Gå til innhold

Korleis bli feit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nøkkelen for å gå opp i vekt er, som du formulerer det, å fortsette å spise litt til etter at man er mett. Ingen fancy produkter vil hjelpe hvis de bare fortrenger mat du ellers ville ha spist. Finn noe som har mye kalorier på lite volum, slik at det ikke blir for vanskelig å få i deg etter at du er mett. Nøtter er f.eks. ikke så verst til dette formålet.

 

Når man er såpass, la oss kalle det undervektig, som det du er, så vil en stor del av den vekten man legger på seg være muskler nesten uansett hva man spiser for å legge på seg og nesten uansett hva man driver med av aktiviteter. Så lenge du er normalt aktiv og klarer å legge på deg kiloene på ett eller annet vis, så tror jeg ikke du skal bekymre deg for å bli "feit" i det hele tatt. Kanskje rundt en 75-80 kilo på 185 cm tror jeg det kan begynne å bli aktuelt å se på hastigheten man legger på seg i forhold til hastigheten man klarer å bygge muskler, men før da så er det bare å kjøre på med hva som helst.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem for et års tid siden. er nesten 1.90 høy og veide under 70 kg. på det minste... Trodde jeg spiste mye, men den dagen jeg regnet på det fant jeg ut at jeg fikk i meg mye mindre enn jeg skulle ha. Selv om jeg spiste mye, så inneholdt maten lite næring (F.eks. 2 av dine 4 måltider er en skive med nugatti.. det holder ikke ;) )

Derfor er gainer genialt for "sånne som oss", når man kan få i seg over 1000kcal (nesten 1/3 av behovet) ved å drikke 5-7 dl.. Det tilsvarer en gode del nugattiskiver...

Ser litt på denne: http://www.proteinfabrikken.no/aspx/produk....aspx?plid=3539

 

Trur jeg skal kjøpe den, og drikke det to ganger til dagen....

Jeg er snart ferdig med boks 2 av muscle juice nå (Kjøpte 3 bokser i Sverige for ca 1000 NOK (tror de har tilbudet fortsatt)) Før det kjørte jeg 10 kg av denne. Begge produktene har funket veldig bra (likte twinlab'en litt bedre, da den blandet lettere) og jeg ligger i dag stabilt over 80 kg.. trener 4-5 ganger i uken, hvor hovedøvelsene er knebøy, markløft, benkpress, militærpress, roing, chins, dips og utfall...

Lenke til kommentar

Jeg blander havregryn, melk, proteinpulver, banan og peanøttsmør sammen i en shake. Da får du en fin og balansert gainer som smaker kjempegodt. Kan eventuelt bytte ut peanøttsmør med olivenolje og proteinpulver med rå egg, men blir mindre protein da. Et annet alternativ er å blande banan, melk, havregryn og kun eggehvitene.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar
185cm

60kg

 

Trener situps og vekter på 10 eller 15 kg... heimelaga så eg veit ikkje :p

 

Spis godteri hver dag :)

 

 

Det gjer eg...

 

:hmm:

Du kan få litt av meg.

Er 180 cm høy og veier 97KG. Har en del overflødig fett, men også litt muskler da. Fettet kan du få ;)

 

Har aldri skjønnt hvorfor folk vil legge på seg :dontgetit:

Lenke til kommentar

Wooohoo flere som er tynne som meg :D Er selv over 180cm og veier akkurat 60kg!;D

 

Men så begynte å trene! Og kommer faktisk opp i vekt nå, sakte men sikkert nå. På en måned har jeg vel økt 0.7kg :) Hehe, ikke så mye, men musklene kommer mer fram og du ser faktisk ikke så mye lenger nå at jeg er tynn. Eller du ser det nesten faktisk ikke^^

 

Du får bedre matlyst og, så spiser gjerne fem ganger til dagen. Trener mye overkropp, med 35-40 kg på de fleste apparatene som står der.

Lenke til kommentar

Den 0.7 kg ekstra på en månad KAN vere eit at du har målt vekta di i starten av dagen med tom mage. og når du målte på nytt i slutten av månen hadde du mykje mat og drikke og annet styr som ikkje hadde komt ut i form av avføring...

 

Men kom inn på temaet på skulen...

 

En liten muskelbunt på 1.65 hadde ei vekt på 60kg og en som er like høg som meg vegde 60kg, men han er litt tjukkere enn meg... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ville heller utført intervalltrening i 1-2 timer hver andre dag ;)

 

Det gjør jeg. Trener vanligvis mandag, onsdag og fredag på Sats.

 

Ikke det at jeg er ekspert innen trening, men jeg føler at jeg får mer ut av treningen hvis jeg varmer opp først (10 min på tredemølle eller sykkel) og så hiver meg i styrketrening.

 

Har et eget program i forskjellige maskiner.

 

F.eks. knebøy(?) 10 ganger 100kg * 3 Med 1-2 min pause.

Lenke til kommentar

Mye artig å lese i denne tråden. Synd at det er så mange som kommer med useriøse forslag, som f.eks. spis mer godteri o.l.

Godteri har jo også hver sin mengde kcal., fettype, osv., slik all annen mat. Noe godteri kan være "sunnere" enn annet, og det er så mange faktorer som kommer inn i bildet at det er som et skudd i blinde.

 

Tilbake til emnet.

 

Du sier følgende:

 

Spiser egentlig nokk, eller blir mett til kvart måltid, frukost-lønch-middag og kveldsmat...

Det vanlegaste er:

Frukost: Nugatiiskive (for å vakne)

Lønch: Ostehorn/pizza eller gryterett, av og til pastasalat (kantine på skulen)

Middag: Stortsett sunt, fisk, kjøtt og grønsaker

Kveldsmat: Nugattiskive...

 

Nå skal ikke jeg påstå at min plan for deg er så mye bedre da jeg ikke har veldig mye erfaring med dette "problemet", men jeg skal prøve å hjelpe deg.

 

Frokost: Nugattiskive = TABU! Les forklaring lenger nede.

Lunsj: Ostehorn/pizza eller gryterett, av og til pastasalat.

Middag: Ville nesten si at omelett er det beste du kan spise i ditt tilfelle. Rikelig med protein for oppbygging av muskler, og kilocalorier fra osten. Det er veldig, veldig mange alternaltiver. Ikke vær redd for å bruke ekstra ost. :]

 

Jeg ville kuttet fisken til middag. Det er stort sett alltid mettet, eller flermettet fett i fisk. Mettet og flermettet fett tar lenger tid å forbrenne, noe som gjør at forbrenningen holder seg lenge utover dagen. I ditt tilfelle er det ikke det du vil, for du vil gå opp i vekt.

 

Frokosten kan også kuttes, til tross for at det "bare" er en skive nugatti. Det er ingen nyhet at frokosten er dagens viktigste måltid. Det kommer av at frokosten setter igang fordøyingen og forbrenningen, og i nugatti er det mye fett. Nå vet jeg ikke helt sikkert om nugatti inneholder umettet eller mettet fett, men det er nok til å starte prosessen. Det må du IKKE gjøre om du vil gå opp i vekt.

 

Lunsjen kan være den vanskelige delen å gjøre noe med. Jeg vil ikke anbefale deg å kutte denne, iallefal ikke i starten, for jeg ser du går på skole og da trenger du mat for å fokusere bedre.

 

Du lurer kanskje på hvorfor jeg velger å kutte en del måltider?

Det er ganske enkelt fordi kroppen har fettlagere, noe du har lyst til å øke etter hva jeg har forstått. Det er disse fettlagrene som er det "fettet" utenpå kroppen. Når kroppen og hjernen venner seg til at du spiser mindre enn før, vil kroppen automatisk lagre mer fett og fylle lagrene.

 

Folk som skal slanke seg, bør derfor spise ofte og mindre. Det er ikke nødvendig for slankere å spise mat med lite fett for å slanke seg. Kan bruke fiske-eksempelet her også. En person som starter dagen med to skiver makrell i tomat får i seg fisk med mettet / flermettet fett, og starter forbrenningen av fettlagere tidlig på dagen. Dette gjør at kroppen forbrenner jevnt og trutt, frem til lunsj og middag, som så holder seg til kveldsmaten..

 

Ned i vekt = spise mat med mettet / flermettet fett ofte, for å holde forbrenningen jevn over hele dagen.

Opp i vekt = spise mat med umettet / mettet fett "skjeldent", for å "lure" kroppen til å spare på fett.

 

 

Håper dette var til hjelp. Om du har noe spørsmål, så spør ivei.

 

Med vennlig hilsen,

Lasse.

Lenke til kommentar

Det med å direkte bli feit får jeg ikke helt til å stemme. Det har jo vesentlig med dine gener fra foreldre ol. som spiller en stor faktor inn i bildet. Men av de som jeg vet er litt tynne, og vil bli litt kraftigere(de har da også ikke så "feite" foreldre), har til og med barna problemer med å legge på seg.

 

Dette også med nærmest bare usunn mat, men selvfølgelig spillet fedmen alle faktorer inn i hva du spiser. Uten mat ville du vært en flue, og med mye usunn og uregelmessige måltider vil du kunne se ut som en elefant. Så skal det bli futt i sakene her bør du gjøre det stikk motsatte av det "normale".

Lenke til kommentar
Den 0.7 kg ekstra på en månad KAN vere eit at du har målt vekta di i starten av dagen med tom mage. og når du målte på nytt i slutten av månen hadde du mykje mat og drikke og annet styr som ikkje hadde komt ut i form av avføring...

Det KAN stemme hehe :p

 

Men i hvert fall, god trening hjelper. Du fremhever musklene mer :)

Lenke til kommentar

h4dthecowran:

 

De forslagene du kommer med er ihvertfall tull, ingen mat som setter i gang forbrenningen og holder den oppe, man blir heller ikke slankere av å spise lite å ofte, det er bare tull.

 

Og du motsier deg selv, sier han skal kutte ut nugatti skiva samtidig som du sier han skal ha i seg mer umettet fett. og kutte ut fisken er vel noe av det dummeste jeg har lest her inne (og det er ikke lite), fet fisk øker på ingen måte forbrenningen din. Du kan føle deg mettere - ok, den kan jeg være med på , men den holder ikke forbrenningen din oppe.

 

du ber jo egnetlig han om å spise mindre, selv om han skal opp i vekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...