Gå til innhold

Korleis bli feit?


Anbefalte innlegg

h4dthecowran:

 

De forslagene du kommer med er ihvertfall tull, ingen mat som setter i gang forbrenningen og holder den oppe, man blir heller ikke slankere av å spise lite å ofte, det er bare tull.

 

Og du motsier deg selv, sier han skal kutte ut nugatti skiva samtidig som du sier han skal ha i seg mer umettet fett. og kutte ut fisken er vel noe av det dummeste jeg har lest her inne (og det er ikke lite), fet fisk øker på ingen måte forbrenningen din. Du kan føle deg mettere - ok, den kan jeg være med på , men den holder ikke forbrenningen din oppe.

 

du ber jo egnetlig han om å spise mindre, selv om han skal opp i vekt.

 

Som jeg sa;

 

Nå skal ikke jeg påstå at min plan for deg er så mye bedre da jeg ikke har veldig mye erfaring med dette "problemet", men jeg skal prøve å hjelpe deg.

 

 

Men jo, man legger på seg av å spise skjeldnere. Da blir kroppen vant til at den får mindre mat, og vil automatisk lagre mer fett på kroppen. Og det med fisk er ikke bare svada. Fisk ØKER ikke forbrenningen din. Den inneholder mettet / flermettet fett, noe som gjør at forbrenningen holder seg jevn utover dagen. Det kommer av at det tar lenger tid å bryte ned denne type fett, i forhold til umettet fett.

 

Og at han skal kutte nugattiskiven på morgenen er som nevnt, for at han ikke skal starte forbrenningen på morgenen. Hvis han MÅ spise en skive til frokost er det såklart bedre med nugatti siden det inneholder mer kcal. og energi enn mye annen mat, da dette er umettet fett. Men forbrenningen burde ikke starte så tidlig om dagen hvis han vil gå opp i vekt! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nei,nei, måltidsfrekvens er bare tull, man legger ikke på seg/ tar av seg ved å spise sjeldnere, det er en myte, det som gjelder er hvor mange kcal du for i deg per dag, kontra det som går ut

 

Det er ikke helt galt det du sier, men at måltidsfrekvens bare er tull, og en myte, skjønner jeg ikke hvor du har ifra...

 

Forstår egentlig ikke at du sier dette, etter en så grundig forklaring jeg har skrevet. Det er ikke basert på hva jeg tror, eller mener, eller har skjønt det som. Det er ren fakta at å holde en jevn forbrenning over hele dagen gjør at du forbrenner mer fett enn om du spiser mindre.

Lenke til kommentar

Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. :ermm:

 

Står ganske konkret på den linken hvorfor "Myten om måltidsfrekvens" bare er tull, og det virker som det er basert på en ganske seriøs undersøkelse. Likevel får jeg meg umulig til å tro at ETT stort måltid om dagen er bedre enn fire til fem. Det strider bare imot min lære...

 

 

Jeg har fått min kunnskap gjennom VGS, og VK1, 2 år som kokkelærling, og ett år som kokk. :) Bruker også boken "Fra råvare til mat og drikke - Råstoff og Produksjon", av Kjell E. Innli. Inneholder en så og si komplett matvaretabell.

 

(ISBN: 82-584-0540-3)

Endret av h4dthecowran
Lenke til kommentar
ja, men nå er ikke statens læring til ungdommer akkuart det beste, gymboka fra VGS f.eks er en eneste stor vits

 

Kan vel ikke si noe imot akkurat den. :!:

 

Mener ikke å angripe deg på noen måte nå, men la tilfeldigvis merke til at du sier følgende i en annen tråd;

Om du legger på deg avhenger av kcal inntak og forbrenningen din iløpet av dagen

 

Hvordan mener du at forbrenningen påvirker vekten?

Endret av h4dthecowran
Lenke til kommentar

hmm, neida, har ikke no imot å forsvare det jeg står for :)

 

Hvordan forbrenningen påvirker vekten? på hvilken måte da mener du?

 

Metabolismen blir regnet ut på grunnlaget av vekt/alder/høyde. Jo mer aktiv du er jo større blir forbrenningen din.

 

F.eks du forbrenner 2000 kcal, og spiser 2000 kcal, men så trener du og forbrenner 500 kcal, så ligger du 500 kcal i underskudd, altså som kroppen din tar av kroppen på en måte, og ikke fra maten.. nå husker jeg ikke helt, men mener at 1 kg kroppsfett er ca 7500 kcal, bare som en pekepinn

Lenke til kommentar
nå husker jeg ikke helt, men mener at 1 kg kroppsfett er ca 7500 kcal, bare som en pekepinn

 

Det er nok en god pekepinn. 1 gram fett = 9 kcal => 1 kg fett = 9000 kcal. Men siden 1 kg kroppsfett neppe tilsvarer 1 kg rent fett, høres ikke tallet ditt usannsynlig ut.

 

Var forresten et shake-alternativ jeg glemte av. I stedet for eggehviter/proteinpulver er også mager kesam et genialt alternativ. Du kan f.eks. blande fun light, melk, havregryn, banan og bær sammen.

 

De jeg har pleid å bytte mellom:

 

Shake 1:

Havregryn, egg, banan, melk

Evn olivenolje

Evn bær

 

Shake 2

Proteinpulver, banan, havregryn, melk, peanøttsmør

 

Shake 3

Banan, mager kesam, fun Light, melk, skogsbærblanding

 

Og så videre... Men bør gi deg en god pekepinn på gode gainere du kan lage hjemme, med eller uten tilskudd. Drikker du 3-4 sånne shaker om dagen + vanlig middag kommer du til å gå opp i vekt som bare faen.

 

Et siste alernativ er jo å bare drikke hmelk. Rippetoe sin oppskrift på vektoppgang er melk og knebøy. Drikker du 1 gallon hmelk om dagen (3,7) liter utgjør dette ca 2500 kalorier. Spiser du vanlig mat i tillegg da havner du garantert i overskudd.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

spis masse mat. ikke undervurder maten. ikke tro at du spiser nok selv om det føles som om du spiser nok. det skal nesten være slitsomt å spise så mye mat som du trenger for å legge på deg. ta jon pall f.eks, strongman fra island. han inntok 20 000 kilokalorier i døgnet, det tilsvarer 60 hamburgere i døgnet. men nå var han 143 kg på sitt meste i 1987.

 

budskapet er, du må spise masse mat. maten må også være riktig sammensatt. få i deg nok karbohydrater også, det er altfor mange som tar inn for lite av det.

 

hvis du har problemer med å få i deg nok mat så anbefaler jeg at du kjøper cashew nøtter og spiser det gjennom dagen. da får du i deg endel kalorier ekstra. cashew nøtter er ikke bare kaloririkt, men det er veldig sunt for kroppen, spesielt hjernen nyter godt av det.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Loffskivene med nugatti og ostehorn må du bytte ut, de inneholder ikke mye som er bra for deg som vil gå opp..

 

 

Bytt lunchen din ut med f.x kylling og ris, dette er ikke vanskelig mat og lage, boil in bag ris og kyllingfile, kok/stek, og legg i tupperwarebox...

 

Pluss følg rådene med havregryn osv.

Lenke til kommentar
For min del er det MYE lettere å ta treningen rett etter skolen, eller etter middag...

Morningene er jo sååå slitsomme å trene på!

Rett etter skolen er slitsomt, og etter middag får jeg maten opp igjen. Så blir det også veldig begrenset hva jeg kan spise etter middag da det begynner å bli veldig seint.

Lenke til kommentar
Jeg ville kuttet fisken til middag. Det er stort sett alltid mettet, eller flermettet fett i fisk. Mettet og flermettet fett tar lenger tid å forbrenne, noe som gjør at forbrenningen holder seg lenge utover dagen. I ditt tilfelle er det ikke det du vil, for du vil gå opp i vekt.

 

Håper dette var til hjelp. Om du har noe spørsmål, så spør ivei.

 

Med vennlig hilsen,

Lasse.

 

 

Du burde ta skoleårene dine på nytt. Hvorfor i all verden vil du kutte fisk? Umettet og flerumettede fettsyrer får du i fisk. Mettet fett finnes i kjøtt. (Hva er forresten flermettet fett?)

 

Jeg vil gjerne vite hvor du har hørt at fisk inneholder mettet fett.

 

edit:

http://no.wikipedia.org/wiki/Fett

Mettet fett

 

Mettet fett har bare enkeltbindinger i de tre tilknyttede fettsyrene. Et stort inntak av mettet fett kan føre til økt nivå av fettstoffet kolesterol i blodet. Dette kan på sikt føre til at blodårene blir tette og i verste fall føre til åreforkalking, hjertekrampe, hjerteinfarkt eller hjerneslag. Mettet fett får vi fra dyreriket, for eksempel smør,fløte,ost og pølse.

 

 

Umettet fett

 

Umettet fett er den sunneste typen fett for mennesker, og kan være med på å minske risikoen for blant annet åreforkalking.

 

Enumettet fett har en dobbeltbinding i fettsyremolekylene. Denne typen fett finner man stort sett i ulike matoljer, slik som mais-, raps- og olivenolje.

 

Flerumettet fett har to eller flere dobbeltbindinger i fettsyremolekylene. Dette er den sunneste typen fett for mennesker. Denne typen fett finner du i bl.a. fet fisk som f.eks. laks og makrell, i tran og i soyaolje.

Endret av Argument
Lenke til kommentar
Umettet fett er den sunneste typen fett for mennesker, og kan være med på å minske risikoen for blant annet åreforkalking.

 

Enumettet fett har en dobbeltbinding i fettsyremolekylene. Denne typen fett finner man stort sett i ulike matoljer, slik som mais-, raps- og olivenolje.

 

Flerumettet fett har to eller flere dobbeltbindinger i fettsyremolekylene. Dette er den sunneste typen fett for mennesker. Denne typen fett finner du i bl.a. fet fisk som f.eks. laks og makrell, i tran og i soyaolje.

 

Begge desse er sunne so dette må eg få i meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...