Gå til innhold

Noen som har Nokia N96, og ikke opplever treghet?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg N96 like etter lanseringen i forige uke. Hadde Nokia N95-1 tidligere så det var ikke helt store overgangen, bortsett fra at N96 er smooth, og har enormt minne.

 

Men den er treig.. til tider veldig treig, som når jeg skal svare på en SMS. Det kan gå 10 sekunder fra jeg trykker 'reply' til vindu åpnes og jeg kan skrive noe..

 

Har lest endel på forumet til Nokia hvor dette er bare ett av mange problemer som omtales, men som visstnok er utbedret ved firmware 11.xxx. Jeg har firmware 10.065, og får ikke oppgradert til nyere firmware siden den visstnok ikke er klar til nordiske mobiler.

 

Jeg lurer derfor mest på om det er andre med N96 - som ikke har oppgradert fw, men likevel ikke har dette lagget, eller opplever at mobilen fryser? Opplevde å forsove meg en dag da mobilen frøys minuttet før alarmen skulle lyde, og jeg måtte ta ut batteriet for å restarte den.

 

Ved første trøtte øyekast så det ut som klokka fremdeles var 05:54, mens alle andre husets klokker viste 07:00

 

Edit: Omformulering

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte meg N96 like etter lanseringen i forige uke. Hadde Nokia N95-1 tidligere så det var ikke helt store overgangen, bortsett fra at N96 er smooth, og har enormt minne.

 

Men den er treig.. til tider veldig treig, som når jeg skal svare på en SMS. Det kan gå 10 sekunder fra jeg trykker 'reply' til vindu åpnes og jeg kan skrive noe..

 

Har lest endel på forumet til Nokia hvor dette er bare ett av mange problemer som omtales, men som visstnok er utbedret ved firmware 11.xxx. Jeg har firmware 10.065, og får ikke oppgradert til nyere firmware siden den visstnok ikke er klar til nordiske mobiler.

 

Jeg lurer derfor mest på om det er andre med N96 - som ikke har oppgradert fw, men likevel ikke har dette lagget, eller opplever at mobilen fryser? Opplevde å forsove meg en dag da mobilen frøys minuttet før alarmen skulle lyde, og jeg måtte ta ut batteriet for å restarte den.

 

Ved første trøtte øyekast så det ut som klokka fremdeles var 05:54, mens alle andre husets klokker viste 07:00

 

Edit: Omformulering

Jeg hadde en N95-1 og da satte jeg loggen til 1 dag, den ligger på standard 30 dager. Da vil du merke stor forskjell.

 

Har kjøpt meg N95 8GB nå, håper den skal være en del raskere :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte N96, men har ikke blitt så skuffet av en mobil siden min Ericsson T68i.

 

Hardware'n i N96 er nydelig, det er ikke tvil om dét. Og, honestly, jeg har ikke et kjempeproblem med "plæstikk"-feelingen som alle klager over. N96 er, alle teknologier tatt i betraktning, uten tvil "most computing power ever" i én mobil enhet, masseprodusert og solgt over disk.

 

Problemet er bruken. Firmware'n som er installert er rett og slett en katastrofe. JA, N96 er _håpløst_ treg, selv med et minimalt antall prosesser kjørende. At Nokia har sluppet et håndsett med så uferdig programvare, er rett og slett skummelt. Den som selges nå i Norge (ihvertfall den jeg fikk), har firmware på 10-tallet-ett-eller-annet. Den nyeste firmware er i følge diverse forumer på nettet 11-tallet-ett-eller-annet. Men, neida, den går ikke an å oppgradere til hvis man har kjøpt telefonen sin i Norge.

 

Og er det egentlig å håpe på at Nokia klarer med det første å få ut en firmware hvor de får gjort en skikkelig profiling av systemet sitt, og, unnskyld at jeg sier det, antageligvis må bugfixe og tweake store deler av kernel? Nei, det er det ikke. Vi husker jo hvor lang tid det tok før N95 ble en brukendes telefon (nesten et år). (V20.x av firmware for N95 er på den annen side nesten _bra_.)

 

Å bruke N96 multitaskende er nå som å prøve å multitaske med Windows 3.11. "Blue Screen of Death", dvs. i dette tilfellet for N96 totalheng eller umotivert latency på 10-30 sekunder, lurer med andre ord rundt hvert hjørne.

 

Vi får alvorlig håpe at brorparten av problemene i den nåværende (og sikkert de første kommende) versjonene av N96 firmware skyldes noen løpske prosesser og/eller minnelekkasjer som er lett å fikse i løpet av noen uker [eller grøss, måneder] og at de får firmware'n UT PÅ MARKEDET FORT SOM FY (og kanskje tar kontakt via forhandlerne med de stakkars kundene som ikke er geeks og ikke helt vet hvordan de oppdaterer firmware på egenhånd). Vi får håpe problemene er forårsaket av det nevnte, og ikke (grøss) generelle problemer med softwarearkitekturen/prosesskontroll/minneswapping, eller (grøss, grøss) faktiske ytelsegrenser for den sentrale prosessoren til å betjene så mange undersystemer som N96 byr på samtidig. (I tilfelle sistnevnte er det bare å se etter neste iPhone med én gang og håpe den har bedre kamera som et minimum.)

 

Med tanke på at en mobiltelefon mer og mer er en "nødinnretning" og rett og slett _ikke_ kan drive å henge når den vil i 2008, er dette _nesten_ en sak for Forbrukerombudet.

 

Får håpe Nokia er sitt ansvar bevisst, setter _skikkelige_ ressurser på saken og får ut en firmware-fix litt faderlig fort (som faktisk gjør telefonen slik at man tør å bruke den som sin primærtelefon) + sender unnskyldning til de som har kjøpt telefonen så langt for problemene. Nokia har hatt en "winning streak" i mange år nå med N-series, men hvis N96 er et "portent" for hva som kommer til å skje med Nokia fremover, er det grunn til å skalke lukene og se seg om etter andre leverandører. "Comes With Music Doesn't Help If You Can't Code."

 

(Hvis N96-situasjonen er forårsaket av at de har satt alle de dyktige utviklerne sine på å lage en "iPhone-killer" i stedet, er jeg ikke imponert av kundebehandlingen av "early adopters", og kommer garantert til å velge Apple neste gang.)

 

Men inntil videre bruker jeg altså min N95 er egentlig ganske fornøyd med den; bare synd med all lagringskapasiteten og den gode lydkvaliteten jeg går glipp av ved å la N96 ligge på hylla og støve i venting på ny firmware (N96 har heldigvis veldig bra D/A, noe N95 som vi vet ikke akkurat er bemidlet mer.)

 

Så jeg håper alle dere som har kjøpt N96 ikke har gitt bort N95'en ennå. ;)

 

Hutchin

Lenke til kommentar

Hva mener du med at du satte loggen til 1 dag? Hvilken logg er det snakk om, og hva er ulempene ved å minske den fra 30 dager til 1 dag? (Regner nesten med at den har en funksjon..)

 

Føler meg litt beroliget av at det er flere som opplever treghet, frysing og tilfeldige omstarter - da er sikkert Nokia bevisst problemet, noe alt tyder på i og med de har sluppet fw v.11 for ikke nordiske versjoner.

 

Jeg bruker N96 daglig - selv om jeg har min N95-1 liggende med fersk firmware v.30. Et patetisk lite håp om at jeg en morgen skal våkne til en frisk og rask telefon - eller bare rett og slett fordi jeg synes den er elsk å bruke de gangene jeg har god tid..

Lenke til kommentar
Hva mener du med at du satte loggen til 1 dag? Hvilken logg er det snakk om, og hva er ulempene ved å minske den fra 30 dager til 1 dag? (Regner nesten med at den har en funksjon..)

 

Føler meg litt beroliget av at det er flere som opplever treghet, frysing og tilfeldige omstarter - da er sikkert Nokia bevisst problemet, noe alt tyder på i og med de har sluppet fw v.11 for ikke nordiske versjoner.

 

Jeg bruker N96 daglig - selv om jeg har min N95-1 liggende med fersk firmware v.30. Et patetisk lite håp om at jeg en morgen skal våkne til en frisk og rask telefon - eller bare rett og slett fordi jeg synes den er elsk å bruke de gangene jeg har god tid..

Å sette loggen til 1 dag, betyr at hvis du feks har ringt noen eller blitt oppringt for 25 timer siden så vises det ikke i loggen. Jeg merket stor forbedring. Du må gå inn på innstillinger for loggen, så stilles det derfra.

 

EDIT: skrivefeil.

Endret av RePaC
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nettopp oppdatert til firmware 11.101 som kom i dag, og telefonen er like forbanna treg ved multitask og åpning av meldinger ved reply.

 

Er det min telefon det er noe feil på, eller er samtlige N96-1 som dette?

 

Jeg trodde oppdateringen skulle løse problemene med treghet, men nå ser det ut som jeg må levere den inn for eventuelt reperasjon eller omlevering.

Lenke til kommentar
Har nettopp oppdatert til firmware 11.101 som kom i dag, og telefonen er like forbanna treg ved multitask og åpning av meldinger ved reply.

 

Er det min telefon det er noe feil på, eller er samtlige N96-1 som dette?

 

Jeg trodde oppdateringen skulle løse problemene med treghet, men nå ser det ut som jeg må levere den inn for eventuelt reperasjon eller omlevering.

 

Husk at det vel tok nesten et år fra N95 var sluppet til den fikk V20-firmware, som gjorde den til en skikkelig telefon. De første patchene på N95 gjorde ingenting for hastigheten. Vi får bare håpe at Nokia har et skikkelig optimizer-team på saken og slipper en N96 firmware i N95-stil etterhvert, kanskje helst litt tidligere enn om et år... ;)

 

Selv vurderer jeg å oppgradere til V30 på min N95 (den virker virkelig bra), mens fremdeles min N96 samler støv på hylla...

Lenke til kommentar

Når jeg kjøper en telefon så forventer jeg at den skal virke "out of the box" - og at produsenten har lært av tidligere modeller som de har patcha opp flere ganger for å oppnå en optimal brukeropplevelse.

 

Har levert inn min N96, og den skulle sendes inn til verksted for feilsøking/reperasjon, men jeg regner med den blir erklært DOA og at jeg får en ny telefon. Lurer på om jeg da heller skal be om å få en N95 8GB, og prisdifferansen refundert. Noen tanker om dette? Min N95-1 er forøvrig den mobilen jeg har vært mest fornøyd med opp igjennom tidene.

 

Mens min N96 er på verksted bruker jeg min gamle N95-1 med v.30 firmware, som egentlig hadde gjort jobben sin og som synger på siste verset, og lever sitt eget liv. Bare en liten digresjon angående v.30 på N95-1 siden det var nevnt i tråden; jeg likte ikke helt det Nokia nå har gjort i v.30 når jeg søker opp navn i telefonlista, oftes ved sending av meldinger:

 

Tidligere kunne jeg f.eks skrive "mo" og få kontaktene som hadde mo først i navnet listet opp, men nå kommer alle som har mo i ett av navnene sine først, uavhengig av hva første bokstav i fornavnet er. Alle kontaktene mine er kun lagret under navn, ikke delt opp i for-, mellom- og etternavn. Har satt innstillinger til å vise navn som fornavn først.

Lenke til kommentar
Når jeg kjøper en telefon så forventer jeg at den skal virke "out of the box" - og at produsenten har lært av tidligere modeller som de har patcha opp flere ganger for å oppnå en optimal brukeropplevelse.

 

Har levert inn min N96, og den skulle sendes inn til verksted for feilsøking/reperasjon, men jeg regner med den blir erklært DOA og at jeg får en ny telefon. Lurer på om jeg da heller skal be om å få en N95 8GB, og prisdifferansen refundert. Noen tanker om dette? Min N95-1 er forøvrig den mobilen jeg har vært mest fornøyd med opp igjennom tidene.

 

Mens min N96 er på verksted bruker jeg min gamle N95-1 med v.30 firmware, som egentlig hadde gjort jobben sin og som synger på siste verset, og lever sitt eget liv. Bare en liten digresjon angående v.30 på N95-1 siden det var nevnt i tråden; jeg likte ikke helt det Nokia nå har gjort i v.30 når jeg søker opp navn i telefonlista, oftes ved sending av meldinger:

 

Tidligere kunne jeg f.eks skrive "mo" og få kontaktene som hadde mo først i navnet listet opp, men nå kommer alle som har mo i ett av navnene sine først, uavhengig av hva første bokstav i fornavnet er. Alle kontaktene mine er kun lagret under navn, ikke delt opp i for-, mellom- og etternavn. Har satt innstillinger til å vise navn som fornavn først.

Har selv en N95 8GB og syns den er raskere enn den forrige N95, dessuten har de 2 sistnevnte raskere prosessor og 3D graphics hw accelerator, noe N96 ikke har.

 

http://discussions.europe.nokia.com/discus...amp;format=page

Lenke til kommentar
er det noen egen tråd til denne mobilen eller? har denne jeg og men er veldig veldig misfornøyd med kamera. begynner å lure på om det er noe med kameraet mitt. den tar veldig dårlige bilder selv i lyst rom. er liksom en lag med hvit sky og er veldig lite fargegjengivelse på bildene.

Du mener N96, sant?

 

ja mener n96. og når jeg tar å oppdatere mobilen på ny via nsu programmet og den er fullført. når jeg går inn på menyer osv ser jeg at alt er som det er da før oppdateringen. blir ikke alt slettet og menyer bli standard igjen? altså jeg skal kunne velge land når jeg skrur den på?

Lenke til kommentar

Nokia N96 og andre nye nokia telefoner har UDP (User Data Preservation) som betyr at en ikke mister data når en oppgraderer telefonen (jeg vil uansett anbefale å ta backup før en oppgraderer firmware).

 

Jeg synes min N96 ble merkbart raskere med firmware 11.101, men veldig rask er den ikke. Det er visstnok en versjon 12.035 på vei nå.

Lenke til kommentar

Er det ikke som regel litt sånn med disse modellene i starten?

Mange av funksjonene på N95 oppførte seg som ei bøtte møkk det første året nesten..

er det noen egen tråd til denne mobilen eller? har denne jeg og men er veldig veldig misfornøyd med kamera. begynner å lure på om det er noe med kameraet mitt. den tar veldig dårlige bilder selv i lyst rom. er liksom en lag med hvit sky og er veldig lite fargegjengivelse på bildene.

Finnes flere tråder om N96 her.

 

* Tråden om Nokia N96.

* Nokia N96 - Diskuter den her!

 

* Her er Nokia N96

* Førsteinntrykk: Nokia N96

* Test: Nokia N96

 

Ellers kan du jo legge ut et bilde tatt med din N96, så vi har noe og sammenligne med :)

Lenke til kommentar

Firmware "12.035" virker jo "nesten" for godt til å være sant, etter rapportene fra de som har installert patch-leaken som angivelig allerede er ute.

 

Så da er det bare å vente på 12.035 (eller kanskje den offisielle blir enda litt høyere i versjonsnummeret) og kose oss med følgende N96-anmeldelse for de som ikke har sett den: http://www.mobileindustryreview.com/2008/1...e_the_task.html . Sitatet "Using the Nokia N96 has to be THE MOST challenging experience of my entire life. Forget The Crystal Maze. Cast aside the Krypton Factor. If you want a true test of mental strength and stamina then I urge you to go out and purchase this handset at once." ...fanget opp mine erfaringer med N96 just perfectly. ;)

 

Den mest syrede opplevelsen (riktignok med v10.x) må være å sitte på en 35 minutters t-banetur gjennom Oslo sentrum, og i løpet av turen _ikke_ klare å få N96 til å spille av en gitt låt (to batteri-skift-reset på turen var selvfølgelig inkludert) samtidig som jeg skulle surfe på internett. Det var da jeg permitterte min N96 ;)

 

Så da er det bare å håpe på at slike minner vil bli glemt med tiden, "like tears in rain" når 12.x kommer. Men må innrømme at dette er det mest vanvittige mobiltelefonslippet fra Nokia muligens noensinne, og burde nesten ikke vært "lov" - verken fra et industriinternt (beskytte Nokias omdømme bedre) eller et myndighetsperspektiv (konsumentene burde definitivt vært beskyttet bedre - dette er jo omtrent som å kjøpe en den nyeste og feteste bilen - eneste problem er at de medfølgende bremseklossene knapt fungerer, og for ettertiden er man avhengig av å få tilsendt stadig bedre bremseklosser fra fabrikken - som du riktignok må montere sjæl. selvfølgelig bare hvis du ringer fabrikken først, hører om de har kommet, og bestiller dem, må vite ;) ).

 

Dette er elendig kundebehandling og setter jo "folk flest" i skyggen - ikke alle leser forum som dette, og er (mo)bilmekanikere, heller... (Men på den annen side, og et slags rasjonelt, om ikke etisk, forsvar for Nokia: det er kanskje ikke "folk flest" som kjøper N96).

Endret av hutchin123
Lenke til kommentar
16GB of onboard memory with an expandable option for a MicroSD card? That’s pretty cool. I could do with more memory…

 

However, WHAT IS THE POINT of carrying around (up to) 32GBs of MP3s if the battery won’t last the day?!

 

Stupid. Stupid. Stupid.

 

…oh and it has a kick-stand on the back too, so you can have a better view of that ominous ‘battery low’ sign when you’re attempting to use the phone for anything more than 5hrs at a time…

 

Utrolig ærlig og bra review av telefonen.. bare så synd at den kom to uker etter jeg hadde kjøpt min.

 

Min er forøvrig fremdeles på verksted - håper den blir ferdig utredet i løpet av første halvdel av desember pga eksamener og hjemreise til jul. Har uansett bestemt meg for å prøve å nedgradere den til N95 8GB dersom resultatet blir ny N96. Bestemte meg etter å ha lest denne ærlige omtalen av telefonen ;-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...