Gå til innhold

Ny liten maskin fra Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om Microsoft-politikken blir håndhevet så vil det nok føre til at flere velger Linux-varianten. (noe som er lite trolig at Microsoft lar skje)

Jeg er ikke så sikker på at MS gjør noen (drastiske) endringer på det punktet. Åpner de for at Dell kan selge minibærbare med XP og 12 tommer på tross av kravene så må de nødvendigvis åpne for at flere kan det. Jeg tror MS vil holde litt tilbake og se hvordan salgene på Dell sin maskin med Vista gjør det før de vurderer å flytte grensen for XP litt oppover. Det er bare en måte å få det til å skje: Kundene må presse produsentene, så må produsentene presse MS for å få det til. Siden Ubuntu er et svært populært Linux-OS, sammenlignet med Xandros og flere av de sære variantene dagens minibærbare kommer med så tror jeg denne maskinen kan bli svært populær og dermed egne seg godt for å få MS til å skifte synspunkt på XP-begrensningene.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med dell sine ubuntu-pcer her da? Lurer litt på hva de kommer til å gjøre av tilpasninger/optimisering på denne boksen.

 

 

Det er vel ikke noen nett-pc lenger er det? 12" er minst 2" for stort for det..

 

12 tommer er litt stort til en slik PC ja, ihvertfall synes jeg det begynner å bli i overkant, foretrekker 10 eller 11, men amskinen er ellers interessant, la oss håpe den er vifteløs også, som dells 9-tommer.

 

AtW

Lenke til kommentar

I 2004 kjøpte jeg en dell latitude X1. Den hadde 60gb harddisk. 4timer batteritid, veide 1,1kg, 12tommer skjerm, 1ghz prosessor, 1.256gb ram, blåtann, nesten like liten som dagens 10tommere ++

 

Nå, nesten 5år senere, så har man ikke kommet opp med bedre enn dette? Nei, jeg blir ikke imponert.

Lenke til kommentar

og hva betalte du for den?

 

tingen er at utviklingen tilsier at prisen enten går ned eller datakraften går opp.

 

dem siste 5 åra har datakraften gått opp, nå er det muligens på tide at prisen går ned i stedet...

 

hrmf, fant en artikkel fra hardware.no om latitude X1. der nevnes prisen til å være fra 13000 til 16000. det vil være kanskje 3 ganger så mye som den kompisen har kommer til å koste.

 

så for min del hadde det vært fordømt vanskelig å forsvare å kjøpe en for sofasurfing, noe disse nye små nærmest er laget spesifikk for.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
og hva betalte du for den?

 

tingen er at utviklingen tilsier at prisen enten går ned eller datakraften går opp.

 

dem siste 5 åra har datakraften gått opp, nå er det muligens på tide at prisen går ned i stedet...

 

hrmf, fant en artikkel fra hardware.no om latitude X1. der nevnes prisen til å være fra 13000 til 16000. det vil være kanskje 3 ganger så mye som den kompisen har kommer til å koste.

 

så for min del hadde det vært fordømt vanskelig å forsvare å kjøpe en for sofasurfing, noe disse nye små nærmest er laget spesifikk for.

 

Ja, X1 var en svindyr maskin. Noe ultraportable tradisjonelt har vært, fram til disse nettPCene har kommet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes maskinen ser fin ut jeg, men tror 12" blir litt stort for meg, men skulle gjerne hatt oppløsningen på en 10". Ser at Lenova kommer med en som og var ganske pen.

 

Leste denne testen om dell:

 

http://apcmag.com/scoop_we_review_the_insp...nch_netbook.htm

 

Her står det at chipsetet ikke støtter mer en 1 gb ram, og om du tok ut ram brikken (som er fast) og satt inn en 2gb brikke så ville ikke maskinen se mer enn 1. Dette fordi cpuen er beregntet for håndholdte enheter og det var aldri meningen at den skulle kjøre windows.

 

Noen som har noen erfaring med oppgradering av 1 til 2 gb på en netbook med atom?? Blir det noe merkbar forskjell og isåfall hvor`?

 

Det er også nevnt at den har GMA500, er dette dårligere enn 950?

 

Ble en del spørsmål håper noen kan svare.

Endret av anordne
Lenke til kommentar
og hva betalte du for den?

 

tingen er at utviklingen tilsier at prisen enten går ned eller datakraften går opp.

 

dem siste 5 åra har datakraften gått opp, nå er det muligens på tide at prisen går ned i stedet...

 

hrmf, fant en artikkel fra hardware.no om latitude X1. der nevnes prisen til å være fra 13000 til 16000. det vil være kanskje 3 ganger så mye som den kompisen har kommer til å koste.

 

så for min del hadde det vært fordømt vanskelig å forsvare å kjøpe en for sofasurfing, noe disse nye små nærmest er laget spesifikk for.

 

Ja, X1 var en svindyr maskin. Noe ultraportable tradisjonelt har vært, fram til disse nettPCene har kommet.

 

AtW

 

Ja, dell X1 kostet penger. Men det gjorde de fleste maskiner på den tiden. Man fant ikke noen ålræite bærbare for under 10 000 uansett.

 

Spørsmålet mitt er mer hvor har 4års teknologi havnet?

Lenke til kommentar
Her står det at chipsetet ikke støtter mer en 1 gb ram, og om du tok ut ram brikken (som er fast) og satt inn en 2gb brikke så ville ikke maskinen se mer enn 1. Dette fordi cpuen er beregntet for håndholdte enheter og det var aldri meningen at den skulle kjøre windows.

:wow: Støtter ikke Poulsbo mer enn 1GB? Det kaller jeg kastrering på høyt nivå.

 

Håper det kommer mange nye maskiner med AMD eller Via brikkesett, uten kastrert minnestøtte.

Lenke til kommentar
Her står det at chipsetet ikke støtter mer en 1 gb ram, og om du tok ut ram brikken (som er fast) og satt inn en 2gb brikke så ville ikke maskinen se mer enn 1. Dette fordi cpuen er beregntet for håndholdte enheter og det var aldri meningen at den skulle kjøre windows.

:wow: Støtter ikke Poulsbo mer enn 1GB? Det kaller jeg kastrering på høyt nivå.

 

Håper det kommer mange nye maskiner med AMD eller Via brikkesett, uten kastrert minnestøtte.

 

Ja, en så hard begrensing er ganske ille.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...