Gå til innhold

Ned i vekt, trenger tips og motivasjon..


Anbefalte innlegg

Har lenge hatt tanken om å gjøre noe seriøst for å få mindre magefett og for å gå ned i vekt.

Har fylt ut deler av "treningsprofil" skjemaet fra denne tråden!

 

Født:06.01.90

Høyde: 180cm

Vekt:83/85

Dette fokuserer jeg på:mage og fettbrenning.

Dette vil jeg oppnå: lavere vekt og mindre "kosefett".

Dette motiverer meg:tanken på å bli kvitt fettet

Så mange timer trener jeg i uken: to skoletimer.

Kosten min består stort sett av:brødmat,müsli,mat som er enkel å tilberede

Eventuelle kosttilskudd:tranpiller

Her trener jeg:eventuelt hjemme

 

 

Saken er den at jeg bruker svææært mye tid på ræva forran datan og xboxen. Har heller ikke alltid ork til å lage i stand en veldig middag, så enten blir det noe som går fort (frokostblanding,pizza,brødskive med div. pålegg), eller ingenting. At jeg rett og slett ikke spiser, men bare drikker et glass juice.

Skolematen er nok og heller ikke av den beste. En 5-pack boller koster 12kr på Rema 1000, så den siste uken er det stor sett det det har gått i. Men når jeg har ork pleier jeg å smøre meg brødskiver med f.eks makrell i tomat.

Eneste treninga jeg får er i gymtimene, og noen ettermiddager med kjæresten min.

 

Jeg er den typen som blir kjempemotivert til trening en dag, men ikke gidder å trene neste dag, og tenker at folk får like meg for den jeg er. Men selvfølgelig treffer skyldfølelsen meg som en kald bøtte vann neste kveld, når jeg småspiser på en daim jeg har kjøpt som belønning pga en kjip skoledag etc.

 

Hva burde jeg kutte ut/spise mer av, og hvordan burde jeg legge opp treninga mi?

Har for tiden ikke råd til verken treningsstudioer eller sånne proffe rådgivere eller kost-eksperter, så jeg føler at jeg sitter helt fast.

Håper noen kan ta seg tid til å lese alt sammen, og eventuelt komme med henvisninger til tidligere tråder, personlige råd, eller annet som kan hjelpe meg på vei!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, disse rådene kommer jo fra rette person xD

 

Men jeg vil anbefale deg en halv times tur hver dag. Gå av et stopp før tidlig/sent, fåreslå en "romantisk" tur med kjeresten din:D

 

Musli er ikke sunt! :p kanskje du kan bytte det ut med salat?! Det er kjempe mettende :o utrolig nok. Det har jeg begynt å kjøpe til skolelunsj. Jeg bilr mett for 25-30kr.

Et annet tips er å drikke mye mye vann! Det er tungt å starte med. Springe på do hele tiden også, men det går over etterhvert. Jeg har alltid med meg en imsdal tuteflaske på skolen, så jeg har flasken der og drikker selv om jeg ikke er tørst.

 

Til frokost kan du spise grovt brød med banan på. Hvis du er inne på kaloritelling, kan du få opptil 220 kalorier til frokst for å få en god start. Banan holder deg mett lengere. Å ikke spis etter klokken 8 på kvelden.

Husk den onde sikrelen: Mett når du legger deg, er du sulten når du våkner. Sulten når du legger deg, er du mett når du våkner.

 

Ellers hvis du er lat, kan du alltids gjøre småting, som f.eks husarbeid. Støvsuging beveger hele kroppen.

Ta 20 situps hver kveld?

 

Bare på å legge om kostholdet litt slik som det gikk jeg ned 4 kg, å da hadde ingen slankekurer eller noe funket. Det er dessverre bare sunt kosthold og trening som fungerer :/

Lenke til kommentar

Er ikke müsli sunt? Damn, trodde det jeg :p

Uansett, ja, har tenkt en del på å begynne å spise salat hver dag, men det tærer kjappt på økonomien, og når jeg har 150 kr på konto og er uten jobb er og dette et problem (et midlertidig problem riktignok).

 

Btw hva er så negativt med å våkne mett? Har selv opplevd det som ganske greit da jeg slipper å tenke på frokost før jeg har komt meg på skolen og stikker på butikken i halv-10 friminuttet.

 

Hvor lang tid tok det for deg å gå ned, og var dette en varig effekt, eller bare sånn vanlig svingvekt opplegg? F.eks at man veier mer etter et måltid etc.

Lenke til kommentar

Vel, vil først begynne med å si kanskje verdens viktigste begrep innenfor trening; Ting Tar Tid.

 

Du vil bare ned i vekt, du trenger ikke kostholds-"eksperter" eller treningsstudio for det, så å skylde på at du ikke har råd til å gå ned i vekt, holder ikke! x)

 

Det handler ikke om hva du ikke spiser. Spis ca hver tredje time, men spis riktig for guds skyld.. Få i deg varierte måltider, med alt fra kjøtt til fisk. DROPP GRANDIOSA. Når du lærer deg å spise riktig merker du hvor drit den egentlig smaker. Få i deg frokost hver eneste dag, helst brødskiver/knekkebrød/havregryn og frukt på sida.

 

Drikk vann gjennom hele skoledagen. Prøv å få i deg 3-5 liter vann daglig.

Skaff deg musikk på øret og gå raske turer et par ganger i uka. Disse turene kan du sakte men sikkert trappe opp til jogging. Eventuelt begynn å svømme lengder.

 

Motivasjonen din blir vekta, og at du får mer energi, MEN, den kommer i lengden. Gi deg et par uker med dette, og du vil merke forskjell. Du kan eventuelt gi deg selv en dag i uka hvor du spiser hva du vil, som belønning!

 

Ikke spis no 2 timer før du legger deg.

Lenke til kommentar

Frokost - Spis ordentlig frokost, ikke krangle på den, bare gjør det. Selv spiser jeg 4 store grove skiver med f.eks syltetøy, ost, makrell i tomat, kaviar osv.

 

Lunsj - Mere brødmat, evt salat. Spis frisk salat, ikke det mølet de selger i vakumposer i butikken.

 

Middag. God og sunn middag er ikke vanskelig eller tidkrevende å lage. Selv spiser jeg veldig ofte kyllingkjøttdeig (20kr for 400g) eller ferdigkrydret laksefilet sammen med enten pasta (30kr for diger øko pakke) eller ris som kostet det samme som pastaen. Jeg har riskoker noe som gjør risen utrolig mye mer smakfull. Stek fisken/kjøttdeigen og kok opp pastaen/risen.

 

Når fisken er nesten ferdigstekt kan man kutte den opp i småbiter og helle risen opp i stekepanna sammen med den oppkuttede fisken. Deretter heller man litt soyasaus over det hele, og man har et smakfullt og sunt måltid. Spis grønnsaker ved siden av. Man kan variere med saus, men unngå å ha smør eller fløte i sausen...

 

Kveldsmat. Jeg spiser altid 4 skiver før jeg legger meg. Det er fordi jeg ikke orker å legge meg på tom mage, og fordi det er lett å lage i stand. Men hvis du er motivert så kan du lage en liten salat i stedet.

 

Agurk, Tomat og isebergsalat blir til en enkel og god salt.

 

 

Ikke spis godteri utenom helgene. Småspising av godteri er det dummeste du kan drive med. Ikke gå i butikker med mindre det er noe du skal ha. Skriv handleliste, når du har handlet det som står på listen så går du ut av butikken igjen. Blir man hengende i butikken er det lett å bli fristet.

 

Drikk vann. Så lenge man har en vannflaske i sekken er det vanskeligere å rettferdigjøre kjøp av brus. Gjør det også til en vane å kjøpe vannflasker i butikken fremfor brus eller andre ting.

 

Bruk muskelkraft for å komme deg rundt. En kropp som brukes hver dag er en kropp som brenner fett hver dag.

 

 

 

Jeg spiser selv vanvittig mye mat hver dag i forhold til de fleste andre jeg kjenner. Jeg tilbringer vanvittig mye tid på røva foran pc og xbox. Men jeg har allikevel holdt meg temmelig stabilt kroppsfettmessig hele livet. Jeg er nå 20 år. Grunnen til dette er at jeg også har holdt meg veldig aktiv hele livet.

 

Ta armhevninger, jogg et par ganger i uken. Bruk beina/sykkel fremfor å kjøre bil/buss.

 

 

Det er ikke bare bare å holde seg slank, det krever en innsats. Du må spørre deg selv om du er klar til å yte den innnsatsen.

 

Du må endre livsstilen din. Ikke bare spise sundt i 2 uker, og deretter spise boller til middag neste uke.

 

Livsstilsendring er kodeordet.

Lenke til kommentar
Vel, vil først begynne med å si kanskje verdens viktigste begrep innenfor trening; Ting Tar Tid.

 

Du vil bare ned i vekt, du trenger ikke kostholds-"eksperter" eller treningsstudio for det, så å skylde på at du ikke har råd til å gå ned i vekt, holder ikke! x)

 

Det handler ikke om hva du ikke spiser. Spis ca hver tredje time, men spis riktig for guds skyld.. Få i deg varierte måltider, med alt fra kjøtt til fisk. DROPP GRANDIOSA. Når du lærer deg å spise riktig merker du hvor drit den egentlig smaker. Få i deg frokost hver eneste dag, helst brødskiver/knekkebrød/havregryn og frukt på sida.

 

Drikk vann gjennom hele skoledagen. Prøv å få i deg 3-5 liter vann daglig.

Skaff deg musikk på øret og gå raske turer et par ganger i uka. Disse turene kan du sakte men sikkert trappe opp til jogging. Eventuelt begynn å svømme lengder.

 

Motivasjonen din blir vekta, og at du får mer energi, MEN, den kommer i lengden. Gi deg et par uker med dette, og du vil merke forskjell. Du kan eventuelt gi deg selv en dag i uka hvor du spiser hva du vil, som belønning!

 

Ikke spis no 2 timer før du legger deg.

 

Jeg spiser sundt til vanlig, men digger fortsatt søppelmat fra tid til annen. F.eks skal jeg på TG09 og da blir det micro mat i en uke :)

 

Jeg spiser også 4 brødskiver rett før jeg legger meg :p

 

 

Jeg går etter prinsippet spis når du er sulten, og tren når du har lyst. Det har funket kjempefint for meg. :) Men folk er forskjellige. Jeg klarer aldri å følge et treningsoppsett. Jeg kommer altid inn på treningssenteret uten en plan, for deretter å kjøre de øvelsene jeg har mest lyst til å kjøre der eller da. Det eeneste jeg passer på er å få en noenlunde lik belasting på hele kroppen. :)

Lenke til kommentar

oki, mye rart her inne, for det første, teoretisk sett trenger du ikke spise sunt, men slankende, dvs, mat som inneholder forholdsvis lite kcal, men som gjør deg mett, siden du ikke fokuserer på muskler, men kun på vektnedgang, er det ikke vesentlig for deg å få i deg så mye proteiner som man gjør på en deff..

 

At man skal spise vær tredje time (eller noe i den duren) er tull. Det er den totale mengden kcal du spiser hver dag som gjelder. så egentlig kan du spise hva som helst bare du holder deg i underskudd..

 

Energiforbuket ditt finner du her

 

Legg deg under det totale forbruket ditt, så kommer du til å gå ned i vekt. kcal inn vs kcal ut, det som gjelder her. For å greie å holde deg i underskudd, kan du spise mindre mengder mat, nå vet jeg ikke hvor mange kcal du får i deg iløpet av en dag da, og/eller trene mer, jogg ett par ganger i uken, kjøp deg pulsklokke, tell kcal,

Lenke til kommentar
At man skal spise vær tredje time (eller noe i den duren) er tull. Det er den totale mengden kcal du spiser hver dag som gjelder. så egentlig kan du spise hva som helst bare du holder deg i underskudd..

 

Poenget med å få i seg mat hver tredje time er jo for å holde forbrenningen på topp..

Lenke til kommentar
At man skal spise vær tredje time (eller noe i den duren) er tull. Det er den totale mengden kcal du spiser hver dag som gjelder. så egentlig kan du spise hva som helst bare du holder deg i underskudd..

 

Poenget med å få i seg mat hver tredje time er jo for å holde forbrenningen på topp..

Da er det i så fall poengløst :)

Lenke til kommentar
At man skal spise vær tredje time (eller noe i den duren) er tull. Det er den totale mengden kcal du spiser hver dag som gjelder. så egentlig kan du spise hva som helst bare du holder deg i underskudd..

 

Poenget med å få i seg mat hver tredje time er jo for å holde forbrenningen på topp..

 

ja men det gjør man ikke, det er tull at hyppige måltider bedrer forbrenningen..

Lenke til kommentar

Det gikk en dokumentar på tv for en tid tilbake. Der gjorde man et forsøk på en gruppe på flere hundre brannmenn. Forsøket gikk ut på at gruppe nr1 fikk flere lette måltider i løpet av dagen fremfor et par store. Gruppe nr2 fikk kun et par store måltider. Begge grupper fikk i seg måltider med tilnærmet samme næringsværdi totalt. Gruppene hadde også det samme antall pauser. Forskjellen var at gruppe nr1 spiste i pausene sine.

 

I gruppe nr1 rapporterte samtlige om økt energinivå. I gruppe nr2 var det ingen forandring ettersom det var slik de allerede hadde for vane å gjøre det. Dette kan du teste selv. Spis få store måltider i løpet av en dag, deretter spis mange små måltider neste dag. Brannkorpset endret forøvrig matrutinene sine fra å spise all maten i noen små måltider til å dele de opp utover dagen. Man slipper den tunge følelsen i magen, og man har altid nok energi.

 

Vær litt mer åpen for nye ideer.

 

Edit: Ja det man lærer på skolen er uansett bare tullball :roll:

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Planen er uansett å kjøpe seg f.eks et par pærer, babygulerøtter eller lignende for å knaske på jevnt og trutt gjennom dagen.. Med mindre noen har noe å innvende mot det :p

Det å erstatte boller og brus med vann og gulerøtter tror jeg ingen vil klage på :)

Bare pass på å spise regelmessige og sunne hovedmåltider også. Det vil hjelpe deg til å holde formen og motivasjonen til å trene oppe. Det er ikke noe lett å dra på joggetur hvis man føler seg sliten på gurnn av at man skippet lunsj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...