Gå til innhold

Itunes nekter å endre praksis


Anbefalte innlegg

Det blir sagt flere ganger at det er plateselskapene som bestemmer at musikken skal utstyres med DRM. Men hvorfor gjelder det ikke f.eks. Amazon.com. De selger DRM fri musikk. Er det mindre utvalg der? Hva er forskjellen?

Ørjan...

Plateselskapene velger hvilke butikker de vil selge DRM musikk fra og hvilke de vil skal selge uten DRM.

Dette kan ha noe med at plateselskapene vil regulere markedet selv.

 

Så lenge du har filer uten drm, er det ikke noe som hindrer deg i å legge de over på en annen spiller manuelt.

 

Er jeg en apple fanboy?

Dere får mene hva dere vill om det, sanheten er at jeg har brukt platformen i 2,5år, ja jeg liker den, ja den har sine feil, ja, jeg har ikke noe imot windows heller, bruker det når jeg har behov.

 

DRM liker jeg heller ikke, kjøper ikke noe musikk fra noen onlinetjenester, kjøper alt på plater, de er mye greiere å ha med å gjøre.

Endret av Svar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Apple velger å trekke seg fra Norge, kommer mange fjortis-emoer jeg vet om til å bli lei seg. Stakkar, må de se seg om etter ting med kvalitet?... Eller kanskje de etterhvert vil innse at det er lettere å bare ta musikk fra hvor de vil, og legge inn fra hvilken PC de vil uten å måtte gjøre det verre enn å bruke en minnepenn?...

 

Ja, jeg er Apple hater. Men jeg har gode nok grunner. Fjerne firewire-porten fra MacBook f.eks. er noe av det Apple gjør som gjør til en hater.

Lenke til kommentar
Hva skal markedsrådet gjøre ? Sende et brev til Apple hvor de forteller hvor sinte de er ? Tar jeg ikke helt feil så kan de vel bare holde på og drite i eventuelle straffetrusler fra staten. De oppfører vel seg som vanlig, handlingslammet

Hvorfor skal ikke Apple følge norske lover og regler som andre bedrifter i Norge må?

 

Jeg har ikke noe imot om itunes trekker seg helt ut av norge.

 

 

Jeg har fint lite til overs for apple i det store og hele.

Jeg har fint lite til overs for DRM i det store og hele.

Jeg har fint lite til overs for ipod i det store og hele.

Jeg har fint lite til overs for bedrifter som viser slik arroganse.

Agree! Dyrt er det også!

Lenke til kommentar

Jeg har ingen spesielle følelser for verken Apple eller Microsoft. Har Mac, og kunne aldri tenkt meg å bytte tilbake.

 

Det hadde ikke gjort meg så veldig mye dersom iTunes store hadde blitt "ulovlig" i Norge, det hadde vært kjipt ja, jeg har iPod, og synes det å kjøpe over iTunes er enkelt og greit (har kjøpt ca 30 låter derifra)

Lenke til kommentar
Det blir sagt flere ganger at det er plateselskapene som bestemmer at musikken skal utstyres med DRM. Men hvorfor gjelder det ikke f.eks. Amazon.com. De selger DRM fri musikk. Er det mindre utvalg der? Hva er forskjellen?

Ørjan...

Plateselskapene velger hvilke butikker de vil selge DRM musikk fra og hvilke de vil skal selge uten DRM.

Dette kan ha noe med at plateselskapene vil regulere markedet selv.

 

Jepp, de fleste plateselskapene diskriminerer Apple fordi de ikke vil at Apple skal få for stor markedsandel, slik at Apple får mer makt enn de allerede har til å kreve høyere marginer eller presse prisene på musikken. De mener jo allerede at Apple selger musikken for billig.

Lenke til kommentar
Hvis Apple velger å trekke seg fra Norge, kommer mange fjortis-emoer jeg vet om til å bli lei seg. Stakkar, må de se seg om etter ting med kvalitet?... Eller kanskje de etterhvert vil innse at det er lettere å bare ta musikk fra hvor de vil, og legge inn fra hvilken PC de vil uten å måtte gjøre det verre enn å bruke en minnepenn?...

Vel, fjortis-emo-vennene dine risikerer nok å måte lete både lenge og vel for å finne produsenter som jevnt over leverer bedre kvalitet over hele produktspekteret. Men du får kose med dem og trøste dem så godt du kan, mens du lærer dem å "ta" musikk og bruke minnepenn...å bruke nettverk og servere blir kanskje for avansert for dere? :p

 

Ja, jeg er Apple hater. Men jeg har gode nok grunner. Fjerne firewire-porten fra MacBook f.eks. er noe av det Apple gjør som gjør til en hater.

Stakkar! Så bitter, så full av hat...og så har Apple brutt seg inn på gutterommet ditt og stjålet FireWire-porten fra din MacBook? Eller kanskje er det slik at du ikke har en MacBook men bare lider av kronisk hat-syndrom? Ikke rart det blir krig i verden, når det skal så lite til for å hate...

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke Apple følge norske lover og regler som andre bedrifter i Norge må?

Selvsagt skal de det! Og det gjør de også, slik Apple tolker lovverket...i alle fall inntil Forbrukerombudet eventuelt har fått overbevist en domstol om at deres tolkning av lover og regelverk er den riktige. Det er jo ikke slik at det står i Norges lover at "Apples bruk av DRM er strengt forbudt". Lovene er generelt utformet, og det finnes også en Lov om åndsverk som eksplisitt tillater og beskytter retten til bruk av kopisperrer. Så dette er ikke så enkelt som noen later til å tro, det er ulike lover og ulike hensyn som skal avveies, det finnes ingen klar presedens fra tilsvarende saker, og det er til syvende og sist domstolene som må avgjøre hva som er gjeldende rett dersom partene ikke blir enige på annet vis. Ser slett ikke bort fra at denne saken ender i høyestrett, da den har en del viktige prinsipielle aspekt i seg.

Lenke til kommentar

@newton.

 

Vel jeg har en iRiver H320, og har aldri noensinne prøvd eller hørt om en bedre mp3spiller. Okey, den er stor og klumpete men har masse fine funksjoner.

Funker som lagring av data, kan kopiere musikk og bilder fra andre enheter direkte via usb, har radio, videospiller, synkronisering med winamp spillelister, to 3.5mm utganger, kan stille opp/ned volum på hver kanal individuellt.... klarer ikke ramse opp alt her, men den eier lett alt jeg har sett av apple, samsung, creative osv.

 

Bare synd det er et utgått produkt. Kan forresten tilføye at jeg har mista den ut av lomma mens jeg har sykla så den har blitt smellt i bakken utallige ganger mens den har spillt musikk. Hver gang har jeg løfta den opp, børsta støv og hørt videre. Har bare et par småskrammer, ellers ingen problemer. Maken til julingsikker mp3 har jeg aldri hatt før.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor folk kjøper Apple produkt i det store og hele. Apple har mye bra, men de nekter deg muligheten til å bruke noe annet enn sine egne tilleggsprodukter og programvare, Ikke vil de gi deg reklamasjonsrett, og det er såvidt de gir deg noe som kan kalles garanti. Har iPod selv, og skal aldri mer kjøpe ting fra Apple igjen. Spilleren er bra, og jeg er fornøyd med både brukervennlighet, lyd og utseende. Problemet er at iPod er sinnsykt usosialt. Så lenge du bare lever i din egen Apple verden går det greit, men hvis du har venner som ikke har iPod, så må hele verden settes i sving bare for at dere skal få høre på musikk sammen når du er på besøk. Nei, jeg for min del kommer nok aldri til å kjøpe noe fra Apple igjen sålenge de skal holde på slik de gjør, og jeg kommer aldri til å anbefale noen Apple produkter heller før de endrer praksis, og det er veldig synd, for de har gode produkter.

Lenke til kommentar
Plateselskapene velger hvilke butikker de vil selge DRM musikk fra og hvilke de vil skal selge uten DRM.

Dette kan ha noe med at plateselskapene vil regulere markedet selv.

 

Og torrents er forbrukernes måte å regulere markedet selv på.

Fram til all restriktiv drm er fjernet, tror jeg plateselskapene kan se langt etter noen form for "kontroll" over hva de faktisk får penger for.

Lenke til kommentar
Hvis Apple velger å trekke seg fra Norge, kommer mange fjortis-emoer jeg vet om til å bli lei seg. Stakkar, må de se seg om etter ting med kvalitet?... Eller kanskje de etterhvert vil innse at det er lettere å bare ta musikk fra hvor de vil, og legge inn fra hvilken PC de vil uten å måtte gjøre det verre enn å bruke en minnepenn?...

 

Vel, fjortis-emo-vennene dine risikerer nok å måte lete både lenge og vel for å finne produsenter som jevnt over leverer bedre kvalitet over hele produktspekteret.

 

Nå om dagen er det da vitterlig en Clas Ohlson overalt...

Lenke til kommentar
[...]men de nekter deg muligheten til å bruke noe annet enn sine egne tilleggsprodukter og programvare[...]

 

Si det til en som booter windows og linux på MacBooken sin ... (Gjør det ikke selv, har ikke behov for windows når jeg allikevel ikke får kjørt CS uten no framedrops på MacBooken uanz)

Angående iPod er det helt sant, selvfølgelig. Kan ikke tenke meg at løsningen til Apple/Plateselskapene kan holde lenge

Lenke til kommentar

Apple er, til tross for at de er ansvarlige for å selge et begrenset lock-in-produkt i nettbutikken, på sett og vis er et offer i denne sammenhengen. De kunne enkelt solgt all musikken DRM-fri om plateselskapene tillot det. Forbrukerombudet burde kanskje sørge for å få endret selskapsretten slik at kontrakter selskaper tegner seg i mellom, som kunstig begrenser valgmuligheter for sluttkunden, gjøres ugyldige i Norge. Dermed kunne Apple og andre selskaper selge DRM-fri musikk i Norge selv om plateselskapene har tegnet DRM-kontrakter med dem i andre land. Vinn-vinn.

Lenke til kommentar
hvorfor er det kommunistisk å arbeide for at man får mest mulig fri konskurranse innen et segment? Om ting er mer standarisert og åpent så vil det føre til mer konkurranse, ikke mindre. Det framstår ikke akkurat som særlig seriøst å slenge kommunisme rundt i øst og vest, tilsynelatende uten at det er treffende overhodet.

 

AtW

 

Kommunisme var feil ordvalg. Statssosialistisk passer vel bedre. Uansett: Det er fri konkurranse i dagens marked. Bare fordi Apple har kontroll på sin egen tjeneste iTunes betyr ikke at andre firmaer ikke kan komme opp med egne alternativer.

 

Jeg utforder Telenor, Sony Ericsson, Platekompaniet og andre norske firmaer som selger musikk om å trå til og lage et iTunes alternativ. Det er ikke noen lover som stopper de.

Det er kun de selv som mener de ikke har noe å tjene på å lage en utfordrer til Apple siden Apple er så store. Dette er feigt. Men de venter vel bare på at staten skal gi dem en hjelpende hånd stakkars. Siden når ble firmaer likestilt med sosialtrengende?

 

Vi har fritt marked i dag. Det har vi hatt lenge. Kundene velger Apple siden de lager produkter og tjenester som fungerer og siden det ikke er noen alternativer. Kom med noe bedre så vil kundene strømme til det også. Mener dere at Apple er perfekt og at det ikke er noe forbedringspotensiale og dødt løp? Ikke mitt problem. Skjønner ikke hvorfor Apple skal få det til og ingen andre.

 

Jeg vil ikke ha en fremtid hvor staten skal diktere alt som skjer i en bedrift. Hvordan skal man få noe utvikling eller grundervirksomhet da?

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Slutt med det tullet, når enkelte selskaper har fått for stor makt har det vært ganske vanlig at statsmakter har gått inn og åpnet for bedre konkurranse. I Norge med at statoil mistet forvaltningsansvaret for olje til SDØE. AT&T ble splittet opp i USA og kanskje den mest kjente med Rockefeller og Standard Oil.

 

Vi kan ikke tillate at Apple låser inn alle kundene til sitt plattform.

Lenke til kommentar

Men det er heller ikke Apple sin skyld at andre firmaer er for dårlig til konkurrere. Apple tvinger heller ingen til å kjøpe produkter og tjenester fra seg. Sånn sett er det fritt frem for alle her.

 

Men klart. Staten må gripe inn i det Apple får like mye makt som staten. Bedrifter skal alltid være underlagt regjeringer, men alt annet bør være overlatt til det frie marked synes nå jeg. Og de firmaene du nevnte begynte vel nettopp og bli så store at de hadde direkte inflytelse på regjeringen. Heldigvis var det noen som gjorde det rette.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...