Gå til innhold

Bryter religion med menneskerettigheter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel forhåpentligvis bare et spørsmål om tid før det kommer en lov imot indoktrinering slik at religiøse kan stanses før de ødelegger sine og andres barn.

Det at religiøse fremdeles får holde på med direkte indoktrinering av barn vitner jo bare om hvor stor respekt religion har i et ellers så opplyst samfunn... :(

Det er egentlig ganske utrolig at det for religiøse er fritt frem for å ødelegge barn på den måten... :no: Hadde en forsøkt å indoktrinere barn i noe annet enn religion, nazisme, komunisme, whatever, så hadde det vært, om ikke forbudt, så ihvertfall blitt stilt spørsmål ved av naboer og tiltrukket seg rare blikk fra lærere og lignende, men religion for holde på som før uten at noen, (untatt meg :) ), stiller rare spørsmål ved det hele...

 

For å lure barn til å tro på noe religiøst ER å lære det barnet til å være ignorant, til å være selektiv med hva det skal "tro" på. Noe annet valg har ikke de religiøse i dagens opplyste samfunn enn å forsøke å undertrykke de faktaene som vitenskapen har gitt oss og det lykkes de ofte med. De klarer faktisk å få barn (og voksne!!) til å tro at evolusjon bare er en teori og derved glatt kan forkastes, de klarer å få dem til å le av dinosaurer og fremholde noahs ark !!! og få dem til å forakte slike bevis som forklarer hvordan vi faktisk kom hit, for det MÅ de gjøre for å få de samme folkene til å tro på tøvet som står i de gamle bøkene. Å lure folk er vel strengt tatt å bryte menneske rettighetene er det ikke?

 

Min eldste sønn lurte en gang på hva slags såpe de brukte når man hjernevasker folk og til tider har jeg lurt på det samme selv. Selvvalgt ignoranse er en av ingrediensene ihvertfall, for de VELGER kun å tro på det de vet støtter det de tror på og velger vekk alt det som kan få de til å tvile....

 

Så jeg er enig med O3K, det er antagelig bare et tidsspørsmål før det blir like rart å indoktrinere barn i religiøs (over) tro som det er å indoktrinere dem i en hvilken som helst annen fordummende ideologi... Og den dagen mister religion sin urettmessige rett til å ture frem der andre ikke får lov, de mister den ufortjente respekten samfunnet gir dem i dag og DET ER PÅ TIDE!!!! Det er helt utrolig at de får holde på med dette eventyret den dag i dag spør du meg!!! :)

Lenke til kommentar
Det er helt klart og tydelig.

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=791279

Det som er mer skremmende er at det hadde vært akkurat slik her også hvis ikke samfunnet hadde blitt sekulærisert. De kristne har faktisk ikke noen god fortid å se tilbake på, det er sikkert... ( noe som i bunn og grunn forklarer hvorfor de er så kjappe til å hive ut det meste av bibelen som de vet ikke kan forsvares...) Jeg finner det derfor rart at det fremdeles er mange av dem (de troende) som faktisk TROR at bibelen, kristendom og andre religiøse doktriner var det som fant opp menneskerettigheter og yttringsfrihet... for det er akkurat det motsatte!

 

Men det går vel inn som en del av doktrinen de opplæres til å tro på går jeg ut i fra... :no:

Lenke til kommentar
Det er helt klart og tydelig.

http://www.digi.no/php/art.php?id=791279

 

Nesten skummelt å se at religion kan være så tilbakestående.

 

Det som er mer skremmende er at det hadde vært akkurat slik her også hvis ikke samfunnet hadde blitt sekulærisert.

Enda skumlere er det faktum at Norge og Island er de eneste statene i Europa som ikke er sekulære.

Men det er sikkert fordi kirken vet at de hadde slitt hvis de var uavhengige av staten.

Jeg finner det derfor rart at det fremdeles er mange av dem (de troende) som faktisk TROR at bibelen, kristendom og andre religiøse doktriner var det som fant opp menneskerettigheter og ytringsfrihet... for det er akkurat det motsatte!

Det er så uendelig ironisk når kristne går ut med noe slik, eller at kristendom er grunnen til at vi har moral.

Er kristendom grunnlaget til moderne moral? Rart at vi ikke steiner kristne på daglig basis da. Eller mennesker som arbeider på søndagsåpne butikker og bensinstasjoner. For ikke å nevne de som er utro eller de som tror på andre guder enn den kristne gud. Bibelen sier at alle disse gruppene skal myrdes, men jeg ser fortsatt homofile, utro mennesker og mennesker av andre religioner og livssyn enn kristendommen gå fritt rundt.

 

Og la oss ikke glemme kvinnediskriminering, så klart vi i vesten er veldig opptatt av likestilling, men det er ikke på grunn av moralene i bibelen at vi har likestilling, det er stikk motsatt.

 

Hvordan kan jeg uttrykke dette enklere enn ved å sitere selveste bibelen?

Paulus' første brev til Timoteus 2: 11-12

11 En kvinne skal ta imot opplæring i stillhet og underordne seg i alt. 12 Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille.

Så enhver kvinnelig lærer jeg har hatt har allerede anskaffet seg billetter til helvete.

Paulus' første brev til korinterne 11: 3-12

3 Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud. 4 En mann som ber eller taler profetisk med noe på hodet, fører skam over sitt hode. 5 Men en kvinne som ber eller taler profetisk med utildekket hode, fører skam over sitt hode. Det er jo akkurat det samme som å være snauklipt. 6 Hvis en kvinne ikke vil ha noe på hodet, kan hun like godt klippe av seg håret! Men når det nå er en skam for en kvinne å klippe eller barbere av seg håret, da må hun ha noe på hodet. 7 Mannen skal ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære. 8 For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen. 9 Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens. 10 Derfor skal kvinnen for englenes skyld ha noe på hodet, som et myndighetstegn. 11 Men i Herren er ikke kvinnen uavhengig av mannen, og mannen er ikke uavhengig av kvinnen. 12 For som kvinnen ble til av mannen, blir mannen født av kvinnen, men alt er fra Gud. 13 Bedøm selv! Sømmer det seg for en kvinne å be til Gud uten noe på hodet? 14 Lærer ikke selve naturen dere at det er en skam for mannen å ha langt hår, 15 mens det for kvinnen er en ære? For håret er gitt henne som slør. 16 Hvis noen vil lage strid om dette, så husk at en slik skikk har ikke vi, og heller ikke Guds menigheter.

Jeg har understreket noen av mine personlige favorittutsagn.

Tredje Mosebok 24:16

16 Og den som spotter Herrens navn, skal dø; hele menigheten skal steine ham. Enten han er innflytter eller født i landet, skal han steines når han spotter Herrens navn.

Men den ekstreme ironien kommer rett etterpå i neste setning.

17 Når noen slår et menneske i hjel, skal han dø

Så bedøm selv, trenger vi å utdype mer for å henvise til at kristendom IKKE er bakgrunnen for vår moral?

Eller trenger vi å henvise til noe helt annet enn hovedgrunnlaget for selve troen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...