Gå til innhold

kjøles jorda ned ved å utnytte geotermisk energi?


Anbefalte innlegg

I utgangspunktet vet jeg svaret er nei, fordi det kommer hele tiden ny varme fra trykket som er konstant. men hvor kommer den energien vi utnytter ved geotermisk energi fra?

energi = varme, så energi blir jo ikke bare konstant dannet av trykket fra gravitasjonen. sdersom vi utnytter VELDIG mye energi (la oss si å akselerere et romskip til nær lyshastigheten), vil temperaturen da synke i jordas kjerne? vil den så øke igjen pga trykket som langsomt varmer opp kjernen? hvor er enegrgien fra? :S

 

håper jeg gjorde det forståelig :p

er trøtt akkurat nå så fikk ikke formulert meg veldig presist

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmen forsvinner da ikke. Du kan ikke bruke opp energi. Energi går bare over i lavere former, former som er vanskeligere å utnytte. Den laveste formen er varme. All energi smo vi "bruker", blir etter hvert til termisk energi. Denne kan vi flytte rundt på, men den kan ikke forsvinne.

Hvis du pumper et objekt fullt av energi (øker temperaturen veldig, veldig mye) og så sender den vekk fra jorden, så vil resten av jorden bli litt kaldere, men dette gjelder kun om du faktisk sender objektet bort. Og for at dette skal bli merkbart, må du sende SVÆRT tunge objekter bort.

Den energien som "forsvinner" fra jorda gjør det i form av stråling. Alle objekter sender ut stråling, bølgelengden på denne avhenger av temperaturen. Denne strålingen er energi, så dermed sender jorda fra seg energi og blir dermed nedkjølt. Heldigvis blir vi også tilført energi fra Sola, så dette går opp i opp.

 

basically, jorda kjøles ikke ned om vi utnytter geotermisk energi. Jordas indre blir muligens litt kaldere, men siden jordas ytre blir varmere så går det opp i opp.

 

Med forbehold om at jeg tar feil, blant annet på grunn av at jeg ikke akkurat er noen ekspert på området, og at klokken er halv sju om morgenen og jeg snaaaart er på vei i seng.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar

Du kan se på jordas indre som en stor radiaktiv reator. Mesteparten av varmen blir dannet av radiaktive prosesser der radiaktive stoffer søker stabilitet. Thorium, uran og andre radiaktive stoffer slipper ut varme, ettersom de gradvis omdanner seg til mindre radioaktive stoffer, før de ender opp som bly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...