Gå til innhold

Sigma digitalkamera/Foveon diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

http://www.foveon.com/article.php?a=71

 

Jeg har snust litt på Foveon tidligere, men oppdaget nettopp en av de virkelig flotte fordelene (hvertfall potensielt). De støtter ikke bare binning, men på en vesentlig mer fleksibel måte enn hva som er mulig på en sensor med Bayer (ala sRAW på Canon).

 

Så blir det å finne bekreftelse på at dette skjer når man velger mindre råfiler fra kameraet (mulighet for tre forskjellige størrelser).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Dette var fristende. Er det vanskelig å konverere mounten?

 

Virker som ett litt mer.. "nisje", kamera. Om jeg skaffer meg dette, så bør jeg vel ikke selge 400D'en? ^^

 

Edit: Hvordan går det med Sigma linser som har canon mount? Same shit?

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Det er nok litt arbeid ja, og jeg ville nok såfall heller modifisert kameraet enn alle objektivene. SD-14 er definitivt et nisjekamera slik det fremstår nå ja, så får vi se hvor Sigma fører Foveon nå som de har kjøpt hele greia.

 

Jeg bestilte i utgangspunktet kit, men når jeg kom over en brukt 10-20mm (til tusingen!) hos FotoVideo ringte jeg og gjorde om på ordren. Jeg fikk faktisk telefon fra dem i dag, damen lurte på om jeg visste at jeg hadde bestilt Sigma-mount. "Ja, jøss" sa jeg og sa jeg likte prisen på den :)

 

Regner forøvrig ikke med at jeg kommer til å handle så mange objektiver med SA-mount, blir vel ett eller to på sikt..

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Det ER ett nisje kamera. Jeg ville ikke ha anbefalt dette kameraet til noen som ikke vet hva SD-14 er og som ikke har ett sDLR fra før.

 

Man må se bort fra alt det dårlige og heller konsentrere seg om det "spesielle".

 

Lurer på hva Aetius kommer til å tenke når han ser denne tråden. Vet ikke om han hater SD-14, men har liker den ikke. Godt han er på ferie:)

Lenke til kommentar

Vel, det eneste du har å tape er penger, og knapt det når du ser hva det fortsatt går for i USA. Ser folk på Sigma-forumet på dpreview er henrykt over priser rundt 400 dalar. Dagens omregning til dalar gir en pris rundt 300 for kun hus.

 

Sitter pengene løst, du ser et genuint behov for det, eller du har en ustyrlig eventyrlyst, så hvorfor ikke :)

Lenke til kommentar

I bought an SD14 [...] and the 18-50mm lens (from B&H!) exclusively for shooting IR. I suspect that the SD14 does take excellent "normal" photos at 100-200 ISO, but what it does really well is take excellent IR photos.Configuring the SD14 for IR photography is easy. You remove the lens, then remove the (fragile) "dust cover," which is also the camera's hot mirror. (Put the dust cover in something suitably protective, where it won't be broken or lost.) Voila, the SD14 is now ultrasensitive to IR. Pop on anything from a 25 to an 89-series filter and you're ready to go. The sensor is very sensitive to IR relative to visible light, and if all you have is a 25 or 29 you will be fine - it's like shooting with HIE instead of one of the more limited response films that are still available. Shooting with an 87 or 89 has the acute disadvantage of having nothing but blackness in the viewfinder - a 29 is probably just fine for most purposes.At 100 ISO the images are clear and have very little noise. You can shoot through an 87 at around f/10, 1/60 sec in daylight (+/- umpteen stops, you know how IR is). The camera is *VERY* forgiving of overexposure when used to shoot B/W IR (I do my raw processing with Lightroom), which is wonderful, because again IR is such a fun-filled light for exposure.The camera focuses just fine with an opaque IR filter attached. I've shot the 18-50 at 50mm f/2.8 and it seems to produce in-focus IR shots. (It's certainly not going to produce something focused for visible light if there's none entering the lens.)I know it may seem like an extravagance to buy a body and lens just for shooting IR (I have a large closet full of EOS gear already), but then again, with the demise of HIE, and rolls going for [$] apiece [...], your options for long wavelength IR photography are limited. The best film alternative I've used is Rollei IR, and even though it's a relatively fast film, in order to get a moderate Wood effect you need to use an 87 filter, and that puts you at tripod speeds for many applications even in full daylight. With the SD14, you just point and shoot.I could have bought a used 10D or 20D and sent it off to be modified, but that wouldn't have been much cheaper than the SD14 with a dedicated lens. And with the SD14, you can pop the hot mirror back on (in 5-10 seconds) and turn it back into a normal visible light camera, which you can't do with a DSLR that has been modified.The camera is sensitive enough to IR that it works well with flash. You can use standard flash as-is, or cover the flash head with a visually opaque, IR-transmitting filter (a couple thicknesses of processed unexposed E-6 film should do the trick), the latter if you want to shoot in total darkness without a visible flash.The 18-50 works very well; I think I will spring for the 10-20 also.The camera seems to be well built. It's simple and easy to use and is devoid of frills.Cons: As everyone mentions, the camera's buffer is slow. The battery life is not awesome. Ehhh, it doesn't matter so much when there's no other camera that compares for the purpose. Just buy an extra battery or two.

 

Skjønner noen hva slags filter han snakker om her?

Lenke til kommentar
Skjønner noen hva slags filter han snakker om her?

Sannsynligvis ikke ...

 

Men jeg mener å huske at man brukte betegnelser som 85B for filtre som justerte fargebalanse. Men om det var en bestemt produsents eget system eller mer generellt skal jeg ikke si.

 

Hvis det stemmer, så er det jo mulig at disse vil påvirke sensorens følsomhet for UV osv ;)

 

Tom

 

PS. 85B var vel et warm-up filter hvis jeg husker rett. Cokin ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...