Gå til innhold

Tips til 42" plasma, ein skjerm i toppklassen?


Anbefalte innlegg

Da er ordrebekreftelse kommet fra netshop og da lurer jeg på om det er best å kjøre dvd med Break-In Images i hver natt i en uke eller mer?

Noen som har gjort no lignende for å innkjøre skjermen?

 

Har lest på diverse forum noen antydninger men ikke no konkret.

 

Nei du trenger ingen innkjørings dvd.

 

Jeg har brukt disse innstillingene fra dag 1 og aldri hatt noen problemer, disse er også anbefalt etter dvd kabelering. Sett bildemodus til Ekspert 1, sett lys og farge til 52, og sett hvitbalansen til medium samt slå av støyreduksjonen. Ellers så kan du bare kjøre fabrikkinnstillinger på resten, dette er det beste bilde etter min og fleres mening samt du kan glemme innkjøringsballet folk babler om.. Du kan også slå på innstillingen (orbiter) dette er en fungsjon som flytter bildet litt av og til uten at dette er merkbart for å redusere IR/innbrenning selv om jeg aldri har hatt problemer med verken tøff IR eller innbrenning..

 

Det er servert :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har skjedd mye med plasma teknologien de siste årene og systemet har gått fra å være øremerket euntusiaster som er villig til å behandle tv som en fragil sysmaskin til noe gamere tar i bruk på grunn av lavt input lag og kjapp responstid.

 

Allikevel kan man ta noen forholdsregler de første 100 timene for da er man på den sikre siden. Hvor sensitivt panelet er kan variere litt fra tv til tv så selv om naboen har samme tv som deg og aldri har sett retention så er det ikke dermed sagt at du selv ikke får det på din tv.

 

Cellene i plasmaskjermen brenner ekstra kraftig de første 100 timene og du vil ikke se hva tv-en egentlig yter før denne tiden har gått. Bildet blir nemlig mykere og fargebalansen blir bedre. Dette gjelder også merker som Pioneer.

 

Fordelen med å ta i bruk en "brake in dvd" er at man korter ned denne tiden og man sørger for at skjermen brenner seg til på en riktig måte. Selv om det skal mye til å skaffe seg en permanent innbrenning så kan det skje...

 

Men det er ikke grunn til hysteri.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Ok,, takker for råd.. estimert leveringstid ble jammen 5/5,huff :( Får håpe det går de vanlige 3 dagene som det vanligvis tar. men men.. får ta min nylig nedlastede kalibrerings dvd og teste den ut hos kamerater først :-) får jo se positivt på det her og høste erfaring..

Lenke til kommentar
Det har skjedd mye med plasma teknologien de siste årene og systemet har gått fra å være øremerket euntusiaster som er villig til å behandle tv som en fragil sysmaskin til noe gamere tar i bruk på grunn av lavt input lag og kjapp responstid.

 

Allikevel kan man ta noen forholdsregler de første 100 timene for da er man på den sikre siden. Hvor sensitivt panelet er kan variere litt fra tv til tv så selv om naboen har samme tv som deg og aldri har sett retention så er det ikke dermed sagt at du selv ikke får det på din tv.

 

Cellene i plasmaskjermen brenner ekstra kraftig de første 100 timene og du vil ikke se hva tv-en egentlig yter før denne tiden har gått. Bildet blir nemlig mykere og fargebalansen blir bedre. Dette gjelder også merker som Pioneer.

 

Fordelen med å ta i bruk en "brake in dvd" er at man korter ned denne tiden og man sørger for at skjermen brenner seg til på en riktig måte. Selv om det skal mye til å skaffe seg en permanent innbrenning så kan det skje...

 

Men det er ikke grunn til hysteri.

 

Av og til lurer jeg på vitsen med å ha "erfaring" med en spesefikk skjem og gi de beste råd etter dette?

 

Jeg gir snart bare opp å diskutere med folk som snapper opp generel info om plasma teknologi kontra fakta og erfaring som er gitt av personer som har denne type skjem og har hatt den over lang lang tid...

 

Denne skjermen kjenner du ikke Bava og har ikke egenerfaring men du må alikevel komme med generel babbel for 3-4 gang om PG6000.

 

Jeg har denne selv og delt erfaringer med minst 30 stk på disse instillingene så hvorfor i svarte skal du nok en gang gjøre en bruker usikker :roll:

 

Følger trådstarter innstillingene som anbefalt så trenger denne skjermen "ingen" innkjøring enkelt men greit.

 

Jeg gir opp snart for dette blir for dumt og skjønner ikke trådstarter dette så hva er vitsen med å spørre om ekspertråd?

 

NB- Jeg syntes forøverig tv tema på denne siden har begynt og bli en stor vits og at man kan få mye bedre råd andre steder som tar dette seriøst pluss det finnes mennesker med god ekspertise kontra her inne hvor de som hadde peiling ikke gidder å skrive lenger dessverre.

 

Lykke til med skjermen.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk slik jada-jada at det jeg skriver er generelle plasmaråd og mange benytter seg av disse, likegyldig av hvilken skjerm man måtte eie selv. Jeg er inneforstått med at du er en slags plasmaprofessor og at din PG6000 er den aller beste skjermen som noensinne er produsert og at den rett og slett ikke kan brenne seg.

 

Allikevel er det mange sider på nettet som motsier dine påstander og selv om menneskene som har skrevet sine erfaringer der trolig er noen kjempeidioter så er jeg villig til å la min lille tvil til ditt unike geni komme dem til gode og allikevel komme med generelle råd.

 

Ha en god kveld, natt, morgen, dag eller når det er du måtte komme til å lese dette.

Lenke til kommentar

Som skrevet jeg har hørt dette 3-4 ganger før av deg men nå begynner ting å bli trist da du ser deg nødt til å være usaklig og bruker ord som plasmaprofessor og at du mener jeg går rundt og tror at min PG6000 er verdens beste skjerm som noensinne har blitt produsert (skuffende)

 

Jeg er veldig fornøyd med LG skjermen min der er vi skjønt enige er det noe galt i det da?

 

Kanskje dette irriterer deg men jeg fatter i grunn ikke hvorfor men det grunner kanskje i at du sitter selv med et produkt du ikke er like fornøyd med? Gudene vet men at du har klart dårlige erfaringer en meg selv det er ikke vanskelig å skjønne for da ville du ikke vært så skeptisk og måtte hendvise til generelle plasmaråd hele tiden...

 

Jeg har også skrevet 3-4 ganger før at jeg har delt disse innstillingene med rundt 10-12 her inne og fått bare positive tilbakemeldinger tilbake fra disse samt flere på f.eks avforum er veldig enig.

 

Alle skjønner at man kan få innbrenning på en plasmaskjerm også de beste fra Pioneer ved uvettig bruk men det er ikke poenget...

 

Jeg bekrefter og går god for disse innstillingene ved "normal" bruk av tv-en og kan garantere at man ikke vil få verken skikkelig alvorlig IR eller snev av innbrenning og (DET ER FAKTISK HELE POENGET)

 

Jeg er verken professor eller verdensmester i plasma teknologi men jeg er et menneske som irriterer meg over og måtte ha en lik diskusjon 4 gang på rad med samme person spesielt da jeg vet at jeg har gitt kjøpere/trådstartere de absolut beste rådene de kan få som i dette tilfellet.

 

Vennlig hilsen Jada-jada

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Hvis du tar en runde så vil du fort finne ut at det er andre enn meg som tar i bruk en "break in dvd" når de kjøper seg en ny PLASMA tv. Da får man en jevn innbrenningfase og hvis man gidder å ta seg bryet så er det faktisk ikke så dumt.

 

Andre zoomer bildet slik at det ikke er undertekster eller tv logoer å lar så tv stå på i timer etter timer. Eventuelt kjører man en DVD på repeat som ikke har sorte striper oppe og nede.

 

Dine instillinger er sikkert fine de og man kan kjøre dem de første 100 timene og sikkert de neste 400 også. Det var ikke slike innstillinger jeg skrev om. De fleste PLASMA produsenter benytter seg av den samme teknologien og derfor gjelder generelle råd for systemet og ikke de individuelle merkene.

 

Saken er at hvis man skulle være så uheldig å få en skikkelig innbrenning på en PLASMA! Så kommer det som regel de første 100 timene. Dette gjelder for alle plasma modeller, inkludert Pioneer, selv om sistnevnte er langt sterkere på dette enn andre merker.

 

http://www.hdtvtest.co.uk/news/plasma-scre...-2007032738.htm

 

Her kan du lese litt om dette...

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Vel selv om noen er "eksperter" på visse modeller så mener jeg at det må være tillatt for andre å komme med generelle råd, da det vitterlig er flere som leser disse trådene enn bare den som skal kjøpe en spesifikk skjerm.

Helt greit å påpeke at en har erfaring med akkurat denne skjermen og at den ikke trenger noen spesiell behandling,men en må også akseptere at det blir gitt råd på generelt grunnlag, for som sagt så har ikke alle som leser her denne og det må vel ikke bli så "stivbent" på dette forumet at ikke generell info skal være lov, aktiviteten her er vel lav nok som den er om en ikke i tillegg skal sette terskelen skyhøyt og "skermme vekk flere" :hmm:

Lenke til kommentar

NÅ er 50 tommern i hus og stilte den inn på ekspert 1 og justerte ifølge jada-jada .

Ekspert 1, sett lys og farge til 52, og sett hvitbalansen til medium samt slå av støyreduksjonen. Ellers så kan du bare kjøre fabrikkinnstillinger på resten, dette er det beste bilde etter min og fleres mening samt du kan glemme innkjøringsballet folk babler om.. Du kan også slå på innstillingen (orbiter).

 

Knall bilde.. har testet flere kanaler fra nyheter til fotball.. meeget fornøyd.. syntes til og med standard innstillinger var bra, men den er mye bedre nå etter justering på ekspert1.

Lenke til kommentar

Ja.. har nå finjustert de siste tingene.. er meget fornøyd.. de som sier svart er grått på denne bør ta synstest.. Kan bare si kjøp denne tv'en LG PG6000 du vil aldri angre..

 

De som jobber profft med tv er aldri fornøyd uansett så de trenger IKKE kommentere..

Jeg har selv justert den inn etter jadajada's anbefalinger og er meeget fornøyd. Har kjørt endel 1080 bilder og sett etter feil men den er strøken. Var meget spent på fotball men har nå sett liverpool-arsenal kampen igjen og den gikk helt uten hakking eller no tull.. Denne tven er rimelig og værst av alt meget god.. Er såå glad for at jeg ikke fulgte massene og kjøpte en sony lcd eller en annen "mote" merke..

Endret av wolfen2
Lenke til kommentar
Ja.. har nå finjustert de siste tingene.. er meget fornøyd.. de som sier svart er grått på denne bør ta synstest.. Kan bare si kjøp denne tv'en LG PG6000 du vil aldri angre..

 

De som jobber profft med tv er aldri fornøyd uansett så de trenger IKKE kommentere..

Jeg har selv justert den inn etter jadajada's anbefalinger og er meeget fornøyd. Har kjørt endel 1080 bilder og sett etter feil men den er strøken. Var meget spent på fotball men har nå sett liverpool-arsenal kampen igjen og den gikk helt uten hakking eller no tull.. Denne tven er rimelig og værst av alt meget god.. Er såå glad for at jeg ikke fulgte massene og kjøpte en sony lcd eller en annen "mote" merke..

 

Du har skjønt det ;)

 

Jeg får slengt spydigheter grunnet jeg ofte anbefaler denne men syntes den er bedre en Panasonic PX80 som de fleste velger i stedet grunnet en idiot test fra Aftenposten (synd for de) bra for oss.

 

PX80 har et bra bilde men LG-en har et bedre (mer sprut i farger og bedre lys) alle har hengt seg opp i et marginalt bedre sortnivå på PX80 og velger da en drit stygg skjerm i stedet (synd for de) bra for oss.

 

I tilegg er den dårligere utstyrt og ser sabla billig ut men det har blitt en propoganda her inne at man må velge PX80 og da har mange kjøpt den i stedet for PG6000 (synd for de)

 

De har blitt skit redd for sortnivået som PX80 eiere kommer med hver eneste gang (tull) har jeg skrevet like mange ganger da det er marginaler og ingen ser heller forskjell i normale omgivelser (synd for de) bra for oss.

 

Det er bra at PX80 ikke har kommet i 50 tommer for der kjøper fortsatt mange LG PG6000 og opplever som deg selv hvor bra den egentlig er (bra for oss)

 

Alle som jeg har anbefalt denne skjermen til samt innstillingen har blitt strålende fornøyde du er blant de 15-20 alikevel blir jeg stemplet som en idiot professor (synd for de) bra for oss og takk for sist.

 

 

Lykke til videre

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Ja eller synd for de som ikke har pioneer :p

 

Ja det var ironi, her blir det anntydet "synd for de" og "drittsygg skjerm " osv, men husk smaken er som baken, nemmelig delt og det jeg synest er fint behøver ikke andre være enig med og omvendt, blir derfor litt "dumt" å dømme andre etter sin egen smak :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...