Gå til innhold

Kulturo: Spielberg lager ny Oldboy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må si meg enig i Heilage jeg. Det er en del drøy scener i den filmen (uten at jeg skal røpe mer), som bryter med gjeldende amerikanske verdier. Det er i mine øyne blant annet disse drøy scenene som gjør filmen til det den er. Om Spielberg skal koke bort den delen av handlingen for å tilpasse filmen til det amerikanske publikum, ja da sitter han igjen med brøkdelen av historien, og en hul film som ikke evner å fortelle en tankevekkende historie.

 

Se filmen "This Film Has Not Yet Been Rated", så forstår man lett hvorfor en remake ikke vil bli godt mottatt i USA, eventuelt den vil få høyeste rating, som er noe få regissører ønsker.

 

Man kan skrive den om totalt, men da er det bare en film som ligner på Oldboy. Jeg kommer nok til å se den om den kommer, mest for å senere kunne sette meg ned med originalen og storkose meg.

Lenke til kommentar

Ikke ta denne helt for god fisk ennå, dere...

 

hmmm... stiller meg litt undrende til dette også. På den annen side, det kan være greit noen ganger å introdusere litt utenlandsk-opprinnelses-filmer for det amerikanske publikummet også, som stort sett bare sluker egne produksjoner og overser totalt alt annet som rører seg ute i verden.

Lenke til kommentar
Blir deprimert ass...

 

Som det blir nevnt, tror jeg denne kommer til å gå rett i dass. De brutale scenene som finnes i denne filmen her blir nok ikke særlig godt mottatt hos den gjennomsnittlige amerikaner, nei.

 

Hvordan brutalitet? Vil nå ikke si at det er noe værre vold i denne filmen enn i en vanlig Hollywood skrekkfilm eller actionfilm, vil faktisk si at en teenage skrekkfilm i fra Hollywood har værre scener med vold en det Oldboy har.

Lenke til kommentar
Hvordan brutalitet? Vil nå ikke si at det er noe værre vold i denne filmen enn i en vanlig Hollywood skrekkfilm eller actionfilm, vil faktisk si at en teenage skrekkfilm i fra Hollywood har værre scener med vold en det Oldboy har.

 

Som sagt tror jeg ikke volden er problemet, heller visse andre scener. (Ga eksempler tidligere i tråden)

 

Volden i Oldboy er da ikke så drøy? Kun et par tilfeller som ga litt frysninger, resten var ganske rett frem deng, det er vi jo vant til. :p

Lenke til kommentar

Enig Heilage. Det er diverse andre scener som jeg tror folk kanskje vil har problemer med, men er ikke sikkert, det jeg stusser på, og mange andre her i tråden, er hvordan Steven Spielberg skal klare å lage Oldboy uten å ødelegge storyen helt, det er en del ting i Oldboy jeg sannelig meg ikke vet om Spielberg blir å klare å få med i sin verson.

Lenke til kommentar

Det som ikke vil funke for et amerikansk publikum er måten Oldboy forteller historien på.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Noen av de viktigste punktene ved intrigen presenteres jo ikke før i sluttscenene. Noe sånt har jeg aldri sett i en Hollywood-film, men i Asia skjer det hele tiden.

Hvis den skal overleve en oversettelse kommer filmen knapt til å få en rating. Spielberg burde heller lage en film som var uttalt inspirert av Oldboy, uten å utgi seg for å være en amerikansk versjon.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Oldboy er ikke en mainstream-rull. Hvis Spielberg skal lage en Spielberg-film og tjene Spielberg-penger på den, slipper han neppe unna uten å gjøre forandringer. Det er en ting at filmfans liker Oldboy, en utenlandsk, fremmedartet film med andre fortellergrep, men noe helt annet at folk flest liker en film med samme manus og lignende regi, bare med Will Smith og andre folkekjære favoritter i rollene.

Lenke til kommentar

Vil vel tro at amerikanere stort sett ikke har hørt om Oldboy ? ... Mulig jeg tar feil ...

 

Men at det finnes mange mange mange filminteresserte i amerika som har sett den .. det er nok sikkert. Allikevel er ikke disse mange nok i forhold til det folkehavet som sikkert vil si i etterkant at Oldboy var no av det mest geniale Spielberg har laget. Rett og slett fordi de ikke visste at den fantes fra før. :p

Lenke til kommentar
Vil vel tro at amerikanere stort sett ikke har hørt om Oldboy ? ... Mulig jeg tar feil ...

 

Men at det finnes mange mange mange filminteresserte i amerika som har sett den .. det er nok sikkert. Allikevel er ikke disse mange nok i forhold til det folkehavet som sikkert vil si i etterkant at Oldboy var no av det mest geniale Spielberg har laget. Rett og slett fordi de ikke visste at den fantes fra før. :p

 

Omtrent som Departed med Scorcese altså..

Lenke til kommentar

Ja det likner vel, hvis scorcese gjorde det klart fra starten at han gjorde dette? Det gjorde han kanskje ikke?

Det er da bedre å være åpen om sånt, men hvem vet om spielberg er det nettopp i USA.

Nå husker ikke jeg stort av the departed (liker ikke Scorcese), og har ikke sett Infernal Affairs, så det illustrerer vel at dette kan gjøre at feil person får credit for filmen.

Lenke til kommentar
Verden beveger seg mer og mer over på deling uansett (eks: opensource, fildeling), gjør vel ikke noe om filmer følger etter? Så lenge man blir underholdt av innholdet har det lite å se hvem som først kom på idéen og om det er en original eller en kopi man ser.

 

Tja ... film, musikk og andre kulturelle ting blir nærmere kunst enn kun en produksjon i mine øyne. Ihvertfall endel nærmere enn diverse programmer som opensource's... .

 

Ikke at skaperne bak enkelte programmer IKKE skal crediteres, det finnes selvsagt programmer som er så bra at det kan begynne å gi kunstnerisk inntrykk :p

 

For meg er slike ting bare vesentlig annerledes enn filmer, musikk, bøker, foto, malerier, spill osv ....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...