Gå til innhold

Hvilken pc egner seg best til hverdag og skolebruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sadshit: kort sagt handler det om hva ditt behov er, og hvilke egenskaper på pc-en som du vektlegger mest. Mitt tips er at du tester ut flere modeller i butikk før du lander på noe.

 

Og skal du ha en mini-pc, noe jeg fått inntrykk av, anbefaler jeg at du tar en titt på HP 2133. Den har relativt god spekk for å være en mini-pc, hvertfall når man jamfører med andre mini-pc-er under 9-10".

Lenke til kommentar
Et utmerket alternativ, som har 4-5 timers batteritid, er lett, kompakt, svært solid og rask - og med et langt bedre operativsystem for en laptop enn Vista:

http://reviews.cnet.co.uk/laptops/0,390300...tm?autoplay=yes

Å huff, nei x) Fadern min har en sånn. Skjønner ingenting, og den gjør vondt å bruke pga de spisse kantene, faktisk :o

 

Men takk for tipset.

Men "rask" er den, det ska'n ha :)

Endret av Sadshit
Lenke til kommentar

mac'en der er vel ganske dyr også.

 

med et langt bedre operativsystem for en laptop enn Vista:

 

Er jo XP du får på MSI Wind u100 og Asus Eee 1000h. Vil si det passer perfekt for bærbar pc. Man kan jo legge inn Linux å, som kanskje passer enda bedre.

Endret av killer92
Lenke til kommentar

Ville gå for en mellomstor Laptop. Dvs. 12-13" skjerm.

De er fortsatt små, og lette, men har god nok oppløsning, og tastatur til å fungere like bra som de større.

 

Har en liten Acer Aspire One 160Gb XP, men syntes den er alt for liten til praktisk bruk. Fungerer veldig bra som PC nummer 2. Har også en 2 år gammel Acer med 15" skjerm. Har brukt den som min primære maskin, men syntes den er alt for tung å dra med seg. Det er stoor forskjell på 1,8kg, og 3kg.

 

Har nå kjøpt en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile U9200. Den har 12" skjerm, C2D 2Ghz CPU, og 2Gb ram.

Den kan gjøre alt de store kan, men er liten og lett med sine 1,8kg.

 

Poenget er ikke at du skal kjøpe nettopp denne modellen, men bruk litt tid på å gjøre det rette valget.

 

For meg er det bare denne som gjelder. Det samme gjelder resten av familien. Ingen gidder å dra med seg den store Aceren, og den lille blir bare brukt som reserve PC, når FSC 12" laptopen er opptatt. Skjermen på kun 8,9", og det lille tastaturet blir for smått.

 

Ta deg god tid, og besøk noen datasjapper, og sjekk ut litt selv.

Lenke til kommentar

Hvorfor i satan er det ingen som har nevnt MSI Wind?

Sitter på den selv nå og skriver en rapport, mens jeg har msn og itunes oppe. Genial minipc med XP(<3)

 

Den greier basisoppgaver, men sliter selvfølgelig når du skal dra tyngre applikasjoner. Skjermen er utrolig bra, faktisk. Er en 10,2''. Tastaturet ble jeg overrasket over, har ikke noe problemer å skrive fort på det nå som jeg har blitt vandt til det. Tastaturet går helt ut til kanten av kabinettet så det føles ikke mye mindre enn en ''vanlig'' bærbar. Genial å ta med seg til skolen tbh, er som en ekstra bok i sekken:)

 

Den reagerer kjapt hos meg, har ikke irritert meg over den sålangt. Bare å behandle den godt og sjekke virus / ccleaner / defragmenter med jevne mellomrom.

 

Det eneste problemet er at man burde ta med seg strømforsyningen, sålangt man ikke har 6-celle batteri. Varer ca 2-2,5 timer.

(Men selvfølgelig litt kortere hvis man spiller eller lingnende)

MSI Wind 160 GB: https://prisguiden.no/product.php?productId=100700

 

Erfaringer fra samme pc i 80GB verjson, vet ikke om den selges lengre, pcn er ganske ny though

 

Pcn veier 1kg...

 

Jeg ville enten gått for denne eller en 12''

Endret av RedLauK
Lenke til kommentar

Fordelene med en litt større Laptop enn MSI Wind, og tilsvarende Nett PCer er at du får plass til en DVD brenner. den har også høyere oppløsning med 1280x800. Slipper da å side scrolle for å få med seg alt når du surfer.

 

Andre fordeler er raskere Dual Core prosessor, og mulighet for 4Gb minne. Var bare å åpne et lite deksel under maskinen, og sette inn en ekstra 2Gb brikke. Kostet meg kun 200,-. Det samme hvis du senere ønsker større harddisk.

 

Fungerer som sagt perfekt som en PC nummer 2, men kan aldri erstatte en skikkelig Laptop.

Lenke til kommentar
Kan den dra spill eller er det mer en skole/arbeidspc ??

 

Har for dårlig grafikkort til å dra nyere 3D spill.

 

Jeg har lagt inn Warcraft III, Red Alert II, Age of Empires III, og C&C Generals.

Dette er eldre spill som fungerer utmerket på denne maskinen.

 

Skal den brukes til nyere 3D spill, er vel Dell XPS m1330 det beste alternativet, men den koster jo det dobbelte.

 

Min stasjonære maskin, med kraftig vannavkjølt prosessor, og sinna grafikkort har vært avslått et par uker nå.

 

Kjøpte min Fujitsu Siemens for 2 uker siden, så det burde forklare det meste.

Har den med over alt, og har blitt min hoved PC.

 

Komplett hadde den på sitt Ukens tilbud til kr. 4990,-, men nå koster den kr. 6200,-, og da finnes det vel bedre alternativ.

 

Denne 12" har bedre prosessor: https://prisguiden.no/product.php?productId=102150

 

Godt alternativ 13": https://prisguiden.no/product.php?productId=99658

 

Denne har mer minne, og større HDD, har HDMI, og er råstilig: http://www.netonnet.no/?iid=013430&utm...n=prisguide_sep

 

Ingen av disse er noen spillemaskin, men gjør ellers det som trengs.

 

Edit: Tyrkleif.

Endret av Rubyred
Lenke til kommentar

Takk for masse råd.

Nå har jeg vært rundt om i butikkene å sedd etter utstillings maskiner for å teste dem, å det viser seg at nesten ingen har utstilling av disse små pcene. Skikkelig rart. Å de få som er er asus.

 

Men idag var jeg å prøvde en Eee hos en venn, og den var ufattelig treg. Trist det :/

Men de med 3G var "mye" kjappere, men trege de også. Dersom jeg skal ha de til skolepc vil den bruke alt for lang tid til at jeg skal kunne klare å følge med.

 

Hvordan er HP 2133 iforhold til dette?

Lenke til kommentar

Hei på deg. Etter at søster på 19 klaget fælt på treg PC satte jeg sammen en dell M1330 til henne. Den er på 13,3 tommer og vil nok passe utmerket til ditt bruk. Den har en kvalitetsfølelse jeg sjelden har sett hos noen PC-Produsent før og er lett å drasse på. På grunn av at det er en PC som skal vare lenge kom den opp i 13K. Den bør nok også kunne klare noen lette spill renger jeg med, men har ikke testet dette.

 

Dell PC-er er kun tilgjenglige fra deres nettbutikk og blir bygget spesielt for hver kunde. Alle maskinene er også veldig justerbare noe som hjelper godt når man har forskjellige behov å prioritere.

 

Her har du en link:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...X3308&s=dhs

 

Si ifra hvis linken ikke funker.

 

Test av Hardware: Test

 

Forumtråd

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...