Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

avluttet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har en logg og skrive og har alt for mye arbeid om dagen så kom plutselig den forbanna læreren med masse oppgaver idag =`/så det hadde vært kjempe flott vist noen kunne hjulpet meg med oppgavene :)

 

Tror det funker litt dårlig å be andre om å gjøre leksene dine.

er ikke lekser:P er bare noen oppgaver vi ble rådet til å ha med i loggen.

Lenke til kommentar

Oppgave 1

Forklar hvordan en repeater funger og når det er aktuelt å ta dette i bruk?

Repeater forsterker vel egentlig signalet og brukes når det skal sendes kommunikasjon over lange distanser eller det er mye utstyr på sløyfen

 

Oppgave 2

Forklar hvordan en bro funger og når det er aktuelt å ta dette i bruk?

Hvilken type bro ? Likeretter bro blir brukt i A/D konvertering.

 

 

 

Oppgave 4

Hvilke oppgaver er det ruteren gjør?

Adresserer og fordeler trafikk ?

 

Oppgave 5

Hvorfor bruker ruteren protokoller?

Protokoll går vel egentlig bare på hvilke data routeren forstår. Jo fler protokoller den har, jo mer forskjellig utstyr kan den kommunisere med.

 

Oppgave 9

Hva er en mac-adresse?

Mac adresse er nettverkskortet sin egen adresse. Denne er konstant.

 

Oppgave 10

Hva vil si å sende i dupleks?

Du har forskjellige grader av duplex. Full og halv duplex. Halv duplex betegnes som RS232 og det er en vei kommunikasjon. Full duplex betegnes som RS485 og betegnes som kommunikasjon begge veier samtidig.

 

Oppgave 13

Når vil du bruke VLAN?

På områder som har mange brukere og lite forstyrrende elementer og der nettverk ikke bygger på driftssikkerhet. (Ikke bra i bygg som inneholder mye metaller, har mye forstyrrende signaler osv

 

Nå skal det sies at dette ikke er mitt fagområde, men kun ting jeg har snappet opp. Dermed kan jeg ikke konstantere at det er 100% riktig.

Lenke til kommentar
Oppgave 13

Når vil du bruke VLAN?

På områder som har mange brukere og lite forstyrrende elementer og der nettverk ikke bygger på driftssikkerhet. (Ikke bra i bygg som inneholder mye metaller, har mye forstyrrende signaler osv

 

Nå skal det sies at dette ikke er mitt fagområde, men kun ting jeg har snappet opp. Dermed kan jeg ikke konstantere at det er 100% riktig.

Du blander VLAN med med WLAN. :p

 

Vanlig tabbe.

 

VLAN brukes når man vil at brukerne skal sitte på forskjellige nettverk. Brukes gjerne for å begrense tilgangen til enkelte servere eller maskiner. F.eks. kan jeg sette opp RADIUS-autentisering på nettverket. Om maskina blir gjenkjent og autentisert så får den full tilgang til det interne nettverket, men om den feiler autentiseringen så får den kun tilgang til internett gjennom et gjeste-VLAN.

Det var ett eksempel på bruk av VLAN.

Lenke til kommentar

Oppgave 1

Forklar hvordan en repeater funger og når det er aktuelt å ta dette i bruk?

Ved lange avstander. Repeateren mottar signalet og sender det videre

 

Oppgave 2

Forklar hvordan en bro funger og når det er aktuelt å ta dette i bruk?

F.eks. når du vil ha flere switcher til å jobbe som én

 

Oppgave 3

Hvilket lag ligger en bro på?

IP

 

Oppgave 4

Hvilke oppgaver er det ruteren gjør?

Router trafikken :p

 

Oppgave 5

Hvorfor bruker ruteren protokoller?

For å skille forskjellig trafikk til riktige porter

 

Oppgave 9

Hva er en mac-adresse?

Nettverkkortets (evnt portens) Identitetsnummer

 

Oppgave 1

Hvilke type topologier av nettverk har vi?

Linje, stjerne, ring, osv

 

Oppgave 6

Hvilken topologi bruke du i ditt nettverk?

Elgetopologi

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Oppgave 13

Når vil du bruke VLAN?

På områder som har mange brukere og lite forstyrrende elementer og der nettverk ikke bygger på driftssikkerhet. (Ikke bra i bygg som inneholder mye metaller, har mye forstyrrende signaler osv

 

Nå skal det sies at dette ikke er mitt fagområde, men kun ting jeg har snappet opp. Dermed kan jeg ikke konstantere at det er 100% riktig.

Du blander VLAN med med WLAN. :p

 

Vanlig tabbe.

 

VLAN brukes når man vil at brukerne skal sitte på forskjellige nettverk. Brukes gjerne for å begrense tilgangen til enkelte servere eller maskiner. F.eks. kan jeg sette opp RADIUS-autentisering på nettverket. Om maskina blir gjenkjent og autentisert så får den full tilgang til det interne nettverket, men om den feiler autentiseringen så får den kun tilgang til internett gjennom et gjeste-VLAN.

Det var ett eksempel på bruk av VLAN.

 

 

åååå :p

 

Jeg trodde VLAN var en god norsk oversettelse fra WLAN, laget det statelige skolevesen ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...