Gå til innhold

Bærbare danker ut stasjonære!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk flest greier seg jo lenge med en bærbar. For vanlig multimediaavspilling og surfing så holder jo selv en eee. Jeg tror nok stasjonære maskiner kommer til å leve lenge ennå hos entusiastene. Det er jo ikke noe gøy med en maskin du ikke kan fikle med selv. Dessuten må man jo ha stort tastatur og minst 22" skjerm i hobbykroken :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men er "selvbygde pcer " tatt med i denne undersøkelsen? Da ville jo % tallet bli noe helt annet mener jeg.

Det er vel neppe en særlig stor % av det totele desktop modellene som er sjælbygd. En annen ting er om minibærbar (eee og denslags) faktisk skal regnes som bærbar PC. Jeg mener de er litt i grenseland, det blir omtrent som også å telle med de kraftigse mobilene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Dessuten må man jo ha stort tastatur og minst 22" skjerm i hobbykroken :-)

Stort tastatur og skjerm kan du jo koble til en laptop også. Værre blir det å få til mer enn en DVI/HDMI utgang. En må jo minst ha 2 stk 22" å "jobbe" på..

Lenke til kommentar

Bærbare er fint for slike som meg.

Fordeler:

Ligge i sofaen og surfe

Koble den opp mot hdtv

Lett å ta med på lan

Sitte ved skrivebordet.

Se film og spille på togeet

Lettere å ta med på lan.

 

Jeg har en bærbar som er sterk nok til å kjøre alt av nye spill. Ikke på max, men det føler jeg ikke altid at jeg trenger heller. For eksempel så spillte jeg crysis med det meste på max på min nå solgte stasjonere. Mwns jeg spillte Crysis Warhead med alt på low/medium på den bærbare. Hadde det like mye morro uansett. Gameplay har altid vært viktigere enn grafikk for meg.

 

I tilegg skal jeg på TG09. Ettersom jeg bor i Trondheim og ikke har bil må jeg ta toget til Hamar. Dette blir sinnsykt mye lettere med en bærbar og en 1TB ekstern harddisk enn med det jeg hadde før...

 

Nå: En pc veske med utstyr.

Før:

Kabinettet

22" skjerm

Tastatur & mus

Pose med kabler.

 

Når jeg i tillegg skal ha med en bag med klær og diverse så blir stasjonær litt mye å dra med seg. Jeg gleder meg til bare å flippe opp skjermen og være ferdig utpakket på TG :)

 

Som nevnt så har jeg hdtv slik at jeg kan se filmer på den når jeg er hjemme.

Funker finfint for de som er villig til å kutte ned litt på ytelse.

Lenke til kommentar
I bedriftene vil det nok heller ikke bli helt slutt med stasjonære. Finnes en del bruksområder der bærbar er upraktisk, eller rett og slett altfor dårlig. Spesielt gjelder dette situasjoner der man er avhengig av store (24 tommer og slikt) skjermer, eller et multi-skjerm oppsett (børs, grafisk arbeide osv.), og f.eks. overvåkingssentraler der maskinene aldri blir flyttet på. Sensitive data skal også som hovedregel ikke legges på bærbare...

 

Jeg nevner ikke gaming, siden det burde være selvsagt, i alle fall på nåværende tidspunkt... :whistle:

 

Det er da null stress å koble en ekstern skjerm på en laptop, da.

Lenke til kommentar

IBM sine thinkpader er mye brukt av bedrifter. Men de som bruker de er stort sett folk som har behov for å reise mye rundt eller ha med seg pc'en hjem. F.eks sjefer o.l.

 

Det er null problem å bruke en bærbar som standard maskin, spesiellt ikke hvis man har en dockingstasjon som er koblet opp til vanlig tastatur, mus og en ekstern skjerm. Bare å putte maskinene i dockingstasjonen å begynne å jobbe.

Lenke til kommentar
Når man får samme ytelsen for halve prisen så tror jeg at stasjonære PC'er fortsatt kommer til å leve. Og hva med entusiastene? Ingen laptop-entusiaster er like entusiastiske som stasjonære-entusiaster :p
Du har tydeligvis ikke vært på Notebookreview sitt forum :p.

Jo faktisk.

 

Men det kommer aldri til å bli like bra før man kan bygge sine egne bærbare. Til lavere pris enn å kjøpe ferdig.

Lenke til kommentar

For oss som kanskje ikke har(vil ta seg) råd til flere PCer, og som må ha en laptop til skolebruk, er laptopper såklart overlegne stasjonære. Jeg har en relativt kraftig laptop som jeg kan dra med meg, og når jeg er hjemme plugger jeg den inn i en 22" skjerm, to USB-hubber med 1.5TB ekstern lagringsplass, kontakter for mus og tastatur, og høyttalere.

 

 

Skal sies at jeg i ettertid har kjøpt en netbook, så dersom jeg skulle valgt på nytt kanskje det hadde blitt en kraftig stasjonær og en acer aspire one eller eee, men de fleste (kanskje ikke her på forumet, men på ordentlig) har jo bare en PC.

Lenke til kommentar
Dessuten må man jo ha stort tastatur og minst 22" skjerm i hobbykroken :-)

Stort tastatur og skjerm kan du jo koble til en laptop også. Værre blir det å få til mer enn en DVI/HDMI utgang. En må jo minst ha 2 stk 22" å "jobbe" på..

Enig. Dette er faktisk eneste grunnen til at jeg ikke benytter meg av laptop som hovedpc. Kjøpte meg akkurat ny maskin, og hvis denne trenden fortsetter så kan det godt hende at min neste hovedpc blir en laptop. En forutsetning da er mulighet for to eksterne skjermer, via hdmi eller displayport.

Lenke til kommentar

Jeg har absolutt ingen forståelse for hvorfor folk flest kjøper bærbare i ekstreme antall, og spesielt ikke maskiner som er såkalt «desktoperstattere». Det gir ingen mening.

 

Jeg kan skjønne nett-PC og ultraportable (evt. andre små bærbare), men bærbare generelt ser jeg ikke helt behovet for.

 

Altså, det er én fordel med bærbare. En eneste en. Og det er størrelsen. Det er meningsløst med en PC som koster mer og yter dårligere om du ikke faktisk trenger å være mobil (og om du trenger å være mobil, hvorfor i alle dager kjøper du en maskin som utgjør en middels intensiv styrketreningsøkt hver gang du må bære den noen meter?).

 

Skal man bruke en maskin til intensivt arbeid, så må man uansett ha en arbeidsstasjon, en skikkelig skjerm, et skikkelig tastatur, og en skikkelig mus. Gjør man ikke annet enn å lese epost og bedrive tekstbehandling, så trenger man ikke en «desktoperstatter».

 

Logikken ser for så vidt ut til å sakte sive inn i folk, det ser jo ut til at det stort sett er små bærbare det går i, men likevel. Jeg tror mange hadde fått mer ut av å kjøpe seg en billig (og liten) bærbar sammen med en stasjonær PC fremfor svinedyre, store og bråkete bærbare (som egentlig ikke er godt til noe som helst).

 

For øvrig kommer selvfølgelig ikke stasjonære PC-er til å forsvinne. Om det finnes noen som helst logikk i verden, så vil større bærbare forsvinne, og vi vil få bærbare i flere ytelsesklasser på størrelse med nett-PC-er (og marginalt større); og man vil heller se at markedet til stasjonære komme til å sementere seg på et litt lavere nivå enn før.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Jeg har 1 stasjonær som jeg bruker når jeg skal spille eller se film mens jeg har en bærbar som jeg bruker til skole/surfe hos kamerat eller ligende på kjøkkenbenken. Ganske praktisk må jeg si med bærbar. :) Men jeg ville ikke ha valgt det som noe man skal spille til også er tastene litt tett lagd oppi hverandre, slik at for oss med store fingre, så blir det litt mye skrivefeiler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Neida, jeg skjønner at det ikke er det du mener, men du må gjerne utdype hva du mener.

Er det plasseringen av FN-knappen, eller andre ting du tenker på?

Plassering av Home, End, Ins, Del, PgUp, PgDn og piler varierer. Størrelsesfohold på Tab, Caps, Backspace, Enter etc. Akkurat FN knappene benyttes vel ikke så mye så det er ikke så farlig (for min del).

At alle tastaturene skulle vært helt like hadde blitt for dumt. Blir det samme med eksterne tastatur til stasjonære maskiner.

Det er faktisk rimelig irriterende å skifte mellom tastatuerer med ulik ergometri, du bommer stadig på tastene. Prøv å skift laptop 5 ganger i løpet av en dag.

 

Er det egentlig noe poeng i at tastaturer skal ha ulik layout ?

 

Jeg er mye enig i dette...

men tenker man litt ut av boksen så kan man finne løsninger på dette...

 

Det jeg har mest problemer med på laptop tastatur er nok størrelsen på knappene, noen tastatur bare fungerer bare ikke bra (dårlig respons, knapp følsomhet og utsprett etc), når de blir ødelagt kan jeg ikke bytte de og FN knappen. Det er ikke slik at jeg bruker FN knappen, men jeg bruker CTRL knappen der, og at de bytter plass kan være veldig frustrerende når du copy/paste eller spiller et FPS spill og er vant med at CTRL knappen er helt til venstre.

 

Løsning på dette kunne vært at det hadde vært lettere å bytte ut disse tastaturene og at det var en slags standard. Selvfølgelig fint om det hadde blitt et større marked rundt dette.

 

 

Stasjonære vil alltid ha den fordelen av at de kan være større og derfor "bedre" og mer "kraft" for pengene!

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Jeg tror vel egentlig at bærbare aldri vil kunne utligne fordelen den stasjonære har ved å være enkelt oppgraderbar slik den er med sine separate moduler.

Rent ytelsesmessig så er det vanskelig for meg å se at en bærbar vil kunne ta igjen en stasjonær til samme pris. Det vil sannsynligvis alltid koste mer å bygge mindre, og sannsynligvis alltid være potensiale for mer ytelse i noe som er større.

 

Derfor tror jeg den stasjonære vil forbli nærmest så lenge pc'er kommer til å eksistere, men i helt klart mindre og mindre antall.

Den vil mer og mer tilfalle gamere, entusiaster og de som ellers krever høy ytelse. Bærbare vil komme mer og mer inn i bildet hos alle brukere med lavere krav til ytelse.

 

Det er jo hele tiden et spørsmål om hvordan man verdsetter ytelse kontra fleksibilitet. For mange er muligheten man har til å gjemme unna den bærbare verdt ganske mye penger, og ofte verdt mer penger enn ekstra ytelse over det nødvendige.

Lenke til kommentar

Min bærbare har mulighet for å oppgradere grafikkortet, prosessor og ram. Dette er noe jeg som amatør pc bygger skulle klare greit selv. Ja det er dyrere men ååå så glad jeg er blitt i min bærbare som jeg solgte min stasjonære for å få råd til. Jeg gikk ned i ytelse og opp i pris, men så lenge man er sterk nok til ikke å bry seg om 3kg og også ikke krever topp ytelse i spill så er en bærbar en finfin løsning. Jeg bor i trondheim og jeg hadde ikke tatt togturen til TG09 med alt det bærestrevet en stasjonær ville medfølgt. Den bærbare pakkes under armen og merkes nesten ikke. I tillegg kan jeg nyte en film eller et bilspill på togturen. Jeg elsker muligheten til å sitte hvor jeg vil i huset og å kunne ta med min egen pc nå som jeg er hjemme i julen. Når jeg får råd til å eie begge deler kommer jeg nok til å bygge en kraftig stajonær, men så lenge jeg må velge så passer en bærbar best til meg.

 

:)

Lenke til kommentar

Skal man bare surfe litt en gang i ny og ne, så er det greit med en bærbar, men annet enn det så er det ikke av interesse. Bærbarheten kommer på bekostning av alt annet man får i en stasjonær.

 

Hva skal man med et heftig annlegg når man kan bruke en Ipod istedenfor ? Blir nesten samme problemstilling.

 

Hvorfor skal liksom bærbare ta over helt om fem år, når de har ligget etter hele veien til nå ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...