Gå til innhold

Jeg trenger en transformator...


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg var usikker på hvor denne tråden skulle, så tok den her på teknologidelen.

 

Jeg trenger en transforamtor, men jeg veit ikke hvor jeg kan skaffe en brukt en til en billig penge :( Output'en bør være på minst 10 Kv, og gå på vanlig 220v vekselstrøm fra strømnettet.

 

Er det noen som har en / vet hvor man kan kjøpe eller få slike gratis?

Endret av pululf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra en gammel tv eller en forsterker kan du plukke en trafo.

 

Hvis du bare skal ha høy spenning ut så er det jo bare og kutte av viklingene på sekundersiden også vikle på en ny tråd her (med mindre viklinger enn orginalt) også koble inn 230 V på det som orginalt var sekundersiden.

 

Pass på så du ikke dreper deg selv med den høye spenningen som nå kommer ut av trafoen.

 

(hvis du skal ha noen bestemt strømmstyrke også ut av trafoen må du regne litt mer på ledningstykkelse, viklinger, ol.)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Fra en gammel tv eller en forsterker kan du plukke en trafo.

 

Hvis du bare skal ha høy spenning ut så er det jo bare og kutte av viklingene på sekundersiden også vikle på en ny tråd her (med mindre viklinger enn orginalt) også koble inn 230 V på det som orginalt var sekundersiden.

 

Pass på så du ikke dreper deg selv med den høye spenningen som nå kommer ut av trafoen.

 

(hvis du skal ha noen bestemt strømmstyrke også ut av trafoen må du regne litt mer på ledningstykkelse, viklinger, ol.)

 

God idè! Hvor mange V tror du jeg kan få hvis jeg vikler, la oss si, 10 runder på sekundærsiden på en vanlig trafo fra en TV eller radio?

Endret av pululf
Lenke til kommentar
Spørs vel helt på antall viklinger på primersiden.

 

Generellt kan man si:

N1/N2 = U1/U2

 

Hvor N er antall viklinger og U er spenning.

 

Hmm... jeg tror nok likevel jeg går for en NST (neon sign transformer). Får vel bare ta og kjøpe en omformer 220 volt til 120 volt, siden alle trafoene jeg har sett på Ebay går på 120 volt.

Lenke til kommentar
omformer fra 220 til 120 trenger du ikke, du får faktisk (220/120) ganger flere volt ut av den uten slikt.

 

forøvrig fins det en gammel tråd om lignende gøyale ting her på forumet om du søker litt.

 

Jeg tror ikke det er så smart om jeg mater en transformator som egenglig er ment for 120 volt med 220 volt...

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er så smart at du mater en transformator om du ikke engang skjønner hvordan en transformator fungerer ;)

 

Greia med 120v-10kv er at den gir 10kv ved 120v inn, og som transformator gir det bare mer spenning ut ved mer spenning inn - bra om man skal leke seg, dårlig om man skal drive ett neonskilt.

 

:O

No shit?

 

Da får man jo omtrent 20 kV ut! Eller 30 Kv med den jeg har tenkt å kjøpe.

Men... Er ikke amerikanske trafoer laget slik at kveilen som får 120 volt i seg vil bli veldig varm hvis den får 220 volt? Antar at de bruker en tynnere kobbertråd i de amerikanke trafoene siden de bare tar 110 volt, og ikke 220 volt slik som i Norge.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er så smart at du mater en transformator om du ikke engang skjønner hvordan en transformator fungerer ;)

 

Greia med 120v-10kv er at den gir 10kv ved 120v inn, og som transformator gir det bare mer spenning ut ved mer spenning inn - bra om man skal leke seg, dårlig om man skal drive ett neonskilt.

 

Begge har et par poenger her.

 

Jeg vet ikke hvordan en neontransformator er proposjonert/designet, men det kan jo hende at med 220V inn isteden, så blir jernkjernen mettet og tomgangsstrømmen vil øke markant. = svidd trafo..

 

Finn ut mer om transformatoren og transformatorer generellt først;)

 

En annen mulighet er at sekundærsiden vil nesten doble utgangsspenningen, og man kan få overslag.

 

 

Edit: Fjernet min ubegrunnede tvil om at det kan gå bra. Jeg aner ikke :-)

Endret av Z_for_Zero
Lenke til kommentar

For det første så tror jeg ikke du skal vikle selv, skjønner ikke hvorfor folk sier at du kan gjøre det. For det andre så vil jeg tro at dimensjonen på denne trafoen blir stor. Let på internett etter en heller. Det er trossalt en grunn til at trafovikler er et fag det tar 3 år skole totalt og læretid for å utdanne seg til.

Lenke til kommentar
For det første så tror jeg ikke du skal vikle selv, skjønner ikke hvorfor folk sier at du kan gjøre det. For det andre så vil jeg tro at dimensjonen på denne trafoen blir stor. Let på internett etter en heller. Det er trossalt en grunn til at trafovikler er et fag det tar 3 år skole totalt og læretid for å utdanne seg til.

Mhm, jeg skal kjøpe en NST på 15 kV fra Ebay. Stress å lage selv.

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke så mye effekt du kan trekke ut av en slik trafo vist du ikke har en stor nok kurs for det. Tror en liten tommelfinger regel blir at vist man dobbler spenningen, så halverer man strømmen. Nå har jeg ingen fagelige kunnskaper om dette, men overhørte en liten samtale om det på jobben =)

Lenke til kommentar
Vel, det er ikke så mye effekt du kan trekke ut av en slik trafo vist du ikke har en stor nok kurs for det. Tror en liten tommelfinger regel blir at vist man dobbler spenningen, så halverer man strømmen. Nå har jeg ingen fagelige kunnskaper om dette, men overhørte en liten samtale om det på jobben =)

 

Mer enn nok til et lite hjemmeprosjekt i en 10 ampér sikring på 230 volt? Mer enn nok til å grille en evt. trafo og trafo-eier også!

 

Det stemmer med spenningsdobling og strømhalvering, men det gjelder inn (primærsiden) og ut (sekundærsiden) av samme trafo. Man kan si at en trafo er tilnærmet ideéll, så effekten ut er ca lik effekten inn (Litt varmetap blir det av forskjellige årsaker, men oftest neglisjérbart):

 

P = effekt, U = spenning, I = strøm, ut = det som er på sekundær-siden av trafoen, inn = det på primærsiden, åltså den siden man "mater" spenningen til trafoen. Det kan velges, den går begge veier.

 

Put = Pinn

 

Siden effekt er spenning ganger strøm;

P = U * I

 

eller,

Pinn = Put = U * I

 

må strømmen ut nødvendighvis halveres dersom spenningen ut blir doblet:

Put = 2U * I/2

 

 

Det motsatte går også naturligvis.

 

På en vanlig trafo er det så enkelt at spenningsforholdet Uut / Uinntilsvarer viklingsforholdet tsekundær / tprimær. Har du 1000t (turns/viklinger) på primærsiden, og 4000t på sekundærsiden, blir spenningen ut 4 ganger høyere enn spenningen inn. Strømmen omvendt, 1/4-del, ved belastning og untatt tomgangsstrømmen, som man vel kan se bort i fra i de fleste normale tilfeller. Untatt kanskje med en selv-viklet trafo? :) Det vil alltid være en tomgangsstrøm i trafoen selv når den ikke er belastet, og da beregner man den som en vanlig induktans. For få viklinger her, og det vil gå en stor strøm. Da kan den bli varm osv. Og ledninger må dimensjoneres riktig...

 

Nå gadd jeg ikke ta med faseforskyving og induktive/kapasative laster. Men maks effekt gjennom en trafo uttrykkes i VA (volt-ampér / voltamper (stavemåte?)), istedenfor watt, da faseforskyvning mellom strøm og spenning kan gi et galt bilde i et wattmeter eller multimeter (om man bare multipliserer strøm og spenning).

 

Siden det er lenge siden jeg har holdt på med slikt tror jeg at jeg stopper her av frykt for å si noe galt, før jeg evt. gjenoppfrisker ting..

 

 

Tar med en ting til allikevel, mener å huske noe om at det er sikrere å ha en 1:1 skilletrafo på 230-volten når man duller med slikt. Dette for å galvanisk skille mellom spenningen i tingen/apparatet/coilen du lager, og nettspenningen/jord, slik at du ikke får strøm om du er uheldig å tar på jord eller en nettfase + tingen din (men - du bør ikke prøve, for å si det slik...)

 

Siden du skal ha trafo som går på 120 volt, hadde det kanskje ikke vært så dumt å ha en skilletrafo som er 120:230 istedenfor 1:1, eller ca. 1:2. Kanskje noen med litt mer praktisk erfaring kunne kommet med noen hint her? (eller så er det google?)

 

PS! Garanterer for ingenting av det jeg sier, alt er på ditt ansvar om du bruker noe! Det er tross alt et offentlig forum og ikke nødvendigvis helt fritt for feilopplysninger. Men mener jo selv at det jeg sier er riktig :) , men kanskje litt generellt - jeg vet ikke noe om neon-trafoene du sikter til.

 

Helt til slutt, spenningene jeg refererer til her gjelder sinusspenninger (og -strømmer)! (det man finner i 230V-nettet vi har). Ikke pulset, slik som f.eks. i en bilcoil. Da blir det straks litt verre å beregne. Jeg sier verre da jeg ikke har det i huet, så da er det verre :D

Lenke til kommentar

Det ser ut som du har ganske god peiling på trafoer, så jeg spørr likegreit om ett spørsmål som er relevant med posten og som jeg lurer på. Trafoer kommer jo i forskjellige DYN (Vet ikke helt hvordan det staves), vil ikke det også være noe som kan skape problemer. Hørte at de tidliggere hadde hatt to trafoer som stod i forskjellig dyn og der med ble det en høyere spenning en det Unominel egentlig skulle være ?

Lenke til kommentar
Det ser ut som du har ganske god peiling på trafoer, så jeg spørr likegreit om ett spørsmål som er relevant med posten og som jeg lurer på. Trafoer kommer jo i forskjellige DYN (Vet ikke helt hvordan det staves), vil ikke det også være noe som kan skape problemer. Hørte at de tidliggere hadde hatt to trafoer som stod i forskjellig dyn og der med ble det en høyere spenning en det Unominel egentlig skulle være ?

 

Vel, takker for spørsmålet, det fikk meg til å google litt. Jeg har ikke mer "peil" enn at jeg ikke hadde hørt om DYN-merkinger. Men jeg fant ut litt, dette har visst med 3-fase transformatorer å gjøre, i motsetning til hva jeg skrev om i mine poster, "1-fase" trafoer, trafoer i sin enkleste form i og for seg.

 

Her står det litt om transformator-merkinger

 

3-fase ting kan jo koples i stjerne (merket Y) eller trekant (delta eller Δ), og spenninger og strømmer vil variere litt ettersom hvordan det koples. I følge sida jeg linket til står det også at tallet bak angir faseforskyvningen mellom utgang og inngang (angitt i "timeviser-grader"), og bruker man f.eks. 2 trafoer i parallell, bør disse være like!

 

Dette er ikke den faseforskyvningen jeg snakket om tidligere forresten, da mente jeg mellom spenning og strøm (i samme leder), her er det kun forskjellen mellom inngang og utgang, og gjelder vel spenningen.

 

Fant også en annen velidg informativ side, Tre-fase transformatorer (pdf).

 

Interesting stuff!

 

 

EDIT: Fant også en side om en-fase transformatorer (pdf)

Og mer!

 

Les og lær :w00t:

Endret av Z_for_Zero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...