Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstrem slitasje på innsiden av dekk. Feil profilhøyde?


Anbefalte innlegg

Samboeren min kjøpte en Kia Carens 2.0 CRDI hos forhandler for 4 uker siden. Dekkene er Kumo 205/65R15. I følge håndboken kan bilen ha dekkprofilene 205/60R15 eller 195/60R15.

 

Igår hørte jeg bankelyder fra høyre forhjul og ved inspeksjon ser jeg at det har løsnet en lang stripe gummi på innsiden av dekket som slo bort i innerskjermen. Den løse stripen lot seg fjerne for hånd og jeg ser at dekket er slitt helt inn til armeringen og stålfiberet synes. Slitasjen er øverst på stammen av dekket og ikke så veldig mye inn på selve rullebanen.

 

Videre kan jeg konstatere at begge dekkene foran hadde tilsvarende skader på innsiden, neste helt symetrisk og lik mengde slitasje. Ved kontakt ved forhandler får jeg time neste uke til hjulstillingskontroll, men verksmester gir klart beskjed om at jeg ikke kan regne med å få nye dekk til bilen og antar dette som normal slitasje.

 

Dekkene bak er feilfrie uten noen form for slitasje.

 

Bilen er levert med 3 måneders garanti. Jeg antar at bilen er levert med feil profilhøyde på dekkene (65 istedet for 60) eller at noe er feil ved hjulstilling slik at den spiser dekkene foran.

 

Jeg antar at dette må være reklamasjon? Bilen skal da være levert med dekk som passer til bilen eller riktig hjulstilling?

 

Kan feil profilhøyde ha så mye å si? Noen andre forslag på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trolig er forhjulene dine stilt på skrått, så de slites mer på innsiden enn utsiden.

Du har altså negativ camber.

stikk på verksted/kontakt forhandler og få stilt camber til 0.

profil skal ha ganske lite å si

 

edit:

Slik slites dekket ujevnt:

Negativ chamber - innsiden av dekket

Positiv chamber - utsiden av dekket

for lite luft - begge ytterkanter av dekket

for mye luft - midten av dekket

Endret av aklla
Lenke til kommentar

I tillegg til akilas liste over kan legges til:

- Lik slitasje på begge forhjul, utsiden: Spissingen er feil, hjulene spisser innover.

- Lik slitasje på begge forhjul, innsiden: Spissingen er feil, hjulene spisser utover.

- Feil camber kan også være forårsaket av slitt nedre bærekule, for eksempel

 

Feil camber opptrer sjelden likt på begge sider samtidig. Siden du sier at begge hjulene slites likt, vil jeg anta at det er spissingen som er feil. Dette kan oppstå ved møte med en fortauskant, for eksempel, og bilen vil kjennes ustabil å kjøre dersom feilen er stor.

 

I forhold til 195/60R15 vil 205/65R15 ha rullediameter som er 5,3 % større (dvs at speedometer vil vise 5,3% mindre). Dette er nok i grenseland for hva du vil få godkjent. I forhold til 205/60R15 gir 205/65R15 rullediameter som er 3,3 % større.

Lenke til kommentar

chamber kan være stilt slik med vilje fra tidligere eier, det er fordeler med å stille chamber også.

dermed kan det være feik camber på begge sider samtidig.

Fordeler med å stille camber negativt forran:

- raskere respons på styring

- mindre fare for velt

- mer sidegrep

- mindre bakkeklaring

Lenke til kommentar
Tror ikke at en gjennomsnittlig KIA-eier bryr seg om slikt. Men jeg kan jo ta feil, det har skjedd før :blush:

 

:p

 

Bilen var eiet av en symaskinreparatør tidligere....

 

Vedlegger to bilder av dekkslitasjen på henholdsvis venstre og høyre dekk, stålarmeringen stikker ut på siden... (klikk på bildet for å se nøyere). Kan dette være et resultat av negativ camber ?

 

post-47867-1225368211_thumb.jpg

 

post-47867-1225368233_thumb.jpg

 

OG.. jeg har hatt bilen opp på jekk og rotert dekkene med fullt rattutslag, men de går ikke innpå noen innerskjerm eller forstillingsdetaljer. Men mulig de kan slite inntil noe når bilen står med vekt på forstillingen?

Endret av Anaesthesis
Lenke til kommentar

Slitasjen synes jeg viser at dekkene tar borti noe. For å sjekke dette, må du, som du selv er inne på, sjekke mens fjærene er belastet. Sjekk med alle rattutslag, og få noen til å gynge bilen for å se om noe tar borti dekkene når understellet jobber.

 

 

Edit: Det kan også være at felgene har feil innpress, har du sjekket dette? I vognkortet står det angitt minimum innpress, og på felgene er dette merket med ETxx (xx er ofte mellom 20 og 50 et sted). Innpresset angir hvor mange millimeter felgens anleggsflate mot navet er forskjøvet i forhold til felgens senter, og endrer dermed bilens sporvidde (bredden mellom hjulene).

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Hva er problemet? du sier jo selv at du har 3mnd garanti, så da er det velbare å dra inn å forlange at de fikser det..??

 

Jo, hun fikk time tirsdag, men når jeg snakket med selgeren på telefonen konfererte han med verksmesteren og fikk til svar at dette ikke ble dekket på garanti. Dekkslitasje.... Derfor behøver jeg argumenter for at dette ikke er normal slitasje når jeg møter der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...