Gå til innhold

Tips til 42" plasma, ein skjerm i toppklassen?


Anbefalte innlegg

Kva bør eg kjøpe? Treng ikkje den aller dyraste, men vil ha automatikk og funksjoner for å unngå innbrenning.

 

Bruksområde: TV, DVD (BD), film frå PC, PC-spel, X360-spel.

 

Har lese ein del om plasma og LCD, min konklusjon er at innbrenning ikkje er noko problem så lenge ein veit korleis det fungerer og korleis ein unngår det. God bildekvalitet og dynamikk er viktig.

 

Har ikkje noko budsjett, men er forberedt på å betale opp mot 15 000 for den.

 

Skal kjøpe på Elkjøp, Elprice, Lefdal eller noko sånt. Gjerne Elkjøp der eg har 30 dagars retur.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LG-serien er ikkje dum altså, eg har planar om å lage TV-seksjonen med stereoanlegg litt gjennomført, sannsynlegvis TV på veggen, då er det kjekt med ein flott TV.

 

Eg må studere dei litt på butikken, er det ikkje den serien som har raudfarge her og der? Er ikkje så veldig glad i forstyrrande elementer rundt ein TV.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Kjøp den hos komplett til 8000. Tv til 15000 er galskap. Om 6 måneder koster de halvparten. Selv 8000 er veldig mye, så de solgte en 42" lcd til 4700 i en Siba butikk sist jeg var der. Riktignok butikk modellen men likevel...

Prisane går alltid ned, det er ingenting å gjere med. Skal ein vente på at det går ned kan ein vente heile livet.

 

Eg har ikkje tenkt å kjøpe noko jallagreier. Har ikkje noko behov for å bruke meir enn naudsynt på TV-en, men eg vil ha noko bra.

 

Fant to samanlikningsbilete på LG-en som gjer meg veldig skeptisk.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Til venstre: Pioneer 4280XA. I midten: Panasonic PX80. Til høgre: LG PG6000

 

Plasmatrippelsort_759247a.jpg

 

Til venstre: Panasonic PX80. Til høgre. LG PG6000

 

Plasmaduellsort1_758133a.jpg

Sånt går ikkje an! Eg skal som sagt ha ein god skjerm, ikkje noko budsjettmodell.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Til venstre: Pioneer 4280XA. I midten: Panasonic PX80. Til høgre: LG PG6000

 

Plasmatrippelsort_759247a.jpg

 

Til venstre: Panasonic PX80. Til høgre. LG PG6000

 

Plasmaduellsort1_758133a.jpg

Sånt går ikkje an! Eg skal som sagt ha ein god skjerm, ikkje noko budsjettmodell.

Den til høyre er best! Ja, jeg mener alvor.

 

TV-ene til venstre har kontrasten stilt alt for høyt. OK, da får man et svartnivå hvor svart er svartere enn på kino og ute i naturen om natta. Stilig når man skal gjengi en logo på svart bakgrunn, men når det gjelder gjengivelsen av nattscenen på de nederste bildene, er TV-en til høyre mest behagelig og naturtro, med grei nok gjengivelse av detaljer. Nattscener bør ikke se radioaktivt selvlysende 'bright&shiny' ut i de lyse partiene, samtidig som det er null håp om se detaljer i det mørke.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Fant tråden, har lese litt, men det er mykje tekst å kome over.

 

PZ-serien er nevnt ein del her, nokon som har peiling på dei?

 

Peiling og peiling... Jeg har en, som sagt. Lettere hvis du spør om hva du lurer på. Spesifikasjonene og sånn er jo lette å finne, så hva er det du vil vite?

Tv'en min er god til film som jeg kjører fra pc (både 720p 1080p, og DVD). Har bare analog kabel-tv her, og det suger jo uansett hvordan du vrir å vender på det. Men den funker til det også, jeg ser jo hva som skjer.

 

Eneste jeg har å utsette på den er at man må dra ut HDMI-kontakten bak (hvis det er pc tilkoblet) for å få signal inn på antenne-ingangen. Dette er en "feil" (er noe med gale spenninger fra skjermkortet på pc'en som forstyrrer coax-inngangen) som Panasonic er kjent med, og sist jeg ringte fikk jeg inntrykk av at dette var noe de jobbet med og ville fikse med en firmware oppdatering. Hvor lang tid det tar å fikse vet jeg ikke.

Uansett blir dette bare et problem hvis du får tv-signalene gjennom coax rett i tv'en da, noe det er få som gjør i dag (bare de med analog kabel).

Jeg bruker TV'en "bare" til HD-materiale fra pc'en, og derfor har jeg fått min til å starte på HDMI1 når jeg skrur på tv'en, veldig kjekkt!

Endret av jale
Lenke til kommentar

Kva modell har du?

 

Eg er vel mest ute etter samanlikning med PX-serien, sortnivå og den slags.

 

Ser det er ein sølvfarga list nederst, er det noko ein kan irritere seg over? Forstår ikkje kvifor dei har laga noko sånt, ein TV skal være mørk. Er det gjenskinn i den?

 

Andre som har erfaringar med LG6000 og 6010 forresten? Er biletene i Aftenposten-testen så misvisande som enkelte hevdar?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Så flott da... Jeg har nemlig hatt TH-PX600 også :p

 

Sortnivået på den jeg har nå, TH-PZ8E, er nok en anelse bedre, men nå er den gamle jeg hadde et par generasjoner eldre også da... Selvom jeg var veldig fornøyd med PX600 også (men den tok ex'en min med seg)...

 

Lista på min nesten nederst er sølvfarget ja, men den er veldig mørk, og legger ikke merke til den når man se på tv'en. Den er blank. Om den skinner kommer vel helt ann på miljøet du setter den i.

 

rgh1225560673t.JPG bfi1225560689a.JPG

 

Jeg er nok innhabil når det gjelder Panasonic plasma'er btw :p

Endret av jale
Lenke til kommentar

Tenkte mest på den nåværande PX-serien, PX80 f.eks. Verkar som mykje same skjermen, men i Full-HD.

 

Når det er lys i rommet betyr det sikkert lite, eg tenker mest på når det er heilt mørkt og ein skal sjå film.

 

Til film betyr ikkje Full-HD så mykje, men har du hatt noko praktisk nytte av det på PZ-en?

Lenke til kommentar

Egentlig ikke... Men jeg ser jo godt forskjell på DVD og 720p.

Ser ut som om PX og PZ er det samme ja, bortsett fra oppløsningen.

 

Når jeg kjøpte denne ville jeg ha en tv som ikke kostet skjorta, men som allikavel var pen, plasma, 42" og full hd.

 

Jeg ser som oftest film uten lys :p , og det funker helt fint det. Har aldri lagt merke til sølv-linja nederst. Tv'en står på et 12mm2 rom, 3.5 - 4 meter fra seer-posisjon.

 

viu1225562113f.JPG

Lenke til kommentar

Tror nok alle de teknologiene som er til dags dato brukes.

 

Har hørt at man må ha samme bilde på skjermen veeeldig lenge for at det skal brennes inn. Pioneer gjorde en test der de hadde et spill på pause på tv'en i 48 timer. Da ble bildet brent inn i skjemen, men etter 24 timer med bevegende film på samme skjermen, så var innbrenningen borte.

 

I m a g e R e t e n t i o n

Test Significance – We address the most contentious issue first, as plasma has yet to

shed its lingering reputation as a technology that permanently "burns in" images when

left static for a set period of time. Manufacturers have indeed come clean about first

generation products that left permanent damage on the screens seen in airports and

other text heavy applications. Technologies such as "orbiting" or micro-pixel

movement were created to mitigate the possibility for this burn-in, but little research

has been done to refute the perception that static images will cause permanent

damage to plasma displays.

Test Methodology - ISF test technicians left a static video game (Half Life 2) menu

image on each TV for a period of 48 hours to simulate a full weekend "burn". Post 48-

hour observations were quantified and documented as: 1 = Not Visible, 2 = Barely

Visible, 3 = Somewhat Visible, 4 = Easily Visible, 5 = Readily Visible and Clearly

Defined. A subsequent 24-hour movie loop was then run in an attempt to "fix" any

image retention caused by the static video game menu.

 

Test Results – After the 48-hour test, all LCD and microdisplay rear projection

televisions scored a "1", as there was no indication of any image retention after the

test period. Plasma, on the other hand, did show clear signs of image retention, with

all displays scoring a "5" after 48-hours of displaying the video game menu. However,

after running a movie loop on each plasma display for 24 hours, ISF testers could not

perceive the previously retained images while watching video on the plasmas after

the 24 hour "fix". As such, plasma’s image retention score went back down to a "1".

Key Takeaway – Central to this test is the acknowledgement that our demonstration

was an extreme scenario that few consumers would ever experience with their

televisions. Most potential buyers scared off by the notion of plasma "burn-in" are

more focused on the damage caused while pausing a football game or their favorite

show on TiVo for a few minutes while running around the house. Our tests show that

current plasma technology can tolerate a full 48-hour session on pause, and then

resume its original state with no permanent effects after a 24-hour video loop. Thus,

while it is unlikely that a consumer of a current generation (or later) plasma TV will

even notice any image retention caused by 5 or 10 or even 60 minutes on pause, it is

most definite that any such image retention will disappear over the course of

subsequent TV watching.

Kilde: http://www.pioneerelectronics.com/pio/pe/i...20-%20FINAL.pdf

 

Dette er fortsatt Pioneer, men tviler på at en stor og seriøs leverandør som Panasonic har *mye* dråligere paneler.

 

http://www.plasma-lcd-fakta.no/myths/screen-burn/

(Merk at denne siden er laget av de store plasma-leverandørene, men undersøkelsen er gjort av Synovate. (Trodde Hitachi var med på siden også, men er visst bare Panasonic og Pioneer.))

Endret av jale
Lenke til kommentar

Panasonic og LG har ikke veldig mye dårligere paneler enn Pioneer. Riktignok har Pioneer paneler som i større grad tåler statiske bilder uten å få retention, men dette er ikke et veldig stort problem da det ikke er synlig før du skrur av alle kilder. Pioneer ligger noen hakk over, men det rettferdiggjør ikke den store prisforskjellen på noen måte. Både Panasonic og LG sine skjermer er bedre på bevegelse enn Pioneer som faktisk hakker en del i tilter og kjappe panoreringer. Sortnivået er dypere og fargebalansen er avgjort bedre på Pioneer, men igjen så er dette marginale forskjeller og setter man disse tv-ene i forskjellige rom å spaserer mellom dem så vil man ikke se den helt store forskjellen. Servicen er bedre på Pioneer og der har de et klart fortrinn, men igjen så handler det om prisforskjeller. En PX80 kan man i disse dager få til under 7000 kroner og har man mer spenn så kan dette brukes til andre ting. Enten det er blu-ray, surround eller hva det måtte være. Ingen plasma skjermer er 100% beskyttet fra en permanent innbrenning og Pioneer som andre plasma produsenter fraskriver seg alt ansvar for dette mulige problemet i garantien. Når det gjelder innebygde vaskeprogrammer så kan du laste ned slike ting gratis på nettet, inkludert diverse innbrennings dvd-er som gjør at du kan korte ned første fase ganske fort. Det er nemlig slik at man skal være litt ekstra varsom med en plasma skjerm de første 100 – 200 timene og får du en permanent innbrenning så er det trolig i denne fasen at den kommer. Med en innbrennings dvd kan du fikse denne prosessen på noen timer. Selv har jeg både innbrennings dvd og eget vaskeprogram som funker alldeles utmerket...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...