Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Har en liten ønskeliste selv. Ønker meg et K20 hus med spesifikasjonene til K7 og egenskapene til Kx på høy iso. Synes K20 er ligger så utrolig godt i hånden, men kunne tenkt meg litt raskere skuddhastighet. Litt ærgelig at husene til Pentax er så små.

Liten størrelse synes jeg er et veldig bra fortrinn. Hvis du ønsker større størrelse så kan du kjøpe og montere på et batterigrep.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamron 70-200 har dårlig rykte når det gjelder AF, også blant pentaxianere. Om det er fortjent, eller bare tullprat, har jeg mer usikker på.

 

Mener å ha lest en faktisk brukerrapport eller to hvor det klages (trolig pentaxforums eller DPR), men veit ikke hvilket sammenlingnsgrunnlag disse har, husker heller ikke hvilket hus det var snakk om.

 

Når du eventuelt undesøker, så husk at huset og drakrafta som batteriløsning gir, har større betdning jo mer glass som skal flyttes.

Lenke til kommentar

Den har heller ikke fått så veldig god kritikk fra Photozone.de, så jeg ville heller sett på Pentax 21mm Limited, hvis du kan klare deg med lysstyrke på 3.2.

 

Holder forresten på selv å vurdere fastoptikk, og står mellom Pentax 55mm DA* SDM 1.4 , Sigma 50mm f1.4 og Carl Zeiss 50mm 1.4. Tror jeg kommer til å gå for Pentaxen, men er ikke helt sikker enda.

Endret av SRD
Lenke til kommentar

Har også vurdert FA 50mm, men da som brukt. Ser at nypris ligger på over 3200 hos ddmr og 4000 på Japan Photo, og det synes jeg er litt for mye. I hvertfall mtp at det kostet rundt halvparten før, og at en får Sigma 50mm F1.4 til samme pris. Men har ikke bestemt meg helt enda.

 

Er det forresten sannsynlig at prisene på optikk vil falle etter at Pentax er ferdig med Cashback-kampanjen?

Lenke til kommentar

Takk for raske kommentarer! :)

 

50mm blir i trangeste laget dessverre :-/

 

Jeg har ogsaa kommet fram til at 30mm-eren er hakket hoyere paa listen enn 20mm. Tror jeg kommer til aa gaa for 30mm i foeste omgang og senere vurdere 10-20mm zoom. Problemet er naa bare at de er utsolgt for 30mm :(

 

Jeg er faktisk litt imponert over hvor vanskelig det skal vaere aa faa tak i 30mm her..

Lenke til kommentar

Ja, men akkurat naa er jeg et sted der den koster ca 390 euro, og minus 19% ved hjemreise kommer den seg paa rundt 2600kr. Da jeg ogsaa er her ganske ofte, saa er det ikke noe stress naar det gjelder reparasjon eller annen support.

 

Edit: Jeg skal ta meg en siste rekognoseringsrunde i morgen tidlig.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Er det noen som har åpnet en IR-fjernkontroll (pentax) noen gang? Er det isåfall (praktisk) mulig å bytte ut knappen med en bryter. Ved bulb fotografering må man jo holde den knappen inne under hele eksponeringen. Med en av/på bryter hadde man jo sluppet det. Er dette bare noe å glemme, å kjøpe en trådutløser istedet, eller kan det ha noe for seg?

Lenke til kommentar
Er det noen som har åpnet en IR-fjernkontroll (pentax) noen gang? Er det isåfall (praktisk) mulig å bytte ut knappen med en bryter. Ved bulb fotografering må man jo holde den knappen inne under hele eksponeringen. Med en av/på bryter hadde man jo sluppet det. Er dette bare noe å glemme, å kjøpe en trådutløser istedet, eller kan det ha noe for seg?

Jeg har den IR-saken , men har nå bestilt to typer til, en med kabel og en fjernstyrt . 25 $ tilsammen levert.

Med kabel og en trådløs

Syns det var så billig at det er verd forsøket. Ankommer rett over nyttår

Lenke til kommentar
Er det noen som har åpnet en IR-fjernkontroll (pentax) noen gang? Er det isåfall (praktisk) mulig å bytte ut knappen med en bryter. Ved bulb fotografering må man jo holde den knappen inne under hele eksponeringen. Med en av/på bryter hadde man jo sluppet det. Er dette bare noe å glemme, å kjøpe en trådutløser istedet, eller kan det ha noe for seg?
Jeg har bestilt denne: http://cgi.ebay.com/Shutter-Release-Remote...=item518e5e493b

 

For $4 inkl. frakt synes ikke jeg det er bryet verdt å modifisere annet utstyr...

Lenke til kommentar
Jeg har den IR-saken , men har nå bestilt to typer til, en med kabel og en fjernstyrt . 25 $ tilsammen levert.

Med kabel og en trådløs

Syns det var så billig at det er verd forsøket. Ankommer rett over nyttår

Du får holde meg oppdatert med erfaringer ;)

Pentax' sin IR blir rett og slett for enkel til bulb.

(linkene funker ikke btw)

Ok, mye slikt på Deal Extreme , rimelig og ofte inkl frakt. Har bare brukt den IR saken på noen multieksponeringer/lange eksponeringer. Vil gjerne ha kabel istedet for, er heller ikke avhengig av å peke mot kameraet da, en fordel ved både naturfoto og portrett.

Lenke til kommentar

Jeg ønskte meg en bedre mikrofon til K-7, men jeg var/er litt gjerrig på det punktet. Den ville ikke blitt mye brukt så jeg ville heller ikke betale mye. Valget falt på en Hama RMZ-12 til like under 400,- kroner.

 

Her er en test: Total waste of time and money!!

 

Ikke kjøp den. Har dere sett leketøy i aller billigste plast - gjerne det som er inne i Kinder egg? Dette er verre. Og lydkvaliteten er håpløs med masse susing og støy.

 

Etter litt iherdig leting fant jeg min gamle slips-mikrofon. Den er bra og jeg angrer på at jeg ga meg ut på noe Hama produkt. Nå har jeg to prinsipper: Aldri mer Casio klokke og aldri mer noe med Hama på :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg ønskte meg en bedre mikrofon til K-7, men jeg var/er litt gjerrig på det punktet. Den ville ikke blitt mye brukt så jeg ville heller ikke betale mye. Valget falt på en Hama RMZ-12 til like under 400,- kroner.

 

Her er en test: Total waste of time and money!!

 

Ikke kjøp den. Har dere sett leketøy i aller billigste plast - gjerne det som er inne i Kinder egg? Dette er verre. Og lydkvaliteten er håpløs med masse susing og støy.

 

Etter litt iherdig leting fant jeg min gamle slips-mikrofon. Den er bra og jeg angrer på at jeg ga meg ut på noe Hama produkt. Nå har jeg to prinsipper: Aldri mer Casio klokke og aldri mer noe med Hama på :thumbdown:

 

Aldri mer Casio klokke sier du.

 

Har selv alt fra Omega til 3 Casioklokker. Aldri noe tull med Casioene. De bare går og går.

Til og med riktig.

Men dette var litt utenom Pentax da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...