Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mener å ha hørt at man kan skifte "focusing screen" for å lettere kunen fokusere manuelt.

 

Stemmer det at det er "split focusing screen" man bruker for å lettere fokusere?

 

Det er riktig det , split screen , mikroraster i en ring rundt den igjen , og en mattere mattskive enn orginalt.. Splitscreen fås både som horisontalt og 45 grader . Bakdelen med splitscreen er at den ikke er brukbar på objektiver som har en største blender på 4 eller 5.6.. Den ene delen av splittscreen blir da mørk , og hensikten med den er da vekk..

Jeg vurderer en slik sjøl..

Lenke til kommentar

Så da kan jeg altså kjøpe meg en sånn. Og så blir det jeg ser ca sånn?

 

 

Blir egentlig ikke noe problem for meg mesteparten av tiden. I alle fall når jeg skal bruke splitscreenen. Jeg har ett par manuelle linser som for eksempel 50mm min der jeg kunne trengt en lettere måte å fokusere på. Og når jeg bruker den er jeg langt fra 5.6 i blendertrinn.

 

Har også tenkt å skaffe meg en mer manuel fokus med mer vidvinkel og tilsvarende høy blender.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Så da kan jeg altså kjøpe meg en sånn. Og så blir det jeg ser ca sånn?

 

 

Blir egentlig ikke noe problem for meg mesteparten av tiden. I alle fall når jeg skal bruke splitscreenen. Jeg har ett par manuelle linser som for eksempel 50mm min der jeg kunne trengt en lettere måte å fokusere på. Og når jeg bruker den er jeg langt fra 5.6 i blendertrinn.

 

Har også tenkt å skaffe meg en mer manuel fokus med mer vidvinkel og tilsvarende høy blender.

Jeg har ikke funnet noen gode orginale splitscreen nei.. Jeg tenkte på Catzeye sine .. Har den du ønsker viírkelig split screen ? Det ser ikke slik ut på bildet..

Lenke til kommentar
Jeg har ikke funnet noen gode orginale splitscreen nei.. Jeg tenkte på Catzeye sine .. Har den du ønsker viírkelig split screen ? Det ser ikke slik ut på bildet..

 

Er den samme som denne.

 

Jeg er dog usikker på om det er helt nøyaktig det jeg leter etter enda.

 

Edit: Fant denne fra katz eye

 

Skjønner hva du mener med 45grader og horisontal nå. Er vell spørs om den jeg fant på ebay er riktig type da ja.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Jeg har ikke funnet noen gode orginale splitscreen nei.. Jeg tenkte på Catzeye sine .. Har den du ønsker viírkelig split screen ? Det ser ikke slik ut på bildet..

 

Er den samme som denne.

 

Jeg er dog usikker på om det er helt nøyaktig det jeg leter etter enda.

 

Det kan være farlig så si at sånn og sånn er det , men det er hvertfall denne jeg tenker på å kjøpe , den er dyrere enn den orginale , men den har ett godt omdømme..

 

http://www.katzeyeoptics.com/item--Pentax-...-prod_K10D.html

Lenke til kommentar

Her er den fra pentax.

 

Ser ikke ut som den har split screen nei. Men var flere andre i den tråden. Har mye å lese på her. :)

 

 

 

Edit: Etter å ha lest igjennom tråden tror jeg Ec-L er veien å gå.

 

I have just started using this screen on one of my K20Ds, moving the Ec-B to my Samsung, with both very slow and very fast lens without any incompatibilities. One of the issues with split image areas is that one half tends to darken when slow lens are used. I was able to use this particular screen with a lens stopped down past f8 with no darkening at all, I believe this is a result of the split images being only half as deep as normal because of the intersection horizontally and vertically. Fast lens have different problems usually associated with matte only screens, generally their depth of field is so shallow that on a matte only screen, where DOF is slightly exaggerated it is difficult to tell if you are precisely focused. The split image allows precise focus with little effort with even the fastest lenses that I had (50mm f1.4 and 85mm f1.4).

 

Men den er jo selfølgelig utsolgt. Men de får vell den inn igjen. Så er vell bare å vente.

 

Noen så vet hva "matte" betyr når man snakker om focusing screens?

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Her er den fra pentax.

 

Ser ikke ut som den har split screen nei. Men var flere andre i den tråden. Har mye å lese på her. :)

 

 

 

Edit: Etter å ha lest igjennom tråden tror jeg Ec-L er veien å gå.

 

I have just started using this screen on one of my K20Ds, moving the Ec-B to my Samsung, with both very slow and very fast lens without any incompatibilities. One of the issues with split image areas is that one half tends to darken when slow lens are used. I was able to use this particular screen with a lens stopped down past f8 with no darkening at all, I believe this is a result of the split images being only half as deep as normal because of the intersection horizontally and vertically. Fast lens have different problems usually associated with matte only screens, generally their depth of field is so shallow that on a matte only screen, where DOF is slightly exaggerated it is difficult to tell if you are precisely focused. The split image allows precise focus with little effort with even the fastest lenses that I had (50mm f1.4 and 85mm f1.4).

 

Men den er jo selfølgelig utsolgt. Men de får vell den inn igjen. Så er vell bare å vente.

 

Noen så vet hva "matte" betyr når man snakker om focusing screens?

 

Matte betyr vel matt (som mattskive), jeg går for den Katzeye saken bla grunnet det som står her

 

The Katz Eye™ focusing screen for the Pentax K10D/K20D is is available exclusively in the Katz Eye™ “Plus” version. The “Plus” version has a unique prism design which delays the prism ‘blackout’ phenomenon until well after f11. Ordinary split prisms will black out by about f5.6, rendering them difficult to use with slower zoom lenses, teleconverters, or in extreme macro photography... but not the Katz Eye™ “Plus”. More information about the Katz Eye™ “Plus” can be found here.

Lenke til kommentar
Korrekt, så lenge objektivet støtter lymålerautomatikk.

Dvs at det du sier stemmer for alt du har i signaturen din unntatt M-objektivet.

 

EDIT: Typo

 

Tenkte litt mer på dette. Og på M objektivet er det jo selvfølgelig slik at blenderen bare lukker seg når jeg trykker på grønn knapp (lysmåling). Og når jeg trykker på avtrekkeren.

 

Uansett det blir ikke noe problem for meg at det med det mørke området med de objektivene jeg har, da samtlige er kjappere enn f/5.6. Så da blir det unødvendig dyrt med katz eye.

Lenke til kommentar
Korrekt, så lenge objektivet støtter lymålerautomatikk.

Dvs at det du sier stemmer for alt du har i signaturen din unntatt M-objektivet.

 

EDIT: Typo

 

Tenkte litt mer på dette. Og på M objektivet er det jo selvfølgelig slik at blenderen bare lukker seg når jeg trykker på grønn knapp (lysmåling). Og når jeg trykker på avtrekkeren.

 

Uansett det blir ikke noe problem for meg at det med det mørke området med de objektivene jeg har, da samtlige er kjappere enn f/5.6. Så da blir det unødvendig dyrt med katz eye.

Opplysningene som du nevner der kommer fra Katzeye, Focusingscreen .com nevner ikke slike ting i det hele tatt.. og den modellen du ønsker deg , er en Canonmodell tilpasset for Pentax.

 

Katzeye virker som de er grundigere , i og med at de tar hensyn til bla lysmålingsproblemer, de forteller også hva du kan forvente deg av forandringer og justeringer du sannsynligvis må gjøre,dette gjør ikke Focusingscreens.com i det hele tatt så langt jeg kan se.

 

Dette var årsaken til at jeg velger Katzeye. Om det er er 78 $ eller 105 $ ble ikke viktig da. Hvis jeg får det *litt* bedre med å bruke 28 dollar mere, så synes jeg de 160 kr er vel anvendte penger

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Vell nå må du legge ut 45 usd til for å få linjene du får på de til 78 usd versjonen hos focusscreen.com. Så da blir prisen plutselig 150 usd.

 

 

Men det med lysmåling er litt irriterende ja. Men probleme blir vell tilsvarende for katz eye sine, bare at de forklarer deg hva de er.

 

Uansett jeg er en fattig student og tror ikke helt jeg kan ta meg råd til en nesten dobling i prisen når jeg gjerne vil ha linjer i skjermen.

 

Hadde jeg vert ferdig med studiene hadde jeg nok gått for katzeye. Og jeg kommer nok til å bytte ut kamera når det skjer. Så da kan jeg heller gå for katz eye da.

Lenke til kommentar
Vell nå må du legge ut 45 usd til for å få linjene du får på de til 78 usd versjonen hos focusscreen.com. Så da blir prisen plutselig 150 usd.

 

 

Men det med lysmåling er litt irriterende ja. Men probleme blir vell tilsvarende for katz eye sine, bare at de forklarer deg hva de er.

 

Uansett jeg er en fattig student og tror ikke helt jeg kan ta meg råd til en nesten dobling i prisen når jeg gjerne vil ha linjer i skjermen.

 

Hadde jeg vert ferdig med studiene hadde jeg nok gått for katzeye. Og jeg kommer nok til å bytte ut kamera når det skjer. Så da kan jeg heller gå for katz eye da.

Fullt forståelig det Akido , jeg ønska bare å gi deg mine betraktninger siden vi er på jakt etter det samme..

Vær klar over at de linjene du beskriver der ikke er det samme som de orginale AF punktene som du da får når du betaler 45 $ hos Katzeye.

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Joda er greit å ha noen å diskutere med så jeg ikke ser meg blind på mine egenene synspunkter. Men ja stemmer at det ikke er af linjene. Men Du kan også få 2/3 linjene som her på de nikon og cannon glassene til focusscreen.com hos katz eye. Og de koster også 45usd.

 

Men man får jo da ikke af linjer hos focusscreen.

 

Du skal vell også ha til k7 ikke sant? Og da har vell prisen litt mindre og si for din del.

Lenke til kommentar
Joda er greit å ha noen å diskutere med så jeg ikke ser meg blind på mine egenene synspunkter. Men ja stemmer at det ikke er af linjene. Men Du kan også få 2/3 linjene som her på de nikon og cannon glassene til focusscreen.com hos katz eye. Og de koster også 45usd.

 

Men man får jo da ikke af linjer hos focusscreen.

 

Du skal vell også ha til k7 ikke sant? Og da har vell prisen litt mindre og si for din del.

Nei , har ett K20d Ltd ..

post-152982-1262645550_thumb.jpg

Prøvde K7 , men magefølelsen gikk for K20d Ltd.. Hadde K10 først, likte det veldig godt, så jeg var happy med en grom oppgradering av den.. Åsså syns jeg video er ..vel.. jeg syns ikke det hører hjemme på ett kamera.. Og mye av den ekstra prisen for K7 er sikkert videodelen, forstår det slik at faktisk valg av sensoren er gjort med tanke på video..

Når det gjelder linjer , så vil jeg ha minst mulig i søkeren av linjer og denslags.. linjene i motivet er lettere å se uten hjelp av streker..

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Hehe ja ok, men uansett du har nok betalt en del mer enn meg for utstyret. For min del har jeg tenkt budsjett hele veien. Hadde blitt rart å stoppe nå.

 

En annen ting er at det egentlig ikke gjør meg noe at jeg må justere på lys osv selv i og med at jeg er rimelig fersk og liker å lære meg litt basics. Så lysmåling kan kan jeg jo gjøre litt selv.

Lenke til kommentar
Hehe ja ok, men uansett du har nok betalt en del mer enn meg for utstyret. For min del har jeg tenkt budsjett hele veien. Hadde blitt rart å stoppe nå.

 

En annen ting er at det egentlig ikke gjør meg noe at jeg må justere på lys osv selv i og med at jeg er rimelig fersk og liker å lære meg litt basics. Så lysmåling kan kan jeg jo gjøre litt selv.

Enig i tankegangen din der

Leste litt mer om Innstallasjonsprosedyre og div på Focusingsscreen , og ble litt skremt der.. står at hvis du får prob med bakfokusering så må du skimse opp mattskiva med noe plastskiver.. det hørtes plundrete og unøyaktig ut..

 

Jeg har ikke anna enn fastoptikk jeg nå , og bare Limited objektiver bortsett fra ett eldre 100mm Makro f.4.0 .Men jeg mangler ei tele da.. har bare 77mm som lengste brennvidde nå..Huset henta jeg fra Japan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...