Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En unnskyldning, hehe.. En mobil som Xperia hadde jo vært veldig greit, så kunne du være tilgjengelig på mail til en vær tid, en god kalender og planlegger. Du trenger ikke kjøpe en ultra portable bærbar pga Xperia gjør samme jobben.. Du får en god MP3 med 3.5jack, en håndholdt portable mediaspiller, telefon, internett og Messenger(msn) i ett..

Har allerede mail (bruker IMAP) med push, og god kalender med todo-liste, god synkronisering osv. Jeg har 3,5 mm jack og mobil-MSN installert, men sistnevnte blir brukt sjeldent. Så behovet er ikke der, bare lysten. Det jeg får ved oppgradering til Touch HD eller X1 er større skjerm med bedre oppløsning (bedre egnet til multimedia) og bedre batteritid. Har lyst til å være ufornuftig og få disse oppgraderingene, men 5-6000 kroner blir fort mye når behovet ikke er der.

 

Jaja. Jeg skal fortsette å sikle. Gleder meg til den neste terningkast 6-testen; Touch HD.

Lenke til kommentar
Dingz.no mener tydeligvis noe helt annet:

http://www.dingz.no/php/art.php?id=790198

 

Dette tror jeg skyldes at vedkommende som har testet telefonen hos dingz er en svoren iPhone tilhenger. Og at han rett og slett ikke skjønner hva en avansert smarttelefon er. Her på amobil, er det som kjent tester for og av mobilnerder ;)

 

Leste forøvrig en liste der en annen mobilnerd gikk igjennom S60 vs UIQ. Konklusjonen ble at UIQ var totalt overlegent S60 på alle fronter. Men det er jo en kjennsgjerning at jo mer avansert et os blir, jo tyngre blir det å sette seg inn i det, og å forstå det. Og akkurat der føler jeg at amobil ikke helt klarte å finne essensen i UIQ. R.I.P

 

Men nå ryktes det at det vil finnes mange elementer fra UIQ i det nye symbian for trykkfølsomt UI. Så man kan jo leve i håpet om at UIQ står opp fra graven i ny forkledning og under nye flagg, men med samme gode gamle (UIQ)grunnsteiner.... ;)

 

Hehe. At Øivind Idsø målte X1 opp mot iPhone i den testen er det ingen tvil om, men Idsø har noen gode poenger. Jeg er ekstremt uenig med Amobils skribent i at man skal forvente at en smarttelefon skal være treg. Det er selvfølgelig helt greit at det tar litt ekstra tid å åpne tunge programmer som f.eks. TomTom o.l., men at selve operativsystemet er tregt og hakkete finnes det ingen unnskyldning for. Om man absolutt skal bruke fancy grafikk bør man for guds skyld implementere støtte for grafisk aksellerasjon via hardware, lignende den man finner i iPhone. Når kjernefunksjonene i operativsystemet hakker og bruker absurd lang tid på å reagere burde man automatisk trekke på terningen uansett hvor fet skjermen er og hvor mye teknologi som er stappet i telefonen.

 

Angående UIQ, så er og blir det et sant mareritt mtp. brukervennlighet. Jeg kan ikke tro annet enn at du mener "avansert" og "kronglete" er synonymer. Når man f.eks. aldri har brukt UIQ før og må bruke hele 3 minutter på å finne ut hvordan man velger vekk 3G sier det seg selv at systemet er tapt bak en vogn. Symbian er flere hestehoder foran på brukervennlighet, og det er utrolig nok også WM.

 

 

Er ikke rart i du er misfornøyd når du har en Diamond. Jeg hadde en HP Ipaq RW6815, og der lægget ingen av "kjerne funksjonene" Og det er jo ikke rart det lægger hos hvis du bruker TFL3D. Bruk heller SPB mobile shell, gjør jobben og ser pent ut ;)

Lenke til kommentar

Testen av X1 var fin og grundig den, Amobil har i modtsetning til endel av de andre nordiske testerne tatt hensyn til hvilken type telefon dette er og hvilket OS som denne telefonen har.

 

Når jeg så Panel systemet for første gang, anså jeg dette som mange andre som kun "øye pynt".

 

Men etter og ha sett SPB Shell Panelet (Se screenshots her) og TouchFlo 3D Panelet (Se video her) så virker det bare å vaere helt genialt :D

Lenke til kommentar

Er ikke rart i du er misfornøyd når du har en Diamond. Jeg hadde en HP Ipaq RW6815, og der lægget ingen av "kjerne funksjonene" Og det er jo ikke rart det lægger hos hvis du bruker TFL3D. Bruk heller SPB mobile shell, gjør jobben og ser pent ut ;)

 

3dflo'en funker greit å navigere i det. Har ikke lagg utenom av og til når jeg bruker opera. SPB mobile shell er jeg mektigt lei av, så jeg aktiverte 3dflo igjen i forgårs ;p

3dflo er greit det utenom at kalender å sånt ikke funker som det skal.

Men tingen min var vell at jeg synes uiq3 var ett mye enklere og flottere os, blir litt irritert på nokia gutter som faktisk gir opp å sette seg inn i noe nytt når di ser det ikke er piler å navigere med. gårrke! *spark i håve*

Lenke til kommentar

Ja, fin test. Har lyst på denne telefonen, men som flere så kommer jeg nok til og vente til Touch HD kommer for å se hvem som frister mest. ;)

 

Jeg syntes ikke X1i var treg når jeg testet den, panel systemet gikk glatt som bare det, og resten av telefonen virket også bra. Men jeg har lyst til og prøve den litt lenger enn de 20min jeg hadde med den før jeg mener noe mer om det.

Lenke til kommentar
Angående UIQ, så er og blir det et sant mareritt mtp. brukervennlighet. Jeg kan ikke tro annet enn at du mener "avansert" og "kronglete" er synonymer. Når man f.eks. aldri har brukt UIQ før og må bruke hele 3 minutter på å finne ut hvordan man velger vekk 3G sier det seg selv at systemet er tapt bak en vogn. Symbian er flere hestehoder foran på brukervennlighet, og det er utrolig nok også WM.

 

EDIT: Jeg mente selvsagt S60 der jeg skrev Symbian ...

3 minutter? På et os du aldri har prøvd? Synes du det er ille? Jeg måtte nylig hjelpe en Nokiabruker med akkurat samme problemstilling, og han hadde prøvd i et halvt år å finne denne funksjonen. Mange S-60 brukere glemmer at de har god kjennskap til dette UI-et, og at de gradvis har gjort seg kjent med det. Når man da prøver noe nytt, oppleves det som at UI-et er vannskelig og kronglete, mens realiteten er noe helt annet. Man forventer at alt skal være likt S-60.

Lenke til kommentar

Har lest gjennom både denne testen og den hos Dingz.no, og sitter igjen med inntrykket av at skribenten hos Dingz.no var langt mer objektiv i sin test. Amobils skribent dreit seg fullstendig ut (i mine øyne) gjennom gjentatte febrile forsøk på å forsvare (bortforklare) et komplett uintuitivt, tregt og ustabilt OS som Windows Mobile faktisk er. Å begynne og forsvare tregheter i operativ systemet med at man må regne med slike ting i smarttelefoner er lite gjennomtenkt da andre avanserte smarttelefoner fra Symbian og Apple er langt raskere i bruk. Det er derimot forståelig at det er tregheter i enkelte programmer som faktisk bruker hele den massive skjermoppløsningen, men det er ingen reell unnskyldning da de burde ha forventet dette, teknologien finnes - de kunne puttet inn en kraftigere CPU chip. Store deler av Amobils test minnet dessverre om WM fanboyisme.

 

PS: S60 er også et uintuitivt GUI. UIQ og Series 80/90 er (var) langt bedre smarttelefon grensesnitt. RIP.

Endret av sinnabrus
Lenke til kommentar
Har lest gjennom både denne testen og den hos Dingz.no, og sitter igjen med inntrykket av at skribenten hos Dingz.no var langt mer objektiv i sin test. Amobils skribent dreit seg fullstendig ut (i mine øyne) gjennom gjentatte febrile forsøk på å forsvare (bortforklare) et komplett uintuitivt, tregt og ustabilt OS som Windows Mobile faktisk er. Å begynne og forsvare tregheter i operativ systemet med at man må regne med slike ting i smarttelefoner er lite gjennomtenkt da andre avanserte smarttelefoner fra Symbian og Apple er langt raskere i bruk. Det er derimot forståelig at det er tregheter i enkelte programmer som faktisk bruker hele den massive skjermoppløsningen, men det er ingen reell unnskyldning da de burde ha forventet dette, teknologien finnes - de kunne puttet inn en kraftigere CPU chip. Store deler av Amobils test minnet dessverre om WM fanboyisme.

 

Kan ikke du først fortelle oss andre hvilken smarttelefon fra apple du sikter til? Så kan du fortsette å fortelle oss hvilken symbian telefon, med noen lunde tilsvarende funksjoner, som er raskere enn X1.

Lenke til kommentar
Har lest gjennom både denne testen og den hos Dingz.no, og sitter igjen med inntrykket av at skribenten hos Dingz.no var langt mer objektiv i sin test. Amobils skribent dreit seg fullstendig ut (i mine øyne) gjennom gjentatte febrile forsøk på å forsvare (bortforklare) et komplett uintuitivt, tregt og ustabilt OS som Windows Mobile faktisk er. Å begynne og forsvare tregheter i operativ systemet med at man må regne med slike ting i smarttelefoner er lite gjennomtenkt da andre avanserte smarttelefoner fra Symbian og Apple er langt raskere i bruk. Det er derimot forståelig at det er tregheter i enkelte programmer som faktisk bruker hele den massive skjermoppløsningen, men det er ingen reell unnskyldning da de burde ha forventet dette, teknologien finnes - de kunne puttet inn en kraftigere CPU chip. Store deler av Amobils test minnet dessverre om WM fanboyisme.

 

Kan ikke du først fortelle oss andre hvilken smarttelefon fra apple du sikter til? Så kan du fortsette å fortelle oss hvilken symbian telefon, med noen lunde tilsvarende funksjoner, som er raskere enn X1.

 

Kan ikke du fortelle 'oss' (?) hva annet en skjermoppløsningen som gjør X1 mer 'avansert' enn andre smarttelefoner. Til sammenligning kan jeg nevne gamle E90 som har en skjermoppløsning på 800x355 pixler, like teknologisk avansert og et langt bedre kamera. Og ja, Apples iPhone er å kategorisere som en smarttelefon.

Lenke til kommentar
Har lest gjennom både denne testen og den hos Dingz.no, og sitter igjen med inntrykket av at skribenten hos Dingz.no var langt mer objektiv i sin test. Amobils skribent dreit seg fullstendig ut (i mine øyne) gjennom gjentatte febrile forsøk på å forsvare (bortforklare) et komplett uintuitivt, tregt og ustabilt OS som Windows Mobile faktisk er. Å begynne og forsvare tregheter i operativ systemet med at man må regne med slike ting i smarttelefoner er lite gjennomtenkt da andre avanserte smarttelefoner fra Symbian og Apple er langt raskere i bruk. Det er derimot forståelig at det er tregheter i enkelte programmer som faktisk bruker hele den massive skjermoppløsningen, men det er ingen reell unnskyldning da de burde ha forventet dette, teknologien finnes - de kunne puttet inn en kraftigere CPU chip. Store deler av Amobils test minnet dessverre om WM fanboyisme.

 

Kan ikke du først fortelle oss andre hvilken smarttelefon fra apple du sikter til? Så kan du fortsette å fortelle oss hvilken symbian telefon, med noen lunde tilsvarende funksjoner, som er raskere enn X1.

 

Kan ikke du fortelle 'oss' (?) hva annet en skjermoppløsningen som gjør X1 mer 'avansert' enn andre smarttelefoner. Til sammenligning kan jeg nevne gamle E90 som har en skjermoppløsning på 800x355 pixler, like teknologisk avansert og et langt bedre kamera. Og ja, Apples iPhone er å kategorisere som en smarttelefon.

 

E90 har 800x352 oppløsning, hehe=)

 

Det som X1 har og ikke E90 har er:HSDPA støtte til 7,2mbit/s og neste generasjon HSUPA, 528mhz prosessor(E90 har 332mhz), e90 har halvparten så mye ram, X1 har 3,5 jack.. Og er rett og slett mindre og lettere..

 

Jeg vil påstå at S60 krever litt mindre ressurser en Windows-mobile.. men men..

Lenke til kommentar
E90 har 800x352 oppløsning, hehe=)

 

Det som X1 har og ikke E90 har er:HSDPA støtte til 7,2mbit/s og neste generasjon HSUPA, 528mhz prosessor(E90 har 332mhz), e90 har halvparten så mye ram, X1 har 3,5 jack.. Og er rett og slett mindre og lettere..

 

Jeg vil påstå at S60 krever litt mindre ressurser en Windows-mobile.. men men..

 

800x352 var det ja, du har rett. En liten glipp. :)

 

Når det gjelder 7.2MB/s støtte så må man se på nettene som faktisk eksisterer i Norge i dag - hvorvidt det er sannsynlig å nyttigjøre seg denne 'støtten'. ;)

Ren prosessor hastighet har lite å si, spesielt når vi snakker om to forskjellige operativ systemer - det samme gjelder RAM. Symbian mobiler blir heller ikke treigere selv om du fyller opp RAMen med programmer. 3.5mm jack støtten skal du få. :)

Størrelse ser jeg ikke på som så viktig når vi snakker om slike mobiler som dette, men jeg må innrømme at forgjengeren til E90; 9500 var i overkant stor.

Endret av sinnabrus
Lenke til kommentar
E90 har 800x352 oppløsning, hehe=)

 

Det som X1 har og ikke E90 har er:HSDPA støtte til 7,2mbit/s og neste generasjon HSUPA, 528mhz prosessor(E90 har 332mhz), e90 har halvparten så mye ram, X1 har 3,5 jack.. Og er rett og slett mindre og lettere..

 

Jeg vil påstå at S60 krever litt mindre ressurser en Windows-mobile.. men men..

 

800x352 var det ja, du har rett. En liten glipp. :)

 

Når det gjelder 7.2MB/s støtte så må man se på nettene som faktisk eksisterer i Norge i dag - hvorvidt det er sannsynlig å nyttigjøre seg denne 'støtten'. ;)

Ren prosessor hastighet har lite å si, spesielt når vi snakker om to forskjellige operativ systemer - det samme gjelder RAM. Symbian mobiler blir heller ikke treigere selv om du fyller opp RAMen med programmer. 3.5mm jack støtten skal du få. :)

Størrelse ser jeg ikke på som så viktig når vi snakker om slike mobiler som dette, men jeg må innrømme at forgjengeren til E90; 9500 var i overkant stor.

 

Jeg hadde Nokia E90 i ett års tid, men solgte den for litt siden.. Det er den beste mobilen jeg har hatt, den var kjapp som bare det i menyen og starte programmer osv.. men følte den var litt træg når jeg var på internett.. Jeg kommer til og kjøpe den neste communictor så fort Nokia kommer med ny.. Men til dags dato syntes jeg Xperia X1 er det beste alternativet.. Så det ser ut som den blir den, Eller C905 og en Nokia N810, hehe.. prisen totalt blir nesten den samme.. Men som student må jeg være sikker på at jeg har råd til julegaver osv til resten av familien før jeg kjøper meg ett mobil til 6000.. hehe

Lenke til kommentar
Kan ikke du fortelle 'oss' (?) hva annet en skjermoppløsningen som gjør X1 mer 'avansert' enn andre smarttelefoner. Til sammenligning kan jeg nevne gamle E90 som har en skjermoppløsning på 800x355 pixler, like teknologisk avansert og et langt bedre kamera. Og ja, Apples iPhone er å kategorisere som en smarttelefon.

 

iPhone er da ikke noen smarttelefon? Ikke etter kriteriene som har kommet frem på amobil og her på forumet?

 

E90, herregud er du seriøs? Langt bedre kamera? :no:

 

E90 er jo ikke annet enn en murstein, med elendig byggekvalitet, med samme teknologi du finner i hvilken som helst Nokia. Og ikke har den trykkfølsomt UI, så å sammenligne den med en avansert smarttelefon er jo helt på tryne. E90 er kun for spesielt interesserte Nokiafans, og kan ikke måle seg med de nye avanserte smarttelefonene fra HTC og Sony Ericsson. Tilogmed min tilårskomne P1i gruser E90 på UI ;)

Men er jo litt morsomt å se hvor desperate enkelte blir nå som Nokia er akterutseilt... :tease:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...