Gå til innhold

Hjelp til mitt første flyfoto


Anbefalte innlegg

Ah! Flyfoto!

Dette har jeg faktisk hatt som et yrke. Desverre brukte vi litt bedre utstyr, og kan derfor ikke komme med no tips om hvilke innstillinger man bruker på et vanlig DSLR (Vi brukte stort sett F8/F11 og 1-250/1-350/1-500).

 

Hvis dere leier et fly hos en flyklubb (helt sikkert en C172), så ligger timeprisen på ca 1000kr i timen for flyet. Noen piloter flyr gratis (for å opprettholde timene), mens andre tar et par hundre kroner ekstra.

Hvis du får piloten til å ta en par runder ekstra over skolen for å være sikker på at resultatet blir bra, øker totalprisen med maks et par hundre kroner. Det som koster penger er taxi og fergeflyging til og fra fotojobben.

 

Lykke til!

Endret av gixer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv vært oppe i helikopter på foto-oppdrag, og hadde anledning til å be om hvor/hvordan vi skulle fly før vi begynte. Underveis ble jeg spurt om jeg var fornøyd, eller om jeg ville ha en runde til - eventuelt fra andre vinkler/avstander/høyder.

 

Stort sett leies flydoninger på tid, men neppe på minuttbasis. Uansett er et annet aspekt angåend forbruk av tid der oppe, at det koster mer med til og fraflyvning., Noen minutter i et par ekstra runder rundt skolen koster alstså betydelig mindre enn en ekstra tur hvis den første feilet.

 

Jeg hadde som sagt godt med tid på mitt oppdrag, men man føler seg stresset likevel. Etter at hovedmotivet var i boks, fikk jeg tatt litt bilder med forskjellig innstillling av andre områder..

 

Mye av bildene ble tatt ved tett sirkling i relativt lav høyde (50-100m), slik at rotasjosnhastigheten gav betydelig utslag. Likevel ble brukende bilder tatt ved så lav lukkertid som 1/125s (ISO 200). 1/1000s er nok litt overkill ettersom du sikkert ikke har lyst å blende for langt ned. Vibrasjonene i et helikopter er forøvrig mest sannsynlig vesentlig kraftigere enn i et fly. Bare ikke tenk på å stikke linsa ut noe vindu, for da vil du nok få skikkelig "vibrasjons"-problemer. Mitt største problem var refleksjoner i kuppelen ettersom dørene måtte være på/igjen.

Lenke til kommentar
1/1000s er nok litt overkill ettersom du sikkert ikke har lyst å blende for langt ned. Vibrasjonene i et helikopter er forøvrig mest sannsynlig vesentlig kraftigere enn i et fly. Bare ikke tenk på å stikke linsa ut noe vindu, for da vil du nok få skikkelig "vibrasjons"-problemer. Mitt største problem var refleksjoner i kuppelen ettersom dørene måtte være på/igjen.

FWIW, så er bildet jeg la ut tatt ved 1/200. Det er sylskarpt, og tatt fra et ristende helikopter. 1/1000 høres meningsløst ut, men det er selvsagt avhengig av brennvidde.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Når du skal ta sånne bilder er det jo typisk å ikke "oppdage" ledninger som krysser over utkanten av bildet, solskyggen fra flyet treffer midt i motivet, eller så er det understellet på flyet som sniker seg innpå.

Ta en titt på Norge i bilder så du er godt forberedt på hvordan du vil komponere bildene, og da kan du også regne deg frem til hvor du ønsker piloten skal fly. Den ruten kan du jo også lagre på forhånd i en gps.

Hadde vært artig om du la ut ett bilde el to her da.... :thumbup:

Lenke til kommentar
Angående innstillinger, så har jeg vært litt rundt bygget i dag og knipsa. (Overskyet vær)

1000/1

1600 ISO

f/5.6

Da ble bildene bra med tanke på lys. Kan justere på ISOen når vi kommer i lufta. :)

 

Ville ikke brukt noe mer enn 400 iso hvis du har lyst å se på bilderne i etterkant... På en helikoptertur over Manhattan, NY i sommer tok jeg en del bilder med 5D + 70-200 med IS på primært iso400 og 1/400 og jeg trodde egentlig alle bilderne var ubrukelige pga at helikopteren ristet så for jævli (hadde aldri vært oppe i en før), men likevel ble mange av bilderne gode og jeg tror IS funksjonen hjalp meg mye der. Et fly derimot er langt mere rolig i luften, så det bør gå greit. Jeg regner med du skyter innefra, så sjekk at vinduerne er passe rene og ha evt med polariseringsfilter.

Lenke til kommentar

Mange informative innlegg her!

Skyter nok med iso400. Har justert litt fram og tilbake, så vi får se.

Blir tatt ut gjennom åpent vindu, forresten.

Tar også med mitt D-50 med 70-300 i tilfelle rottefelle. Har fått vite at det blir bare meg og piloten og at det er jeg som bosser når vi flyr, så jeg får det som jeg vil der oppe. :)

Mye makt for en på 17 ^^

-

Men legger ut en versjon her etterpå i morra. Blir spennende i allefall. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært avgårde! Ble ikke så mange bilder som jeg trodde, men var overraskende hvor lite bevegelse og vibrasjoner spilte inn. Endte på f/5.6, 600/1 og iso200 pga. et virkelig bra opphold. Piloten var supergrei, og jeg fikk fly så mye jeg bare ville fram og tilbake. (På et begrenset nivå!)

 

Fløy noen drag og snakka litt om sola og skygger, så fikk vi noen bra bilder fra sørsiden.

Legger ut et senere i dag når jeg har kommet meg hjem og fått det på skjerm. :)

Lenke til kommentar
ser dårlig den ringen de lagde, men ser ut til at bildene ble bra da, fikk du tatt noen rett ovenfra da?

Tok ingen rett ovenifra, nei. Skulle være litt fra en av sidene slik at det ikke ligna på et satelittfoto, mente ledelsen. Både piloten og jeg var enige når vi testa noen runder at det ble for kjedelig også. Ringen skal ikke være hovedmotivet i bildet, men alikevel en del av det for den som gidder å studere bildet. :)

 

 

I så stor skala blir det vel vanskelig å få til en tydelig ring.

Ja, som sagt ovenfor er ikke det meningen at ringen skal være i fokus. Det handler jo tross alt om den nye skolen som åpner!

 

Folka der nede skulle kanskje ha tenkt på å ta på seg noen fargesprakende klær.

Hvis du ser litt nøye etter, kan du se kjæresten min med gul topplue. :)

 

Merk dere at dette ikke er det bildet som skal brukes, ei heller etterbehandlet.

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...