Gå til innhold

Hifi butikk krever at jeg betaler for reprasjon i etterkant.?


dj_vega

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nektet plett. Få HIFI klubben til å bevise at du har blitt informert om at det vil koste penger å få det fikset. Virker jo også latterlig at dem plutselig fjerner den ene regningen for så spørre om det er greit at du bare betaler den siste.

 

I tillegg skal du vel få den regningen når du henter forsterkeren, ikke måneder etterpå.

 

Stå på ditt, og ikke la de store stygge ulvene ta deg. (Generelt store kjeder)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spør igjen. Finnes det noe lovdata om dette greiene som jeg kan vise til butikken?

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Med "mangel" menes her feil som ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, altså slikt du har krav på å få dekket.

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du skulle være nødt til å skrive noe klagebrev. Samme om det er din feil eller ikke, hvis du ikke fikk beskjed av verkstedet før reparasjon fant sted, skal du ikke betale noe. Det hadde vært noe annet om de hadde forsterkeren din, men du har fått den, ikke sant?

Du kan jo spørre dem om de synes det rimer at man ikke skal få muligheten til å vrake en ting hvis den viser seg for kostbar å reparere. Da ville det jo knyttet seg en betydelig økonomisk risiko til reklamasjon.

 

 

Jo, jeg har jo fått forsterkeren for 2mmd siden.

 

Denon AVR-1907 fra Hifiklubben ikke sant? Er vel ingen grunn til å holde det hemmelig akkurat. :blink:

 

 

Min signatur :p

Men ja det stemmer det.

Grunnen til at det var hemmelig i starten var rett og slett pga vis HFK skulle skrive noe her, vis de er registrert.

Tenker slik som "netthandelen_norge" gjør.

Jeg kan nesten garantere deg at HFK aldri kommer til å skrive noe her. Jeg har sendt de 5mail angående en forsterker jeg leverte inn til reperasjon og jeg fikk aldri svar på ett av de!Etter 3måneder så gikk jeg inn i butikken og der sto fan meg forsterkeren og der hadde den stått i over en måned uten at de hadde gitt beskjed til meg.

 

Makan til drittbutikk skal du leite lenge etter!!!!

 

Jeg synes det er feil med det HIFIKLUBBEN prøver seg på.

Men pappa skulle vist innom der å snakke med de.

Tipper de gir seg da.

Lenke til kommentar
Jeg hadde nektet plett. Få HIFI klubben til å bevise at du har blitt informert om at det vil koste penger å få det fikset. Virker jo også latterlig at dem plutselig fjerner den ene regningen for så spørre om det er greit at du bare betaler den siste.

 

I tillegg skal du vel få den regningen når du henter forsterkeren, ikke måneder etterpå.

 

Stå på ditt, og ikke la de store stygge ulvene ta deg. (Generelt store kjeder)

 

Jepp. Takker for støtten.

Pappa skulle innom HFK etter jobben.

;) Kommer mer mer info etterpå.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke anstrengt meg mer enn å sende dem en kjapp mail med nevnte paragraf og ørlite tekst. Får du en regning, gir du bare faen i den. Du har ditt fullstendig på det tørre.

Å bare gi faen i en regning er det dummeste du kan gjøre. Om det skulle dukke opp en regning må man protestere på den, helst skriftlig. Dersom det ikke blir gjort vil det påløpe ekstrakostnader og den kan tvangsinndrives.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke anstrengt meg mer enn å sende dem en kjapp mail med nevnte paragraf og ørlite tekst. Får du en regning, gir du bare faen i den. Du har ditt fullstendig på det tørre.

Å bare gi faen i en regning er det dummeste du kan gjøre. Om det skulle dukke opp en regning må man protestere på den, helst skriftlig. Dersom det ikke blir gjort vil det påløpe ekstrakostnader og den kan tvangsinndrives.

 

Vell, jeg har aldri fått en regning, bare mail om at jeg skylder så så mye.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke anstrengt meg mer enn å sende dem en kjapp mail med nevnte paragraf og ørlite tekst. Får du en regning, gir du bare faen i den. Du har ditt fullstendig på det tørre.

Å bare gi faen i en regning er det dummeste du kan gjøre. Om det skulle dukke opp en regning må man protestere på den, helst skriftlig. Dersom det ikke blir gjort vil det påløpe ekstrakostnader og den kan tvangsinndrives.

Når man har loven på sin side er det ingenting å frykte. Før den går til inkasso kommer butikken forhåpentligvis til å sjekke om de egentlig har rett til å kreve den inn, og droppe det.

 

Men jeg finner ikke en slik paragraf.

Jeg siterte den et par innlegg lengre opp. Det er vanlig at man må skrive under på at det kan påløpe ekstrautgifter og ingen-feil-penger, men jeg mener bestemt at man skal kontaktes med overslag uansett.

 

EDIT: At du bare har fått en mail er jo et klart tegn på at de bare prøver seg. Hadde de følt seg sikre i sin sak ville de jo bare sendt deg en faktura.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
EDIT: At du bare har fått en mail er jo et klart tegn på at de bare prøver seg. Hadde de følt seg sikre i sin sak ville de jo bare sendt deg en faktura.

 

De prøvde som sagt å ringe først, men siden jeg ikke var tilgjenelig sporet jeg opp nummeret og sendte de en mail.

Lenke til kommentar
Ps: er det til forbrukerrådet eller HFK klagebrevet skal skrives til? (Litt trøtt om morningen :p)

Send til HFK først, Forbrukerrådet behandler normalt ikke klager der det ikke er sendt skriftlig klage til motparten.

Gi HFK 2 ukers svarfrist, får du ikke svar så sender du klagen videre til Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Ps: er det til forbrukerrådet eller HFK klagebrevet skal skrives til? (Litt trøtt om morningen :p)

Send til HFK først, Forbrukerrådet behandler normalt ikke klager der det ikke er sendt skriftlig klage til motparten.

Gi HFK 2 ukers svarfrist, får du ikke svar så sender du klagen videre til Forbrukerrådet.

 

Tviler på at det er nødvendig.

Pappa jobber 200meter fra butikken så han stikker innom etter jobb.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke anstrengt meg mer enn å sende dem en kjapp mail med nevnte paragraf og ørlite tekst. Får du en regning, gir du bare faen i den. Du har ditt fullstendig på det tørre.

Å bare gi faen i en regning er det dummeste du kan gjøre. Om det skulle dukke opp en regning må man protestere på den, helst skriftlig. Dersom det ikke blir gjort vil det påløpe ekstrakostnader og den kan tvangsinndrives.

Når man har loven på sin side er det ingenting å frykte. Før den går til inkasso kommer butikken forhåpentligvis til å sjekke om de egentlig har rett til å kreve den inn, og droppe det.

Om du ikke protesterer når regningen og purringen kommer, vil det si at du har godkjent kravet, og inkassobyrået kan kreve deg for inkassokostnader siden du aldri har innlevert noen motsigelse på kravet. Det å ikke gjøre noe når du får en regning skaper bare mere trøbbel enn å gjøre ting riktig med en gang.

Lenke til kommentar
Ps: er det til forbrukerrådet eller HFK klagebrevet skal skrives til? (Litt trøtt om morningen :p)

Send til HFK først, Forbrukerrådet behandler normalt ikke klager der det ikke er sendt skriftlig klage til motparten.

Gi HFK 2 ukers svarfrist, får du ikke svar så sender du klagen videre til Forbrukerrådet.

 

Tviler på at det er nødvendig.

Pappa jobber 200meter fra butikken så han stikker innom etter jobb.

 

Jeg kan love deg at i veldig mange tilfeller så hjelper det ikke om pappa tar en tur etter jobb for å snakke med dem.

 

Meeeen! Du er jo under 18 år!

http://www.ung.no/forbruker/939_Under_18_m...r_l%C3%A5n.html

Lenke til kommentar
Ps: er det til forbrukerrådet eller HFK klagebrevet skal skrives til? (Litt trøtt om morningen :p)

Send til HFK først, Forbrukerrådet behandler normalt ikke klager der det ikke er sendt skriftlig klage til motparten.

Gi HFK 2 ukers svarfrist, får du ikke svar så sender du klagen videre til Forbrukerrådet.

 

Tviler på at det er nødvendig.

Pappa jobber 200meter fra butikken så han stikker innom etter jobb.

 

Jeg kan love deg at i veldig mange tilfeller så hjelper det ikke om pappa tar en tur etter jobb for å snakke med dem.

 

Meeeen! Du er jo under 18 år!

<a href="http://www.ung.no/forbruker/939_Under_18_m...r_l%C3%A5n.html" target="_blank">http://www.ung.no/forbruker/939_Under_18_m...r_l%C3%A5n.html</a>

 

 

Betyr det at det er butikken sin plikt å sjekke om jeg er 18 før de tar inn ting til reprasjon?

Lenke til kommentar

Bare til informasjon.

Da jeg kjøpte forsterkeren så kjøpte jeg med forsikring, dagen etterpå fikk jeg igjen pengene for forsikringen da vi hadde slik allerede.

Men det jeg trenger er rett og slett en samling av paragrafer og lover som faktisk gjelder i min sak.

Pappa sa at mannen kunne dokumentere og han gjorde det i god tro.

Kommer med mer informasjon.

Muligens kan vi ta det på inboforsikringen (egenandels fritt)

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke anstrengt meg mer enn å sende dem en kjapp mail med nevnte paragraf og ørlite tekst. Får du en regning, gir du bare faen i den. Du har ditt fullstendig på det tørre.

Å bare gi faen i en regning er det dummeste du kan gjøre. Om det skulle dukke opp en regning må man protestere på den, helst skriftlig. Dersom det ikke blir gjort vil det påløpe ekstrakostnader og den kan tvangsinndrives.

Når man har loven på sin side er det ingenting å frykte. Før den går til inkasso kommer butikken forhåpentligvis til å sjekke om de egentlig har rett til å kreve den inn, og droppe det.

Om du ikke protesterer når regningen og purringen kommer, vil det si at du har godkjent kravet, og inkassobyrået kan kreve deg for inkassokostnader siden du aldri har innlevert noen motsigelse på kravet. Det å ikke gjøre noe når du får en regning skaper bare mere trøbbel enn å gjøre ting riktig med en gang.

Han har gjort nok hvis han sender dem en mail før han får regningen, det var det jeg mente.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Betyr det at det er butikken sin plikt å sjekke om jeg er 18 før de tar inn ting til reprasjon?

Jeg hadde kjørt hardt på at du fikk beskjed om at det var gratis. Men når du nå måneder etter å ha mottatt varen etter reparasjon får et krav, hadde jeg kjørt et løp som vinkler det inn på at du er under 18 år. Skrev du under på noe papirer i forbindelse med reparasjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...