Gå til innhold

Storm-botnettet forsvinner


Anbefalte innlegg

Når jeg sender mail til folk skriver jeg i emne:

Enlarge your PENIS today! XXX

Og 9 av 10 sier de aldri så mailen fra meg eller slettet den uten å lese.

 

Finnes det noen hjemmelaget guide på dette:

Sjekk om din pc er en del av botnet.

Hvis ja, gjør som guruen over hack deg inn og ødelegg for dem.

Evt hvordan man fjerner det på egen pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting jeg ikke skjønner, dem må da være lett å spore dem som står bak spamen?

 

Dem linker vel til sider dem tjener penger på? Da er det jo bare å finne ut hvem som eier siden, eller for kreditt for å linke.

 

Nei, det er nok ikke så lett. De som sender ut spam, har botnett, har nødvendigvis ikke noen produkter til salg selv. Tvilsomme butikker/selgere kjøper tjenester av disse aktørene for at de skal sende ut deres spam.

 

I tillegg gjør jo botnettet det vanskelig å finne ut hvem som er avsender i det hele.

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke skjønner, dem må da være lett å spore dem som står bak spamen?

 

Dem linker vel til sider dem tjener penger på? Da er det jo bare å finne ut hvem som eier siden, eller for kreditt for å linke.

 

Nei, det er nok ikke så lett. De som sender ut spam, har botnett, har nødvendigvis ikke noen produkter til salg selv. Tvilsomme butikker/selgere kjøper tjenester av disse aktørene for at de skal sende ut deres spam.

 

I tillegg gjør jo botnettet det vanskelig å finne ut hvem som er avsender i det hele.

 

Er nok mye spam som ikke er virkelige produkter ja. Du samler bare opp epost adressene på de som svarer og sender vidre. Desuten er det mye svindel, om du oppgir et kortnummer, kansje du får en vare, eller kansje kortet brukes av de du oppgir det til.

Samt om du får en vare så sendes denne fra russland eller lignende.

 

Syntes selv spam de siste årene har blitt rimelig desperat.

I gamle dager fikk du spam som så ut som vanlig tilbudsmal med bilder og formatering.

 

Nå får du noen linjer ren tekst ofte i uppercase med skrivefeil for å unvike spam filtere.

Det ser direkte tragisk ut.

Tanken på at noen er dumme nok til å legge igjen kredit kort nummeret hos dem,

for å kjøpe legemidler er direkte skremmende.

Lenke til kommentar
Botnet er ikke det minste fasinerende, det er enkelt og styggaktig. Jeg husker for en 3-4 år siden når jeg hadde klart å få en botinfeksjon på en server hjemme.

 

Jeg tok opp noen filer jeg fant, i hexeditor, og klarte å spore meg til en IRC kanal på en låst IRC server som også hadde passord mm hele veien. Vel der inne uten å vekke mistanke ved å forkle meg som en dum bot hadde jeg samtidig gjort reasearch på hvilke kommandoer disse botene lystret.

 

Så ventet jeg til det rette øyeblikket når det var flere tusen samlet på flere kanaler, eskalerte til OP og kjørte kommando for å slette boten på alle maskinene som var pålogget.

 

 

Det var en nytelse å se alle som datt fra kanelene en etter en.... Sweet revenge ;)

 

 

EDIT:

det verste var at det var en norsk IRC server... uten at det behøver bety så veldig mye.

 

Det er forsåvidt ikke fasinerende, men det som er fasinerende er å se hvordan selve "viruset" er kryptert, beskyttet for ikke å snakke om hvordan det fungerer. De som står bak det er meget talentfulle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...