Gå til innhold

USB Superspeed neste uke


Anbefalte innlegg

Cat-scan: eeeh.. det var vel heller at jeg husket feil som jeg sier her :)
Den ukjente broren til 1394b hehe.. en liten mixup der :p
Personlig vil jeg at enten denne eller nyere standard av FW blir standard på hovedkort og eksterne disker. USB er et onde etter min mening på harddisker.

 

Ja ja, selvfølgelig, det var jo en spøk, hehe.

 

Enig i at vi gjerne kan få i pose og sekk, men jeg hadde nok vært aller mest fornøyd om det hadde blitt en av delene, og at denne standarden var gjennomtenkt og fokusert på ytelse (fremfor at den er superbillig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm...

Det virker som de fleste tar det for gitt at USB3 skal ligge nær teoretisk hastighet.

USB2 har ca 30MB/s (maks jeg har sett er 33), selv om teoretisk skulle den hatt 60 MB/s. Alså ligger den rundt halvparten av spesifikasjonen.

Hvis USB3 klarer å ligge rundt den samme graden vil den gi ca 300MB/s, som er det samme som sata2. Foreløpig vil det holde unna de fleste produkter som kan bruke USB, men vi skal nok ikke for langt ut i 2009 før vi får SSD disker med opp til eller over 300MB/s maks les. (vi har jo allerede ioDrive med 700++ les på PCIe, og intel på 240).

 

Men som nevnt tidligere, det meste av ting som bruker USB ligger ennå under praktisk hastighet for USB2, og med unntak av muligens high-end minnepenner ville de andre produktene klart seg bedre på E-sata eller FW.

 

Jeg tror ikke det hadde vært lurt å gå helt vekk fra USB, den er en kjekk og billig universal-inngang, og fungerer fint for en rekke bruksområder (som mus, tastatur, minnepenner, etc).

Lenke til kommentar

Ville det ikke ta ca 40 sekunder å overføre 25 Gb? Jeg mener, 4.8Gbit vil ha en teoretisk overførings hastighet på ca 600 MB per sekund. Ergo ca. 40 sekunder.

Hvorfor deler man på 4 og ikke på 8, som er hvor mange bit det er i hver byte.

 

Skjønner ikke :s

Endret av THx1138
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det er jo slik at teknologien (minne, hastighet osv) ligger langt foran programmene.

Jeg savner samspill mellom produsentene. Minnekortet i kameraet skriver og leser med 20mb (kritiser meg HARDT hvis jeg bladner bits og bytes. kast meg på havet om jeg tar feil) selv om jeg har USB2 går det ikke raskere.

 

Den eksterne harddisken min støtter USB2 men skriver ikke så raskt.

Lenke til kommentar
(kritiser meg HARDT hvis jeg bladner bits og bytes. kast meg på havet om jeg tar feil)

Ehm.. :p

 

m = milli

M = Mega

b = bit

B = Byte

/s = per sekund

 

Minnekortet ditt leser sikkert 20 MB/s men USB 2.0 skal ha mye av æren for det.

USB 2.0 High Speed klarer teoretisk 480 Mb/s = 60 MB/s og i praksis ca halvparten av det.

USB 2.0 Full Speed (tidligere kalt USB 1.1) klarer teoretisk 12 Mb/s = 1,5 MB/s og i praksis ca halvparten av det. Med andre ord kan minnekortet ditt levere 20 MB/s via USB 2.0 High Speed og ca 0,75 MB/s via USB 2.0 Full Speed.

 

USB 3.0 Superspeed vil komme til sin rett så snart minnekort, harddisker og annet kan levere over de ca 30 MB/s USB 2.0 High Speed er god for i praksis.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...