Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger en Tjukk kabel :S

tranzer

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg trenger asso en ganske tykk kabel som jeg har skjønt, er det noen som veit om en link der de feteste kablene jeg kan kjøpe?

pga min stadar som jeg bruker smelta "plastiken rundt" så jeg trenger feitere ledning for å frakte mere strøm lette fram :p

har 2 basselementer på 12" og som utgjør 2400watt tilsammen, kablen er som å si standar =/ veit ikke hvor tykk den er, men det kommer altid i sånn kabel pakker som man får kjøpt ^^

Endret av tranzer
Videoannonse
Annonse

Er det høyttalerkabel eller strømkabelen til forsterkeren du er ute etter?

Hvilken forsterker har du?

har 2 basselementer på 12" og som utgjør 2400watt tilsammen,
At de er på 2400 watt er helt uvesentlig uansett, det er antall watt (RMS) som forsterkeren kan gi som er det eneste interressante når det gjelder tykkelse på kabler, enten det er fra batteri eller til høyttalere... :) Endret av transmedia.no

Han sier jo strømkabel ...

4AWG holder i dette tilfellet. For å være på den sikreste siden så må du ha en kabel som tåler 125A. Da holder det med en 4AWG.

Se tabellen her: http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm

Regner med en "standard kabel" er 8 eller 10AWG. Som tåler 73-55A.

Hvilken sikring er det du har i systemet ditt egentlig, som lar kablene smelte? :S

tja følgte med en sånn standar sikring, sikringsholder-agu.jpg

men den gikk også i dass og da, men samma gjelte kabelen og, og den var nermest bateriet så mulig, men takk for hjelpa, skal få bestilt snartest jeg har muligheten, men er det noe bra side for dette?

kabler asso? :p

takker for all hjelp!

btw kan jeg droppe den sikringen der? er det lønnsomt, eller kan det bli skade i forsterkern?

Endret av tranzer

Hvor mange A er sikringen din på? Står på sokkelen (metallet).

Ikke dropp sikring, men ha riktig sikring. Som du nå egentlig skulle ha lært, så er sikringen der for å beskytte mot overbelastning slik at kabel og forsterker ikke brenner opp.

Mekonomen, torshov og andre butikker bruker å ha sånn i metervare.

http://installbay.no/index.php?cPath=67_95

Edit: Ikke overspenning, overbelastning... :p

Endret av BeFs

Viktigere at du finner ut hvorfor kabelen smeltet... har du sjekket for slitt isolering i gjennomføringen i torpedoveggen? Hvilken forsterker er dette 1800watts-fantomet?

Som du nå egentlig skulle ha lært, så er sikringen der for å beskytte mot overspenning sånn at kabel og forsterker ikke brenner opp.
... sånn at kabel og forsterker og bil(!) ikke brenner opp. ;)

Husk å kjøp deg ny sikring da.

Går fint med biltemakabler osv. bare den er tykk nok.

Se for deg en varmeovn, hvordan lager den varme? Den har tynne metalltråder som varmes opp når dem blir tilført strøm. Se for deg en lyspære, hvordan lager den lys? Også ser du for deg det samme med kabelen din i bilen hvis den er for tynn.

Ikke dropp sikring, men ha riktig sikring. Som du nå egentlig skulle ha lært, så er sikringen der for å beskytte mot overspenning sånn at kabel og forsterker ikke brenner opp.

http://installbay.no/index.php?cPath=67_95

njææ, ikke helt rett. Sikringen skal beskytte mot overSTRØM, eller ampere om du vil. Du kan gjerne kjøre 500V gjennom den samme kabelen uten problemer, så lenge du ikke øker antall ampere. Jo mer ampere du kjører på, jo flere elektroner skal gjennom. Og jo flere som skal gjennom, jo trangere blir det, og da blir det varmgang, meningen med sikringen er at den skal smelte og lage brudd slik at kablene ikke brenner opp slik som sagt over meg her..

EDIT: Masse skrivefeil. Takk H80 :)

Endret av stianiquniez
Ikke dropp sikring, men ha riktig sikring. Som du nå egentlig skulle ha lært, så er sikringen der for å beskytte mot overspenning sånn at kabel og forsterker ikke brenner opp.

Overspenning? Korleis skal du få det i ein bil?

Overbelastning, eventuelt overstraum er det den skal beskytte mot, og i utgangspunktet kun kabelen. Forsterkaren har ein eigen sikring.

Sikringen på kabelen er den viktigaste på heile anlegget ditt, den skal forhindre overbelastning i kabelen, noko som i verste fall kan føre til nedbrent bil.

Sikringen på forsterkaren er kun meint å beskytte forsterkaren.

Du velger kabel etter effektforbruk, noko du finn i spesifikasjonene til forsterkaren, sikring velger du etter kva kabel du skal ha. Sikringen skal ikkje løyse ut for tidleg og ikkje for seint, men heller for tidleg enn seint. Å droppe den kan du sjølvsagt gjere, men då kan du som sagt risikere å finne ei svart ramme ein dag.

Sikringen skal stå så nærme batteriet som mogeleg. Det du gjer er å lage ein stutt kabel på 10-20cm, presser på ein skikkeleg kabelsko, eventuelt bruker ein god festeanordning. Kabelen kopler du til eine sida av sikringen, så trekker du kabelen vidare frå sikringen til forsterkaren. Pass godt på at den korte kabelen ligg stabilt og ikkje kan bli utsatt for varme eller andre skader. Om du får ein feil der så vil det ikkje hjelpe eit fnugg at sikringen går.

Om du finn modellnavnet på forsterkaren og antal meter kabel du skal ha så skal me finne ut kva kabel du treng.

Du velger kabel etter effektforbruk, noko du finn i spesifikasjonene til forsterkaren, sikring velger du etter kva kabel du skal ha.
Egentlig ingen grunn til å bruke større hovedsikring enn max. strømforbruk... om det skal kobles til to forsterkere som er avsikret med 40A på hver forsterker, er en hovedsikring på 80A det du trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...