Gå til innhold

HDMI på den første Xboxen ?


Plankehaug

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God kveld.

 

Den førte utgaven av Xbox 360 har ikke HDMI, Men den har Component noe som er så og si like så bra, selv om det er en overføringsmetode av bilde som ble utviklet for over 10 år siden. Forsjellen er at du ikke får spilt spillene i formaten 1080P, men i 720P eller 1080i, jeg vil råde deg til å bruke 720P oppløsningen i stedet for 1080i oppløsningen da Proggrisift er bedre enn Interlaced. Det er ca. bare 10% - 15% forsjell i bildekvalitet mellom HDM og Compnent. Så jeg ville ikke styrt rundt for og finne en converter mellom HDMI og Component. Det er bare meg :)

 

 

Har fortsatt en fin kveld :)

Lenke til kommentar

HDMI gir et klarere og renere bilde enn komponent. Å bruke et prosentnivå blir litt meningsløst i denne sammenhengen, da det kommer litt ann på skjermer på hvor stor forskjell det er.

 

Men HDMI er en digital standard der du ikke mister noen informasjon, og bildet forblir "perfekt". Selv om komponent ikke er så dårlig, så er det fortsatt analoge signaler og gir dårligere bildekvalitet enn HDMI.

 

Men du må kjøpe en ny Xbox 360 om du ønsker å få HDMI, så jeg ville nok ikke tro det var verdt det i den forstanden.

 

Uansett om det er Full-HD eller ei, så er HDMI uansett et hakk bedre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Har sett litt på Sony Bravia 40" LCD, den er vell full HD ?

men blir bildet bedre med en HDMI kabel ? viss man kjører full HD ?

 

Minimal forskjell. 1080p er bare tull uansett for spill, 99.9% av alle spill er 720p eller lavere. Det å kjøpe "full-HD" fordi man tror spillene blir bedre på det er bare tullball. Heller faktisk slik at spill ser verre ut på 1080p tv'er fordi bildet skaleres mye mer enn på en 720p tv.

Endret av MagnarP
Lenke til kommentar

Merket en viss forksjell, så heeelt minimal var det ikke. Men som sagt så kommer det ann på hvordan TVen behandler signalene. Og det er ingen stor forksjell for å si det sånn på komponent og HDMI.

 

Det er da ikke bare 0,1 % av spillene som har Full-HD. Selv om det ikke er spesielt mange på Xbox 360, så er det jo absolutt noen.

Og det kan jo hende han skal gjøre annet enn kunn spille Xbox 360 i hele levetiden til TV'en.... Full HD er da absolutt verdt å investere i, om man sitter nærme nok til å kunne dra nytte av den. Sitter man f. eks 4 meter unna en 40" så har du ikke noe behov for Full HD.

 

Sitter du kanskje rundt en 2-3 meter, så begynner vi å snakke om tydelige forskjeller. (ja, om kilden er 1080p)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Stemmer det. Det blir mye av det samme som ved VGA VS DVI. Både VGA og Komponent er analoge signaler som mister litt informasjon når de konverteres fra digital til analog, og tilbake til digital igjen. (kilden er digital, og TVen er digital)

 

Mens både DVI og HDMI er digitale, og da sendes informasjonen som 0'ere og 1'ere, og trengs ikke å bli omgjort eller konvertert.

 

Spesielt ikke hvis han har såpass liten TV at han sitter 1.5-2 meter fra skjermen.

Hæ? Så om jeg har en stor TV, men sitter nærme så blir den automatisk liten? Det er størrelse på skjermen satt opp mot avstand som har noe å si. Han sier han har 40", som han skal sitte 1,5m - 2m unna. Det går fint å se en forskjell på HDMI og Komponent da.

Lenke til kommentar
HDMI gir et klarere og renere bilde enn komponent. Å bruke et prosentnivå blir litt meningsløst i denne sammenhengen, da det kommer litt ann på skjermer på hvor stor forskjell det er.

 

Dette stemmer 100% i mitt tilfelle. Ettersom HDMI boksen min gikk dunken, måtte eg dra frem min backup premium som kun har komponent. Eg var bortimot sjokkert over forskjellen mellom komponent og HDMI på min TV :omg: Allerede i dashboardet merket man fraværet av skarphet. Og i spill, selvfølgelig enda tydeligere.

 

Eg gleder meg til eg fåt tilbake ein HDMI kompitabel boks :p

Lenke til kommentar
HDMI gir et klarere og renere bilde enn komponent. Å bruke et prosentnivå blir litt meningsløst i denne sammenhengen, da det kommer litt ann på skjermer på hvor stor forskjell det er.

 

Dette stemmer 100% i mitt tilfelle. Ettersom HDMI boksen min gikk dunken, måtte eg dra frem min backup premium som kun har komponent. Eg var bortimot sjokkert over forskjellen mellom komponent og HDMI på min TV :omg: Allerede i dashboardet merket man fraværet av skarphet. Og i spill, selvfølgelig enda tydeligere.

 

Eg gleder meg til eg fåt tilbake ein HDMI kompitabel boks :p

 

Jeg betviler ikke at du så dette, Mala. Men tror du det kan være forskjell fra apparat til apparat (TV-merke altså) på hvordan de håndterer et innkommende analogt (komponent)signal? Jeg er ikke helt sikker på forskjellen oppleves like stor for alle der ute - og at man derfor kan risikere å sitte på hver sine tue og diskutere og argumentere mot hverandre på faktisk ulikt grunnlag som også har en teknisk forklaring - og ikke bare "øya som ser"?

 

Jeg er jo rimelig entusiastisk i dette her, men må innrømme at på min 40 tommers Samsung som allerede har rukket å bli 3 år nå, så er ikke forskjellen så stor. På projektoren var saken litt annereledes, men så var bildet mye større, og kabelstrekket også større + flere komponenter involvert da det gikk via forsterkeren.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

I tilfelle du allikevel vil ha HDMI så koster ny Xbox ca 1000kr (inkludert frakt) fra nettbutikkene til elkjøp, lefdal eller expert.

 

Blir overkill å kjøpe ny xbox uansett bare for HDMI, men dersom du har noe penger igjen etter at du har kjøpt TV-en så kan du vurdere det. Min 1. gen xbox fikk nettopp Red Ring of Death, bestilte meg den arcade versjonen fra elkjøp for å få HDMI og ha ekstra boks mens jeg venter på reparasjonen.

 

I tillegg så kan kompisene komme hos meg med sin eksemplar av Gears of War 2 (eller andre spill) uten å måtte drasse med seg deres egen maskin.

 

www.elkjøp.no

www.lefdal.no

http://www.expert.no/product/product.aspx?id=1472296

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...