Gå til innhold

Sigma digitalkamera/Foveon diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Lys synlig for oss er mellom cirka 350 og 750 nanometer, over dette har vi blant annet IR-spekteret. Filtrene artikkelen du siterer omtaler, er IR pass med forskjellig frekvens. Når du kommer opp mot 850nm vil du ikke lengre ha synlig lys, altså vil også søkeren din bli svart for deg.

 

Ellers har du også IR cut, som filtrerer bort frekvenser over synlig lys.

 

Høy-pass og lav-pass filtre, rett og slett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ER ett nisje kamera. Jeg ville ikke ha anbefalt dette kameraet til noen som ikke vet hva SD-14 er og som ikke har ett sDLR fra før.

 

Man må se bort fra alt det dårlige og heller konsentrere seg om det "spesielle".

 

Lurer på hva Aetius kommer til å tenke når han ser denne tråden. Vet ikke om han hater SD-14, men har liker den ikke. Godt han er på ferie:)

 

Ferie? Jeg? Er da kommet hjem fra den (natten før innlegget ble skrevet, faktisk), solbrent og jævlig.

 

Sammenlignet med alle andre speilreflekskameraer på markedet i dag ER faktisk Sigma SD-14 rævva dårlig. Det betyr imidlertid selvsagt ikke at det ikke er en god ide å kjøpe seg et kraftig prisredusert eksemplar som leketøy eller eksperimentkamera, om man har råd og lyst til det. By all means, men vit hva du går til.

Lenke til kommentar

http://www.foto.nordjylland.biz/SD14/SD-usertips.htm under "extra batteries"

 

These batteries are known to work:

NP-400 for Pentax/Minolta

Impact DL150 (off-brand battery for Minolta NP400)

Pentax D-L150 battery (1620mAh)

Other off-brand NP400 batteries, but these may not have the same precise dimensions of the original. 3 users have reported problems with NP-400 compatible batteries sold by Cameta. These are difficult to get out of the camera. Check carefully and adjust the battery before inserting it all the way

Lenke til kommentar

De har kun en igjen av SD-14 + 17-70mm på internettbutikken.

3490kr. inkl. porto. Dra kort!

 

Er det flere enn 2 personer her inne som kjøpte SD-14?

 

 

Diverse linker:

Test av SD-14

Camera Hack - SD-14

Gallerier1, bilder tatt med SD-14

Gallerier2, bilder tatt med SD-14

 

 

Kom gjerne med linker til butikker som selger IR filter.

17-70mm bruker 72mm filter.

Endret av northpentax
Lenke til kommentar

Prisforskjellen var ikke så stor opp til B/W, så ville vurdert det. Ellers så er det også billigere å handle fra hvstar direkte (utenom ebay mao). Disse billigmerkene er jeg litt skeptisk til, har sett nok av selgere som forteller at cut-filter fungerer som pass for IR, og visa versa. Ikke godt å vite hva man får. Synd med dalaren...

 

Var forresten en eldre tråd på dpreview om skifte av den det opprinnelige IR-filteret til et IR-pass-filter. Dette gjør at man fortsatt kan bruke søkeren bl.a. Verdt å sjekke ut, men nok litt mer stress å få tak i...

 

Er jeg riktig heldig, så har jeg kameraet her i morgen (tidlig til sortering i Oslo i dag). Objektivet gikk derimot dessverre seint fra FotoVideo... Ditt på vei?

 

(gjorde seg med et lite navnebytte på tråden ja)

Endret av sascha66
Lenke til kommentar
Ferie? Jeg? Er da kommet hjem fra den (natten før innlegget ble skrevet, faktisk), solbrent og jævlig.

 

hehe...

 

Eneste sola jeg ikke blir solbrent av er midnatt sola. Men sånn er det når man er finnmarking og er kvit som ett laken:)

Da hadde du glidd rett inn her*. Dere har vel den samme huden som en gjennomsnittlig engelskmann/kvinne.

 

Jeg må innrømme at en SD14 kan friste. Den har en helt annen filosofi, og bildene kan bli utrolig bra. Det skal bli interesant å se om Foveon kan klare å lage en 8-10MP sensor - det burde bli snadder. Selv om den suger over ISO 400.

 

De har kun en igjen av SD-14 + 17-70mm på internettbutikken.

3495kr. inkl. porto. Dra kort!

Det er jo direkte trivelig. 17-70mm koster alene rundt 2.500,- I og med at det er Sigma hus og Sigma objektiv, så er det neppe noen problemer med fokus-feil.

 

Tom

 

*) Er i Reading, England.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Er dette nesten som en digital Holga, sånn med tanke på "kultstatus"? Billig drittkamera som kan gjøre noen fantastiske ting i riktige hender?

Nei, det vil jeg ikke si. Fordi med god optikk og lav ISO, så blir bildene veldig bra også ut i fra et rent teknisk ståsted.

 

Det som er problemet er at kameraet er tregt å bruke, og brukergrensesnittet suger lut

 

Men kult-status kan det nok få.

 

Tom

Lenke til kommentar
Prisforskjellen var ikke så stor opp til B/W, så ville vurdert det. Ellers så er det også billigere å handle fra hvstar direkte (utenom ebay mao). Disse billigmerkene er jeg litt skeptisk til, har sett nok av selgere som forteller at cut-filter fungerer som pass for IR, og visa versa. Ikke godt å vite hva man får. Synd med dalaren...

 

Var forresten en eldre tråd på dpreview om skifte av den det opprinnelige IR-filteret til et IR-pass-filter. Dette gjør at man fortsatt kan bruke søkeren bl.a. Verdt å sjekke ut, men nok litt mer stress å få tak i...

 

Er jeg riktig heldig, så har jeg kameraet her i morgen (tidlig til sortering i Oslo i dag). Objektivet gikk derimot dessverre seint fra FotoVideo... Ditt på vei?

 

(gjorde seg med et lite navnebytte på tråden ja)

 

Min er ikke lenger restnotert, men klar for plukking. Har den kanskje på lørdag, men jeg regner med at den er her på mandag. Ting går som sirup straks pakkene havner på vår side av grensen.

Lenke til kommentar

Ack, ja. Posten Norge er langt fra de mest effektive... De glimter til i blant, men f.eks her i Bergen har de kun morgenutkjøringen av pakker til posthusene. (dooh! stuck in transit...)

 

Foveon kan på ingen måte sammenlignes med Holga. Jeg lurer derimot på om det er overføringshastighet fra sensor som står for mye av treigheten, eller om Sigma har spart inn litt mye på prosesseringssiden. Kanskje en god kombinasjon?

 

Synd såpass mange butikker nok føler seg brent etter å ha sittet inne med SD14 konstant i utstillingen, de vil nok vergre seg for å ta inn oppfølgeren(e).

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Jeg plukket opp kameraet mitt for en time eller to siden. Sålangt må jeg si at jeg liker kameraet. 10-20mm passer flott på det.

 

Har bare såvidt prøvd kameraet, gleder meg til i morgen når batteriet er fullt og det er lyst igjen ute. Håper snøen ligger til i morgen (når den likevel først har lagt seg...)

 

Lurer på hvordan hastigheten er sammenlignet med E-1. Jeg har brukt det litt i det siste og er SD14 ikke mye treigere, så skal det nok kunne brukes :)

 

Tenker jeg vil starte med å teste ut fargene, så plukker jeg heller opp IR-filter og slikt på litt sikt. Hvordan blir egentlig snø på IR-opptak?

 

Filteret som forresten ser funky ut på bilder av kameraet, tar seg meget godt ut i real life.

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Hvilken firmware kom ditt med? Mitt kom med 1.04, så satser på flash i kveld. Jeg har masser av CF og Olympusbatterier, så jeg venter på kompatibel strøm....

 

Er jeg fornøyd med kameraet, ser jeg ikke bort fra at jeg plukker opp et fastobjektiv på litt sikt. Kandidatene må vel være 50mm 1,4 - 30mm 1,4 og 105mm 2,8 :)

 

De har forresten fått flere både hus og kits på nettbutikken nå!

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Har nettopp lagt inn 1.08

 

Preview med informasjon har en liten godbit å by på. Når du zoomer inn i bildet (som dessverre fyller litt lite av skermen), vil RGB-histogram vise info spesifikt for valgt område.

 

Jeg har også mulighet for å velge visningsmodus for quick preview, som nå viser meg histogram, mens vanlig preview viser meg stort bilde. Savner dette valget på mine Olymper

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...