Gå til innhold

Hjelp til mitt første flyfoto


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

På fredag skal jeg altså henge ut av døra på et småfly og ta et bilde av en seremoni på skolen min. Skolen er ny, og det er åpning. Alle elevene skal holde hender og danne en ring rundt skolen. Jeg har da fått oppdraget å avbilde dette. Jeg er selvsagt veldig nervøs med tanke på at bildet kan bli hengende i utallige år!

 

Det jeg lurer på er om noen har gjort lignende og har noen tips om optikk og innstillinger?

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke mitt 20D med 18-55mm kit-linse. Regner med å bruke 1/1000 og oppover da vi vil befinne oss i 300km/t +-

Tenkte å skaffe meg et raskt minnekort for å utnytte seriemodusen i RAW maksimalt for å øke sjansene for et godt bilde. Er x300 noe vits?

Kan evt. bruke et D-50 med 70-300mm. Vet bare ikke hvor lavt flyet går.. Noen som har erfaringer eller innspill å dele, så hadde det vært knall!

 

- Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si jeg har lite peiling på dette.

Men jeg ville tatt med begge kameraene, så blir det letter/rasere og skifte. Ellers er det kanskje noe rart med lys når man tar bilder ned mot jorda (usikker?).

Har selv et minnekort på 150x (skriver 21MByte/s) på min 400D og mener ikke det er hensiktsmessig med noe raskere på det kameraet, vet ikke hvordan det er på 20D da. Bra du tenker og ta i RAW.

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg må henge ut av flyet mens det ligger på siden for å få et godt bilde, og da er det ikke lett å skifte kameraer!

 

Ut i fra det du sier, høres 150xgreit ut. Mener at 24 rawbilder på 60 sek er maks kapasitet på kameraet, så på ti sek skal jeg vel klare 4 bilder på ti sekunder. Og da regner jeg med at vi har flydd forbi. Fikk høre at det ble maks to turer over skolen i allefall.

 

Bare lurte på om noen andre har drevet med dette?

Lurer på om 55mm er nok til å få med hele skolen eller om jeg må ha mer.

Lenke til kommentar

Hvis dere skal gjøre dette på en fornuftig måte, så bør du ha en 200mm zoom eller mere av et eller annet slag. At du skal henge ut av døra i 300 km/t er vel å ta i litt mye. Flyveren kommer til å fly i sirka 80 til 100 knop med en krenging på 30 grader eller litt mere, og høyden er 300 meter høyt over tettbebyggelse men det går fint an å fly litt lavere. Vanligvis blir det brukt en cessna 172 til sånne oppdrag og der er det et lite vindu til og åpne, der er det fint å ta bilder ut.

Lenke til kommentar

FWIW, så ville jeg konsentrert meg mer om å få ett godt bilde enn å få brent av flest mulig på 4 sekunder. Erfaringsmessig er det vanskelig å tenke på komposisjon samtidig som man brenner av for harde livet - i den grad komposisjon er et poeng her, så kan du fort komme i skade for å kappe bort noen hundre elever om du ikke er skjerpet.

 

Her er et bilde tatt under nogen lunde de forholdene du skal gjøre det - forskjellen er at det er fra et helikopter, men det er ut av døren i en krapp sving:

169793327_qkgcc-L.jpg

 

Dette var 24mm, og som du ser kan du få med mange, mange skoler på bildet. Den store variablen her er flyhøyden - på bildeeksempelet mitt er den ca. 2000 fot - men du trenger nok fort litt brennvidde. Ville definitivt tatt med begge kameraene opp, og så testet litt hvilke brennvidder som funker når du kommer opp i marsjhøyde - avtal med piloten.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvis dere skal gjøre dette på en fornuftig måte, så bør du ha en 200mm zoom eller mere av et eller annet slag. At du skal henge ut av døra i 300 km/t er vel å ta i litt mye. Flyveren kommer til å fly i sirka 80 til 100 knop med en krenging på 30 grader eller litt mere, og høyden er 300 meter høyt over tettbebyggelse men det går fint an å fly litt lavere. Vanligvis blir det brukt en cessna 172 til sånne oppdrag og der er det et lite vindu til og åpne, der er det fint å ta bilder ut.

Så det blir snaut med 55mm med andre ord? Er usikker på hvilket fly som skal brukes. :)

 

FWIW, så ville jeg konsentrert meg mer om å få ett godt bilde enn å få brent av flest mulig på 4 sekunder. Erfaringsmessig er det vanskelig å tenke på komposisjon samtidig som man brenner av for harde livet - i den grad komposisjon er et poeng her, så kan du fort komme i skade for å kappe bort noen hundre elever om du ikke er skjerpet.

 

Her er et bilde tatt under nogen lunde de forholdene du skal gjøre det - forskjellen er at det er fra et helikopter, men det er ut av døren i en krapp sving:

http://anew.smugmug.com/photos/169793327_qkgcc-L.jpg

 

Dette var 24mm, og som du ser kan du få med mange, mange skoler på bildet. Den store variablen her er flyhøyden - på bildeeksempelet mitt er den ca. 2000 fot - men du trenger nok fort litt brennvidde. Ville definitivt tatt med begge kameraene opp, og så testet litt hvilke brennvidder som funker når du kommer opp i marsjhøyde - avtal med piloten.

 

Skal i grunn bare ha med bygningen i et greit utsnitt. Ser at i den høyden kan 55mm bli et problem ja.. Spørs hvor lavt piloten går. Jeg får nesten finne ut av det i morra og se hva det blir til.

 

Takk for to fine svar. :)

Lenke til kommentar

Piloten vil neppe fly lavere enn 300 meter pga regler for motoriserte fly. Mulig det kan søkes om å få fly lavere.

 

Hvis dere flyr 300 meter over skolen og den er f.eks 300 meter lang tror jeg rundt 50mm kan passe bra. Flyr dere høyere så kan 70mm og oppover være bra.

 

Prøv deg litt frem på forhånd med bilder av skolen, uten himmel, på det samme tidspunktet på døgnet, noen dager i forveien for å forberede seg på hvilke ISO-verdier du bør bruke for å få den lukkertida du ønsker. Men merk at lukkertid og hastighet har lite med hverandre å gjøre. Det er vinkelhastigheten på motivet i forhold til kameraet som spiller noen rolle. Siden avstanden er såpass stor vil hastigheten påvirke bildene mye mindre enn om du f.eks ble forbikjørt av en reserbil i 300 km/t på kloss hold. Men jeg ville nok satset på en del høyere lukkertider enn tommelfingerregelen på grunn av vibrasjoner i flyet og ikke minst turbulensen fra 300 km/t vind som suser forbi deg. 1/1000 sekund høres ut som et bra utganspunkt.

 

Spør om piloten vil ta en 360° runde eller to over skolen så du får bedre tid på deg.

 

Spør i god tid på forhånd hvilken høyde dere kommer til å fly i. Hvis du vet lengden på skolen inkludert det området utenfor som du vil ha med i bildet så kan du regne ut hvilken brennvidde som egner seg.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_view..._angles_of_view

 

Hør gjerne med en lokal fotoklubb eller noen andre fotointeresserte om du kan få låne et fastobjektiv med passe brennvidde. De gir mye bedre optisk kvalitet enn kitobjektiver.

Lenke til kommentar
Piloten vil neppe fly lavere enn 300 meter pga regler for motoriserte fly. Mulig det kan søkes om å få fly lavere.

 

Sånne søknader blir tatt på direkten, ved å slå av transponderen i noen minutter. For deretter å bli slått på når oppdraget er utført, det blir aldri noen spørsmål hvorfor den ble borte noen minutter.

Nå kommer det litt an på hvilken luftroms klasse der skal fly i også :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg har selv 20D som jeg har brukt masse på "kanonfotografering.

 

Med mine Sandisk Extreme III på 20MB/s så kan du skyte 6 raw på 1,2 sek. Deretter vil kameraet fyre av ca èn ramme i sekundet. Merk, dette er om du *kun* bruker raw, uten ekstra jpg samtidig. (Da blir det 4-5 rammer før 1/s).

 

Ifølge mitt eminente regneark, så vil du, 300m over bakken, få dekket følgende områder med 20D (1,6x crop):

18mm: 250x375m

32mm: 140x210m ("normalbrennvidde" på 1,6x crop.)

55mm: 82x123m

200mm: 22,5x33,75m

 

Lykke til, skulle ønske jeg fikk slike oppdrag.. :)

Lenke til kommentar
Piloten vil neppe fly lavere enn 300 meter pga regler for motoriserte fly. Mulig det kan søkes om å få fly lavere.

 

Hvis dere flyr 300 meter over skolen og den er f.eks 300 meter lang tror jeg rundt 50mm kan passe bra. Flyr dere høyere så kan 70mm og oppover være bra.

 

Prøv deg litt frem på forhånd med bilder av skolen, uten himmel, på det samme tidspunktet på døgnet, noen dager i forveien for å forberede seg på hvilke ISO-verdier du bør bruke for å få den lukkertida du ønsker. Men merk at lukkertid og hastighet har lite med hverandre å gjøre. Det er vinkelhastigheten på motivet i forhold til kameraet som spiller noen rolle. Siden avstanden er såpass stor vil hastigheten påvirke bildene mye mindre enn om du f.eks ble forbikjørt av en reserbil i 300 km/t på kloss hold. Men jeg ville nok satset på en del høyere lukkertider enn tommelfingerregelen på grunn av vibrasjoner i flyet og ikke minst turbulensen fra 300 km/t vind som suser forbi deg. 1/1000 sekund høres ut som et bra utganspunkt.

 

Spør om piloten vil ta en 360° runde eller to over skolen så du får bedre tid på deg.

 

Spør i god tid på forhånd hvilken høyde dere kommer til å fly i. Hvis du vet lengden på skolen inkludert det området utenfor som du vil ha med i bildet så kan du regne ut hvilken brennvidde som egner seg.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_view..._angles_of_view

 

Hør gjerne med en lokal fotoklubb eller noen andre fotointeresserte om du kan få låne et fastobjektiv med passe brennvidde. De gir mye bedre optisk kvalitet enn kitobjektiver.

Takk for kjempeinformativt innlegg!

Tror ikke piloten er så fleksibel at jeg kan be ham ta flere runder. Skolen betaler for leie av flyet, og kostnadene stiger proposjonalt med antall runder. Dette vil de så klart ikke ha noe av, og de vil ha bildet tatt på første runda. :)

Ser at Bikeridr har kommet fram til samme som meg her, så jeg får snakke med vaktmesteren og få litt info om området her, spesiellt størrelse på bygget om området rundt.

Tar med meg 20D med 18-55 og D-50 med 70-300 så er jeg safe.

 

Ha med backupkamera!. Dobbelsjekk og trippelsjekk minnekort, batteri og alt som kan gå galt. Veldig flaut å be hele skolen stille opp igjen neste dag fordi fotografen glemte å lade batteriet.

Ingen fare på at jeg kommer til å kontrollere. :D

Blir noen ekstra minnekort og batterier med opp, ja!

 

Jeg har selv 20D som jeg har brukt masse på "kanonfotografering.

 

Med mine Sandisk Extreme III på 20MB/s så kan du skyte 6 raw på 1,2 sek. Deretter vil kameraet fyre av ca èn ramme i sekundet. Merk, dette er om du *kun* bruker raw, uten ekstra jpg samtidig. (Da blir det 4-5 rammer før 1/s).

 

Ifølge mitt eminente regneark, så vil du, 300m over bakken, få dekket følgende områder med 20D (1,6x crop):

18mm: 250x375m

32mm: 140x210m ("normalbrennvidde" på 1,6x crop.)

55mm: 82x123m

200mm: 22,5x33,75m

 

Lykke til, skulle ønske jeg fikk slike oppdrag.. :)

Testet ut farta i dag og kom fram til det samme som deg. Skyter kun RAW. Regna også på det, og kom fram til ca det samme. :)

 

Angående innstillinger, så har jeg vært litt rundt bygget i dag og knipsa. (Overskyet vær)

1000/1

1600 ISO

f/5.6

Da ble bildene bra med tanke på lys. Kan justere på ISOen når vi kommer i lufta. :)

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
Tror ikke piloten er så fleksibel at jeg kan be ham ta flere runder. Skolen betaler for leie av flyet, og kostnadene stiger proposjonalt med antall runder. Dette vil de så klart ikke ha noe av, og de vil ha bildet tatt på første runda. :)

Regner med dere leier fly fra en småflyklubb. De er som regel interessert i å få flest mulig flytimer for å beholde sertifikatene sine. Her i Tromsø tilbyr de i hvertfall flytimer til kostpris, dvs. drivstoff. Kostnaden på såpass korte turer som det er snakk om her ligger hovedsaklig i drivstoff for stigningen. Når dere er oppe så brukes det lite drivstoff på å opprettholde høyden. "Takstameteret" går altså hovedsaklig når dere stiger og ikke ved konstant høyde. Det jeg prøver å si er at piloten trolig vil være åpen for en ekstra løkke uten tillegg i prisen. Han bør uansett gjøre en sving over skolen så flyet ligger på siden når du tar bilder.

 

PS. forhør deg om du vil få åpent vindu å ta bilder gjennom eller må ta bilder gjennom vinduet. I sistnevnte tilfelle bør du ta med deg en klut og en sprayflaske med vindusvask.

 

Angående innstillinger, så har jeg vært litt rundt bygget i dag og knipsa. (Overskyet vær)

1000/1

1600 ISO

f/5.6

Da ble bildene bra med tanke på lys. Kan justere på ISOen når vi kommer i lufta. :)

ISO 1600 hørtes ugunstig mye ut for 20D. Jeg ville tatt noen bilder på ISO 800 også og sett om det gikk bra. Eller lånt et fastobjektiv så du kunne brukt ISO 400 og f/2,8 og fortsatt fått 1/1000s.

Lenke til kommentar

Å ta flyfoto krever en del erfaring, både i fra flyveren og fotografen.

Det å ta bilder på ISO 1600 er ganske vilt, så det bør maks brukes ISO 400, Grunnen til det ser du på bildene senere, de blir for mye kornete. Været er det store spørsmålet i dag på grunn av tåke, å ta bilder i tåke da må de tas i fra tak høyden på skolen for å bli klare. Det blir lavflyving over skoletaket med en brenvidde på 20mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...