Gå til innhold

Nytt videoformat lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det viktig å holde tunga i rett munn...

 

Theora er en videokodek, Matroska er en multimediakontainer.

Theora er basert på On2's VP3-kodek.

 

OGV-endinger beskriver vel oftest en multimediafil med Vorbis lyd og nå da Theora video. Ogg er et kontainerformat på samme måte som Matroska.

Ogg-kontaineren kan inneholde en hvilkensomhelst kombinasjon av lyd og video-kodek (samt undertekster etc.) men er oftest brukt bare med gratis/åpne kodeker som Vorbis eller FLAC for lyd, og Theora eller Dirac for video.

Matroska har av en eller annen grunn endt opp som kontainer for kombinasjonen h.264 video og aac/ac3 lyd. Men Matroska kan også inneholde teoretisk alle kombinasjoner.

 

Skal bli gøy å se noen sammenligninger av Theora og h.264 etter hvert.

 

-C-

Lenke til kommentar

Theora er ikke i nærheten av h264 - den bruker gamle VP3-kodek'en som base, og designmessig er den teknisk svakere enn de fleste moderne kodek'er.

 

Fra doom9's 2005 test:

"As far as Theora goes, quality isn't up to the level and neither is rate control."

 

Og for bilde sammenligning:

http://www.osnews.com/story/19019/Theora-vs.-h.264 - fra desember 2007.

 

Folka bak theora holder på med optimalisering til v1.1 men det er usikkert hvor langt de kan presse den codec'en.

Lenke til kommentar

Veldig bra at Firefox også blir med på dette (Opera har jo snakket om det lenge). Bra med et åpent format, og får håpe at Theora har bra nok kvalitet. Litt upraktisk å måtte konvertere videoene da, hadde vært fint med h.264 i mkv også. Man har virkelig fått bruk for dette, så vi slipper å styre med flash lengre, men det er vel lenge til IE støtter dette...

Lenke til kommentar
Ville ikke regnet en test fra 2005 som relevant, og i den osnews testen er også bra gammel.

 

Men så er jo spørsmålet om det er nødvendig med über-kvalitet på video som skal være embedded i HTML tags...

bingo. og for å få sagt det med en gang, om det er noen jeg vet om som er klassisk mediafil så er det dama som skrev h264 vs theora for osnews. der i gården skal det være "best" format, ikke det som er mest praktisk (med mindre det sammenfaller).

 

en annen ting å ha i tankene angående video tagene til html5 er at ulikt plugins en ser i dag, så kan en stable video formater.

 

altså kan en si at om bruker har codec for H264 for hånden så skal den ha prioritet over ogg osv.

 

ogg ble bare foreslått som minste fellesnevner for mediafiler, siden en der hadde både lyd og video som var fri for både patent og royalties.

 

problemet er bare at så langt finnes det ingen skikkelig maskinvarestøtte for ogg formatene, noe som er viktig, spesielt for håndholdte enheter med begrenset regnekraft. er derfor en for eksempel opplevde at nokia stilte seg mot bruken av ogg.

Lenke til kommentar
[i HTML5] kan en stable video formater
Hvorfor har ikke jeg hørte dette tidligere? :ohmy:

 

problemet er bare at så langt finnes det ingen skikkelig maskinvarestøtte for ogg formatene, noe som er viktig, spesielt for håndholdte enheter med begrenset regnekraft. er derfor en for eksempel opplevde at nokia stilte seg mot bruken av ogg.
Jeg har fått ogg til å fungerer utmerket i LCG Jukebox, men jeg har kanskje bare vært heldig? Det fungerer også fint på mine Sansa-spillere (Clip og Fuze). Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
[i HTML5] kan en stable video formater
Hvorfor har ikke jeg hørte dette tidligere? :ohmy:

http://www.w3.org/TR/html5/video.html#source

 

om jeg leser rett så vil det være mulig å legge flere source tagger inni en video, audio eller media tag.

problemet er bare at så langt finnes det ingen skikkelig maskinvarestøtte for ogg formatene, noe som er viktig, spesielt for håndholdte enheter med begrenset regnekraft. er derfor en for eksempel opplevde at nokia stilte seg mot bruken av ogg.
Jeg har fått ogg til å fungerer utmerket i LCG Jukebox, men jeg har kanskje bare vært heldig? Det fungerer også fint på mine Sansa-spillere (Clip og Fuze).

så ting begynner å skje med andre ord...

Lenke til kommentar

MKV kontaineren er satans verk for meg.

Selv om den inneholder kompatibel codeks, så vill jo ikke xboxen spille av. Jeg tror da det...

 

Fordi skjermkortet mitt har en feil (finner ikke forskjellige skjermer, både i linux og win.. Så hardwarefeil, ikke engang under boot som vanlig).

 

Skulle ønske Microsoft kunne gitt Xboxen støtte, fordi det er gratis så burde det faen ikke være vanskelig. Så kan alle p2p-opplastere bruke dette formatet, og alle kan se det uten problemer...

Lenke til kommentar

Som flere ting som har kommet fra w3c's side i det siste, det er en god idé, men den er "too little, too late". Flash har tatt ibruk h.264, embedding av youtubes flashfilmer er enkelt, om man skal legge ressurser i å utvikle en open source videokodek som er i nærheten av h.264 eller VC1 ser jeg Dirac som det mest logiske valget. Ikke fulltt moden enda, men kan ha en lysende fremtid.

 

Gjorde en ganske ekstentiv test for litt over ett år siden der jeg hadde bl.a. Theora mot h.264 og RV9/RV10 og VC-1 for videoer i lav bitrate (<384 kbps) på QVGA-oppløsning, der førstnevnte var helt klart underlegen og i klasse med eldre kodeker som ikke er laget for så lave bitrater.

Lenke til kommentar

Flash player er gratis, YT er gratis, h.264 tilhører ITU-T, ikke Adobe. Open souce implementasjoner finnes forøvrig.

 

Er ikke imot gratis, åpne ting, men embedding av videoer i lav kvalitet har vi hatt en stund allerede. Kritikken var mest rettet mot w3c som av og til lar visjoner gå foran realitet.

Lenke til kommentar
MKV kontaineren er satans verk for meg.

Selv om den inneholder kompatibel codeks, så vill jo ikke xboxen spille av. Jeg tror da det...

 

Fordi skjermkortet mitt har en feil (finner ikke forskjellige skjermer, både i linux og win.. Så hardwarefeil, ikke engang under boot som vanlig).

 

Skulle ønske Microsoft kunne gitt Xboxen støtte, fordi det er gratis så burde det faen ikke være vanskelig. Så kan alle p2p-opplastere bruke dette formatet, og alle kan se det uten problemer...

 

MKV er en bra container, at x360 er udulig nok til å ikke støtte den er bare et argument for å bruke en ordentlig PC til denslags. X360 støtter vel ikke ogg heller antakelig? Så dette nye formatet blir neppe bedre i så måte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...