Gå til innhold

Ødelagt tv, selger vil ikke heve.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg kjøpte ett tv hos en nettbutikk 28.06.07, men som nå er dødt for endte gang. Jeg har levert tv inn til selger men nå vil ikke selger kredittere varen, fordi de vil omlevere varen. Dette kunne ikke jeg velge, for de har bestemt seg for å omlevere varen. Selvom varen er 8-9000 billigere. Men den er visstnok "Bedre". For det første så er det vel litt dårlig å gi meg ett billigere tv? Og for det andre så kan de ikke omlevere samme vare. Jeg har sagt til de at jeg vil ha SAMME vare, eller glem det.

 

Har også hatt endel telefoner til forbrukerombudet, som også mener at jeg har krav på tv til samme pris som jeg opprinnelig gav for det første tv.

 

Kunne jeg fått litt hjelp om hva jeg kan gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange ganger har den vært til service og var det forskjellige eller like feil?

 

Hvis tv'n er ulønnsom å reparere kan dem omlevere TV'n. Du har da krav på tilsvarende eller bedre TV' enn det du hadde. Pris har altså INGENTING med saken å gjøre sålenge du får en bedre TV med tilsvarende eller bedre spesifikasjoner.

 

Men hovedspørsmålet her er for å kunne avgjøre om dem har rett eller ikke er hvor mange ganger og hva som var galt med TV'n de gangene den har vært på service.

 

Selger har 2 avhjelpsforsøk på samme feil, oppstår samme feil en 3. gang kan du velge å omlevere eller å heve kjøpet. Selger har da krav på at TV'n blir sendt inn til verksted for å konstantere at det er samme feil.

Lenke til kommentar
Hvis det er samme feil 3 ganger kan du kreve å heve kjøpet.

 

Sånn trodde jeg det var og. Men det var visst ikke det, og om jeg kunne hevet kjøpet, så hadde jeg aldri fått full kjøpesum for det sa de. Jeg hadde bare fått noen tusenlapper. Og forbrukerombudet kunne finne seg en annen jobb, for de visste ikke hva de snakker om ble jeg fortalt :ermm:

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet er bare en anbefalende organisasjon som skal ivareta forbrukers rettigheter. Ting sagt fra dem varierer utrolig mye avhengig av hvem du møter på, så ja jeg skjønner saksbehandler i den "frustrasjonen".

 

Når det kommer til hva du har krav på av penger tilbake så er det kjøpesum minus bruksvederlag plus forsinkelsesrenter fra kjøpsdato. Bruksvederlag er antatt levetid på produktet delt på faktisk alder. Kostet TV'n10000 og den er 2 år gammel og TV'r har en antatt levetid på 5 år så vil Verdien av TV'n være to femtedeler. forsinkelsesrenten finner du på forsinkelsesrente.no

Lenke til kommentar

I markedet som er nå, raser jo TV'r ned i pris. Ser det overhodet ikke som merkelig at din TV har mistet 9000 i verdi siden 2007.

Da ville det være urimelig at du skulle få en helt ny modell til samme verdi (og dermed en LANGT bedre TV enn du hadde før).

 

Før kostet en plasmaskjerm 50000,- . Nå får du dem for 10000.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
I markedet som er nå, raser jo TV'r ned i pris. Ser det overhodet ikke som merkelig at din TV har mistet 9000 i verdi siden 2007.

Da ville det være urimelig at du skulle få en helt ny modell til samme verdi (og dermed en LANGT bedre TV enn du hadde før).

 

Før kostet en plasmaskjerm 50000,- . Nå får du dem for 10000.

Ved heving av kjøp ifølge Forbrukerkjøpsloven §30, så har du krav på hele beløpet som ble betalt, pluss renter, og minus brukerfradrag.

Er tv'en 1 år gammelt, så blir man trukket ca 20%.

Men ofte så velger butikken å tilbakebetale hele beløpet så lenge du ikke krever renter.

Lenke til kommentar
I markedet som er nå, raser jo TV'r ned i pris. Ser det overhodet ikke som merkelig at din TV har mistet 9000 i verdi siden 2007.

Da ville det være urimelig at du skulle få en helt ny modell til samme verdi (og dermed en LANGT bedre TV enn du hadde før).

 

Før kostet en plasmaskjerm 50000,- . Nå får du dem for 10000.

Ved heving av kjøp ifølge Forbrukerkjøpsloven §30, så har du krav på hele beløpet som ble betalt, pluss renter, og minus brukerfradrag.

Er tv'en 1 år gammelt, så blir man trukket ca 20%.

Men ofte så velger butikken å tilbakebetale hele beløpet så lenge du ikke krever renter.

 

Referanse til at tven skal reduseres med så mye som 20% etter 1 år? Trodde forventet levetid og sånt var 8 år på en tv.

Lenke til kommentar

Forventet brukstid på tv er 8 år, fastslått ved dom i en eller annen rettsinstans. Er mulig jeg driter meg ut nå, men det er enten 8 eller 10 år som er fastslått.

 

Dette skal legges til grunn ved heving.

 

Trådstarter:

Hvor mye betalte du for tven du kjøpte originalt?

Hvilken tv har du fått tilbud om nå?

Hvor mye vil komplett refundere ved heving?

 

List opp dette, så kan vi evt fortelle deg hvordan du skal gå fram, og nøyaktig hvor mye penger igjen du har krav på.

Lenke til kommentar
Forventet brukstid på tv er 8 år, fastslått ved dom i en eller annen rettsinstans. Er mulig jeg driter meg ut nå, men det er enten 8 eller 10 år som er fastslått.

 

Dette skal legges til grunn ved heving.

 

Trådstarter:

Hvor mye betalte du for tven du kjøpte originalt?

Hvilken tv har du fått tilbud om nå?

Hvor mye vil komplett refundere ved heving?

 

List opp dette, så kan vi evt fortelle deg hvordan du skal gå fram, og nøyaktig hvor mye penger igjen du har krav på.

 

Men om det er 10 år, så vil kunden få tilbake mer enn han betalte.

For da blir det kun 10% avdrag, og renten kunden får blir høyere.

 

Hvis det er åtte år, så går det vel kanskje opp i opp?

 

Men uansett så er reklamasjonsfristen 5 år, så jeg trodde de gikk etter den.

For om tv'en går i stykker etter 5 år, så vil man ikke få noe igjen.

Lenke til kommentar

Nei, ved hevingsoppgjør er det BRUKSTID på vare som skal legges til grunn for hvor mye som skal trekkes fra i "bruksfradag/nyttevederlag" pr år. Dette er fastslått ved dom. Ikke reklamasjonstiden.

 

Så ja, om det ikke lønner seg for selger å kreve bruksfradag, så får han utbetale det fulle og hele da :).

Lenke til kommentar
Forventet brukstid på tv er 8 år, fastslått ved dom i en eller annen rettsinstans. Er mulig jeg driter meg ut nå, men det er enten 8 eller 10 år som er fastslått.

 

Dette skal legges til grunn ved heving.

 

Trådstarter:

Hvor mye betalte du for tven du kjøpte originalt?

Hvilken tv har du fått tilbud om nå?

Hvor mye vil komplett refundere ved heving?

 

List opp dette, så kan vi evt fortelle deg hvordan du skal gå fram, og nøyaktig hvor mye penger igjen du har krav på.

 

Betalt 20 000,- for det. Har ikke peil på hvilket tv, siden jeg har sagt at jeg skal forhøre meg litt rund først. Ved eventuell heving (noe de nekter plent på) så hadde jeg fått 11000,-. Siden de kunne gi meg ett tilsvarende eller bedre produkt. Men ikke samme produktet som jeg da krever av de.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Som du ser, har du full rett til å kreve heving. Avhjelp har ikke skjedd innen rimelig tid, og absolutt ikke uten store ulemper for deg. Når du kan kreve heving, har de ingen rett til å få omlevere i stedet - dette gjelder kun når det er snakk om avhjelp (men i denne saken er det ikke det lenger) - her er det rimelig klart at det er komplett som ikke aner hva de snakker om. (Og som tydeligvis, med tanke på behanlingen du har fått, burde få seg en annen jobb, der de ikke skal yte service.)

 

For tv-en din kan de kreve et bruksfradrag på 4000kr, det vil si at de skulle betalt deg 1600kr. I tillegg har du krav på renter fra kjøpstidspunktet, disse vil komme på 3 231,08kr. Til sammen blir dette kr 19231,08, som du har krav på å få tilbakebetalt.

 

Tidligere var kompletts gode service en grunn til å betale litt mer for varene. Selv ukestilbudene deres ligger som regel litt over billigste nettbutikk ellers, men tidligere var det verdt det fordi de var seriøse. Det er dessverre ikke slik lenger at man kan regne med et minstemål av god service derfra. Det eneste man kan gjøre som forbruker er er å styre unna slike nettbutikker som bevisst lyver til kundene sine og nekter å gi dem det de har krav på for å spare penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...