Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X1


Anbefalte innlegg

Latterlig. Amobil favoriserer jo alltid SE. Om det hadde vært en Nokia-telefon ville den aldri fått så god karakter.

 

:)

 

Hadde det stått Nokia på denne, skulle jeg tatt av meg hatten og bøyd meg i støvet, og amobil hadde kommet til å innføre 8 øyne på terningen. De hadde ryddet plass på hele førstesiden, og klistret testen utover hele siden. :p

 

 

Men morsomt å se at min og andres ankepunkter begynner å gi resultater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke du fortelle 'oss' (?) hva annet en skjermoppløsningen som gjør X1 mer 'avansert' enn andre smarttelefoner. Til sammenligning kan jeg nevne gamle E90 som har en skjermoppløsning på 800x355 pixler, like teknologisk avansert og et langt bedre kamera. Og ja, Apples iPhone er å kategorisere som en smarttelefon.

 

iPhone er da ikke noen smarttelefon? Ikke etter kriteriene som har kommet frem på amobil og her på forumet?

 

E90, herregud er du seriøs? Langt bedre kamera? :no:

 

E90 er jo ikke annet enn en murstein, med elendig byggekvalitet, med samme teknologi du finner i hvilken som helst Nokia. Og ikke har den trykkfølsomt UI, så å sammenligne den med en avansert smarttelefon er jo helt på tryne. E90 er kun for spesielt interesserte Nokiafans, og kan ikke måle seg med de nye avanserte smarttelefonene fra HTC og Sony Ericsson. Tilogmed min tilårskomne P1i gruser E90 på UI ;)

Men er jo litt morsomt å se hvor desperate enkelte blir nå som Nokia er akterutseilt... :tease:

 

Just kameraet vet jeg ikke om er så mye bedre på E90 nei.. Begge kan filme 30fps..

 

Nokia E90 har overhode ikke elendig byggekvalitet gutt..

 

At ikke E90 har trykkfølsom skjerm syntes jeg ikke er noe negativt.. Telefoner som er i den formaten, vet ikke helt hva jeg skal kalle det.. Communicator stilen.. Syntes jeg ikke skal ha Touchscreen.. Men omtrent alle andre varianter av smarttelefoner burde ha touchscreen..

Du har rett i at Nokia E90 er for spesielt interesserte, det er ikke noe den vanlige mann i gaten finner på og kjøpe..

 

Men teknologisk sett kan den nesten måle seg med X1 eller Touch Pro, den har jo veldig mye teknologi..

 

Men gidder ikke ta denne diskusjonen med deg.. hehe :new_woot: jeg er litt for glad i E90 og du er litt for glad i P1.. Så vi vil aldri bli enige..

Men at Sony Ericsson tilbyr det beste på markedet i dag, er jeg enig i.. værtfall vist man vil ha smarttelefon med qwertytasteratur..

Lenke til kommentar
Kan ikke du fortelle 'oss' (?) hva annet en skjermoppløsningen som gjør X1 mer 'avansert' enn andre smarttelefoner. Til sammenligning kan jeg nevne gamle E90 som har en skjermoppløsning på 800x355 pixler, like teknologisk avansert og et langt bedre kamera. Og ja, Apples iPhone er å kategorisere som en smarttelefon.

 

iPhone er da ikke noen smarttelefon? Ikke etter kriteriene som har kommet frem på amobil og her på forumet?

 

E90, herregud er du seriøs? Langt bedre kamera? :no:

 

E90 er jo ikke annet enn en murstein, med elendig byggekvalitet, med samme teknologi du finner i hvilken som helst Nokia. Og ikke har den trykkfølsomt UI, så å sammenligne den med en avansert smarttelefon er jo helt på tryne. E90 er kun for spesielt interesserte Nokiafans, og kan ikke måle seg med de nye avanserte smarttelefonene fra HTC og Sony Ericsson. Tilogmed min tilårskomne P1i gruser E90 på UI ;)

Men er jo litt morsomt å se hvor desperate enkelte blir nå som Nokia er akterutseilt... :tease:

 

Hverken Amobil, dette forumet eller du (eller skal det være 'dere' kanskje...?) er i posisjon til å bedømme hvilke telefoner som skal klassifiseres som en smarttelefon. :D Den allment aksepterte definisjonen av en smarttelefon er en mobiltelefon med mulighet for å installere 'native' programvare, ergo er iPhone en 'smarttelefon'.

 

E90 har et meget godt kamera for en smarttelefon, med VGA 30 fps videoopptak. Jeg har ennå tilgode å prøve en Windows Mobile telefon med et brukbart kamera... Alle dine påstander tyder på at du aldri har brukt en E90 over en lengre tidsperiode (ikke mer enn 5 min. med knoting i hvertfall). Så det er meningsløst å argumentere mot en så åpenbar Sony Ericsson fanboy, hvis fanatisme hindrer ham i å se lengre enn en merkelapp. Til informasjon har jeg ingen Nokia nå og jeg har allerede nevnt hva jeg mener om S60, men min misnøye mot S60 til tross har jeg vært en meget fornøyd eier av E90. Og i motsetning til deg (en enkel logisk slutning å ta) så har faktisk jeg en bred erfaring med de fleste smarttelefoner av de fleste merker.

 

PS: X1 må også sies å kun være for spesielt interesserte.

Endret av sinnabrus
Lenke til kommentar
Just kameraet vet jeg ikke om er så mye bedre på E90 nei.. Begge kan filme 30fps..

 

Nokia E90 har overhode ikke elendig byggekvalitet gutt..

 

At ikke E90 har trykkfølsom skjerm syntes jeg ikke er noe negativt.. Telefoner som er i den formaten, vet ikke helt hva jeg skal kalle det.. Communicator stilen.. Syntes jeg ikke skal ha Touchscreen.. Men omtrent alle andre varianter av smarttelefoner burde ha touchscreen..

Du har rett i at Nokia E90 er for spesielt interesserte, det er ikke noe den vanlige mann i gaten finner på og kjøpe..

 

Men teknologisk sett kan den nesten måle seg med X1 eller Touch Pro, den har jo veldig mye teknologi..

 

Men gidder ikke ta denne diskusjonen med deg.. hehe :new_woot: jeg er litt for glad i E90 og du er litt for glad i P1.. Så vi vil aldri bli enige..

Men at Sony Ericsson tilbyr det beste på markedet i dag, er jeg enig i.. værtfall vist man vil ha smarttelefon med qwertytasteratur..

 

Når telefonen ser ut som, føles som, har samme størrelse og veier like mye som en murstein, er det dårlig byggekvalitet. Og den kan ikke nesten måle seg med hverken htc eller x1. Den mangler mye for å komme i nærheten av noen av de. Og at den mangler trykkfølsomt ui, er ingen bagatell, uansett hvordan du prøver å bagatellisere det. Det er en vesentlig mangel, som blant annet gjør at den havner bak min P1i. Uansett hvordan dere kverulerer på det, så blir det ikke mindre sant :p

Lenke til kommentar
Men morsomt å se at min og andres ankepunkter begynner å gi resultater.

Du har ikke vurdert muligheten for at SE har hengt noe etter de siste par årene på mobilmarkedet mens Nokia faktisk har laget bedre mobiler og at SE nå er på vei tilbake? :hmm:

 

Nei. Hadde det vært tilfellet, hadde ikke SE solgt så bra som de gjør i Norge. Nokia burde lage flere avanserte telefoner uten symbian. Mannen i gata vil ikke ha smarttelefon, men allikevel vil han ha avanserte telefoner, blant annet med et avansert kamera.

Og trykkfølsom skjerm vil han tydeligvis også ha. Synd at hverken SE eller Nokia har forstått at man nødvendigvis ikke må ha en telefon proppfull av avanserte funksjoner for at trykkfølsomt UI skal være til stedet. SE har vel noen med begrenset trykkfølsomme punkter på skjermen på noen modeller. Håper vi får se en iPhoneklone fra SE snart, uten windows eller symbian. Men dette blir vel ikke å skje, hverken med Nokia eller SE...

Lenke til kommentar

Imponert av iPhone. Svært enkel å bruke. Problemet med WM er vel at det har ekstremt mange muligheter. Man kan tilpasse alt. Blir som å kjøre en formel 1-bil i forhold til å kjøre en normal bil med automatgir. Ved første forsøk så skjønner man ingenting men, bruker man mye tid og er interessert kan man få mye større utbytte ved å lære seg en WM-telefon.

Endret av osmano
Lenke til kommentar
De aller fleste vil ha en telefon som gjør mest mulig, men alle mulighetene må være lett tilgjengelig og ukomplisert. Gjør man dette riktig får man en suksess, bare se hva Apple klarer med sitt ukomplekse UI.

 

Ja, apple har vært veldig flinke med sitt produkt, men den er da ikke noen konkurrent til X1. Det kan man vel være enig i?

 

Men som sagt, kun nerdene vil ha en telefon som renner over av teknologi, mannen i gata vil ha en telefon som fungere, er rask og ser fansy ut. Et bra kamera og en god musikkspiller er jo også høyt oppe på ønskelisten hos mange.

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert muligheten for at SE har hengt noe etter de siste par årene på mobilmarkedet mens Nokia faktisk har laget bedre mobiler og at SE nå er på vei tilbake? :hmm:

Nei. Hadde det vært tilfellet, hadde ikke SE solgt så bra som de gjør i Norge. Nokia burde lage flere avanserte telefoner uten symbian. Mannen i gata vil ikke ha smarttelefon, men allikevel vil han ha avanserte telefoner, blant annet med et avansert kamera.

Og trykkfølsom skjerm vil han tydeligvis også ha. Synd at hverken SE eller Nokia har forstått at man nødvendigvis ikke må ha en telefon proppfull av avanserte funksjoner for at trykkfølsomt UI skal være til stedet. SE har vel noen med begrenset trykkfølsomme punkter på skjermen på noen modeller. Håper vi får se en iPhoneklone fra SE snart, uten windows eller symbian. Men dette blir vel ikke å skje, hverken med Nokia eller SE...

Siden min W810i har SE stort sett laget de samme mobilene med forskjellige design (sier ikke at andre merker ikke har gjort det samme), på de to årene jeg har hatt den har de ikke klart å lage én telefon som interesserte meg nok til å ville kjøpe den (bortsett fra X1). SE har også hengt etter på ting som å ha både EDGE og 3G i telefonene sine, men kommer seg nå med flere og flere telefoner som har "alt".

 

Vet ikke helt hva du anser som avansert telefon, men for meg er det en telefon fullspekket med teknologi og muligheten til å utnytte den med tredjepartsprogrammer.

 

Nå er jeg kanskje mer interessert enn mannen i gata, men for meg har Nokia rett og slett laget bedre mobiler enn SE de siste par årene. :)

Lenke til kommentar
Ja, apple har vært veldig flinke med sitt produkt, men den er da ikke noen konkurrent til X1. Det kan man vel være enig i?

 

Men som sagt, kun nerdene vil ha en telefon som renner over av teknologi, mannen i gata vil ha en telefon som fungere, er rask og ser fansy ut. Et bra kamera og en god musikkspiller er jo også høyt oppe på ønskelisten hos mange.

 

Generelt sett så er ikke folk så metodiske i sine valg når det kommer til innkjøp av ting som for eksempel mobiler. Akkurat som når de skal kjøpe TV, bil eller til og med kjøleskap så har folk som regel bare tre kriterier før de går inn i butikken. Pris, design og funksjon (UI). Altså ganske anderledes fra av hvordan vi entusiaster tenker, som velger og vraker mobiler etter ting som oppløsning, MHz eller RAM.

Så i utgangpunktet er alle mobiler i samme prisklasse konkurrenter uavhengig av tekniske spesefikasjoner. For 90% eller mer av mobilbrukere er lykkelig uvitende om hva som sitter i sin telefon. De har hatt ett budsjett og valgt den telefonen som ser best ut og/eller har mest lettfattelige/brukervennlige brukersnittet innenfor dette budsjettet. Har man 6000,- å bruke så er en X1 og en iPhone konkurrenter for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Se på den, ser ut som et slagskip fra 80 årenes mobilverden. Utseendet er for meg totalt feil, den tiltaler meg bare ikke.

 

Sånn i det hele får jeg meg bare ikke til å like den. Ikke stoler jeg på testen fra amobil heller. Kommer sikkert av dårlige erfaringer med tidligere SE, deriblant P900, P990i og P1 som skulle være så mye bedre enn de førstnevnte.

 

P1 var en katastrofe for de som lot seg lure til å bruke denne, treg, dårlig batterikapasitet, dårlig antenne for wlan, skjermen blir fort slitt, nei prøver å glemme at jeg hadde den.

 

Når utviklerene av X1 har jobbet med denne i to år sier det meg litt omm hvilket nivå de lå på i starten. Etterhvert som utviklingen tok fart ble det ene elementet etter det andre oppgradert for å møte nåtiden og lansering. Er vel bare på nippet at den henger med på dagnes teknologier PDA/telefoner.

Jeg jobber til daglig med prosjekter av forskjellig grad og dette lyser det ressursmangel av.

 

Ja, jeg vet det er WM system på den og det skremmer meg ikke i det hele tatt, men hvorfor har de ikke lært noe av HTC diamond når det gjelder mulighetene for å skrive sms eler også mulighet for mail. Dette fungerer jo helt utmerket på diamond.

Grunnen til at jeg bruker E66 i dag er at det går raskere å skrive meldinger på denne enn touch pro'en. Si hva du vil, ta tiden prøv selv!

 

Til daglig bruker jeg både E66 og Touch Pro. Pro bruker jeg til mobileoffice, regneark ppt og bare det.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg bruker E66 i dag er at det går raskere å skrive meldinger på denne enn touch pro'en. Si hva du vil, ta tiden prøv selv!

 

Til daglig bruker jeg både E66 og Touch Pro. Pro bruker jeg til mobileoffice, regneark ppt og bare det.

 

Dette er et vesentlig poeng. Stylus er f.eks et absolutt nei-nei for meg, dersom man MÅ bruke den til visse funksjoner. Hvis en mobil ikke funger til kjappe svar og oppringinger, samt kjapp meldingslesing ved bruk av en hånd, da vil den være en irritasjonsfaktor.

 

CD

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...