Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Ja akkurat det var litt spooky. Men ut ifra det wheresWaldo sier på pentaxforums så var det bare med ec-L han hadde problemer med det. Lurer derfor på om jeg skal gå for k-3 i stedet da. Den er heller ikke utsolgt.

 

Når det gjelder metering. Jeg antar dette betyr lysmåling. Skjer det i huset uansett? Eller skjer det i objektivet der objektivet er av nyere type?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja akkurat det var litt spooky. Men ut ifra det wheresWaldo sier på pentaxforums så var det bare med ec-L han hadde problemer med det. Lurer derfor på om jeg skal gå for k-3 i stedet da. Den er heller ikke utsolgt.

 

Når det gjelder metering. Jeg antar dette betyr lysmåling. Skjer det i huset uansett? Eller skjer det i objektivet der objektivet er av nyere type?

Jeg forstår det slik at det blir målt på mattskiva (sensoren får jo ikke lys før speilet vipper opp og lukkeren åpner. Har ike hørt om noe der lyset blir målt i objektivet.. Det kreves jo en refleksjon av hele bildeflaten.. Og når det gjelder plundringa , så tror jeg at det skyldes at mattskiva er fra Canon og ikke har samme tykkelse som Pentax`s.

Lenke til kommentar

Ja, lysmåleren sitter helt øverst på kameraet i prismehuset. Der er det eneste plass det dannes et bilde av det du ønsker å fotografere så lenge speilet er i nedfelt posisjon. Lysmåleren måler da i prinsippet på det bildet som dannes på mattskiven og det er her problemene med andre mattskiver kommer inn. Noen mattskiver er mørkere og andre er lysere enn Pentax sine. Det lurer lysmåleren. Spesielt de mattskivene med mikroprismer og splitbilde påvirker i høyeste grad spotmåleren, men også sentrumsveid måler og matrisemåler fordi de vektlegger lys i sentrum av bildet mye.

 

 

For mange år siden bestilte jeg katzeye mattskive til min *istDS. Det fulgte ikke med noe verktøy så jeg tok et lite skrujern jeg hadde i umiddelbar nærhet. Det gikk greit å få ut orginal mattskive, men det var plundrete å få på plass rammen eller "klipset" over den nye. Det endte med at skrujernet glapp og dabbet to-tre ganger bortetter den nye mattskiven. Disse er jo like myke som smør 2 grader under smeltepunktet så det ble selvfølgelig en solid grøft av en stripe i søkerbildet. Det var bare å pelle den ut og sette tilbake orginalen. En del dollar rett ut av vinduet :p Jeg bestilte deretter Pentax sin med vertikale og horisontale streker og med den fulgte det med hendig verktøy som gjorde skiftet enkelt.

Lenke til kommentar
Ja, lysmåleren sitter helt øverst på kameraet i prismehuset. Der er det eneste plass det dannes et bilde av det du ønsker å fotografere så lenge speilet er i nedfelt posisjon. Lysmåleren måler da i prinsippet på det bildet som dannes på mattskiven og det er her problemene med andre mattskiver kommer inn. Noen mattskiver er mørkere og andre er lysere enn Pentax sine. Det lurer lysmåleren. Spesielt de mattskivene med mikroprismer og splitbilde påvirker i høyeste grad spotmåleren, men også sentrumsveid måler og matrisemåler fordi de vektlegger lys i sentrum av bildet mye.

 

 

For mange år siden bestilte jeg katzeye mattskive til min *istDS. Det fulgte ikke med noe verktøy så jeg tok et lite skrujern jeg hadde i umiddelbar nærhet. Det gikk greit å få ut orginal mattskive, men det var plundrete å få på plass rammen eller "klipset" over den nye. Det endte med at skrujernet glapp og dabbet to-tre ganger bortetter den nye mattskiven. Disse er jo like myke som smør 2 grader under smeltepunktet så det ble selvfølgelig en solid grøft av en stripe i søkerbildet. Det var bare å pelle den ut og sette tilbake orginalen. En del dollar rett ut av vinduet :p Jeg bestilte deretter Pentax sin med vertikale og horisontale streker og med den fulgte det med hendig verktøy som gjorde skiftet enkelt.

Det følger visst med ett spesialverktøy til dette.. Men vet du om det finnes orginale splitt/prisme mattskiver til Pentax?

Lenke til kommentar
Er det mulig at Pentax er fraværende på "Tidenes største fotomesse".

Det burde vel ikkje vera noka bombe, akkurat. Aronsen har jo tidlegare vist seg som ein importør som ikkje har skjønt ein skit om marknadsføring. :mad:

 

Over til eit anna, og kanskje litt meir hyggeleg tema: Korleis har kameraene dykkar klart seg i dei temperaturane som har vore no i det siste? Har det vore nokon aktivitet, eller har temperaturen vore for låg for fotografane også? ;)

 

Redigert: Ein annan ting eg kom på vedk. kulden: Her på Nordfjordeid har det vore eit artig fenomen dei siste dagane som burde ha vore foreviga i ein timelapse-serie. Eg snakkar om eit skoddebelte (skodde = tåke for dei som ikkje forstår vestnorsk :)) som slangar seg utover fjorden og endrar fasong heile tida. Diverre har eg ikkje utstyr sjøl til å ta sånne timelapse-seriar (må ha eit spesialbakstykke og metervis med film, samt ein motor), men det er kanskje andre eidarar som kunne tenka seg å prøva?

 

Utfordringa er kanskje å ha mot til å setta kameraet frå seg på eit stativ ein eller annan plass ein heil dag, med fare for at uvedkommande kan fikla med det, eller i verste fall ta med seg kamera og stativ. Då har eg kanskje løysinga på problemet: Her oppe frå min altan i Holten har eg orkesterplass til dette fenomenet, og stiller gjerne denne til disposisjon for den/dei som kunne tenka seg å fotografera fenomenet. (Eg lovar på tru og ære at eg ikkje skal legga kameraet ditt/dykkar ut på finn.no. Det ville jo vera ganske teit. De veit jo kvar eg bur) Berre send meg ein PM, så kan me avtala tid!

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar
Over til eit anna, og kanskje litt meir hyggeleg tema: Korleis har kameraene dykkar klart seg i dei temperaturane som har vore no i det siste? Har det vore nokon aktivitet, eller har temperaturen vore for låg for fotografane også? ;)
Jeg og Kjell var nede ved elva et par timer i dag. Kaldt og rått. Tipper ca 20.

 

Ingen problemer, bortsett fra et banalt et, kortluka nekter og åpne. Regner med at det løser seg når kamera kryper over null.

 

Timelapsideen din høres intersant ut. Men er usikker på om jeg har tid.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Da har Photozone testet 60-250mm Link

 

Jeg synes resultatene ser veldig bra ut, men den koster litt mye for min del.

 

Ja, den koster en del. I fjor sommer bestemte jeg meg for å kjøpe objektivet, men forutsetning var å selge min FA*80-200/2,8 først. Det klarte jeg ikke selv om prisen etterhvert var ganske lav. Så jeg endte opp med å komplettere den med AF 1,7x som fungerer glimrende med FA*80-200/2,8 og en "som ny" F80-210/4-5,6 som har utrolig bra optisk kvalitet og er lett å bære med seg. Hovedproblemet mitt med FA*80-200/2,8 er at den er et tungt beist, men det går til nøds å ta den med ut. Akkurat nå er den inn på service for å sjekke opp litt treg manuell zoomring. Blir det fikset så blir den bra. Men pga vekten så funker det faktisk bedre å bruke powerzoom på dette objektivet. Da kan en zoome samtidig samtidig som en har full støtte under den med hånden.

 

Men DA*60-250/4 burde tilfredstille de fleste som ønsker et profesjonellt teleobjektiv til Pentax. Det er faktisk ganske lenge siden de hadde noe tilsvarende med fast f/4 i lysstyrke.

Lenke til kommentar
Da har Photozone testet 60-250mm Link

 

Jeg synes resultatene ser veldig bra ut, men den koster litt mye for min del.

 

Ja, den koster en del. I fjor sommer bestemte jeg meg for å kjøpe objektivet, men forutsetning var å selge min FA*80-200/2,8 først. Det klarte jeg ikke selv om prisen etterhvert var ganske lav. Så jeg endte opp med å komplettere den med AF 1,7x som fungerer glimrende med FA*80-200/2,8 og en "som ny" F80-210/4-5,6 som har utrolig bra optisk kvalitet og er lett å bære med seg. Hovedproblemet mitt med FA*80-200/2,8 er at den er et tungt beist, men det går til nøds å ta den med ut. Akkurat nå er den inn på service for å sjekke opp litt treg manuell zoomring. Blir det fikset så blir den bra. Men pga vekten så funker det faktisk bedre å bruke powerzoom på dette objektivet. Da kan en zoome samtidig samtidig som en har full støtte under den med hånden.

 

Men DA*60-250/4 burde tilfredstille de fleste som ønsker et profesjonellt teleobjektiv til Pentax. Det er faktisk ganske lenge siden de hadde noe tilsvarende med fast f/4 i lysstyrke.

Solgte også min 80-200/2.8 til fordel for 60-250. Gammer'n var god han, men jeg er like fornøyd med jyplingen. Veldig behagelig å bære med seg i forhold. Klarer vel egentlig ikke å se at det er noe dårligere optisk heller. Litt synd er det selvfølgelig å ha kvittet seg med et obektiv som kan kalles legendarisk. Har vel nærmest oppnådd kultstatus.

Lenke til kommentar
Prøvde meg ute i kulden i bergen for en stund siden med min k10. Men det var vell ikke mer en 10 kuldegrader. Men uansett kamera tålte mer en fingrene mine.

 

Har vært ute i kulda, med K20D og stativ. Ingen problemer med K20D i 23 blå. Kulehodet på stativet derimot...Manfrotto 488C tror jeg det heter. Frøs fast. Kan egentlig være det samme, Fingrene registrerte ikke når jeg trykket på knappen. Ble helt følelsesløse.

Lenke til kommentar
Ingen her som har gått til innkjøp av K-x?

Jeg har. Kjøpte K-7, men byttet den inn grunnet problemene som Akam har nevnt og som har skapt en del skriverier her. Hadde tenkt å poste mine erfaringer, men diskusjonsklimaet har vært litt kaldt. Jeg har dessuten hatt litt dårlig tid til å følge opp.

 

I korte trekk er K-x et merkelig kamera: Huset er kjipere enn mitt forrige (Samsung GX-1L - billig entry kamera). Utrolig slapt hjul, lite knapper, men grepet passer meg ganske bra. Bildebrikken er et solid steg opp fra K-7 når det gjelder støy (minst et trinn). Lysmåleren ser ut til å undereksponere ganske mye i dårlig lys (I julen har jeg stort sett vært på ISO1600 og opp med F/1.7), men det er ikke sikkert andre er bedre. Autofokusmodulen er svært kjapp (samme som K-7?). På K-7 så jeg en del lukkerrulling på videofunksjonen, men det har jeg ikke sett på K-x. Vet ikke om det er en generell forskjell. Er utrolig morsomt å ta video med F/1.7 og de lavlysegenskapene. Konklusjonen min er at K-7 med K-x bildebrikke hadde gjort meg glad, men når tingene er som de er, er K-x et mye bedre valg for meg. Det er litt kjedelig, for jeg hadde virkelig satt pris på et semi-pro kamerahus.

Lenke til kommentar
Solgte også min 80-200/2.8 til fordel for 60-250. Gammer'n var god han, men jeg er like fornøyd med jyplingen. Veldig behagelig å bære med seg i forhold. Klarer vel egentlig ikke å se at det er noe dårligere optisk heller. Litt synd er det selvfølgelig å ha kvittet seg med et obektiv som kan kalles legendarisk. Har vel nærmest oppnådd kultstatus.

 

Jeg foretrekker å være objektiv når det gjelder objektiver :roll: Bedre det enn å ha et melankolsk-romantisk forhold til noe gammelt.

 

Jeg mener å påstå at jeg følger rimelig godt med på bruktmarkedet. Har ikke sett noen FA*80-200/2,8 til salgs i Norge de siste årene. Hvordan solgte du det og hva pris fikk du?

Lenke til kommentar
Lysmåleren ser ut til å undereksponere ganske mye i dårlig lys (I julen har jeg stort sett vært på ISO1600 og opp med F/1.7), men det er ikke sikkert andre er bedre.

 

Min teori er at det er den "intelligente" sonelysmåleren som gjør dette. Mørke bilder skal være mørke og ikke 18% grå fordi det er det folk flest forventer når de tar bilder i mørket. Kunne du prøvd sentrumsveid måler og se om resultatet blir forskjellig?

Lenke til kommentar
...

K-x er vell en K-m med ny innmat. Jeg hadde K-m en stund men ble aldri fortrolig med et kamera uten AF lysene i søkeren. Synd de ikke ordnet dette med K-x. Litt bedre byggekvalitet kunne sikkert ha gjort seg. Ifølge testen på dpreview så er K-x like god på bildekvalitet som de dyrere modellene til konkurrentene og Pentax sin egen K-7.

 

Hadde Pentax kunnet komme med en god 18-200/250mm ville en slik kombo vært perfekt som reisekamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...