Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista Home Premium x64 - Konstant disk-thrashing.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg kjører Vista Home Premium x64 på følgende specs:

Asus Rampage Extreme X48

Intel Core 2 Quad Q9650

4GB Corsair TWIN3X DDR3 1600Mhz

Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA2

Alt fungerer strålende, men en ting som irriterer meg og som alltid har irritert meg, er at disken konstant jobber.

Når PC'en er idle, så logger den litt bare og det er greit (NTFS Volume Log, NTUSER.DAT osv), men når jeg jobber med PC'en (enkle oppgaver som FireFox o.l.) så jobber disken hele tiden.

F.eks. hvis jeg åpner en side i FireFox, så jobber disken sykt mye, akkurat som jeg ikke har RAM i det hele tatt. Skal ikke alle applikasjoner skrive og lese til RAM (så lenge det er ledig minne) og ikke konstant cache og skrive/lese til/fra harddisk?

Jeg har forsøkt diverse ting:

- Skru av Superfetch

- Skru av Windows Defender

- Skru av indexing

- Skru av scheduled defrag

- Skru av automatic updates/security center

.. Men å disable noen av disse tjenestene har ikke gjort noen nytte.

Jeg begynner å mistenke at minnet mitt ikke yter som det skal og at det kanskje er litt tweaking i BIOS som skal til?

Noen som har noen råd?

Helt til slutt vil jeg legge til at Task Manager -> Performance sier følgende:

Physical Memory (MB)

Total: 4094

Cached: 3288

Free: 59

Når Vista cacher 3288MB av minnet mitt, vil det si at det minnet ikke er i bruk av programmer o.l.? For isåfall har jeg 59MB ledig arbeidsminne igjen og da skjønner jeg jo at det blir litt disk thrashing.

Alle innspill mottas med stor takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må gå inn i registeret og disable prefetch.

Skal se om jeg finner stringen til deg :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters

EnablePrefetcher : 0

EnableSuperfetch : 0

Dword keys.

0=Prefetching disabled

1=Application prefetch only

2=Boot prefetch only

3=Prefetch both (default value)

Du kan prøve med enten verdi 0 eller 2.

Tøm gjerne innholdet i prefetch folderen : kjør prefetch

Endret av Malvado
Skrevet
Du må gå inn i registeret og disable prefetch.

Skal se om jeg finner stringen til deg :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters

EnablePrefetcher : 0

EnableSuperfetch : 0

Dword keys.

0=Prefetching disabled

1=Application prefetch only

2=Boot prefetch only

3=Prefetch both (default value)

Du kan prøve med enten verdi 0 eller 2.

Tøm gjerne innholdet i prefetch folderen : kjør prefetch

Er ikke Superfetch det samme som prefetching? Jeg har isåfall forsøkt å skru av superfetching, men til ingen nytte. Jeg skal prøve å gjøre det i registeret istedet slik som du foreslår. Takker for tipset!

Skrevet

Ikke helt den samme saken, prefetching for eksempel er den som er ansavarlig for at boot up filene og ofte brukte filer "caches" mens superfetch er vel den som laster disse til minne for at de skal brukes så fort som du aktiverer dem.

Catchingen skjer jo i egen folder.

Skrevet
Ikke helt den samme saken, prefetching for eksempel er den som er ansavarlig for at boot up filene og ofte brukte filer "caches" mens superfetch er vel den som laster disse til minne for at de skal brukes så fort som du aktiverer dem.

Catchingen skjer jo i egen folder.

Ok. Har nå disablet begge deler. Takker for hjelpen. Jeg ser jo at prefetch/superfetch cacher nesten all ramen min (4GB).. Tror du det vil hjelpe å anskaffe 4GB til? :) Vurderer det nemlig..

Skrevet

Jeg har begge til 2 på min Vista Home Prem X64.

Prefetch cacher kun OS boot.

Ingen merkbar disk aktivitet.

Hvis man har på indexing er det også lurt i power profiles (hvis man benytter High Performance) å sette under advanced power settings for den profilen "Search and Indexing" til balanced for en mindre hyppig indexering. High på denne medfører "mere" og "hyppigere" indekseings arbeide.

Skrevet
Jeg har begge til 2 på min Vista Home Prem X64.

Prefetch cacher kun OS boot.

Ingen merkbar disk aktivitet.

Hvis man har på indexing er det også lurt i power profiles (hvis man benytter High Performance) å sette under advanced power settings for den profilen "Search and Indexing" til balanced for en mindre hyppig indexering. High på denne medfører "mere" og "hyppigere" indekseings arbeide.

Jeg har disablet indexing. Du som sier du ikke har noen merkbar disk aktivitet, kan du sjekke 'Task Manager' > 'Performance' > 'Resource Monitor' og så utvide 'Disk' fanen. Sorter etter Write (B/min) og se om du ser logging til $LogFile (NTFS Volume Log) og konstant skriving til NTUSER.DAT.

Skrevet
Here you go ..

Edit: Ikke noe konstant skriving her i gården.

Som du også ser av graphen.

Takk. :) Jeg ser at det blir logget like "mye" til disk hos deg som hos meg, så da regner jeg med at jeg får akseptere det hehe. Takker for hjelpen. :)

Får vel heller skaffe meg en Fusion-IO snart. :)

Skrevet

Nei det skrives ikke særlig under idle.

Etter å ikke ha touchet tastaturet et par minutter med kun iexplore gåendes i bakgrunn er det kun en nettverks service som "logger".

Har du applikasjoner oppe som leser/skriver til lokalt register (MRU etc) er det naturlig med ntuser.dat hyppig.

Det ser slik ut etter et par minutters idling :

post-35394-1224329242_thumb.png

Skrevet
Nei det skrives ikke særlig under idle.

Etter å ikke ha touchet tastaturet et par minutter med kun iexplore gåendes i bakgrunn er det kun en nettverks service som "logger".

Har du applikasjoner oppe som leser/skriver til lokalt register (MRU etc) er det naturlig med ntuser.dat hyppig.

Det ser slik ut etter et par minutters idling :

Ok takk. Jeg regner med det kan være xchat e.l. som logger til ntuser.dat. Har ikke noe særlig med 3rd party apps oppe og går. Uansett, takker for hjelpen. Jeg får vel si meg fornøyd nå. :)

Skrevet

Forresten kan være greit å vite at hvis man benytter seg av utorrent og vista så er overnevnte løsning det som fungerer best her i huset. Med standard Vista caching så øker minnebruken til så mye at swap fila blir tatt i bruk og pcen blir veldig sakte.

Skal snart teste ut Syar sin config og se om det fungerer greit på utorrent.

Skrevet
Forresten kan være greit å vite at hvis man benytter seg av utorrent og vista så er overnevnte løsning det som fungerer best her i huset. Med standard Vista caching så øker minnebruken til så mye at swap fila blir tatt i bruk og pcen blir veldig sakte.

Skal snart teste ut Syar sin config og se om det fungerer greit på utorrent.

Jeg bruker konstant ca. 1GB av swap/page fila. Hva tenker du forresten på når du sier overnevnte løsning? Mener du det å disable prefetch/superfetch?

Skrevet

Nja, tenker på løsning med 0 på begge.

Er det som fungerer akkurat nå med vista 64 bits og utorrent 1.81

I og med jeg har 8Gb så er det egentlig ganske skjeldent jeg går tom for minne og jeg har heller ikke noe ønske om at superfetch skal fylle på hele minnet med programmer som jeg "kanskje" skal bruke.

Tar heller litt lengre lastetid for å unngå unødvendig hd bruk.

Men at man har prefetch satt til boot og superfetch til samme kan være en løsning men må finne ut om det blir konflikt eller ikke med utorrent og cachinga.

Skrevet

Nå etter å ha lastet ned virtuelt en haug med linux distroer (tror jeg har så det monner nå) har jeg fortsatt ikke opplevd noe problemer med å sette superfetch og prefetch til 2.

Så Syar sin løsning er absolutt å leve med, selv om du bruker utorrent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...