilsvarende mindre spillerom. Dette stemmer også med det jeg har lest om Foveon, det er viktig å overeksponere for å hindre for mye støy i skygger, samt at man kan hente inn mye høylys i etterbehandling.

 

Jeg var innom tanken å gå for kit når jeg kjøpte kameraet, men når jeg kom over 10-20 til tusingen så var det mye mer interessant. Jeg vil dessuten ha et godt fastobjektiv eller to, zooms har jeg nok av til Olympus. Sigmaen skal være kosesystemet og fastoptikk gir meg litt ekstra fotokos :) Jeg heller mot 50mm 1,4 sånn i første omgang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...