Gå til innhold

Hvor mange handler via spam?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter 26 dager og 350 millioner meldinger, var resultatet kun 28 vellykkede salg. Altså var det kun 0,00001 prosent av meldingenen som resulterte i et salg. Dette er mye lavere enn de 2,15 prosentene legitime epostfirmaer melder om.

 

Ouch. :wee:

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar
Hadde ikke ramma folk flest, men hadde setti en effektiv stopper for spam.

 

Samt mye annen legitim virksomhet... Nettsider som sender deg glemt brukernavn på epost må da ta betalt for å gjøre det, diskusjon.no må ta betalt for å sende en mail som sier at du har fått ny PM osv.. Netshop må plutselig betale mange tusen kroner for hvert nyhetsbrev de sender ut med ukens tilbud. Epost har gitt oss mulighet til å masseutsende sende ut mail til veldig mange mennesker (nesten) helt gratis, og selv om det misbrukes av spam-utsenderne, er det veldig nyttig og verdifullt for legitime virksomheter. :)

Lenke til kommentar
Samt mye annen legitim virksomhet... Nettsider som sender deg glemt brukernavn på epost må da ta betalt for å gjøre det, diskusjon.no må ta betalt for å sende en mail som sier at du har fått ny PM osv.. Netshop må plutselig betale mange tusen kroner for hvert nyhetsbrev de sender ut med ukens tilbud. Epost har gitt oss mulighet til å masseutsende sende ut mail til veldig mange mennesker (nesten) helt gratis, og selv om det misbrukes av spam-utsenderne, er det veldig nyttig og verdifullt for legitime virksomheter. :)

 

Kan ikke si jeg ser problemstillingen.

Er man interresert i disse mailene har man ingenting imot å betale ett par kroner i året for å motta denne mailen.

Lenke til kommentar

hehe litt moro å lese om "forskere" som prøver seg på spam :)

 

Ingen av de som sender spam tjener på "salg" - de tjener eksklusivt på å stjele kredittkort informasjon. Man tar også ikke med i betraktningen dybde av det å vite er et individ falt for "spam".

 

Og når det gjelder kostnader - er det yrkes kriminelle som står bak - er det 0 i kostnader. Hacking av maskiner, bygging av bot-net, virus og trojaner virksomhet - som jobber kun mot ett felles mål - å stjele kreditt kort informasjon.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Netshop må plutselig betale mange tusen kroner for hvert nyhetsbrev de sender ut med ukens tilbud. Epost har gitt oss mulighet til å masseutsende sende ut mail til veldig mange mennesker (nesten) helt gratis, og selv om det misbrukes av spam-utsenderne, er det veldig nyttig og verdifullt for legitime virksomheter. :)

Kanskje dette er nettopp noe av spammen man vil hindre? Jeg opplever iallefall å få nyhetsbrev fra flere nettbutikker, uten å ha bedt om dette. Skulle ikke hatt noe mot å ha disse stoppet som spam.

 

Og uansett. Hvis Netshop.no har for eksempel 50.000 mottakere (veldig mange) så vil det koste dem 500 kr å sende ut nyhetsbrevet. Hvis dette er for mye for dem å betale kan det ikke bety annet enn at de er på konkursens rand.

 

Hvem skulle så ta betalt for det? Jeg, du, staten?

 

Hvem skulle hindre meg i å sette opp en egen mailserver som ikke krever penger?

 

Tåpelig å kreve penger for å sende mail, når det er like lett å sette opp en gratis motorvei rett atmed en motorvei som krever bompenger.

Man kunne innført en ny protokoll/infrastruktur som gjør det i praksis umulig å sende mail uten å ha betalt for det. Men jeg ser problemet, innføringen av en slik infrastruktur ville gitt mange overgangsproblemer.

Lenke til kommentar
Hadde ikke ramma folk flest, men hadde setti en effektiv stopper for spam.

 

Samt mye annen legitim virksomhet... Nettsider som sender deg glemt brukernavn på epost må da ta betalt for å gjøre det, diskusjon.no må ta betalt for å sende en mail som sier at du har fått ny PM osv.. Netshop må plutselig betale mange tusen kroner for hvert nyhetsbrev de sender ut med ukens tilbud. Epost har gitt oss mulighet til å masseutsende sende ut mail til veldig mange mennesker (nesten) helt gratis, og selv om det misbrukes av spam-utsenderne, er det veldig nyttig og verdifullt for legitime virksomheter. :)

Det er flere problemer med betaling for epost, første er at det ikke vil fungere med dagens epost system, alle kan sette opp sin egen epost server, drifter to selv. All mail sendes fra kaprete pcer de bruker ikke epost servere men har en egen innebygget.

De som foreslår skatt på epost forstår ikke hvordan epost systemet fungerer, linux inneholder en gratis epost server, du trenger en fast ip og et domene og gratulere du har din egen epostserver.

Mer realistisk er en endret epost protokoll som krever at avsender gjør rede for seg på en måte, kansje er register over trusted mailservere slik som ssl sertifikater.

det vil redusere spam problemet. Det vil bli mer jobb og koste mer og sette opp en mailserver men spamere må gjøre det samme og de vil fort bli sperret.

Lenke til kommentar

nå står det ingenting om hvor fristende avsenderadressen var, eller hva temaet var.

det er forhold som er vesentlig betydelige, og kan få hele undersøkelsen til å falle gjennom.. jeg mener at en korrekt undersøkelse burde ha prøvd å selge flere produkt enn legemiddler, og hatt flere forsjellige overskrifter.

Lenke til kommentar

statistikken vil neppe være rett fordi:

 

en som får samme meldingen flere ganger hvor mange ganger kjøper han når det er "feil" på nettstedet ?

 

da hjelper det ikke med flere meldinger.sansynliheten for at han husker at det var feil er stor.

 

hvis det er et ekte nettsted så kan det hende at han kjøper en gang for første melding og en annen gang når neste melding kommer.

altså samme person kjøper noe fler ganger.

 

hvor mange "personer" er han statetiks da ? 2 eller 1 ?

Lenke til kommentar
Mer realistisk er en endret epost protokoll som krever at avsender gjør rede for seg på en måte, kansje er register over trusted mailservere slik som ssl sertifikater.

det vil redusere spam problemet. Det vil bli mer jobb og koste mer og sette opp en mailserver men spamere må gjøre det samme og de vil fort bli sperret.

 

Det blir jo litt det samme som allerede er gjort her i Norge, da port 25 er blokkert hos de aller fleste ISPer. Dette for å forhindre at en kan koble seg til usikrede/åpne epost-servere. Før var det jo bare å sette mail.start.no som utgående epost-server, så fikk en sendt ut mail uten å bli bedt om brukernavn/passord. Nå er det blitt litt vanskeligere.

 

Men å f.eks. totalt blokkere trafikk fra epost-servere som ikke har sertifikater fra en godkjent CA vil igjen koste penger, og det har spammerne nok av, mens meg og deg lider. Det er da sikkert mulig å trekke tilbake sertifikatet hvis en finner ut av virksomheten, men det er jo ikke noe pes å skaffe seg enda et nytt sertifikat da. Skal dette fungere, må sertifikatene være avskrekkende dyre, og da er det heller ingen privatpersoner/små bedrifter som har råd til å investere i egen epost-infrastruktur... :(

Lenke til kommentar
Skulle kosta 1 øre å sende en mail.

 

Hadde ikke ramma folk flest, men hadde setti en effektiv stopper for spam.

Jeg ser ofte at det blir foreslått, men slik dette fungerer idag kan jeg ikke se annet enn at "du og jeg" vil få den regningen, og at det neppe vil stoppe spam.

 

En bekjent av meg, som normalt er forsiktig og har en ren maskin, gjorde standard-generaltabben å åpne et word.doc.exe "dokument" vedlegg, for noen uker siden.

Han oppdaget tabben i det han gjorde den, og to dager etter var jeg der og reinstallerte hele greia. Dagen etter det igjen fikk han det berømte "brevet" fra Telenor, om at hans Epost tjenster var stoppet grunnet storstilt utsending av spam.

 

Det jeg da lurer på er for en ting hvordan betaling skulle stoppet dette, og det andre jeg lurer på er jo hvor mange øre hadde hadde fått på sin ADSL regning den måneden.

Han må jo såvidt jeg kan forstå ha rukket å sende ut bra store mengder spam på den korte tiden, ettersom Telenor velger å kutte ned linjen hans.

 

Jeg har problemer med å tro på den "betale for mail teorien" som løsning. :)

Lenke til kommentar
En bekjent av meg, som normalt er forsiktig og har en ren maskin, gjorde standard-generaltabben å åpne et word.doc.exe "dokument" vedlegg, for noen uker siden.

Han oppdaget tabben i det han gjorde den, og to dager etter var jeg der og reinstallerte hele greia. Dagen etter det igjen fikk han det berømte "brevet" fra Telenor, om at hans Epost tjenster var stoppet grunnet storstilt utsending av spam.

 

Det er jo et viktig aspekt som jeg ikke tenkte på. Spammerne bruker i stor grad infiserte maskiner til å sende ut spam, og dermed vil regningen for utsendt epost ende opp hos uskyldige ofre for ormer/virus, ikke hos spammerne. En slik avgift vil ikke føre til noenting om en ikke samtidig avskaffer alt av malware, som i beste fall er drømmerier. :)

Lenke til kommentar

Ja jorgis, hele denne testen i artikkelen baserer seg etter hva jeg kan se på 75000 sånne "uskyldige stakkarer" som min bekjente, altså kidnappet enten gjennom huller i OS, eller i annen programvare, eller som i hans tilfelle, at man på en eller annen måte blir lurt til å installere sin egen spamautomat. Man kan selvsagt diskutere hvor hovedansvar og roten til ondet ligger, men betalt Epost løser ikke dette uten at det også påfører vesentlige problemer, slik jeg ser det.

 

Man kunne jo feks ha en begrensning på antall, eller forhåndsbetaling, og sikkert mye annet, men jeg er litt skeptisk.

Mitt intrykk er i alle fall at det meste jo faktisk går ut fra uvitende privatpersjoner/bedrifter, nettopp på den måten som i eksempelet. Men et system der jeg som privat ADSL kunde feks måtte gjøre et eller annet (godkjenne) dersom jeg skulle sende mer enn 20 mail på en time, eller noe i den duren kunne kanskje begrenset det noe. Jeg vet ikke, det er vel ikke enkelt å løse dette uten store ulemper. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...