Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kan jeg få min mor til å fatte at jeg ikke vil på skiole?


Anbefalte innlegg

For det første: hva får dere til å tru at å jobbe i kassa på rimi er så mye dårligere en alt annet?

Noen trives med å være lege, andre advokater, mens noen trives med å jobbe på Rimi

Mange som jobber på den lokale Rimi butikken er folk som har fullført allmennfag, men som istedenfor å ta mer utdanning valgte å fortsette å jobbe, FORDI DE TRIVDES

så please slutt å rakk ned på folk som jobber på Rimi, de fleste har valgt det fordi de trives!

 

Men til trådstarter: hvilken linje har du gått/går? Vil gjøre det lettere å hjelpe deg

 

Du bør, som mange andre også ha sagt, fullføre en utdanning, for med en ferdig utdanning kan du gjøre hva du vil, om det er relatert til utdanningen eller ikke

Du kan feks. ta deg noen friår og jobbe, gå folkehøgskole (er ikke som vanlig skole) eller ta et år i millitæret (dersom du er gammel nok)

 

Det å få foreldre til å forstå situasjonen din er aldri lett, tro meg, jeg veit hva jeg snakker om

Har selv vært av og på skole de siste årene, har hatt endel diskusjoner med foreldrene min om det å slutte på skolen

Klarte etter et friår og mye surring og at og fram å fullføre yrkesfaglig linje (2 år), mangler bare læretida

 

Mine tips er: sett deg ned å snakk rolig med ho, det er ikke rart at ho er bekymret, prøv å se det litt fra hennes side også, ho vil at du skal ta en utdanning fordi det er det beste for DEG, ho vil ikke du skal enda opp på sosialen, eller enda værre: som kriminell

Prøv å kom fram til en avtale om at du kansje jobber et år eller to og så tar en utdanning

Å droppe ut av skolen for godt er det dummeste du kan gjøre, selv om jeg kan forstå at du kansje er litt umotivert, trur de fleste er det etter 10 år på grunnskolen

 

Men nå må jeg køye, skal skrive mer seinere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært moren din så hadde jeg sendt deg på sommerjobb i to måneder. Du ville nok fort funnet ut at videre utdanning ikke er så gale likevel.

 

Ingen som vokste opp med en drøm om å jobbe på Rimi hele livet. Sitter du bak kassen et sted og skyver varer fra en side til en annen så har du mest sannsynlig trått feil et sted. Enten du liker å innrømme det eller ikke.

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Jeg må si i mot de fleste poster her som sier at skole er alt og veien til det gode liv.

Dessverre er det slik i dagens system at livets verdier ligger i hvor mye penger man har, hvor høy utdannelse man har og andre materielske verdier. Har man ikke det, så blir man en sosial "taper", som mange her bruker som en indirekte trussel i sine poster.

 

Dessverre så får jeg inntrykk over at trådstarter er bare en bortskjemt fjortiss, like lat som han er korttenkt, på den måten han fremstiller sitt spørsmål ( ? ) på. Jeg får egentlig mest lyst til å si det samme som de andre posterne her: Hør på din mamma!!

Men hvis jeg ser bort fra inntrykket, og prøver å heller forstå din mening:

Det mer enn skole utdanning som betyr noe for jobb og framtid. Man kan være intelligent og fornuftig uten en allmenn kunnskap eller snekker utdanning. Spiller man de sosiale kortene riktig, og har ambisjoner, gløden, utstrålingen og grunderen inn i seg kan man komme like langt, hvis ikke enda lengre enn en med "høy" utdanning.

 

Taper er den som ikke har drivkraften til å gjøre en hverdag lysere for seg selv og de rundt seg, uavhengig av utdanning eller jobbstilling spør du meg.

 

Jeg leste at du har lyst til å jobbe med noe du trives. Hva er det?

Lenke til kommentar

Sharkbite: Hvordan forventer du at vi som faktisk _vil_ hjelpe og _vil_ komme med råd kan gjøre dette, om du ikke svarer på de konkrete tingene de spør om?

 

Jeg skal spare deg kritikken, men jeg vet hvordan du føler det. Var veldig lei, tok ikke utdannelse etter VGS og angrer på det nå. Moren din vil nok det beste for deg, selv om hun kan virke som en bitchy kjærring...

 

Hvilken linje går du på nå?

Hva har du lyst til å jobbe med?

Lenke til kommentar

For det første:

Prøv å ta til deg de tipsene som kommer her istedenfor å total avskrive dem og gjøre narr av dem. Folk får ikke veldig lyst til å gi deg tips hvis du ikke engang prøver å tenke over dem.

 

For det andre:

Det er veldig forståelig at du er skolelei, det var jeg også, veldig lenge. Men du må skjønne at man må jobbe for å komme seg fram her i livet. Du trenger ikke nødvendigvis gå almennfag eller fagskole for å få deg en jobb, hvis du uansett tror at du ikke kommer til å få noe ut av det. Det er helt greit.

 

Men du kan ikke bare gå til en arbeidsgiver og kreve å få en jobb, uten noe å vise til. Der kommer skolegang inn, eller hvis du er heldig, en god referanse fra tidligere arbeidsgiver.

 

Mitt hovedtips er vel bare å finne ut av hva du har lyst til å jobbe som, finn din lidenskap. Hvis denne jobben krever videre skolegang, så må du gå skole, så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at du kommer til å få nok tid til å jobbe. At det haster med å komme seg ut i arbeidslivet i en alder av 16 ser jeg ikke helt poenget med. Nyt livet som ungdom! Hva med å bytte skole?

 

Hvis du absolutt vil at moren din skal fatte at du ikke vil på skole anbefaler jeg deg at du setter deg ned å lager en plan for hvordan du skal få noe ut av tiden du ikke går på skole. Er det noe du interesserer deg for? Kan du lære deg selv dette? Kan du skaffe deg arbeidserfaring som ikke innebærer å sitte i kassa på den nærmeste matbutikken?

 

Vis at du er voksen om du mener at du er det.

Lenke til kommentar

For et år siden hatet jeg skolen. Skulket mye osv. men kom til sommerferien. Da hadde jeg brukt et år av mitt liv på utdanning, skulle jeg bare slutte og la det året være totalt unødvendig? Nei. Jeg bestemte meg for at de 2 neste årene skulle jeg også klare. Dette skoleåret har jeg blitt mye mer sosial, noe som har ført til mye bedre og flere venner i klassen, noe som rett og slett gjør det gøy for meg å gå på skole. Kommer på skolen, møter venner, og er med de til skolen slutter. Sliter fortsatt litt med å gjøre lekser, gjør faktisk ingenting, men leverer innleveringer og øver til prøver og har greie karakterer. Håper noe i den duren kunne funket for deg og.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hør på moren din. Moren til en kompis av meg hoppet ut av skolen i 9ende, nå sitter hun som 35 åring hjemme og pugger til prøver som hun snart skal ta. Det er dritt å være student og ha 3 barn, du burde gå på skole mens morra di ennå lager mat og lar deg bo hos henne.

 

Men på en annen side, vis du har en bombe sikker plan på fremtiden din, eller har en venn som driver et firma eller noe som har en ledig jobb til deg og at du får en laaaang kontrakt med dem.

Men vis du ikke har noen av det mulighetene burde du høre på moren din!

Lenke til kommentar

Jeg forstår TS da jeg selv har vært i noenlunde samme situasjon. Jeg hatet skolen og lærerene etter niende og ville egentlig bare finne meg en jobb, men etter trykk fra mutteren så ble det til at jeg søkte på skole allikevel.

Grunnet dårligere karakterer så kom jeg inn på sistevalget mitt kvelden før skolestart(!)

Jeg tror til og med mutteren snakket med dem og fikk dem til å sette inn en ekstra stol for at jeg skulle få plass ettersom dem var litt i tvil...hehe.

Uansett så gikk jeg på skolen neste dag og fant ut at jeg likte meg der! Dette var en yrkesskole så jeg slapp de vanlige kjedelige fagene og lærere og elever var mye kulere. Karakterene steg kjapt og etter 2 år der så søkte jeg meg på teknisk fagskole og de 2 årene ble faktisk enda bedre sa da gikk jeg likesågodt fire år til på høyskole der igjen :)

 

Når jeg tenker tilbake på det så er det ganske utrolig, men jeg angrer ikke et sekund! Jeg har riktignok studielån og har brukt en god del år på skole, men jeg ser ikke på det som bortkastet. Skolelivet er en viktig fase i livet og før man vet ordet av det så er man i fast jobb, med huslån, kjerring og unger og man tenker tilbake på de gode skoledagene og de små bekymringene man hadde da. Jeg har gått i klassen med folk som har droppet utdanning for så å ta den igjen senere og DET er tøft! Flere av dem har også angret på at dem ikke tok skolen da dem var ung (og sta) :)

 

Jeg tror ikke du skal se på svarene du får her som kritikk. Jeg synes heller det virker som at dem bryr seg og vil ditt beste. Selfølgelig så kan du gjøre det bra uten skole men det kommer helt ann på hva du vil.

 

Og det er egentlig spørsmålet. Hvor ser du deg selv om 5, 10 eller 20 år?

Lenke til kommentar

Tror det heller er manko på vilje og innsats generelt for TS. Hong Kongs rikeste mann, rundt 10. plass som verdens rikeste - var en fabrikkarbeider til å begynne med. Tror ikke fabrikkarbeidere hadde skikkelig utdannelse, men denne karen greide å bli styrtrik til slutt.

 

Du kan gjerne droppe skolen, men grunnen til at mora di maser på deg er fordi du har ikke kommet med noe bærekraftig plan som tyder på at du greier deg glimrende utafor skolen heller. Jeg ville faktisk bedt mora di om å gi f*** i deg og la deg gjøre som du vil, sånn at virkeligheten kan slå deg hardt i trynet istedet. Du gidder jo ikke høre på noe fornuftige råd. Og da er virkeligheten eneste utvei.

Lenke til kommentar

Er en del krasse kommentarer her ser jeg. Skjønner ikke folk skal rakke ned på en stakkars gutt fordi han er skolelei? Må være en grunn til at så mange av elevene som studerer er dritt lei skolen. Det fordi skolesystemet er lagt opp på den måten at det skal passe for generelle "normale" barn, og da når noen detter litt uttafor om det er pga sykdommer eller interesser så blir dem rakket ned på fordi dem ikke liker seg på skolen.

 

Er mange som slutter etter 10ende klasse som er i full jobb i dag i div selskaper og bedrifter. Mange er blitt utdannet innad i bedriften så det er fult mulig. Men var det du liker å drive med? Hva er det som interesserer deg? Det som er viktig da er å finne ut noe du liker å gjøre.

 

Jeg har også fukk forståelse for din mor. Hun ser bare at sønnen sin er på vei dit mange andre havner. Og det er det ingen mor som ønsker seg. Mødre er redde for barna sine, de er fylt med frykt ofte pga barnas ugjerninger.

 

Om du setter deg ned å prater med mamman din, forklarer hvordan du har det og kommer fram med noen gode eksempler på hva du kan gjølre i stede for skolen så kanskje hun da vil se annerledes på det.

 

Du kan feks stikke på et år på en folkehøyskole. Det er en kempe fin mulighet til å gjøre litt andre ting. Bli kjent med nye annsikter få ny venner. Samtidig som du bor for deg selv og er selvstendig.

Lenke til kommentar

Men for faen og, skjønner dere ikke gutten? Han ønsker et råd for å få mora si til å holde kjeft. Han ønsker ikke deres meninger på hvorfor, så drit i å plag han.

 

Hør her, det du kan gjøre er at du kan slå hu? Eller bite? Du kan prøve å drite bokstavene STFU (står for shut the fuck up) på puta hennes? Du har sinnsykt mange valg, du velger selv hva som er best.

 

edit: et tips, du kan jo prøve å gjøre noe passelig kriminelt noe mot mora di? Så du får litt fengsel! Da får du gratis kost og losji, og litt praktisk opplæring i ditt fremtidige "yrke". Lykke til!

Endret av colakork
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for alle svar, men har nå bestemt meg for å ta ett år fri og bare chille... kanskje kommer skolelysten tilbake... kanskje flytter jeg ut og kan begynne på en helt annen skole som passer mer for meg.... who knows?

 

 

til han ovenfor: jeg er allerede på "prøvetid" fra onkel politi så det skal ikke mye til:P

Endret av sharkbite
Lenke til kommentar

Skjønner deg veldig godt at du er skolelei. Men hvor mange ungdommer har ikke vært det?

Selv sliter jeg psykisk, og ble tatt ut i 1 1/2 år fra vgs for å ha et aktivt behandlingsår.

Nå er jeg 19 år, og kom meg inn på resteplass.

Jeg har alltid vært skolelei. Men aldri tenkt å gi opp.

Selv om at du kan få deg en jobb som ufaglært, så er du en av de som ryker først hvis de må sparke noen. Ofte vil du også få dårligere betalt.

Det er også vanskeligere å få seg jobb. Et vitnemål med lite fravær og greie karakterer fra vgs står sterkere enn et vitnemål fra grunnskolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...