Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det virkelig noen som spiller på 1024x768 oppløsning? Hvis ikke, hvorfor er de oppløsningene med i testen?

 

Det er vel mange som har postet et svar på det spørsmålet. Men man kan på også spørre hvor mange egentlig trenger å regne ut pi med 10^6 desimaler. Det går jo an å slå det opp i en tabell. Og for de aller aller fleste så er det greit med pi == 4 :whistle:

Lenke til kommentar

jeg syntes dere burde begynne å ta med en rendertest fra en 3d-pakke på prosessortester!

har ikke lest igjennom hverken testen eller alle postene her på forumet så nøye, men syntes ofte 3drenders nevnes, særlig i tester av multicore cpu-er, og da hadde det vært intressangt å faktisk sett en graf på det... event dynamiske partikkelsystem eller noe slikt!

 

pga den relativt høye prisen ser jeg ikke noen fordeler med å kjøpe inn en core i7 arbeidsstasjon sånn det ser ut idag, heller ikke til bruk i programmer som utnytter flere kjerner godt. Da ville jeg tro et multisocket system med feks 2 quadcores og billigere minne vil være en bedre løsning, uten å ha noe fakta å støtte meg på :whistle:

Endret av Howi
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig at i7 er et steg i riktig rettning. Høyere effekt forbruk en tidligere cpu'er er jo ikke noe å rope ut om. Men dette er jo likt i gfx markedet.

 

i7 er vel kansje ikke for alle akkuratt nå med tanke på priser på hk og ram. Rampage II Extreme er snasent, med koster dog litt for mye.

Synd dere ikke testet med nyere gfx kort i tillegg til 8800gtx. Vet at mange fortsatt har dette kortet, men hadde vært spennende og se noen andre kortet testet med cpu'en også.

 

Dere burde iallefall droppe 1024x768 i fremtidige tester og heller ta steget opp til 1280x1024 som er en oppløsning flere nok spiller i.

 

Lurer på om jeg skal få meg en slik cpu som dette med et dyrt x58 kort, så kan jeg hive i et x2 kort til og vips så kan jeg levere inn den oljefyrte ovnen jeg har her til resirkulering :)

Lenke til kommentar

Asus Rampage II har jo en helt latterlig høy pris når du tenker på hvor labre kontrollere som det er på kortet?

Vi snakker vell fremdeles marvell? :thumbdown:

 

At folk betaler så mye for disse Maximus / Rampage kortene er for meg en gåte, alt de har et pent ytre, uten om det er det labre kontrollere og ellers en rekke skuffende BIOSer fra Asus?

Lenke til kommentar

Det er vel slik at Ci7 965 har en "turbo" mode som kicker inn selv uklokket, slik at den opererer på 3.466ghz +266mhz i entrådet og 3.33ghz flertrådet +133mhz. Isåfall må det jo sies at det er litt "juks" i sammenligninger med andre CPU's, da dette kun er en innbygget klokking...

 

Fra Anandtech:

"Each Nehalem can run its four cores at up to 133MHz higher than the stock frequency (e.g. 3.33GHz in the case of the 3.2GHz 965 model), or if only one core is active then it can run at up to 266MHz higher than stock (3.46GHz up from 3.2GHz)."

 

Dvs. at alle Ci7 klokker opp 133mhz i flertrådet og 266mhz entrådet under last. Tipper denne "Turbo Mode" er brukt flittig idag....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hvordan kan en Q9550 knuse en QX9650?? Her MÅ det jo være noe feil.

 

Det er jo samme CPU, bare på lavere klokk, så det kan rett og slett ikke stemme. Den slår jo en QX9650 på 4GHz også på flere tester.

 

Rekkefølgen er nå

 

1. Q9550

2. QX9650@4GHz

3. QX9650.

 

Det må vel være forbyttet noen tall, slik at den realistiske rekkefølgen egentlig er:

 

1. QX9650@4GHz

2. QX9650

3. Q9550

 

Det er den eneste logiske forklaringen her.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
At folk betaler så mye for disse Maximus / Rampage kortene er for meg en gåte, alt de har et pent ytre, uten om det er det labre kontrollere og ellers en rekke skuffende BIOSer fra Asus?

Skuffende Bios'er? Er det ikke Rampage som har verdens høyeste FSB? :dontgetit:

 

Har hatt et ASUS P5N32-E SLi, et ASUS Striker Extreme, et ASUS Maximus Formula og nå et ASUS P5Q-Deluxe og her har det vært flere ymse BIOSer, endel BIOSer skulle du tro at ikke var testet av ASUS før de la den ut på nettsiden i de hele tatt?

 

Var latterlig hvor lang tid det tok før mine Crucial Ballistix PC-8500 brikker og min Q6600 kjørte bra på P5Q-Deluxe kortet, samtidig så tyr jeg nå til modifiserte BIOSer.

 

Hele Maximus Formula er jo et kapitell for seg? P5N32-E og Striker Extreme hadde en kombinasjon av variable BIOSer og et dårlig nForce680i brikkesett.

 

Er jo litt ironisk at jeg har hatt fire ASUS kortet det siste 1.5 - 2årene og alle de tre siste faktisk er erstatningskort? Striker Extreme erstattet P5N32-E, Maximus Formula erstattet Striker Extreme og P5Q-Deluxe erstattet Maximus Formula, og med erstatte mener jeg gratis via garanti.

 

 

Og oppå det hele så kjører ASUS billige Marvell kontrollere selv om de krever blodpris for kortene sine?

Nei mitt neste hovedkort blir nok Foxconn (om de holder seg unna Realtek og Marvell kontrollere) eller Supermicro, eller kanskje DFI om de kommer med noen gode LanParty kort. Betaler gjerne litt ekstra for kvalitet i alle ledd! 3'500kroner for Rampage II er jo bare helt sinnssvakt, hvordan kan noe til en slik pris ha Marvell kontrollere? Det er for meg en gåte..

Lenke til kommentar

Har følgt med på 4 kjener priser en del og ble sjokkert når jeg sjekket prisene i dag.

 

Intel Core 2 Quad Q9300 2500MHz 7.5x 1650 kr 18 oktober

Intel Core 2 Quad Q9450 2666MHz 8x 2050 kr 18 oktober

Intel Core 2 Quad Q9550 2833MHz 8.5X 2289 kr 18 oktober

Intel Core 2 Quad Q9650 3000MHz 9x 4099 kr 18 oktober

-----------------------------------------------------------------------

Intel Core 2 Quad Q9300 2500MHz 7.5x 1990 kr 3 november

Intel Core 2 Quad Q9450 2666MHz 8x 2478 kr 3 november

Intel Core 2 Quad Q9550 2833MHz 8.5X 2749 kr 3 november

Intel Core 2 Quad Q9650 3000MHz 9x 4119 kr 3 november

 

Fy faen, wtb new AMD cpu så jeg kan kjøpe meg en 4 kjerner til mer normale priser. (Priser hentet i fra hw sin prisguide, med mindre han som taster inn priser har gjort en dårlig jobb. Så stemmer prisene den datoen de ble sjekket)

Lenke til kommentar
Eneste planen jeg har for Nehalem er compute nodes i Linux cluster og kanskje ESX cluster, der er den forventet å bli helt konge (Xeon DP versjonen) utover det avventer jeg fremtidige Nehalem baserte produkter som er rettet mot bedre ytelse/watt og bedre ytelse/krone forhold enn disse plattformene er. Ser for meg at dette kan bli fett i bærbare maskiner gpa. integrert DDR3 minne kontroller, men dette er ventet først sommeren 2009.

 

Jeg er rimlig grønn på viritualisering, hva er det som gjør Xeon-versjonen bedre egnet til dette enn den tilsvarende desktop-versjonen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Asus Rampage II har jo en helt latterlig høy pris når du tenker på hvor labre kontrollere som det er på kortet?

Vi snakker vell fremdeles marvell? :thumbdown:

 

At folk betaler så mye for disse Maximus / Rampage kortene er for meg en gåte, alt de har et pent ytre, uten om det er det labre kontrollere og ellers en rekke skuffende BIOSer fra Asus?

 

Klassisk ASUS-stil, de insisterer på å ha møkka-kontrollere. Hovedfordelen til ASUS er at de har noen hovedkort med litt mer spenstige komboer, de andre produsentene har jo ofte veldig kjedlige kort.

 

AtW

Lenke til kommentar
*Snip*

Det høres ikke ut som en solskinnshistorie akkurat :p

Men det er vel en grunn til at Asus er den ledende levradøren når det gjelder Hovedkort? Har selv at både Maximus og forumla (X38 og P45), ikke hatt noen problemer, nå skal jeg riktignok innrøme at jeg ikke er den mest avanserte brukeren.

 

Eneste negative jeg kan si om Asus og Biosen deres, er at den er treig til å loade når du skrur på Pc'n (Ihvertfall iforhold til mitt tidligere Abit kort) :(

Lenke til kommentar

Jeg ville gjerne sett flere tester der GPUen har litt å si. WiC på 1920x1200-testen var ganske spennende.

 

Når man kjører tester som skal være CPU-spesifikke pga lav oppløsning, synes jeg det er rart at en AMD leder med 18% på høyeste oppløsning. Er det bare akkurat det spillet som er sånn, eler gjelder det for flere spill?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for fin test. Jeg har allerede mottatt ASUS P6T Deluxe hovedkort og jeg har bestillt den minste CPU'en (Core i7 920). Jeg trenger en anbefaling av passende RAM til denne combo'en.

 

1. Ut i fra det jeg har lest så trenger jeg DDR3-minne (DDR-1066) hvis jeg ikke skal overklokke?

2. Hva er realistisk å overklokke til uten at jeg trenger å bytte viften som følger med CPU'en?

3. Hva slags minne trenger jeg da? Kan dette minnet fungere like bra hvis jeg likevel ikke velger å overklokke?

 

Jeg ønsker ikke å overklokke for heftig, men kanskje innenfor området 3.0 - 3.6GHz.

 

Det var spørsmålene så langt.

 

På forhånd takk for hjelpen.

Endret av KoN_BerZerK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...